• drzewko
  • od najstarszego
  • od najnowszego

Roboty dodatkowe Dodaj do ulubionych

  • 29.10.10, 13:06
    Witajcie, mam pytanie bardzo proszę o odpowiedź. Jestem wykonawcą robót w zamówieniu publicznym w robotach wystąpiły roboty dodatkowe oraz zamienne. W umowie jest napisane że "Roboty uzupełniające lub zamienne, których potwierdzona przez Zamawiającego konieczność wykonania wystąpi w toku realizacji przedmiotu umowy, a których zakres finansowy nie przekracza 50% ceny umownej, Wykonawca zobowiązany jest wykonać na dodatkowe zlecenie Zamawiającego, przy zachowaniu tych samych norm, parametrów i standardów, po podpisaniu przez strony nowej umowy, ustalającej zakres rzeczowy, finansowy i termin realizacji". Chcę złożyć: kosztorys dodatkowy, zamienny i rozliczeniowy wraz z protokołem konieczności i dodatkowa Umową. Inwestor się strasznie od tego wymiguje, jak mam to rozegrać? Inwestor robi wszystko żeby tylko nie podpisać umowy na dodatkowe roboty powiedźcie jak mam to rozegrać, co mam złożyć i jak to złożyć żeby nie mieć problemów. Będę wdzięczny za odpowiedź
    Edytor zaawansowany
    • 04.11.10, 19:31
      Witamy,

      Zacznijmy od stwierdzenia, że problem leży przede wszystkim w użytych definicjach. Czym innym są roboty dodatkowe, a czym innym roboty uzupełniające. Roboty uzupełniające polegają na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, które były przewidziane w ramach zamówienia podstawowego, natomiast roboty dodatkowe, to roboty, które nie były przewidziane w ramach zamówienia podstawowego, nie można ich było wcześniej przewidzieć oraz są niezbędne dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Definicji robót zamiennych nie znajdziemy w żadnym akcie prawnym. Wg definicji zaprezentowanej przez Renatę Dzikowską - naczelnika w Departamencie Kontroli UZP "roboty zamienne polegają na tym, że wykonawca zamówienia podstawowego zobowiązuje się do ich wykonania w sposób odmienny od określonego w umowie. Roboty zamienne nie powodują zwiększenia (zmiany) zakresu świadczenia wykonawcy zawartego przez wykonawcę w ofercie. Wprowadzając roboty zamienne – w miejsce określonych w siwz i w ofercie – wymieniasz jedynie „coś za coś”, nie otrzymując nic ponad to, co stanowiło przedmiot umowy. Zachowana jest zatem zasada wynikająca z treści art. 140 ust. 1 ustawy Pzp.
      Pojęcia "roboty zamienne" i "zamówienia dodatkowe" nie są tożsame i odmienne są podstawy ich stosowania." (źródło strona internetowa "Vademecum zamówień publicznych").

      Jak z powyższego widać, zapis w umowie łączący roboty uzupełniające i zamienne nie daje pewności, co do rzeczywistych intencji zamawiającego. Roboty zamienne zgodnie z definicją nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, natomiast roboty uzupełniające, to nie roboty dodatkowe, o których pisze wykonawca.
      Niemniej jednak wykonawca powinien powiadomić zamawiającego o wystapieniu konieczności wykonania robót dodatkowych, o ile spełnione są łącznie następujące przesłanki, tj.:
      roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym, nieprzekraczają
      łacznie 50 % wartosci realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego
      wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej
      do przewidzenia, jeżeli:
      a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od
      zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów
      lub
      b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia
      dodatkowego.
      Wykonawca powinien uprawdopodobnić powyższe przedstawiając wymienione przez siebie dokumenty i wymagać (najlepiej pisemnie) od zamawiającego ustosunkowania się do powyższego, w szczególności do potwierdzenia niezbędności wykonaia robót dodatkowych.
      Należy jednak pamiętać, iż ostatecznie to Zamawiającemu przysługuje prawo podjęcia decyzji o udzieleniu lub nie zamówień dodatkowych.
      --
      Pozdrawiamy
      Zespół Ekspertów
      Kancelaria Zamówień Publicznych Sp. z o.o.
      www.kancelariazp.pl
      • 11.11.10, 13:45
        Nie wiem jakiego rodzaju wynagrodzenie obowiązuje w tej umowie ryczałtowe, czy kosztorysowe. Jeśli ryczałtowe a post wykonawcy mówi o robotach dodatkowych, to nie może być mowy o zmianie wynagrodzenia ryczałtowego i podpisywaniu nowej umowy, ponieważ roboty dodatkowe zawierają się w wynagrodzeniu ryczałtowym. Co innego zamówienie dodatkowe, którego nie można przewidzieć i trzeba wykonać, aby zamówienie podstawowe mogło być zrealizowane, wtedy nowa umowa. Moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie ma szans na podpisanie nowej umowy, a więc wykonawca roboty dodatkowe musi wykonać za cenę jaką podał w ofercie. Istnieje też pogląd, który wręcz zakazuje zamówień dodatkowych przy wynagrodzeniu ryczałtowym, (wyroki SN) choć moim zdaniem jest to dozwolone w wyjątkowych przypadkach.
  • Powiadamiaj o nowych wpisach

Wysyłaj powiadomienia o nowych wpisach na forum na e-mail:

Aby uprościć zarządzanie powiadomieniami zaloguj się lub zarejestruj się.

lub anuluj

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła lub loginu ?

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.