andrzej_b2 napisał: > Szkoda Cory, ale szkoda też tradycji przemysłowej tego rejonu Grochowa. Nie > wszyscy zapewne wiedzą, że Terespolska była kolebką polskiej motoryzacji. > > Właśnie modele Polski Fiat 508 i 518 stworzyły podwalny motoryzacji II > Rzeczypospolitej. Były to w latach 30-tych najbardziej popularne auta na naszyc > h > drogach. Produkcję ich uruchomiono w 1932 r. przy ul. Terespolskiej 4, w Fabryc > e > Samochodów Osobowych i Półciężarowych, wchodzącej w skład koncernu Państwowe > Zakłady Inżynierii. > Rozpoczęto od licencyjnej montowni, by od 1935 r. podjąć produkcję własną > samochodów osobowych właśnie modeli 508 i 518 oraz ciężarowych – Polski F > iat > 621/L i 621/R. W 1936 r. wprowadzono do produkcji model 508 III Junak. Na > podwoziach samochodów osobowych montowano też wersję wojskową model 508 III/W > Łazik i półciężarówki. Model 508 III/W Łazik osiągał prędkość maksymalną 100 > km/h i spalał 8 litrów/100 km, zaś 508 Furgon 85 km/h i 11 litrów/100 km., co > było jak na ówczesne czasy dużym osiągnięciem przemysłu polskiego. Na podwoziac > h > samochodów ciężarowych wytwarzano także autobusy, sanitarki, wozy meblowe i in. > Kosztem wielkich nakładów sprowadzono nowoczesne maszyny i urządzenia > techniczne, urządzono tu wzorcowe laboratorium rentgenologiczne, pozwalające na > dokładną kontrolę wyrobów i odlewów, przeszkolono u Fiata w Turynie personel. > W fabryce była wzorowa organizacja produkcji, a wszystko to stanowiło wizytówkę > wytwórni na Terespolskiej. W 1938 r. fabryka zatrudniała ponad 3 tys. > pracowników. Do 1939 r. fabrykę opuściło około 9,3 tys. osobowych i około 16,6 > tys. samochodów ciężarowych. Sprzedażą i obsługą aut produkowanych na > Terespolskiej zajęła się nowoutworzona włosko-polska Spółka Akcyjna "Polski > Fiat" z siedzibą w Warszawie. > W pierwszych dnach września 1939 r. zakład został poważnie zniszczony przez > Niemców nalotami lotniczymi, zaś ocalałe jeszcze urządzenia zostały zrabowane > przez okupantów. Dzieła zniszczenia dokonały naloty radzickie w 1944 r. > Fabryka po wojnie już nie podjęła dawnej produkcji. Na zajmowanym terenie w 194 > 7 > r. wybudowano wielkie, nowoczesne przedsiębiorstwo dające zatrudnienie wielu > tysiącom kobiet nie tylko z Grochowa – Warszawskie Zakłady Przemysłu Odzi > eżowego > (poźn. Cora) Terespolska 4. Dziś już i po nich zostało wspomnienie i zajęcie dl > a > historyków techniki. > Pozdrawiam :-(