isoxazolidine napisał: > Pisza o tym tutaj: > > www.wspolczesna.pl/ > ponizej artykul: > > =========================== > NIE TĘDY DROGA > > Tworzony właśnie plan > zagospodarowania > przestrzennego województwa > mazowieckiego zakłada > powstanie "Wielkiej obwodnicy > Mazowsza?. Byłby to pierścień > dróg szybkiego ruchu, > przechodzący przez wszystkie > byłe miasta wojewódzkie na > Mazowszu. Wszystkie poza... > Ostrołęką. Władze miasta > zamierzają zrobić wszystko, by > do tego nie dopuścić. > > Za kilkanaście, a wedle innych > szacunków - za kilkadziesiąt lat > Warszawa może stać się jednym z > największych "skrzyżowań? Europy. > Przez stolicę Polski przebiegać będą > trzy olbrzymie "korytarze > transportowe? Europy: Via Baltica (z Helsinek, przez Estoni > ę, Łotwę i Litwę), > strategiczna trasa Moskwa - Berlin i, być może, korytarz Bu > kareszt - Gdańsk. > Ostrołęka jak chory ogran > To odległa przyszłość, ale już dzisiaj planiści myślą nad t > worzeniem sieci dróg, > "odciążających? stolicę. Temu celowi ma służyć koncepcja dw > óch obwodnic > stolicy - sieci dróg szybkiego ruchu, okalających Warszawę. > Pierwsza z nich > obiegałaby Warszawę w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. > Druga, tzw. > "Wielka Obwodnica Mazowsza? łączyłaby - w zamyśle planistów > - Siedlce, > Radom, Łódź, Płock, Ciechanów, i dalej: Maków, Różan i Ostr > ów Mazowiecką. > Mija natomiast Ostrołękę. Na planowanej trasie Wielkiej Obw > odnicy są wszystkie > byłe miasta wojewódzkie wchodzące obecnie w skład województ > wa > mazowieckiego. Wyjątkiem jest Ostrołęka. Nie przypadkiem. > Wielka Obwodnica ma - oprócz podstawowego celu - do spełnie > nia także inne > zadanie. Ma pomóc w "zrównoważonym? rozwoju całego Mazowsza > . Pominięcie > w planach Ostrołęki dziwi, kiedy wziąć pod uwagę, że w plan > ie zagospodarowania > regionu wielokrotnie wspomina się o postępującej degradacji > byłych miast > wojewódzkich. Ostrołęka jest w tym gorszej sytuacji, że tuż > obok niej znajduje się > Ostrów Mazowiecka - miasto, które według wizji planistów, m > oże wiele zyskać. > Jeśli idea "Wielkiej Obwodnicy? zostanie w przyszłości zrea > lizowana, to Ostrów > znajdzie się na skrzyżowaniu owej obwodnicy i trasy Via Bal > tica. > - Takie węzły komunikacyjne to bardzo ważne czynniki rozwoj > u - uważa Lucjan > Chojnowski, architekt miejski. - To oczywiście kwestia przy > szłości, ale nie można > wykluczyć sytuacji, że "odsunięta? od głównych szlaków komu > nikacyjnych > Ostrołęka, będzie się w szybkim tempie degradować. I straci > my na tym nie tylko > my, ale cały region. Jeśli potraktujemy Mazowsze jak żywy o > rganizm, to nie może > być w nim takiego "chorego? organu. Wojewódzcy planiści mus > zą o tym > pamiętać. > Koncepcja ratusza > W interesie Ostrołęki leży, żeby głośno się upominać o popr > awki planu. Jest ku > temu okazja, bowiem projekt trafił właśnie do ostrołęckiego > ratusza. Formalnie do > jego zaopiniowania uprawniony jest prezydent. Ten uznał jed > nak, że sprawa jest na > tyle poważna, że postanowił wesprzeć swoją opinię stanowisk > iem Rady Miasta. > Przygotowano projekt uchwały w tej sprawie. Zakłada on nega > tywne > zaopiniowanie planu zagospodarowania i przedstawienie wojew > odzie własnej > propozycji. Według niej, "Wielka Obwodnica? z Ciechanowa do > Ostrowii, zamiast > przez Maków i Różan, miałaby prowadzić przez Przasnysz i Os > trołękę. Jest w > projekcie uchwały jeszcze jedna propozycja - uznania drogi > Ostrołęka - Goworowo > - Pasieki - Wyszków za drogę krajową (w planach ma ona stat > us drogi > wojewódzkiej). > Radni zajmą się projektem uchwały podczas jutrzejszej sesji > . > > Janusz Kotowski, przewodniczący Rady Miasta: > ? Nie ukrywam, że przedstawiony nam plan zagospodarowania w > ojewództwa > wywołał, mogę tak powiedzieć, powszechne oburzenie w radzie > . Nie po raz > pierwszy Ostrołęka została pominięta. Myślę, że decydowały > o tym nie tylko > merytoryczne przesłanki, ale, nazwijmy to, naciski politycz > ne. Tym bardziej to > dziwi, że w zeszłej kadencji sejmiku, kiedy plan powstawał, > mieliśmy tam przecież > ?swoich? ludzi. Mamy także swojego posła. Teraz inicjatywa > należy jednak do > nas. Jako rada na pewno zajmiemy jednoznaczne stanowisko. M > am nadzieję, że > wszystkie siły polityczne, włącznie z prezydentem, użyją po > za tym wszystkich > możliwych środków, żeby takie niekorzystne dla Ostrołęki ro > związanie pozostało > jedynie w fazie projektu. > >