Dodaj do ulubionych

Uodpornienie?

01.01.18, 10:48
Od wielu lat systematycznie zażywam wenla w małej ilości (75 mg). Zawsze, kiedy podwajałam dawkę, wenla ciągnęła mnie w górę. Tym razem tkwię w depresji 3 miesiąc i antydep mi nie pomaga. Czy to możliwe, że uodporniłam się na jego działanie?
Edytor zaawansowany
  • 01.01.18, 21:44
    Szanowna Pani,
    nie ma takiej zasady, żeby lek przeciwdepresyjny, po jakimś czasie stosowania, musiał być mniej skuteczny. Nie jest rzadkością, że niektóre osoby przyjmują jeden lek przez wiele lat, dawka leku nie jest zmieniana lub tylko nieznacznie i efekty leczenia są dobre. Nie ma więc stałej zasady, że lek przeciwdepresyjny musi być, po jakimś czasie stosowania, mniej skuteczny. Jednak niejednokrotnie wygląda to inaczej: leczenie było skuteczne, a w pewnym momencie już takie nie jest. Przyczyny mogą być różne i nie zawsze są w pełni jasne. Dość często jest tak, że dany lek, zupełnie dobrze działa w spokojniejszym okresie życia, a wtedy, gdy przychodzi silny stres, dotychczasowe leczenie staje się niewystarczające. Można powiedzieć, że depresja „przebija się” przez stosowaną terapię, jest, po prostu, od niej silniejsza. U wielu osób ten sam sposób leczenia skuteczny jest wiosną i latem, a jesienią i zimą ujawniają się, mimo leczenia, objawy depresji. Są one wtedy zazwyczaj nie tak silne jakby miało to miejsce, gdyby lek przeciwdepresyjny nie był w ogóle stosowany. Obecność tego rodzaju przyczyn nigdy nie zwalania lekarza od szukania sposobu na wzmocnienie siły leczenia przeciwdepresyjnego. W pierwszej kolejności jest to po prostu podniesienie dawki leku, w dalszej zmiana leku na inny, bywa też, że do jednego leku dołącza się drugi lek przeciwdepresyjny. Dla niektórych osób pomocne jest dołączenie do leczenia farmakologicznego – terapii światłem. Tego rodzaju zmiany w stosowanym leczeniu nieraz dają dużą ulgę, czasem jednak poprawa stanu zdrowia jest trudna i musi upłynąć pewien czas zanim depresja wyraźniej złagodnieje.
    Bywa też, że nie widać ani stresu, ani innej uchwytnej przyczyny, która tłumaczyłaby pogorszenie stanu zdrowia. Zwykle tłumaczymy sobie to tak, że wieloletnia choroba depresyjna może jednak, mimo stosowanego leczenia, w pewien sposób pogłębiać się i efekty leczenia stają się gorsze. Zawsze jednak lekarz musi szukać sposobu leczenia, który byłby najskuteczniejszy. Z mojego doświadczenia wynika, że trudne może być czasem uzyskanie całkowicie dobrego zdrowia, jednak duże złagodzenie objawów silnej depresji niemal zawsze udaje się uzyskać. W okresach trudności i kryzysów życiowych duże znaczenie dla stanu zdrowia może mieć oczywiście korzystanie jednocześnie z pomocy psychologiczniej albo psychoterapii.
    Stanisław Porczyk, Grupa Synapsis
    Grupa Synapsis
    www.synapsis.pl
  • 02.01.18, 08:36
    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła lub ?

Zapamiętaj mnie

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka
Agora S.A. - wydawca portalu Gazeta.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Regulamin.