Dodaj do ulubionych

Rozważania o komunikacji we Wrocławiu

14.12.11, 16:24
Wiele wątków porusza temat polityki miasta względem komunikacji, zbiorowej (KZ) i indywidualnej (KI). I, jak to zawsze w internecie, sensowne i ciekawe wpisy mieszają się z bełkotem półinteligentów.
Spójrzmy na to w sposób obiektywny: jakie zmiany wprowadza magistrat i jakie będą tych zmian konsekwencje.
Od kilku lat miejskich urzędników (popieranych przez zdanie prezydenta) zajmuje zadanie wypchania (dosłownie) ruchu samochodowego z centrum miasta i jednocześnie rozszerzenia stref w centrum, przeznaczonych jedynie dla ruchu pieszego i rowerowego.
Problem polega na tym, czy ktoś, ktokolwiek, przewiduje skutki tych rewolucyjnych zmian, posługując się logiką i w ogóle, myśleniem.
To pytanie pozostawmy dyskutantom i (być może, Gazecie). Napisałem to ostatnie w nawiasie, bo nasza kochana Gazeta trzyma tutaj wyraźnie jedną stronę: urzędników miejskich. Taka postawa napawa smutkiem: ogranicza ona bowiem pole do szerszej dyskusji (skoro gazeta forsuje jedną opcję, drugiej konsekwetnie "nie dostrzegając").

Oto więc fakty i wnioski z nich płynące:

1. Około 200 tysięcy pojazdów zarejestrowanych we Wrocławiu będzie miało coraz cięższe życie. Zamyka się bowiem niektóre ulice, inne zwęża, wyłącza skręty, mnoży piesze przejścia itd.
Wniosek: wszystkie te działania spowalniają i utrudniają ruch aut w rejonie centrum. Skutkowac to ma, w zamierzeniach miasta, rezygnacją z korzystania z samochodów lub zaniechaniem podjeżdżania do centrum.
Skutki dalekosiężne mogą być takie, że wizyty w centrum wrocławianie zaczną ograniczać. To spowoduje, ze firmy i inne podmioty tam ulokowane zaczną odczuwać zmiejszenie obrotów. Miasto liczy, ze wroclawianie zaczną kilometrami spacerować po centrum, co jest założeniem ryzykownym, jeśli sie cokolwiek załatwia w ciągu dnia, nie ma czasu na kilometry spacerów.
To samo dotyczy zakupów: mało kto będzie latał z torbami po deptakach, skoro pod kazdą galerię handlową podjedzie bez problemu.

2. Dotarcie do centrum będzie jeszcze bardziej utrudnione przez osoby mieszkające na peryferiach miasta i poza nim (coraz więcej osób mieszka na pograniczu miasta). Wielu z nich z oczywistych powodów wybierze samochody: powstaje pytanie, gdzie mają te samochody zaparkować. Parking w Renomie to kiepskie rozwiązanie dla kogoś, kto ma sprawę pod Uniwersytetem: odległość tych miejsc to około półtora kikometra.
Do parkingów, uwaga uwaga, trzeba też jakoś dojechać. Jak to jednak zrobić, skoro okoliczne ulice bedą zakorkowane po brzegi, bo ruch z planowanej do drastycznego ograniczenia ulicy Kazimierza Wielkiego, ma zostać przekierowany min. na Podwale i Kościuszki. Komu starcza wyobraźni, aby te ulice dopełnić trzema pasami aut z Kazmierza, wie o czym mowa.

3. Miasto mocno wierzy w komunikację miejską, W tym celu inwestuje w rozmaite rozwiązania, ale nie dostrzega tego, że w porownaniu z jakimkolwiek srednio rozwiniętym miastem zachodnim, te rozwiązania to żałosne strzępy całości. W miastach z rozwiniętym systemem KM tramwaje jezdzą co 5 do 10 minut i długo do późna, autobusy mają gęste linie, z reguły istnieje metro, mające stacje dojazdowe idealnie w środku wyłączonych z ruchu kołowego terenów.
W wielu przypadkach też strefy ruchu wyłączone, są wyłączone tak naprawdę niecałkowicie. Ulicami poprzecznymi do traktów spacerowych można czasem jeżdzić, czasem są to przejazdy normalne, czasem ograniczane ale generalnie można dojechać również o krok od centrum.

4. Last but not least: Wrocław to miasto 650 tysięczne z ruchem turystycznym bardzo umiarkowanym (zestawiając go z warszawskim lub krakowskim w Polsce). Obszary wyłączone z ruchu to już dziś teren rozległy: spójrzmy: do Świdnickiej przy Monopolu do Ostrowa Tumskiego, od wysp odrzańskich, do Wita Stwosza, plus oczywiscie Rynek i ulice przyległe, również teren przy Uniwersytecie.
Tę wielką strefę zamierza się jednak nadal rozszerzać; "pod nóż" pójdzie niebawem reszta Solnego, Krupnicza, większa częśc (a właściwie szerokość) Kazmierza Wielkiego. Obszar wyłączony z ruchu kołowego, w stosunku do wielkości i zaludnienia miasta, będzie nieporównywalny z większością miast europejskich.
Powstaje pytanie: kto ma zaludnić taki wielki teren spacerami, i kto ma na tak wielkim terenie wydawać pieniądze.Gdyby miasto miało populację co najmniej Warszawy, miałbym nadzieję.
Wrocław to jednak nie ta skala: ludnościowa, biznesowa, turystyczna. Już dziś lokale i firmy w centrum odczuwają spadek obrotów.

Co się wydarzy dalej, zobaczymy.
Edytor zaawansowany
  • Gość: milosnik 2 kolek IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 14.12.11, 17:00
    na razie jade rowerem z Mickiewicza na Zwycieska bo mam na 18-sta termin do nefrologa, wiem, ze to drugi koniec miasta, ale lekarz przyjmuje akurat tam a wielu o takiej specjalnosci nie ma

    wracajac wstapie do Rossmana kupic kosmetyki dla mojej dziewczyny, a potem odbiore marynarke z pralni

    nastepnie skocze do mojej Asi na Kasprowicza dac jej prezent, zjesc kolacje i moze na szybki numerek

    poznym wieczorem, zadowolony wroce moim dwusladem do domu, zmokniety, ale jakze zadowolony i w pelni oddam sie dyskusji na temat "jaki srodek lokomocji jest najlepszy do jazdy po Wroclawiu i dlaczego rower?"
  • map4 14.12.11, 17:43
    w_nieszczegolny napisała:

    > Co się wydarzy dalej, zobaczymy.

    Nic się nie wydarzy.

    Korki będą rosnąć, agresja kierowców, rowerzystów, tramwajarzy i pieszych również. Inwestycje natomiast drastycznie spadną, bo stadion do spółki z odsetkami od zadłużenia będzie rokrocznie wysysał z budżetu setki milionów gminnych złotówek rocznie. Coraz to nowe igrzyska, pokazy i festiwale skutecznie będą lemingom odwracać uwagę od realizowanej polityki komunikacyjnej miasta, którą tak ładnie wyżej podsumowałeś.

    Nie widzę woli zmian w mieszkańcach Wrocławia. Przejść się na zebranie rady osiedla, komisji rady miejskiej, postawić do pionu radnego, który zmienia w trakcie kadencji barwy, zaprotestować przeciwko wyrzucaniu pieniędzy n.p. na promocję - to rzeczy we Wrocławiu nieznane. Społeczeństwo obywatelskie nie istnieje.

    Tak jak jest, jest dobrze. Tak twierdzą wszyscy wrocławianie, z wyjątkiem 4 (słownie: czterech) procent jego mieszkańców.

    Tylko cztery procent uprawnionych do głosowania mieszkańców Wrocławia, czyli lekko ponad 20 tysięcy obywateli wypowiedziało się bowiem w ostatnich wyborach samorządowych aktywnie przeciwko urzędującemu prezydentowi. Reszta, czyli przytłaczające 96% wyborców albo popiera prezydenta albo olewając wybory udowadnia, że ma swoje miasto w dupie.

    --
    Wrocław bez cenzury
  • sverir 14.12.11, 21:37
    > Już dziś lokale i firmy w centrum odczuwają spadek obrotów.

    A wzrost notują lokale na wspomnianych obrzeżach. Krytykując władze miasta za pomysły należy pamiętać, żeby przypadkiem samemu nie popaść w manierę urzędników i nie lansować tezy, że centrum miasta musi rozwijać się za wszelką cenę.
  • Gość: anty IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 15.12.11, 00:24
    Popieram autora watku. gazeta popiera urzad miasta. mozemy sobie pisac,,,,
  • Gość: Anty IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 15.12.11, 12:36

    Heh...cicho:))
  • Gość: Gustlik IP: 91.90.161.* 15.12.11, 18:37
    Dodać warto jeszcze pomysł tej zgrai na wywalenie dworca PKS na obwodnicę oraz na skracanie linii autobusowych z zachodu miasta tylko do stadionu. No bo tam bedzie tramwaj, to niech sie ludzie przesiadają i jadą z przesiadkami. Teraz mają za dobrze, bo 403 i 103 lecą za blisko centrum. No to dowalić im, za dobrze mają.
  • Gość: Anty IP: *.205.58.107.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 17.12.11, 22:25
    jak rozwiązano problem dworca PKP, dworca PKS, parkingow przy dworcu, postojow taksowek i bliskosci centrum miasta, pare minut pieszo, polecam zobaczyc w Krakowie.

    To co planują u nas, to jest jakas paranoja.
  • miejski_glupek 18.12.11, 00:03
    Jeśli chodzi o transport zbiorowy, wydaje się tworzyć całkiem spora nisza dla busów. Takich jakimi można pojechać do Oleśnicy z Nadodrza, tylko kursujących w granicach Wrocławia.
    --
    Jeżeli nic się nie zmieni, to wszystko pozostanie po staremu.
  • Gość: Gustlik IP: 91.90.161.* 19.12.11, 10:23
    bedzie wesoło w naszym wesolym miescie:)

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka