Dodaj do ulubionych

szkoły wyższe i PZP

01.10.07, 16:35
czy państwowe szkoły wyższe podlegają ustawie PZP? A jeśli tak , czy w takim
samym zakresie, czy są dla nich wyjątki. Chodzi miedzy innymi o to, czy
wartość zamówień sumuje sie dla całej uczelni, czy każdy z wydziałów
traktowany jest jako odrębny podmiot?
pozdrawiam
Edytor zaawansowany
  • kancelariazp.pl 04.10.07, 20:53
    TAK. Uczelnie publiczne są zobowiązane do stosowania ustawy Prawo
    zamówień publicznych na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp.
    Uczelnie publiczne są tzw. klasycznym zamawiającym i ustawodawca nie
    przewidział dla tych instytucji szczególnych zwolnień, czy ułatwień.
    Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy pzp jeżeli jednostka organizacyjna
    zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia
    związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego
    zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych
    przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające
    samodzielność finansową. Tym samym jeżeli wydział posiada
    samodzielność finansową i udziela zamówienia związanego z jego
    własną działalnością to wartości tego zamówienia nie sumuje się z
    wartością zamówień z całej uczelni. Natomiast jeżeli wydział nie
    posiada samodzielności finansowej to jego zamówienia sumuje się z
    zamówieniami z innych jednostek organizacyjnych uczelni nie
    posiadającymi samodzielności finansowej.

    Pozdrawiamy
    Zespół Ekspertów
    Kancelarii Zamówień Publicznych Sp. z o.o.

  • szmk_zp 05.10.07, 21:44
    Chciałbym prosić o bliższą interpretację pojęcia "wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową". Pojęcie to niestety nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, a w praktyce budzi ogromne wątpliwości interpretacyjne, szczególnie w przypadku uczelni publicznych.

    Czy uznalibyście Państwo za samodzielną jednostkę w rozumieniu art. 32 ust. 5 Pzp wydział uczelni, której statut zawiera następujące postanowienia:

    [paragraf Statutu]

    "1.Wydziały i inne niż Wydziały jednostki organizacyjne Uniwersytetu, którym przyznano środki finansowe na realizację ich działalności, przygotowują roczne plany rzeczowo-finansowe oraz sprawozdania z ich wykonania.
    2.Plany te są przedstawiane Rektorowi i stanowią część planu rzeczowo-finansowego Uczelni. W oparciu o te plany Wydziały i inne niż Wydziały jednostki organizacyjne Uniwersytetu, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, Statutem, uchwałami Senatu i zarządzeniami Rektora – prowadzą autonomiczną politykę finansową.
    3. Dziekani są wykonawcami planów rzeczowo-finansowych Wydziałów i ponoszą z tego tytułu bezpośrednią odpowiedzialność przed Radami Wydziałów. Kierownicy innych jednostek organizacyjnych, które otrzymały środki finansowe na realizację ich działalności, są wykonawcami planów rzeczowo–finansowych i ponoszą z tego tytułu bezpośrednią odpowiedzialność przed Rektorem."
  • kancelariazp.pl 11.10.07, 13:11
    Na podstawie przywołanego fragmentu Statutu można stwierdzić, że
    Wydziały i inne niż Wydziały jednostki organizacyjne Uniwersytetu
    prowadzą autonomiczną politykę finansową. W oparciu o wskazane
    zapisy jednostki organizacyjne mogą prowadzić samodzielną gospodarkę
    finansową za co ponoszą odpowiedzialność. Jest to jedna z trzech
    przesłanek, o których mowa art. 32 ust. 5 upzp. Co do pozostałych
    możemy się domyślać, że są również spełnione i znajdują swoje
    odzwierciedlenie w regulacjach dot. Uczelni, tj., że zostały
    wyraźnie wyodrębnione ze struktury Uczelni, z czym należy wiązać
    przypisanie im stosownych uprawnień w tym zakresie oraz że wskazano
    na uprawnienia wyodrębnionej jednostki do udzielania zamówień
    publicznych związanych z jej działalnością (związanych z realizacją
    jej celów). Przykładowy zapis statutu/regulaminu w zakresie
    ostatniej z przesłanek mógłby brzmieć następująco: „Wydział (…) jest
    wyodrębnioną jednostką organizacyjną posiadającą samodzielność
    finansową i jest upoważniony do przygotowania i przeprowadzania
    postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie zadań związanych z
    jego działalnością”.

    Pozdrawiamy
    Zespół Ekspertów
    Kancelarii Zamówień Publicznych Sp. z o. o.
  • szmk_zp 11.10.07, 21:59
    Dziękuję bardzo za zainteresowanie tematem i za odpowiedź. Pozdrawiam również!

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka