Dodaj do ulubionych

Autobusem przez Jamno bez mostu...

26.10.05, 10:38
Głos Pomorza

Może już w przyszłym roku będziemy mogli dostać się z Koszalina do Mielna
przez Jamno bez żadnych przesiadek, specjalnym autobusem-amfibią. Decyzja leży
w rękach samorządów.

O przystąpieniu do projektu uruchomienia przeprawy przez jezioro Jamno
zdecydowała już podczas wczorajszej sesji Rada Gminy Będzino.
- Wyznaczymy drogę dojazdową do przystani, z której autobusy-amfibie będą
przepływać do Mielna - wyjaśnia udział gminy w przedsięwzięciu Ryszard Sawicz,
wójt Będzina.
Sama droga oraz przystań (Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie kupił już
odpowiedni grunt w Jamnie) zostaną wybudowane za pieniądze z budżetu Koszalina
- inicjatora projektu. Miasto sfinansuje także zakup dwóch specjalnych autobusów.
Najpierw jednak decyzje o przystąpieniu do projektu muszą jeszcze podjąć radni
mieleńscy i koszalińscy.
Edytor zaawansowany
  • naczelny.prezess 26.10.05, 11:14
    No pięknie, pięknie..
    Żeby się tylko nie okazało, ze to jedynie fantastyczne wizje lokalnych działaczy
  • piotr.koszalin 26.10.05, 11:21
    Czy ktoś może mi wyjażsnić co to takiego jest autobus-amfibia... Czy ktoś ma
    może zdjęcie takiego cuda...
  • andre3b 26.10.05, 11:27
    a jak autobus wyjedzie z Jamna wprost na ulice Mielna to tymi obsranymi kołami i
    podwoziem zasmrodzi cały kurort... hehehehhe
  • naczelny.prezess 26.10.05, 11:34
    No to się stworzy specjalną bazę w której abutobus będzie "odgówniany". Nie
    dosć , ze to rozwiąze problemy komunikacyjne to jeszcze nowe miejsca parcy
    powstaną.:)
    A co z mostem wiszacym nad Jamnem?
  • andre3b 26.10.05, 11:40
    > A co z mostem wiszacym nad Jamnem?

    To byłoby coś:) Jedziesz Władka IV pare kilometrów dwupasmówką i już jesteś na
    plaży, no i te widoki jadąc prze Jamno, ehh możemy sobie pogadać :-)

  • paula_blue 26.10.05, 21:06
  • piotr.koszalin 26.10.05, 22:49
    hehe, ale fajne... czego to ludzie nie wymysla:)))))))
    no dobra a teraz pytanie za 100 punktow... ile takie cudo kosztuje? cos mi sie
    wydaje ze kosmiczne pieniadze, w koncu musi to spelniac wszystkie wymagania
    statku pasazerskiego a z drugiej strony miec jeszcze kola...
  • piotr.koszalin 26.10.05, 23:00
    Znalazlem odpowiedz na swoje pytanie...
    Koszt takiego cacka to minimum 800 tysięcy dolarów, czyli około 3 miliony
    złotych... W sumie sądziłem, że więcej, ale czy władza się zdecyduje?? Za tą
    cenę można kupić 10 zwykłych autobusów... W sumie pieniądze w miejskiej kasie
    lezą i czekają... Kilkanaście milionów za Emkę plus za dwa tygodnie około 30-40
    milionów za teren pod hipermarket...
    www.fmca.com/fmc2004/sepmag/coachupdate.asp
  • akwabud 26.10.05, 23:53
    A ile tak w przybliżeniu kosztował by most wiszący nad J.Jamno ?
    --
    Kordylas Artur
  • andre3b 27.10.05, 09:08
    Podejrzewam że w przybliżeniu znacznie, znacznie więcej:-) Bardzo dawno temu
    słyszałem o zdecydowanie tańszym pomyśle. Chieli przedzielić Jamno groblą na
    której byłaby droga, ale ekolodzy, zieloni i inne dziwaki to chyba popełniliby
    zbiorowe samobójstwo jakby to zobaczyli:-)
  • piotr.koszalin 04.11.05, 09:38
    akwabud napisał:

    > A ile tak w przybliżeniu kosztował by most wiszący nad J.Jamno ?

    He, nie wiem czy to pytanie retoryczne, czy nie...
    Oczywiście wszystko zależy jak długi miałby być taki most... z tego co mi sie
    wydaje odleglosc z Jamna do Mielna przez jezioro to okolo 3km...
    Wiec teraz przykład, w 1998 oddano do użytku most wiszący Akashi Kaikyo w
    Japonii...

    www.budowle.pl/budowle/grafika/azja/most_akashi_kaikyo_3.jpg
    Myślę, że odpowiadałby rozmiarami mostowi jamneńskimu...
    Koszt: 4,3 miliarda dolarów
    Sprawa nie wymaga chyba komentarza...

    www.budowle.pl/budowle/opisy/most_akashi_kaikyo.php
  • andre3b 04.11.05, 10:06
    Czy naprawde uważasz że most przez płyciutkie , spokojne jeziorko po którym
    pływaja co najwyżej żaglówki wyglądał by jak ten w Japonia? Poczytaj uważnie
    jaką on ma wysokość, przez co jest przerzucony, co musi wytrzymać( tajfuny,
    trzesienia ziemi) i ile na nim jest jezdni.
  • piotr.koszalin 04.11.05, 14:56
    andre3b napisał:

    > Czy naprawde uważasz że most przez płyciutkie , spokojne jeziorko po którym
    > pływaja co najwyżej żaglówki wyglądał by jak ten w Japonia? Poczytaj uważnie
    > jaką on ma wysokość, przez co jest przerzucony, co musi wytrzymać( tajfuny,
    > trzesienia ziemi) i ile na nim jest jezdni.

    Kolega Akwabud pytał o most wiszący więc głębokość ma tu mniejsze znaczenie...
    Poza tym weźmy też pod uwagę koszt kapitału - budowa miała miejsce 10 lat temu!
    Most zbudowany jest ze stali, która podrożała chyba o kilkanaście czy nawet
    kilkadziesiąt procent od tego czasu!
    Oczywiście inną sprawą jest czy możliwe byłoby wybudowanie na tak spokojnym
    jeziorze mostu filarowego...

    Ja podałem tylko przykład mostu zbudowanego w ostatnich latach, o podobnych
    rozmiarach, aby uświadomić wszystkim koszty... Nie jestm architektem, więc
    jeśli ktoś ma inny pogląd to niech znajdzie w necie inny przykład mostu, który
    sprwdziłby się na Jamnie...Ale nawet gdyby udało się obniżyć koszty stukrotnie
    to wciąż jest to ponad połowa budżetu Koszalina...
  • pobrzeze 04.11.05, 10:22
    Most?
    Przypomminam-że 1 km to 1000 m.
    Jamno na wysokości wskazanej nie ma 3 km.Oczywiście budowa mostu-to mrzonka.
    Irytuje mnie,że takie bzduru czytam....3 km...
  • piotr.koszalin 04.11.05, 14:43
    ok, w takim razie ile ma - skrytykowac cos najlatwiej, szczegolnie jak samemu
    sie nie wie dokladnie...
    ja strzelałem, bo koszty sa i tak sa ogromne i nie ma sie co sprzeczac czy to 1
    czy 3 kilimetry, bo co to za roznica czy koszt bedzie 1 miliard czy 3
    miliardy... dolarów!!
  • naczelny.prezess 28.10.05, 09:59
    Tak jak mówiłem. Nic z tego na razie nie będzie - GŁOS KOSZALIŃSKI podaje, ze
    radni gminy mielno nie zgodzili się na użyczenie dzialki nad brzegiem jez jamno
    dla MZK. Coś oni tam nie lubią MZK i Koszalina. Aby temu zapobiec nalezy...
    zlikiwidować gminę mielno i przyłączyć do Koszalina :)
  • andre3b 28.10.05, 10:21
    Wystarczy pojechać do Mielna zeby zobaczyć jak władze tej wioski dbają o nią!
    Pare lat temu wyremontowli cztery uliczki i spoczeli na laurach, a reszta Mielna
    to po prosu dno. Jak mozna dopuszczać do tego żeby okolica( głownie drogi i
    chodniki) przy wielkich ośrodkach Syrena i Unitral gdzie non stop przebywaja
    setki Niemców, Amerykanów i wielu innych z całego świata wyglądała jak w
    zbombardowanym Bagdadzie? Żenada i wstyd:(
  • andre3b 04.11.05, 08:18
    A jednak bedzie... Radio Koszalin własnie podało że pomysł jest wciąż aktualny i
    prawdopodobnie dwa autobusy ruszą na trasę jeszcze przed nowym sezonem:-) Podróz
    przez Jamno ma trwać 10 minut, a koszt zakupu dwóch pojazdów to 4 miliony
    złotych. Mają też wybudować drogi dojazdowe.
  • rafal-szeroka 04.11.05, 11:01
    Nie no, same genialne pomysły, ja rozumiem że to będzie jakaś atrakcja dla
    turysty, tylko czy ta atrakcja jest warta żeby wydać na nią 4 miliony, no cóż
    mam co do tego spore wątpliwości. Bardziej wartoby było reaktywować połączenie
    kolejowe z Mielnem, chyba by bardziej przyczyniło się do rozładowania ruchu w
    mieście, niż ta inwestycja, jak dla mnie z gatunku wieży na placu papieskim. Tym
    bardziej że będzie to inwestycja sezonowa, no powiedzmy 6 m-cy w roku, bo w zima
    to lód, a wieć cztery miliony stoją i rdzewieją, a pociąg może jeździć cały czas!!!!
  • andre3b 04.11.05, 13:01
    a po co miałby jeździć pociąg poza sezonem?
  • szubs 04.11.05, 13:11
    Byloby znakomite połączenie własnie pociągiem... Juz nawet milosnicy
    wąskotorówki pomarli, bo ich inicjatywa tez nie doczekała się choc
    zastanowienia. Przed laty, kiedy pociąg był - az trzeszczał w szwach, takie
    miał branie. A ta amfibia.... No, piekosciowa jest. Akurat, by stac całą zime w
    hangarze. Jak byłby oszklony, to mozna by brac bilety za ogladanie. A jeszcze
    lepiej postawic je na symulatorze. Pod spod błękitna płachta i hajda, przez
    Jamno!
  • tteesstt22 04.11.05, 13:42
    racja tota;na glupota!
    szynobus byl by lepszym rozwiazaniem!
  • szubs 04.11.05, 13:53
    I też jest ładny...
  • piotr.koszalin 04.11.05, 15:01
    Mi się wydaję, że większość osób nie bardzo zrozumiała intencje miasta...
    Ja ostatnio obejrzałem w necie kilka filmów reklamowych takich amfibii i to nie
    jest raczej środkek transportu będący alternatywą dla pociągu, tramwaju, czy
    czegokolwiek innego. Wg mnie to ma być atrakcja turystyczna, a nie szybkie
    połączenie Koszalina i Mielna - myślę, że bilet na taką wycieczkę może
    kosztować nawet 10-20zł... Ja nigdby wcześniej nie przypuszczałem, że istanieją
    takie cuda i myślę, że nie jestm wyjątkiem...
    Polecam ściagnąć filmy ze stron wymienionych w tym wątku...
  • tteesstt22 04.11.05, 15:19
    Tym bardziej uwazam ze to glupota! nie sa zaspokojne podstawowe potrzeby takie
    jak swobodna komunikacja ladowa, a tutaj wyskakuja z czyms takiem ... sadze ze
    lepsza atrakcja bylo by dotarcie do mielna z Koszalina w szybkim czasie niz
    stanie w korkach. juz ja widze te tlumy do tej amfibii :D ja raczej nie mial bym
    na to ochoty! tym badziej ze po mielnie jeziorze moze sobie polywac np. s/m mila
    :) No chyba ze to na byc inwestycja ktroa ma za zadanie przyciagac turustow do
    Koszalina, napierw przeprawa a poznej wycieczki po koszalinie... ktora pewnie
    skonczyla by sie w emce :/ nie to jest6 glupota dla mnie. Co roku pracowalem w
    wakacje w mielnie i tyle co mialem problemow z transportem tam i spowrotem to
    glowoa mala! Nawet busy nie wiele moga jak sa korki, bo sama komunikajca mzk to
    zenada. Szynobus byl by iwestycja leszpa dlatego ze:
    1. mogl by dzialac caly rok
    2. nie tylko na trasie do mielna
    3. rozladowanie ruchu ulicznego
    4. wygoda do turystow
    5. poprawa bezpeczenstwa
    i mozna by wymienic jeszcze wiecej + tylko po co ??? bo pewnie kupia ta amfibie
    i skoczy sie to tak jak prawie wszystko u nas... slowami... a mial byc tak
    pieknie :)
  • andre3b 04.11.05, 17:29
    Szynobusy mają wszyscy, a amfibusy bedzie mial tylko Koszalin i o to chodzi.
    Rewelacyjny pomysł, wielka atrakcja turystyczna, popieram z całego serca,
    Alleluja i do przodu jakby to powiedził Tadeusz Rydzyk
  • akwabud 04.11.05, 17:40
    Szynobus na trasie Mielno Koszalin szybko się nie pojawi. Dlaczego ?
    Nie byłaby to opłacalna ekonomicznie inwestycja. Powód jest dość prosty.
    Linia kolejowa Koszalin - Mścice - Ustronie Morskie - Kołobrzeg jest dość
    obciążona , w większości tranzytem towarowym, jest ona ponadto w dość nie
    najlepszym stanie i co najważniejsze - jest jednotorowa. Mijanki są tylko w
    Mścicach i Ustroniu Morskim. Aby szynobus był opłacalny - musi dość szybko i
    często kursować na odcinku Koszalin - Mścice - Mielno, a na to nie pozwala
    rozkład jazdy innych składów. Kto będzie chciał jeżdzić pociągiem kursującym 3-
    4 razy dziennie , gdzie czas przejazdu w jedną stronę wyniesie 40-50 minut (
    często długi postój w Mścicach ). Kiedyś jeżdziłem dość często pociągiem ( ze
    względu na cenę i niewielki ścisk w porównaniu do autobusów w tamtym okresie )
    i dobrze pamiętam postoje w Mścicach. Od tego czasu linia na pewno nie
    poprawiła swej kondycji - wręcz odwrotnie stan torowisk na pewno się pogorszył.

