Dodaj do ulubionych

UPC - automatyczna umowa na czas określony

IP: *.chello.pl 21.11.07, 21:14
Witam,

Przegapiłem niestety termin zakończenia umowy promocyjnej (na czas określony)
z UPC, a jako że nie złożyłem w określonym terminie rezygnacji, UPC
automatycznie przedłużyło mi umowę. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie
to, że umowa została przedłużona nie na czas nieokreślony, jak to się dzieje
zazwyczaj, a na kolejny czas określony z sankcjami za jej wcześniejsze zerwanie.

Czy taki zapis w regulaminie o automatycznym przedłużaniu umowy na czas
określony jest w ogóle dopuszczalny? Podobna klauzula znajduje się w Rejestrze
klauzul niedozwolonych UOKiK:

Numer wpisu: 634
Data wpisu: 2006-04-03
Marek Szymczyk prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Elektroniki
"ESKO" z siedzibą w Gorlicach
"Automatyczne przedłużenie na kolejne 12 miesięcy następuje z dniem
zakończenia ważności poprzedniej umowy, pod warunkiem nie złożenia w tym dniu
rezygnacji."

Czy ta klauzula ma zastosowanie w tej sytuacji? Nie potrafię niestety znaleźć
dokumentów tej sprawy.


Pozdrawiam,
Adam
Edytor zaawansowany
  • 23.11.07, 17:05
    Sens zacytowanego postanowienia jest taki, że jest tam przewidziany
    rażąco krótki termin na złożenie oświadczenia o nieprzedłużaniu
    umowy, i dlatego, jak przypuszczam, postanowienie to zostało wpisane
    do rejestru. Więc w tym zakresie wypada porównać odpowiednie
    postanowienie z umowy z UPC z tym zacytowanym. Jeśli było,
    powiedzmy, 30 dni (raczej standardowy termin) na złożenie stosownego
    oświadczenia, to takiego terminu nie można uznać za rażąco krótki.

    Przedłużenie umowy na kolejny czas oznaczony nie wydaje mi się samo
    w sobie niedozwolone. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że niedozwolone
    postanowienie umowne to jest takie postanowienie, które rażąco
    narusza interesy konsumenta, a przy tym jest sprzeczne z dobrymi
    obyczajami. Te przesłanki muszą być spełnione łącznie. Nie znajduję
    niedozwoloności tak pojętej w samym przedłużeniu umowy na następny
    czas oznaczony.
    Że samo niejako automatyczne przedłużanie umowy jest dopuszczalne,
    to wynika z art. 385 ze znaczkiem 3 pkt 18 kodeksu cywilnego.
    Przepis ten nie rozróżnia umowy na czas oznaczony i nie oznaczony.



  • Gość: robson IP: *.chello.pl 24.11.07, 17:18
    Ale problem z UPC polega na tym ze umowa przedluzona "z automatu" naraza klienta
    na ewentualne kary w przypadku zerwania jej przed terminem, choc warunki
    swiadczenia uslug sa juz standardowe (nie objete jakakolwiek promocja). Stad
    pytanie czy w tej sytuacji operator moze stosowac taka "polityke"??
    Problem polega na tym ze, klient UPC nie ma mozliwosci wyboru poza umowa
    promocyjna a umowa z automatu przedluzana na kolejny okres karnecji. Biorac pod
    uwage ze ja jako klient chce korzystac z uslug, nie mam wielkiego pola manerwu,
    a nie chodzi mi o rezygnacje...
  • Gość: adam IP: *.chello.pl 27.11.07, 20:40
    Tylko, że jak już dodał robson, "odnowiona" umowa nie wiąże się z odnowieniem
    samej promocji. UPC daje jedynie rabat w wysokości 5 zł od standardowych cen na
    czas nieokreślony, natomiast za jej zerwanie przed czasem domaga się
    odszkodowania w kwocie 240 zł (umowa ma obowiązywać przez 12 miesięcy).
  • 27.11.07, 23:44
    Ale o tym jest napisane w umowie (regulaminie promocji). Mylę się?

