Dodaj do ulubionych

Czy jest wśród nas specjalista od protokołu?

05.06.13, 21:08
Chciałabym się przywitać, jestem tu nowa smile

Chodzi mi, rzecz jasna, o protokół dyplomatyczny.

Pracuję w jednej z publicznych szkół wyższych na północy Polski. Uczelnia nasza ma dość dobrze ugruntowane kontakty międzynarodowe i wciąż je rozwija. Podpisuje również umowy o współpracy ze szkołami wyższymi z całego świata.

Ostatnio pojawił się u nas temat uhonorowywania przedstawicieli zagranicznych uczelni, którzy przyjeżdżają do nas podpisać umowę. Uczelnia chciałaby w jakiś sposób ich wyróżnić, w związku z czym pojawił się pomysł wywieszania flag państwowych - polskich i naszych gości.

Czy można wywieszać flagi na budynku uczelni, czy wywieszanie jest zarezerwowane dla świąt państwowych? I jak należy przyozdobić stół, przy którym podpisywana jest umowa? Jak w ogóle wygląda procedura podpisywania umów międzypaństwowych?

Przeszukałam kilka książek z zakresu protokołu dyplomatycznego, ale żadna z nich nie daje odpowiedzi na moje pytanie. Może ktoś z Was wie, jak to w praktyce wygląda? A jeśli nie, to chociaż podpowie, gdzie jeszcze można się zwrócić.

Dziękuję z góry za pomoc smile
Obserwuj wątek
    • kol.3 Re: Czy jest wśród nas specjalista od protokołu? 05.06.13, 22:04
      Podpisanie powinno się odbyć na sali w towarzystwie zaproszonych osób. Do podpisania przygotowuje się osobny nobliwy stolik, można na nim postawić proporczyki obu krajów i UE. Jeśli na stoliku będą proporczyki krajów, flag w sali już nie wystawiamy. Jeśli nie ma proporczyków, wystawiamy flagi Polski, UE i kraju partnera, z którym podpisujecie umowę (doradzam flagi dobrej jakości w ładnych stojakach). Na budynku flag bym nie wywieszała. Zorientuj się jak wygląda protokół flagowy.
      Doradzam zapisanie się na kurs PD - dobre kursy są w Akademii Dyplomatycznej PISM można sobie taki kurs zamówić wg własnego programu dla pracowników uczelni odpowiedzialnych za współpracę zagraniczną. Faktycznie, pracownicy MSZ są znakomitymi wykładowcami. Na pewno można się zwrócić z prośbą o konsultację telefoniczną.
      Umowy powinny być sporządzone w językach obu krajów z zachowaniem zasady alternatu.
      Osoby podpisujące zasiadają przy stoliku i podpisują piórami pierwszy egz. umowy, następnie wymieniają się egzemplarzami (lub też umowy są podawane przez sekretarzy) i podpisują drugi ( i ew.następne) egzemplarz, potem ściskają sobie ręce, następuje pamiątkowe zdjęcie, ew. wygłoszone zostają toasty okolicznościowe, przyjęcie itp.
    • druza.11 Re: Czy jest wśród nas specjalista od protokołu? 06.06.13, 00:02
      Na początek proponuję "Protokół i dobre obyczaje menedżera" Cezarego Ikonowicza. Podstawowe zasady, podane jasno o przystępnie.
      co do proporczyka/flagi to P/F gościa ustawia się po prawej stronie P/F gospodarza, tak, by były po tej samej stronie, co odpowiednie osoby.
      podpisaną umowę strony sobie wzajemnie przekazują - prawą ręką do lewej ręki partnera, co pozwala na uścisk dłoni.
      Stół powinien być najpiękniejszy, jaki macie, stojący w najpiękniejszej sali, jaką macie. Jeśli nie macie pięknego, to możecie przykryć suknem. Jeśli nie macie pięknej sali, to uroczystą oprawę zapewniają np. świeże kwiaty, byle nie za mocno pachnące (alergia).
      Przychylam się do zdania przedmówcy, by skontaktować się z MSZ, ale radzę najpierw z Urzędem Wojewódzkim w waszym województwie, bowiem bliżej i raźniej a oni z pewnością często goszczą zagraniczne delegacje i na poziomie kontaktów roboczych maja opanowane zasady postępowania.
      Pozdrawiam Katarzyna
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka