• (gość portalu) Zaloguj się
  • Na podany adres zostanie wysłany e-mail potwierdzający a następnie dalsze powiadomienia

  • Wysłany przez Ciebie post może pojawić się z opóźnieniem do kilku minut.

Odpowiadasz na:

andrzej_b2  napisał: 

> Szkoda Cory, ale szkoda też tradycji przemysłowej tego rejonu Grochowa. Nie
> wszyscy zapewne wiedzą, że Terespolska była kolebką polskiej motoryzacji.
> 
> Właśnie modele Polski Fiat 508 i 518 stworzyły podwalny motoryzacji II
> Rzeczypospolitej. Były to w latach 30-tych najbardziej popularne auta na naszyc
> h
> drogach. Produkcję ich uruchomiono w 1932 r. przy ul. Terespolskiej 4, w Fabryc
> e
> Samochodów Osobowych i Półciężarowych, wchodzącej w skład koncernu Państwowe
> Zakłady Inżynierii. 
> Rozpoczęto od licencyjnej montowni, by od 1935 r. podjąć produkcję własną
> samochodów osobowych właśnie modeli 508 i 518 oraz ciężarowych – Polski F
> iat
> 621/L i 621/R. W 1936 r. wprowadzono do produkcji model 508 III Junak. Na
> podwoziach samochodów osobowych montowano też wersję wojskową model 508 III/W
> Łazik i półciężarówki. Model  508 III/W Łazik osiągał prędkość maksymalną 100
> km/h i spalał 8 litrów/100 km, zaś 508 Furgon 85 km/h i 11 litrów/100 km., co
> było jak na ówczesne czasy dużym osiągnięciem przemysłu polskiego. Na podwoziac
> h
> samochodów ciężarowych wytwarzano także autobusy, sanitarki, wozy meblowe i in.
> Kosztem wielkich nakładów sprowadzono nowoczesne maszyny i urządzenia
> techniczne, urządzono tu wzorcowe laboratorium rentgenologiczne, pozwalające na
> dokładną kontrolę wyrobów i odlewów, przeszkolono u Fiata w Turynie personel.
> W fabryce była wzorowa organizacja produkcji, a wszystko to stanowiło wizytówkę
> wytwórni na Terespolskiej. W 1938 r. fabryka zatrudniała ponad 3 tys.
> pracowników. Do 1939 r. fabrykę opuściło około 9,3 tys. osobowych i około 16,6
> tys. samochodów ciężarowych. Sprzedażą i obsługą aut produkowanych na
> Terespolskiej zajęła się nowoutworzona włosko-polska Spółka Akcyjna "Polski
> Fiat" z siedzibą w Warszawie. 
> W pierwszych dnach września 1939 r. zakład został poważnie zniszczony przez
> Niemców nalotami lotniczymi, zaś ocalałe jeszcze urządzenia zostały zrabowane
> przez okupantów. Dzieła zniszczenia dokonały naloty radzickie w 1944 r. 
> Fabryka po wojnie już nie podjęła dawnej produkcji. Na zajmowanym terenie w 194
> 7
> r. wybudowano wielkie, nowoczesne przedsiębiorstwo dające zatrudnienie wielu
> tysiącom kobiet nie tylko z Grochowa – Warszawskie Zakłady Przemysłu Odzi
> eżowego
> (poźn. Cora) Terespolska 4. Dziś już i po nich zostało wspomnienie i zajęcie dl
> a
> historyków techniki.
> Pozdrawiam :-(

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się