    --
  • Gość: robson IP: *.chello.pl 28.11.07, 10:11
    W regulaminie promocji, ktory tak de facto wg UPC klient wcale nie musi otrzymac
    ale ma go zaakceptowac, jest info ze w przypadku braku rezygnacji z uslugi
    zostaje ona automatycznie przedluzona na czas okreslony, ale wzmianki o
    ewentualnej karze z tego co pamietam nie ma !!! Zreszta ma sie to nijak do tego
    co wczesniej wspomnialem, bo jesli nie chce rezygnowac akurat w tym momencie
    (zakonczenie promocji) z uslug tylko np. 10 miesiecy pozniej, to musze zaplacic
    kare !!! Czyli reasumujac wyglada to tak, ze podpisujac raz umowe promocyjna nie
    masz mozliwosci rezygnacji poza wyznaczonymi przez UPC terminami !!! Albo
    placisz kare...
  • 28.11.07, 10:28
    Akurat znam tą promocję, dlatego pytam. Wyraźnie jest powiedziane tam, że umowa
    (pierwsza) jest na czas określony z profitami i jeśli się jej nie wypowie w
    określonym terminie to następuje jej automatyczne przedłużenie na kolejny czas
    określony z wyłączeniem profitów tej pierwszej umowy promocyjnej. Okres
    wypowiedzenia jest 30 dni.
    Wybacz więc mi proszę, ale w mojej ocenie podpisując taką umowę trzeba mieć tą
    świadomość i ponosić konsekwencje albo dotrwać do końca.

    Dodam jeszcze od siebie, że złożenie rezygnacji wcale nie musi znaczyć
    wyłączenia usług. Można w ten sposób "wymusić" lepsze warunki umowy.
    --
  • Gość: adam IP: *.chello.pl 28.11.07, 20:30
    Masz rację, ale problem leży w dwóch punktach:
    1. Czy UPC może sobie sama, ot tak, przedłużyć umowę na kolejny czas określony?
    IMHO nie - może zamienić tę umowę na standardowe warunki wg cennika dot. umów na
    czas nieokreślony, tak jak się to zawsze robi w sposób cywilizowany.
    2. Czy UPC ma prawo żądać odszkodowania za zerwanie takiej umowy na czas
    określony? IMHO również nie - nie daje profitów, więc nie ma prawa domagać się
    odszkodowania, bo z jakiej racji? Tu, o ile pamiętam, był jakiś czas temu
    podobny przypadek bodajże z TPSA, ale mogę się mylić co do nazwy firmy.
  • 28.11.07, 21:54
    Tak jak napisał prawnik umowa o takiej formule może mieć miejsce (ta oferta UPC
    powstała po aferze z Cyfrą+, która tak szachowała wieloletnich klientów) i
    została tak skonstruowana, aby uniknąć problemów jakie miała Cyfra+ (wzięto pod
    uwagę zastrzeżenia UOKiK).
    Moja rada jest taka, aby unikać takich umów albo wypracować w sobie mechanizm
    kontrolny terminów i wypowiadać takie umowy po pierwszym okresie z profitami.
    Mówię to jako osoba pracujące swego czasu w UPC.
    Nie jestem prawnikiem, ale o ile mi wiadomo to można wymagać kary umownej
    (odszkodowania) za to, że nie dotrzymuje się np. terminu zobowiązania umownego.

    --
  • Gość: robson IP: *.chello.pl 29.11.07, 00:28
    Ale Ty sugerujesz w swojej odpowiedzi, ze przedluzona umowa jest na warunkach
    promocyjnych, a tak nie jest, staje sie normalna umowa na zwyklych warunkach
    poza "tym drobnym zastrzezeniem". Druga sprawa, piszesz o ewentualnej sytuacji
    gdzie mozna "wywalczyc" lepsza oferte... Chyba faktycznie dawno nie pracujesz w
    UPC, pokaz mi klienta (stalego) ktory otrzyma lepsza oferte niz klient
    "wchodzacy z ulicy"... Na kazdym kroku (przy kazdej ofercie) ten drugi ma duzo
    lepsze warunki, ale nie o to nam chodzilo w temacie.
    Chce jeszcze raz wypuklic sedno problemu: czy UPC ma prawo stosowac taki zapis w
    umowie promocyjnej, ktory wymusza na kliencie takie wyjscie - wypowiedzenie
    umowy na min. 30 dni przed zakonczeniem okresu promocji, a jak sie nie zmiesci w
    tym terminie to czy mimo iz umowa staje sie umowa na standardowych warunkach
    cenowych (nie objetych zadna promocja) to czy operator moze sobie roscic
    jakiekolwiek prawa z tytulu zerwania umowy??? Podkreslam ze nie chodzi tu o
    przedluzenie umowy na warunkach promocyjnych, tylko "przejscie" na oferte
    "wyjciowa" wg standardowego cennika.

    "swojadroga" wybacz ale nie jest to normalne ze klient UPC sam ma sobie dbac o
    przedluzenia ofert lub pilnowac terminow umow itd. UPC to nie jest Urzad
    skarbowy ani ZUS zeby pilnowac terminow. Popatrz na to z drugiej strony - mam
    wszystkie mozliwoe uslugi w UPC, TV, internet, telefon, canal+, hbo, usluge UPC
    Wi-Fi, moze jeszcze cos. Masz tu 7 uslug, kazda jest objeta innym regulaminem
    promocji zawartej na inny okres... Czy w tej sytuacji taka polityka nie jest
    dzialaniem na szkode klienta?? Ale moze tylko ja tam uwazam i Adam?? Dlatego
    nasze pytanie - jak sie braonic prze taka polityka UPC??
  • 29.11.07, 10:48
    Gość portalu: robson napisał(a):

    > jak sie braonic prze taka polityka UPC??

    - przy założeniu, że istnieje jakaś polityka danej firmy, na pytanie:
    "jak się bronić?" odpowiedź jest tylko jedna:
    trzeba przeczytać umowę i pilnować przewidzianych w niej terminów...

    podważać związanie takim wzorcem można by było gdyby przedsiębiorca nie
    dostarczył wzorca umowy przy jej zawarciu zgodnie z art. 384 par 1 Kodeksu Cywilnego


    --
    *
  • Gość: Ola IP: *.63-160-38-99.cust.stargate.net 04.12.07, 06:51
    Mam ten sam problem, 5 dni sie spoznilam i mam teraz 240 zl do zaplacenia. Nie
    znoszę takich firm, kojarzą mi się z sępami. Nie dbają o klienta i nie myślą o
    tym co klient będzie o nich opowiadal po tym jak go potraktują. I że juz wiecej
    z ich uslug nie bedzie korzystal.
  • Gość: mez IP: *.chello.pl 05.12.07, 21:16
    Witam. Pytanko. Posiadam usluge chello easy na warunkach
    promocyjnych, place 39,90 (512kb/s, 10gb limit). Jesli nie dotrzymam
    30 dniowego okresu wypowiedzenia i przedluza mi automatycznie umowe
    to czy wowczas pozostane w pakiecie chello easy i bede placil zwykla
    oficjalna aktualna cennikowa stawke 69,90 za usluge? Pytanie kieruje
    raczej do tych, ktorzy z ta sytuacja sie spotkali i przyznam ze ja
    wolalbym jej uniknac. Zadzwonic i tak do nich zadzwonie w tej
    sprawie, ale nie szkodzi mi tutaj zapytac prawda?
    Z gory dziekuje za odpowiedzi.
  • Gość: RAFAł IP: *.chello.pl 13.12.07, 01:04
    Problem w tym, że UPC dostarczyło regulamin promocji który jest kserokopią. Na
    tym ksero właśnie widać przedłużenie umowy na czas określony ale o 1 miesiąc.
    Druga cyfra jest nie widoczna. Pójdę do UPC aby potwierdzili tą kserokopię. I
    wówczas niech mnie pozywają do sądu.
  • Gość: UPC-do kitu! IP: *.adsl.inetia.pl 18.12.07, 20:00
    Wydaje mi się że UPC upodabnia się do TELE2. Działania UPC
    są "nieuczciwe" i nieetyczne.

    Regulamin nie został dostarczony listem poleconym więc nie
    udowodnią, że klient otrzymał nowe warunki umowy. Ponoć nowy wszedł
    w lipcu 2007.

    Jedynie co możemy jeszcze zrobić, oprócz drogi Sądowej. To
    zniechęcać nowych klientów UPC. PROPAGANDA!!! PROPAGANDA!!! Ja
    swoich znajomych będe odradzał UPC i promował lokalnych providerów.
  • Gość: Tommy IP: *.cable.ubr10.edin.blueyonder.co.uk 21.12.07, 13:41
    Jestem w takiej samej sytuacji - wypowiedziałem umowę czasową (sic!) na 8 dni
    zamiast min. 30 przed końcem, oczywiście UPC automatycznie przedłużyło mi umowę
    na standardowych warunkach (+24 pln/m-c) i stwierdziło, że nalicza mi karę
    umowną za zerwanie nowej, czyli 240,- PLN. Ale trafiła kosa na kamień:
    rozmawiałem już z wszelkimi możliwymi urzędami i jest światełko w tunelu - o ile
    nie udało mi się podważyć zasadności automatycznego przedłużenia umowy (swoją
    drogą tylko w Polsce umowa czasowa okazuje się być w praktyce umową zawieraną na
    znacznie dłuższy czas niż by na to wskazywała - kto to widział aby wypowiadać
    umowy czasowe ??!!), to przedłużenie jej na innych warunkach niż miałem na
    pierwszej jest postrzegane zarówno przez UOKiK jak i UKE jako kształtowanie
    interesów konsumentów w sposób szkodliwy. Czekam na kolejne rozstrzygnięcia w
    tej sprawie.

    PS. Pazerność UPC wyjdzie jej bokiem - stara zasada handlowa głosi, że na 1
    zadowolonego klienta przypada 5, którzy o tym wiedzą. Na jednego NIEzadowolonego
    - co najmniej 20. Czarny PR rozprzestrzenia się szybko, zwłaszcza w dobie internetu.

    Pozdrawiam
  • Gość: Andrzej IP: *.chello.pl 15.01.08, 17:58
    UPC - stosuje NIDOZWOLONE POSTANOWIENIA UMOWNE!!!

    Kodeks Cywilny
    Art. 385.3
    „W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są
    te,które w szczególności:”
    „14) pozbawiają wyłącznie konsumenta uprawnienia do rozwiązania umowy,
    odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia”,
    „16) nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na
    wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,
    17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od
    umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
    18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile
    konsument,dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego
    oświadczenia,”
  • Gość: qaz IP: *.chello.pl 17.01.08, 16:27
    UPC - stosuje NIDOZWOLONE POSTANOWIENIA UMOWNE!!!

    Kodeks Cywilny Art. 385.3
    „W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są
    te,które w szczególności:”
    „16) nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na
    wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,
    17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od
    umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,
    18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile
    konsument,dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży
    przeciwnegooświadczenia,”
  • Gość: wydra IP: *.chello.pl 17.01.08, 16:29
    Proponuję bojkot UPC poprzez zrywanie reklam i ulotek!!!
  • Gość: qaz IP: *.chello.pl 17.01.08, 18:00
    Proponuję bojkot UPC poprzez zrywanie reklam i ulotek!!!
  • Gość: Gość IP: *.as13285.net 25.01.15, 20:20
    Takie automatyczne przedłużanie umowy powinny byc nie legalne. Wiec po co jest zawierana umowa na czas określony?! Tylko w Polsce takie rzeczy mogą byc legalne! Nigdy więcej upc!!!!
  • 26.01.15, 16:10
    Ja do tej pory nigdy nie mialam z UPC takiego problemu, jeżei skończył mi się czas określony umowa przechodziła na czas nieokreślony. Ewentualnie podpisywałam nową w ostatniej chwili na czas określony,. Nic z góry. www.cik.uke.gov.pl/ tutaj Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.