Dodaj do ulubionych

Z talerzem na You

11.09.18, 14:27


Sue Hughes. PURE Diet Score Recommends 7 Foods, Including Dairy and Meat. Medscape

Podczas kongresu ESC w Monachium zaprezentowano nową pracę na podstawie badania PURE (The Prospective Urban Rural Epidemiology) przeprowadzonego u 138 tysięcy osób z różnych kontynentów. Główne dane z tego badania ogłoszone w zeszłym roku wywołały duże poruszenie, zwłaszcza obserwacja, że większa konsumpcja tłuszczów, także nasyconych, wiąże się z niższą śmiertelnością.

W nowej analizie oceniano produkty, ze spożyciem których wiązała się niższa śmiertelność (owoce, warzywa, orzechy, rośliny strączkowe, ryby, nabiał, czerwone mięso). Wyliczono, że najkorzystniejszy profil żywieniowy (najniższa śmiertelność całkowita i chorobowość sercowo-naczyniowa) wiążę się ze spożywaniem następującej ilości porcji (servings) dziennie (średnio w najwyższym kwintylu):

Owoce i warzywa – 8,4 porcji

Orzechy i rośliny strączkowe – 2,5 porcji

Nabiał – 3 porcje,

Ryby – 0,3 porcji

Mięso czerwone – 1,5 porcji

O odniesieniu do poszczególnych składników pokarmowych proporcje wyglądały następująco:
makroskladniki najmniej zdrowy kwintyl (% zapotrzebowana) najzdrowszy kwintyl (% zapotrzebowania)
Węglowodany 69.1 54.0
Tluszcze 18.5 28.3
Białka 11.9 17.9



Opracowana na podstawie badania punktacja „PURE healthy diet score” różni się od większości aktualnych zaleceń obecnością nabiału i czerwonego mięsa. Zdaniem prezentującego wyniki Andrew Mente, (Population Health Research Institute at McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada) produkty te mają składniki odżywcze nieobecne w owocach i warzywach.

Większość obecnych wytycznych opiera się na danych z krajów rozwiniętych, gdzie istnieje zjawisko przejadania się. W badaniu PURE uwzględniono dane z krajów gdzie występują niedobory żywieniowe. Obserwacja ta jest jednym z elementów krytyki badania. Innym nierozgraniczenie między mięsem tłustym i chudym, węglowodanami rafinowanymi i nie oraz nabiałem pełnotłustym i o obniżonej zawartości tłuszczu.

Autorzy odpowiadają, że 20 tysięcy uczestników pochodziło z Kanady, Szwecji i Polski, a zatem wyniki w jakimś stopniu są też adekwatne dla krajów rozwiniętych.

W opinii Mente:

Nasza porada nie odbiega znacząco od innych wytycznych kładąc nacisk na zbilansowanie tłuszczów, węglowodanów i protein, poza tym że rekomendujemy umiarkowane ilości tłuszczów nasyconych. Punktacja nie opiera się na składnikach pokarmowych, ale na rodzajach żywności. W restauracji nie zamawia się określonych ilości tłuszczu czy protein, zamawia się jedzenie.

Zidentyfikowaliśmy siedem funkcjonalnych rodzajów żywności i twierdzimy, że spożywanie ich w ilościach zbliżonych do najwyższych kwintyli w naszym badaniu powinno przynieść optymalne skutki zdrowotne.

Opracowano na podstawie: Medscape, 28 sierpnia 2018

Marcin Kargul

To idziemy wtryniać kotlecika z bigoskiem... (po 1.5 porcji - zgodnie zaleceniem zdrowej diety.


Edytor zaawansowany
  • dunajec1 11.09.18, 18:27
    Moja pani dostala od ziecia garnek elektryczny w ktorym mozna smarzyc bez olejow, tak ze ja juz na diecie olejowej czy smalcowej czy tez moze ceresie (jak kto wie co to bylo).to smacznego.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka