pi_i_sigma
21.02.19, 10:44
Mój synek ma 19 miesięcy. Jest bardzo wesoły i przytulaśny ale:
- nie mówi (jakieś sylaby tylko, ale żadnego słowa)
- nie pokazuje palcem, ani jeśli coś go interesuje, ani jeśli coś chce (po prostu sobie sięga, a jak nie dosięga to szuka czegoś innego), ani zwierzątek w książce jak pytam "gdzie jest kotek?"
- rzadko patrzy w kierunek wskazany palcem przeze mnie, rzadko rozumie polecenia
- różnie reaguje na imię (czasem od razu, czasem w ogóle)
- nie potrafi naśladować - nie mogę nauczyć go robić papa (umie tylko noski-noski eskimoski), a jak próbuję nauczyć go klaskać to bierze moje dłonie i nimi klaska
- nie buduje nic z klocków - zwykle chwile je pogryzie i rzuca (najlepiej jak narobią dużo hałasu), podobnie z pluszakami i wszelkimi przedmiotami, które dorwie - poobraca w łapkach, przesunie po podłodze, gryzienie i rzut; ale nigdy nie bawi się długo jednym przedmiotem
Właśnie ten sposób zabawy mnie zaniepokoił i dopiero jak zaczęłam szukać informacji na temat jak powinien się bawić w tym wieku, to zwróciłam uwagę na te pozostałe problemy. Wcześniej nie zauważyłam, że coś jest nie tak, ponieważ:
- nie ma problemu z kontaktem wzrokowym
- jest bardzo wesoły, dużo się śmieje
- przychodzi sam się poprzytulać, uwielbia zabawy w ganianego, chowanego, wszelkie brania na barana, samolociki i inne wygłupy z tatą, który np. nim obraca i wrzuca na sofę (zaciesza wtedy strasznie i biegnie znów do taty domagając się kolejnych zabaw)
- lubi czytanie książeczek - sam je przynosi i domaga się ich czytania
- jak coś psoci i krzyczymy, że nie wolno, to zwykle reaguje od razu - patrzy na nas i na chwilę przestaje - czasem się wtedy rozpłakuje i przychodzi się przytulić
- nigdy nie miał żadnych problemów ze spaniem, jedzeniem
- nigdy nie bał się obcych miejsc, czy ludzi
- dość późno nauczyć się samodzielnie chodzić - miał 16 miesięcy (wcześniej dużo chodził wzdłuż mebli i zasuwał na czterech łapkach), więc myślałam, że po prostu wolno się rozwija.
Czy on może mieć autyzm? Czy to jest po prostu jego tempo rozwoju?