    Poprawienie stanu lini kolejowej do Mielna przez Mścice, remont stacji w
    Mielnie oraz zakup jednego szynobusu na pewno będzie więcej kosztować niż 4
    miliony.

    Wracając do pomysłu mostu - myślę że można by było połączyć kilka pomysłów na
    raz. Po pierwsze - są miejsca gdzie odległość między brzegami wynosi około 1,5
    km ( 1500 metrów). Wystarczyło by w lini prostej na trasie przebiegu wybudować
    kilka małych wysepek na filary nośne mostu - tak aby rozpiętość przęsła nie
    wynosiła więcej niż 200-250 metrów, Wysokość mostu nad lustrem jeziora nie
    powinna być większa niż 10-15 metrów ( tak aby jachty mogły swobodnie pływać -
    i nie musi być na całej długości). Ponadto koszt budowy na pewno by się
    rozłożył na 2-3 lata. Po drugie - cały most nie musi być wiszący - część trasy(
    przęsła skrajne: wjazdowe i zjazdowe mogą być na filarach lub grobli.
    Po trzecie: na warunki Koszalina wystarczy po 2 pasy ruchu w każdą stronę i
    ewentualnie dodatkowy środkowy pas awaryjny. Po co przedrażać inwestycje.
    --
    Kordylas Artur
  • piotr.koszalin 04.11.05, 21:10
    nie jestem pewien czy przeprawa przez jamno ma tylko 1.5km, ale niech będzie..
    nie bede sie sprzeczal o te 500 metrów, bo taka inwestycja jest po prostu
    finansowo nierealna...
    pomijam fakt ze to co napisales jest calkowicie nierealne, bo budowa około
    siedmiu wysp co 200 metrow spowodowalaby ze aby nie doszlo ich zalania,
    maksymalna glebokosc jamna wzdłuż mostu musiałaby być nie większa niż 2 metry -
    i tutaj pojawia się nowy pomysł - czy nie tańsze od budowy takiego mostu byłoby
    zasypanie Jamna na długości planowanej trasy...
    no ale niech bedzie ze wybudujemy jedna taka wysepke, a firma ktora wygra
    przetarg na budowe mostu w ramach promocji usypie takie cudo calkowicie GRATIS!
    tak czy inaczej, trzebaby pomiędzy takimi wyspami zbudowac dwa mosty
    siekierkowskie, którego koszt wynosił 200 milionów... dwa mosty 400 milionów...
    skad wziasc takie pieniadze...

    i jeszcze jedna sprawa, czemu ma sluzyc ten most? poza sezonem jaki bylby na
    nim ruch... ile osob przemierza jesienia, czy zimą trasę Koszalin-Mielno?
    W całym roku (2004) Mielno i Koszalin razem odwiedzilo 150 tysięcy turystów,
    tymczasem przez wspomniany juy most siekierkowski przejezdza 60 tysiecy
    samochodow... DZIENNIE!

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka