• (gość portalu) Zaloguj się
  • Na podany adres zostanie wysłany e-mail potwierdzający a następnie dalsze powiadomienia

  • Wysłany przez Ciebie post może pojawić się z opóźnieniem do kilku minut.

Odpowiadasz na:

wodniak5  napisał: 

> [b]Maże kilka słów uzupełnienia[/b]. Holowniki łańcuchowe  nie zostały sprowadz
> one do Bydgoszczy, a zostały wykonane na zamówienie bydgoskiej spółki "[b]Bumck
> e & Co[/b]" przez bydgoską stocznię  „[b]Th.& A. Wulff[/b]”  w 1872
>  r. Stocznia ta mieściła się przy ulicach Kr. Jadwigi ([b]Victoriastrasse[/b]) 
> i Dworcowej ([b]Banhofstrasse[/b]). Holowniki służyły do holowania tratew na Br
> dzie na odcinku od śluzy Brdyujście wówczas „[b]Brahemünde[/b]” do 
> Śluzy Miejskiej wówczas „[b]Stadtschleuse[/b]”. Długość trasy jaką 
> pokonywały  holowane pod prąd tratwy wynosiła około 12 km i była to najdłuższa 
> linia holownicza tego rodzaju na świecie. Ponieważ pomiędzy tymi śluzami znajdo
> wała się jeszcze śluza Kapuściska ([b]Karlsdorfschleuse[/b]). Jeden holownik ci
> ągnął tratwy  z śluzy Brdyujście do śluzy Kapuściska, tam przepinano tratwy do 
> drugiego holownika, który holował je do śluzy Miejskiej. System ten działał łąc
> znie z holownikiem o napędzie bocznokołowym „VICTOR”,  który pracow
> ał głównie na Wiśle, podholowując spławiane Wisłą tratwy, na Brdę pod linię hol
> owników łańcuchowych. Linia holowania łańcuchowego działała 70 lat, bo do roku 
> 1943. A łańcuch leżał na dnie Brdy do lat 60 XX w. Był to bardzo sprawny system
>  holowania, bo silniki parowe holowników miały moc zaledwie 35 KM, a potrafiły 
> holować pod prąd Brdy zestaw tratew liczący do 3 km długości. Znane są nazwy ho
> lowników „[b]BORUSSIA[/b]” i „[b]GERMANIA[/b]” znane są
>  też ich losy i nazwiska kolejnych kapitanów którzy nimi dowodzili. W 1905 r. s
> prowadzono z Haveli  dwa dodatkowe holowniki łańcuchowe Kettenschiff I - moc 90
>  KM i „Kettenschiff II – moc 86 KM.  W 1908 roku „Borussia
> 221; przeszła remont, wymieniono jej maszynę parową na nową o mocy 60 KM.  W ro
> ku 1924 zmieniono jej nazwę na „Brdyujście”, w 1926 roku została wy
> cofana z holowania łańcuchowego. W 1943 roku statek przebudowano na dźwig pływa
> jący, otrzymał silnik spalinowy firmy Deutz o mocy 45 KM oraz napęd śrubowy, (n
> iestety nazwy nie udało się ustalić). Od 1948 do 1951 roku eksploatowany jako &
> #8222;Karol” w Przeds. Państw. Żegluga na Wiśle. Ekspozytura Bydgoszcz. W
>  1955 roku wycofany i złomowany. Holownik „Germania”, w 1899 roku p
> rzeszedł remont wraz z wymianą maszyny parowej na nową o mocy 60 KM. W 1924 rok
> u wycofany z eksploatacji i prawdopodobnie złomowany. 

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się