Dodaj do ulubionych

Najstarsze miasto w Polsce?

IP: *.ae.poznan.pl 05.04.01, 20:17
Kaliszanie z dumą podkreślają fakt, że ich miasto jest najstarsze w Polsce.
Jakie jest wasze zdanie? Czy uważacie, że jest to prawda historyczna czy
podtrzymywana przez kaliszan legenda? Jeżeli ktoś miałby coś ciekawego do
zakomunikowania to serdecznie zapraszam do zabrania głosu. Pozdrawiam
wszystkich kaliszan, gdziekolwiek teraz są.
Marcin z Kalisza.
Obserwuj wątek
    • Gość: lechist Re: Najstarsze miasto w Polsce? IP: 129.194.114.* 16.10.01, 16:18
      To legenda dla turystow, rzecz jasna. Wstyd, ze z takim uporem powtarzana w turystycznych
      folderach. Moze sie przeciez Kalisz pochwalic tym co naprawde posiada: plan urbanistyczny, piekny
      park, kilka zabytkowych kosciolow i budowli swieckich, no a takze moglby wykorzystac swoja legende
      literacka: Dabrowska, Asnyk, Konopnicka i pare innych postaci. Czas by wreszcie zapomniec o tej
      Ptolomeuszowskiej Calisii, ktora wiecej przysparza zaklopotania niz slawy. Pochodze z tego miasta i
      dlatego z przykroscia znosze te basnie o rzymskim rodowodzie Kalisza. Przykro przezywam takze
      polityczne poglady dzisiejszych mieszkancow Kalisza, ale to juz inna historia. A moze kaliszanie
      musza wierzyc w legendy, czy to polityczne czy historyczne?
      • Gość: waldek Re: Najstarsze miasto w Polsce IP: *.state.gov 29.01.03, 20:09
        Nie chodzi przeciez o to, jak stare sa budynki, chociaz gotyckich kosciolow
        jest w Kaliszu kilka, a Kosciol Sw. Mikolaja jest chyba najstarszym gotyckim
        kosciolem w Polsce. Inna sprawa, ze wystroj wszystkich jest pozniejszy -
        barokowy - ale kosciolow o wystroju gotyckim w Polsce chyba nie ma - co
        najwyzej nie maja w ogole wystroju, np. NMP w Gdansku, no, ale Gdansk to
        zupelnie inna historia - w architekturze jest wiecej wplywow spoza Polski.
        Obok kaliskiej katedry stoi jeden z niewielu w kraju gotycki dom, niestety
        kilka razy przebudowywany, czemu zreszta trudno sie dziwic.
        Zabudowa Kalisza pochodzi z poczatku XX wieku, bo miasto zostalo zniszczone w I
        wojnie swiatowej. Ale uklad ulic jest wyjatkowy (widac go dobrze z wiezy
        ratusza) i swiadczy o tym, jak stare to miasto.
        Na pewno warto podkreslac, ze Kalisz jest miastem, ktore wczesniej od
        wszystkich innych w Polsce wymieniono w dokumentach pisanych. Istnienie grodu
        potwierdzily wykopaliska na Zawodziu i Starym Miescie. Przebieg Szlaku
        Bursztynowego tez jest w ogolnych zarysach znany. Na pewno byl tam grod w
        czasach rzymskich, chociaz oczywiscie nie mozna porownywac grodow na terenie
        Polski z miastami na obszarze Cesarstwa Rzymskiego.
        A przeciez ten grod musial istniec juz wczesniej, zanim zauwazyl go
        Ptolemeusz, a przed nim - rzymscy kupcy. Istnialy tez na pewno na obecnym
        terytorium Polski inne miasta (sadzi sie, ze rownie stary jest np. Wroclaw),
        ale o nich nikt nie wspomnial. I w tym sensie Kalisz jest najstarszy.
        Szkoda, ze jubileusz 1800-lecia zorganizowano w tak siermieznych czasach (1960
        rok). Dzisiaj na pewno mialby lepsza oprawe. Moze nalezaloby starac sie o
        wydanie np. pamiatkowej monety?
        Ci, ktorzy watpia, czy Ptolemeusz wymienia rzeczywiscie Kalisz, nie
        przytaczaja konkretnych argumentow. Mowia tylko, ze byc moze chodzilo o inne
        miasto. Przeciez to oczywiste, ze stuprocentowej pewnosci byc nie moze. Ale
        jednak zadne inne miasto w Polsce nie ma takiej metryki, a wiele twierdzen
        historycznych opiera sie na znacznie mniej pewnych przeslankach.
        Artykul w ksiazce "Tajemnicza Wielkopolska" przeczytalem. Czy warto bylo?
        Watpie. Autor nie wnosi nic nowego, przytacza argumenty i watpliwosci, a na
        koniec stwierdza, ze nie mozna zaprzeczyc, ze Ptolemeuszowi chodzilo o Kalisz.
        No i faktycznie - argumenty za starozytnoscia miasta sa mocniejsze. Zdumialo
        mnie, ze doktor nauk historycznych jest zdziwiony, ze Ptolemeusz
        napisal "Kalisia", a pozniej uzywano wersji "Calisia". Czyzby nie rozumial tak
        podstawowej kwestii, jak roznica miedzy zapisami greckimi a lacinskimi?

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka