DOBRY BETON. Jak zrobić?? Dodaj do ulubionych

  • drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego
  • drzewko odwrotne
  • Witam!

    Chcę zalać posadzke pod altane ogrodową. Jak zrobić dobry beton? Jakie
    proporcje składników?? Czy moge użyć miałkiego piasku??

    dzieki pozdrawiam
    • Budowlańcy mi mówią 1:3 wagowo,tak jak fundament,bo taki beton musi być
      wytrzymały na zmiany temperatury,wilgotności i przemarzanie.Znam pogląd,że
      wystarczy 1:4.Oczywiście możesz go wylać na gruz /ale nie pobrudzony ziemią/.
      • Gość: Tomasz G IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 17:51
        GRuz będzie napewno, ja planuje na dolną warstę dać cement ze żwirem a na
        wierzchnią z piaskiem miałkim (żeby było ładnie). Nie będzie pękał ?? Kłaść
        wszystko odrazu (grubość ok 10cm) czy podzielić na warstwy ??

        Aha a 1:3 też słyszałem ale podobno objętosciowo a nie wagowo. Jak to jest
      • Gość: ? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 09.08.06, 18:00
        może nie na temat, ale jestem ciekawy bardzo :



        jak na budowie w warunkach polowych odważyć ten cement i kruszywo żeby była
        proporcja 1:3 lub 1:4 wagowo???
      • andrzej.sawa napisał:

        > Budowlańcy mi mówią 1:3 wagowo,tak jak fundament,bo taki beton musi być
        wytrzymały na zmiany temperatury,wilgotności i przemarzanie.Znam pogląd,że
        wystarczy 1:4.Oczywiście możesz go wylać na gruz /ale nie pobrudzony ziemią/.

        1:3 to nie przepis na beton, tylko na popularną zaprawę cementową. Zaprawa i
        beton dwie różne sprawy, choć niektórzy ,,budowlańcy’’ są święcie przekonani,
        że to samo.


        --
        ,,Nie byłoby tego, co teraz jest w Polsce, nie byłoby tej próby naprawy
        Rzeczypospolitej, gdyby nie ojciec dyrektor'' - premier J.Kaczyński
    • Gość: j23 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 18:50
      Gość portalu: Tomasz G napisał(a):
      DOBRY BETON. Jak zrobić??

      Dobrego betonu na budowie nie zrobisz.
      To bardziej skomplikowana sprawa ( wbrew pozorom ).
      Zależy to od kilku czynników np: ... ... ... - ale to dłuższy temat.
      Jak Ci się uda, na budowie, to najwyżej wyjdzie Ci "B15" (?)
      A bez zbrojenia to ... szkoda zaczynać.
      • Gość: Malkik IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 19:08
        Myśle że beton wyższej klasy niż B15 nie bedzie potrzebny
        • Hej...
          :)
          --
          3łopaty piasku rzecznego.
          1 łopata cementu.
          1 łopata kruszywa.
          Jak ktoś wyzej napisał,dobrego betonu nie zrobi sie w taczce czy w małej betoniarce.
          Niemniej pod altankę nie ma przeciwskazań...
          Jak słusznie radzi Andrzej,jeżeli masz pręty,siatkę i podobne radzę zbroić.Jako
          zamiennik kup 'włókno zbrojące',mieści się w małej torebce...

          Pozdrawiam-pyot.
          --
          Remontownia
          • Gość: Tomek IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 19:41
            a moge tak:

            2 łopaty piasku (bardzo drobnego miałkiego)
            1 łopata cementu
            1 łopata żwiru

            ??
            • Gość: R.Kostrzewa IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 19:49
              Co sądzicie o uzywaniu do zbrojenia siatki ogrodzeniowej ocynkowanej?

              Pozdrawiam
              • Gość: j23 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 20:03
                Gość portalu: R.Kostrzewa napisał(a):
                > Co sądzicie o uzywaniu do zbrojenia siatki ogrodzeniowej ocynkowanej?
                >
                > Pozdrawiam


                siatka się rozciąga ...
                chyba, że będziesz ją prostował (?:-))
                lepszy rydz, niż nic !
              • Bardzo zły wybór.
                Zbrojenie siatką ogrodzeniową jest niedopuszczalne.
                Nie wiem czy wiesz jaką rolę odgrywa w żelbecie zbrojenie a jaką beton.
                Zbrojenie musi być se sobą powiązane tak, aby nie zmieniało swojego położenia
                podczas betonowania.
                Założę się z tobą, że płyta betonowa, w którą wsadzisz siatkę ogrodzeniową
                pęknie ci poc diężarem własnym.

                Jesli ma to być posadzka pod altankę to proponuje ogólnodostepne siatki
                zbrojeniowe do zbrojenia posadzek.
          • pyot napisał:

            > 3łopaty piasku rzecznego.
            > 1 łopata cementu.
            > 1 łopata kruszywa.


            Słabiutki ten Twój beton Pyocie, ale zawsze lepszy niż polecana tu zaprawa
            cementowa. Na fundament powinien on przynajmniej przypominać B15. Nie bawiąc
            się w laboratorium, przybliżone proporcje B15 to :
            1 cz.cementu, 2cz.piasku i 4 cz. żwiru.

            --
            ,,Nie byłoby tego, co teraz jest w Polsce, nie byłoby tej próby naprawy
            Rzeczypospolitej, gdyby nie ojciec dyrektor'' - premier J.Kaczyński
          • Gość: bb IP: *.chello.pl 10.08.06, 20:36
            Pyot tak budowałęś swą chatkę , a to było pół wieku wstecz.
            Już XXI wiek obudź się ,,chłopie,,
    • Gość: Lentar IP: *.mikemi.net 09.08.06, 23:07
      Co trzeba wiedzieć o betonie ?
      Bardzo istotny jest dobór cementu (aktualnie mamy w Polsce ok. 80 rodzajów
      cementu !). Najważniejszy parametr betonu to stosunek wodno-cementowy W/C. Aby
      obniżyć ilość wody zarobowej a co za tym idzie zwiększyć wytrzymałość betonu,
      należy użyć plastyfikatora lub superplastyfikatora.
      Istnieją 4 rodzaje cementu : CEM I, II, III i IV
      Istnieją 3 klasy cementu : 32,5 , 42,5 i 52,5 (gwarantowana wytrzymałość zaprawy
      normowej w MPa). Najczęściej stosowana klasa to 32,5.
      Litera R oznacza przebadaną wytrzymałość 2-dniową
      Cementy CEM I to cementy portlandzkie (czysto klinkierowe, bez dodatków).
      Przy cementach rodzaju CEM II litery A i B mówią o tym, ile jest cementu w
      cemencie (A=80%, B=65%). Pozostałe litery mówią o tym, jaki to dodatek (np.
      V=popiół lotny, S=żużel wielkopiecowy).(...)
      Piasek 0/1 mm lub 0/2 mm : do zapraw – grubość warstw do 2-3 cm.
      50% piasku 0/2 mm + 50% żwiru 2/8 mm : do betonów drobnoziarnistych (wylewki,
      stropy prefabrykowane, cienkie ścianki) – grubość warstw od 3 do 8 cm.
      40% piasku 0/2 mm + 60% żwiru 2/16 mm : do betonów konstrukcyjnych – grubości
      elementów powyżej 6 cm.
      Stosunek wagowy wody do cementu decyduje o wytrzymałości i wodoszczelności betonu
      Typowy beton towarowy wg kryterium najniższej ceny bez plastyfikatora ma W/C =
      0,60-0,75. Daje to B15 i całkowity brak wodoszczelności
      Ten sam z plastyfikatorem i 5-10% wody mniej to już B20 i początki wodoszczelności
      Ten sam z superplastyfikatorem i 15-20% wody mniej to już mrozoodporny i
      wodoszczelny B25-B30.
      Aby zachować niskie W/C bez domieszek trzeba zwiększać ilość cementu. Jest to
      drogie i niebezpieczne (wysoki skurcz!).
      NISKI I EKONOMICZNY STOSUNEK W/C:
      Jest to wartość w granicach 0,50 – 0,55
      Na 1 worek cementu 25 kg – około 12,5 litra wody dla kruszywa suchego, NIGDY NIE
      PRZEKRACZAĆ 15 LITRÓW !
      Dla kruszywa mokrego, po deszczu – około 10 litrów wody, NIGDY NIE PRZEKRACZAĆ
      12,5 LITRA !
      Musi być zastosowany plastyfikator, a przy mniejszych ilościach wody
      superplastyfikator
      Zachowując w. wym. proporcje W/C w betonach, a następnie dodając kruszywo w
      proporcjach podanych poprzednio, trudno jest zrobić zły beton

      To tak pokrótce na temat dobrze wykonanego betonu. Pozdrawiam
      • Gość: j23 IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 09.08.06, 23:43
        O właśnie .

        Bardzo ładnie to Lentar opisał.
        M.in. stosunek w/c + odpowiednie frakcje kruszywa i piasku.

        Na "normalnej budowie" - tzn. takiej "sposobem gosp."... + z łopatą = nie ma na
        to szans.
        • Nie przesadzajmy z dodawaniem plastyfikatorów, lub superplastyfikatorów. Takie
          dodatki dozuje się w betoniarniach, gdzie inżynier dokładnie okresla ile i
          jakiego dodatku lub domieszki do betonu zastosować. Dodawanie na budowie na oko
          mija się z celem, ponieważ dodanie za dużo ma katastrofalne skutki dla betonu.

          Lentar przepisał w skrócie trochę technologi betonu, ale nie ma to w ogóle
          zastosowania przy budowie posadzki pod altankę.

          Jesli ja dobrze zrozumiałem to gość chce postawić altankę ogrodową -
          prawdopodobnie z drewna na płycie betonowej, a nie wybudować fundament pod
          silos.

          Moja rada jest taka. Zamówić odpowiednią ilość betonu B15 w betoniarni, zdjąć
          humus, ewentualnie wymienić trochę podłoża na piasek sredni odpowiednio go
          zagęszczając. Wylać chudy beton ok 5cm na którym odpowiednio rozmieścić siatki
          zbrojeniowe z drutu (ogólnodostepne nawet w hipermarketach budowlanych).
          Nastepnie zalać wszystko betonem, tak aby grubość płyty miała 10cm. wiecej nie
          ma potrzeby ze wzgledu na małe obciązenia. (poza tym grubość płyty nie jest
          jedyną cechą wpływającą na jej wytrzymałość).
          • Gość: Tomasz G IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 10.08.06, 17:57
            A więc mówie wam jak wyglada stan rzeczy na dzień dzisiejszy:

            Wykopany dół ok 40cm. Dno jest piaskowe (dość mocno już ubiłem) na to pójdzie
            jak najgrubsza warstwa gruzu (względy ekonomiczne) a boki stanowią obrzeża
            betonowe. Ponieważ powierzchnia altanki jest 5m2 planuje zalać posadzke o
            grubości max 15cm (względy ekonomiczne). Cement CEM I 32.5R troche żwiru już
            mam i świeżo przywieziony piasek z lasu (miałki bardzo drobny).

            Za waszą namową uzbroje beton. W dolnej czesci dam naciągniętą siatke
            ogrodzeniową (akurat mam kawałek) a w górej czesci wcisne jakieś druty zobacze
            co sie znajdzie.

            Niestety nie posiadam betoniarki i przerobienie około 1m3 cementu na taczke
            bedzie trudne. No ale zobaczymy. Napewno napisze co i jak.

            Pozdrawiam Was
            • Gość: Tomasz G IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 10.08.06, 18:14
              Aha i jeszcze jedno.

              Ktoś mi polecił abym w celu wzmocnienia powierzchni betonu oraz poprawienia
              wyglądu (gładkości itp) rozsypał na zawiąznym ale jeszcze wilgotnym betonie -
              cement a następnie wcierał go metalową packą. "przypalanka" tzw ??
    • Gość: Jedna zasada... IP: 62.29.161.* 11.08.06, 14:01
      Im mniej wody tym lepiej. Posadzka bedzie narażona na działanie czynników
      atmosferycznych (wg PN-EN 206-1 klasa ekspozycji XF2 - minimalna klasa betonu
      C25/30, minimalna zawartość cementu 300kg/m3) wiec powinna być jak najmniejszej
      nasiąkliwości i wysokiej mrozoodporności. Aby była trwała najlepiej zastosować
      kruszywo wapienne (dość tanie) i zwykły piasek budowlany o zróżnicowanym
      uziarnieniu.
      Ale jeśli chodzi o warunki takie jak opisujesz to wystarczy dodać objętościowo:
      1 część kruszywa, np2-8mm,
      1 część piasku,np.0-2mm,
      1/2 część cementu,najlepiej CEMI.
      i pamiętaj im mniej wody tym lepiej. Beton ma sie rozkładać a nie lać(ciekły!).
      Pozdrawiam.
      Jaśko
      • Piszesz o nasiąkliwości (jak najmniejsza) i radzisz stosować kruszywo
        wapienne???
        Coś tu jest nie tak. Wapien chłonie wodę i to w dość sporych ilościach.
        ZASTOSOWANIE NORMY jak najbardziej poprawne, natomiast dobór kruszywa marny
        (GEOLOGIA SIĘ KŁANIA). Dam ci przykład zastosowania kruszyw wapiennych -
        podsypki dróg (dla niewtajemniczonych wapień to jest taki kamień koloru
        białego). Po deszczu i dodatkowym działaniu mrozu wapień rozsypuje się tworząc
        pustkę pod asfaltem, natomiast obciązenie asfaltu spod którego wymyło podbudowę
        kończy się dziurami!!!.

        Jesli chodzi o cement do dlaczego CEM I??? cement o 95%-100% z klinkieru
        portlandzkiego. Ten cement stosuje się na betony zwykłe elementów
        dojrzewających w podwyższonych lub obniżonych temperaturach.Nie wystarczyłby
        CEM II??? Po co aż tak wysoka klasa betonu C25/30 stare B30??? Betonu tej
        klasy nie otrzymamy stosując zalecane przez pana kruszywa wapienne.
        Przypominam, że do betonu wchodzą takżę kruszywa o frakcjach 8-16mm. Z czego
        to wynika??? Zastanowić się trzeba, czy rzeczywiście potrzebna nam jest aż taka
        wytrzymałość na sciskanie POSADZKI POD ALTANKĘ??? Beton wodoszczelny można
        uzyskać w inny sposób niż tylko podwyższenie jego klasy wytrzymałościowej.

        Moje nastepne pytanie co to znaczy im mniej wody??? Może wystarczy kropelka???
        Wody zarobowej musi być tyle ile wynika z zakładanego współczynnika C/W.

        Konsystencja betonu jest także cechą betonu nadawaną w betoniarniach i
        rozrózniamy rózne konsystencje - stan ciekły także.

        PODSUMOWANIE:
        Doradzano inwestorowi tutaj różne betony z C25/30 włacznie. Uzyskanie tak
        wysokiej klasy betonu w warunkach domowych jest niemożliwe. Doradzanie
        klijentowi, że ma kupić w betoniarni 2m3 betonu w celu wylania posadzki pod
        altanę naraża go na dość spore koszty związane nie tylko z samym betonem, ale
        także z jego transportem na budowę.(1m3 B15 to koszt około 200-250zł w
        zależności od rejonu kraju) No chyba że inwestor przywiezie ów beton w
        bagazniku swojego samochodu, albo bedzie latał z taczkami.

        Stosowanie frakcji pylastych i illastych (bardzo drobne ziarenka kruszywa)
        również nie jest rozwiązaniem dobrym. Stosowanie takich frakcji zmniejsza
        wytrzymałość betonu i powoduje że aby uzyskać dobrą urabialność betonu należy
        zmniejszyć współczynnik C/W. (czyli dodać więcej wody).

        Jeśli chce pan uzyskać kalsę betonu zbliżoną do B15 to musi pan kupić kruszywo
        o frakcjach 2-16mm. Nie może to być piasek z lasu, który może zawierać takżę
        organikę!.
        Sposób zazbrojenia przedstawiłem panu wcześniej. Zastosowanie siatki
        ogrodzeniowej można sobie darować. Nie wzmocni ona betonu a tylko zakłóci panu
        jego układanie.



        • Gość: maniek IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 13.08.06, 15:23
          Ale macie problemy z tym betonem....Jezcze 20 lat temu nie bylo zadnych "gruch"
          Beton pod fundament byl rozrabiany w betoniarce i byly budowane 2 lub 3
          pietra.Chalupy stoja do dzis.A Z ta altanka nie przejmuj sie-wal wszytko co
          masz,gruz , siatke, zalej to betonem 1 do 3.Jak recznie nie dasz rady z braku
          betoniarki to zamow "gruche".Nawet z tak mala iloscia m3 przyjada.Ale jak mas
          zswoj piasek czy zwir to zalatw betoniarke.
        • Gość: valdi IP: *.internetdsl.tpnet.pl 14.08.06, 08:03
          z tymi podsypkami ramonka(jezeli juz to podbudowy) wapiennymi pod drogi to
          troszke przesadziłas... w tej materi to chyba nie za bardzo sie znasz.. ciekawy
          jestem gdzie widxziałas takie zastosowanie ???? na jakiej dordze ?????
        • Gość: cromwell IP: *.57.jawnet.pl 14.08.06, 14:13
          ramonka napisal:

          Dam ci przykład zastosowania kruszyw wapiennych -
          podsypki dróg (dla niewtajemniczonych wapień to jest taki kamień koloru
          białego). Po deszczu i dodatkowym działaniu mrozu wapień rozsypuje się tworząc
          pustkę pod asfaltem, natomiast obciązenie asfaltu spod którego wymyło podbudowę
          kończy się dziurami!!!.

          no to popisales sie miszczuniu:)))
          wiekszej bzdury dawno nie czytalem
          zapraszam do siebie
          drogowcy oszaleli
          jada z drogami gdzie sie nie obrocisz
          a tluczen wapienny to podstawowa podsypka

          pzdr.
    • Gość: robert IP: *.dynamic.chello.pl 20.05.14, 01:24
      zgadza się -uzywano na podsypkę pod drogi tłuczeń wapienny.W mojej okolicy był on pobierany z okolic Barcina(woj. kujawsko-pomorskie).Prawda jest ,ze te drogi nie były wytrzymałe gdyż kamień nasiąkał wodą i rozmiękał częściowo.Tak robiono--niestety.
    • Gość: pollok IP: *.dynamic.gprs.plus.pl 27.05.14, 13:16
      Ja to bym sie nie pchał w samodzielne przygotowywanie betonu tylko zwróciłbym sie do porządnej betoniarni i tam o wszystko wypytał fachowców i wtedy kupił. Jak sie musisz pytać na forum to znaczy,ze ekspertem nie jesteś w te klocki, wiec chyba lepiej podpytać tych co sie na tym znają - oszczednosc czasu i kasy.
      • Gość: poko IP: *.dynamic.chello.pl 03.06.14, 21:16
        Kolega chce zaoszczędzić na kosztach i przy okazji się czegoś nauczyć. Ja też chętnie przeczytałem wątek, nie można betoniary do każdego nawet najdrobniejszego ubytku w betonie zatrudniać.

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Bestsellery

Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.