Dodaj do ulubionych

Koniec kontraktu,a zasilek dla bezrobotnych

27.04.12, 16:51
Poszukuje osob,ktore maja doswiadczenie w pokonywaniu trudnosci w temacie j/w.Czy ktos przebrnal procedure i moze sie podzielic uwagami.Jak wyglada zalatwianie formalnosci w celu uzyskania zasilku po zakonczeniu kontraktu w Brukseli i wyjezdzie do Polski.Prosze o kontakt na maila gazetowego.Dziekuje i pozdrawiam.
Edytor zaawansowany
  • Gość: anbxl IP: *.access.telenet.be 27.04.12, 20:39
    mam doswiadczenie jak to wyglada w BXL,a pewnie w PL bedziesz musial jeszcze bardziej uwazac na wiele spraw, bo z tego co slyszalam to w polskim urzedzie pracy jak dowiedza sie o jaka sume zasilku chodzi to beda na ciebie patrzyc jak na kosmite
    1/ jeszcze tutaj umow sie z twoim gestionnaire de dossier w PMO (podobno oni sa podzieleni wg liter,zalezy na jaka litere masz nazwisko)i sprobuj nawiazac z nim dobry kontakt (od niego wiele zalezy)
    2/wydrukuj tyle dokumentow AT (chyba sa tez w j.pl) ile bedzie ci potrzeba,a nawet wiecej, bo moze zdarzyc sie ze przy wypelnianiu ktos zrobi pomylke i bedziesz musial jeszcze raz wypelniac.
    3/po zakonczeniu kontraktu jest chyba 5-7 dni roboczych na zapisanie sie w swoim miejscu, gdzie zamieszkasz (u ciebie-w PL) jako bezrobotny,szukajacy pracy. W Belgii jest to Actiris/VDAB/Orbem (w zaleznosci gdzie mieszkasz) i albo platne zwiazki zawodowe albo gratis CAPAC. Na intracomie musisz sprawdzic jakie to sa biura w PL. A moze ktos tutaj ci podpowie.I tak pamietaj,ze w pierwszym miesiacu (wiele osob myli sie, ja tez pomylilam sie w 2009)musisz isc 2 razy i 2 razy wypelnic te dokumenty.Pierwszy raz-w ciagu pierwszego tygodnia i drugi (tak samo bedzie w nastepnych miesiacach) od pierwszego dnia po zakonczonym miesiacu masz tydzien na wypelnieniu dokumentow w tych samych biurach , zrob kopie dla siebie i wyslij do PMO listem poleconym (jak maja isc z PL, podobno pewniej) . Za jakies 2-3 tygodnie wyslij maila do swojego gestionnaire PMO z zalacznikiem (ten dokument AT) z grzecznym zapytaniem czy juz twoje dossier powstalo i kiedy ewentualnie mozesz spodziewac sie pierwszych pieniedzy. Pod kazdym ich mailem zawsze jest info,ze od kiedy otrzymali zarejestrowane dokumenty maja 30 dni roboczych na prace nad twoja dossier i wowczas wyplate.A wiec jezeli np jestes na bezrobotnym od maja, dokumenty wyslesz za maj 2 czerwca (pamietaj,zeby ten pierwszy choc ten sam dokument wyslac natychmiast, bo juz wowczas tworza na tej postawie twoja dossier) to pod koniec sierpnia powinienes dostac kase.Ale moze byc i pozniej,bo jest okres wakacyjny,a to wyglada tak, ze kazda decyzja jest podpisywana przez kilka osob i wystarczy,ze np Feteliano zachoruje lub bedzie na urlopie to twoje papiery tez opoznia sie i pozniej ci zaplaca. I podobno tak jest od 1-2 lat,ze pierwszy zasilek albo i 2-3 pierwsze placa tzw forfait czyli,az nie wypelnia (to moze trwac 1-3 mies w Belgii-decyzja RVA) ze nie masz prawa do zasilku w PL (pobierasz 100%zasilku z instytucji, co oczywiscie jest korzystniejsze). A wiec dostaniesz -od sumy,ktora ci sie nalezy odejmij 800€. Pozniej jak juz nastepnym razem wypelnia ci dokument,ze nie masz prawa do zasilku z Polski dostaniesz wyrownanie.A wiec warto postarac sie,zeby juz po miesiacu wypelniono odpowiednio dokumenty,ze nie masz prawa do zasilku,a nie,ze "studiuja" twoja sytuacje.
    4/jezeli pracowales mniej niz 1 rok to po 6 mies dostaniesz na konto twoje skladni,ktore odciagano ci od pensji na emeryture, oczywiscie z odpowiednim procentem. Jezeli pracowales dluzej niz 1 rok-musisz wybrac (w PL nie ma wyboru, chyba jest jedno biuro) gdzie przekaza twoje skladki emerytalne. NIE ZAPOMNIJ-tu trzeba wypelnic dodatkowe dokumenty (chyba jest tego 3 strony). Jezeli wiesz,ze w ciagu 1 roku wrocisz do pracy w instytucji UE (tak bylo u mnie) to popros gestionnaire w PMO,zeby wstrzymal sie z egzekucja tego dokumentu, gdyz wowczas PMO wstrzyma ta procedure i bedzie kontynuowac twoj staz pracy,etc
    5/jeszcze raz pozwalam sobie powtorzyc-bardzo wazny jest dobry kontakt z twoim gestionnaire (ja polecam Jeroen lub Varvare)a wcale nie polecam Nathalie H-Belgijki (babsko zgubilo moje dokumenty i dlatego wazne jest wyslanie maila z zalacznikami i posiadanie kopii).Oczywiscie to nie od niego zalezy kiedy jego przelozeni podpisza i zweryfikuja dokumenty
    PATIENCE i jak potrzebowalbys (rowniez w przyszlosci) pomocy czy informacji to zawsze mozesz pisac na priva
  • jeremy33 02.05.12, 23:43
    AnBxl wielkie dziekuje za czas i checi przeznaczone na wyjasnienie moich watpliwosci.Bedziemy w kontakcie.Pozdrawiam
  • Gość: kasia IP: *.217.134.80.coditel.net 03.05.12, 18:45
    A ja mam pytanie praktyczne...jak jest lepiej wziasc zasilek w Brux i szukac czegos w prywatnym sektorze?i uniknac calej wielkiej biurokracji w PL czy tez lepiej sie oplaca w Pl i nie jest to takie skomplikowane administracyjnie?
    Za rok konczy mi sie moj kontrakt temp. i sie przymierzam.Nie mam pojecia co zrobic?Jedynie nie mam zamiaru poglebic sie w jeszcze wiekszy mentlik papierowy w Pl - a moze to tylko moje male przerazenie.

    Pozdr Kasia
  • Gość: anbxl IP: *.access.telenet.be 03.05.12, 21:40
    Znam co najmniej kilkanascie osob,ktore kiedys tam lub obecnie zadaja sobie takie pytanie.Moim zdaniem ciezko co kolwiek ci poradzic nieznajac twojej sytuacji (rodzina, singel, AT jako AST czy jako AD?), jakies mozliwosci "fajnej" pracy w PL? Znam dziewczyny,ktore wrocily do PL po stazu,tymczasowej pracy w naszym przedstawicielstwie,kontrakcie AT/AC i niestety dlugo szukaly pracy. Podobno w PL nawet w Warszawie patrzono na niektore jak na kosmitow (ich zdanie), choc mialy studia ekonomiczne. Ostatnio jedna mi pisala ze w koncu znalazla prace w jednym z ministerstw.EPSO potwierdzilo pisemnie,ze w tym roku nie bedzie egzaminow cast,a w przyszlym-nie wiadomo.Jezeli twoim pierwszym jezykiem jest en to mysle,ze z jakims wyprzedzeniem najpierw szukalabym pracy jako AT w agencjach europejskich gdzies w Europie (ogloszenia na epso). Mysle,ze bedac w PL dluzej trwa zalatwianie dokumentow i trzeba liczyc kilka miesiecy,az dostanie sie pierwsza kase.Ale, czy ktos bedacy wczesniej aktywna osoba chce rok odpoczywac???? Dzis rozmawialam z kobieta zajmujaca sie sprawami bezrobocia w PMO i niestety to co juz slyszalam zostalo mi potwierdzone. VDAB (po stronie VL) po 2-3 mies niechetnie podpisuje dokumenty AT i szybko proponuje swoje wakaty. W przyszlosci podobnie moze byc w Actiris (BXL) bo przeciez AC/AT to super doswiadczeni potencjalni kandydaci :-), a ze proponuje sie prace za pol ich bezrobotnego.... niech ciesza sie,ze sa aktywni...Znalam dziewczyny,ktore sama namowilam,zeby zostaly po stazu w BXL (z bardzo dobrym en szybko znalazly prace w firmach miedzynarodowych),teraz 2 pracuja w KE (w miedzy czasie zdaly AC 2010).A wiec mysle,ze musisz sama przemyslec za i przeciw....

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka