Dodaj do ulubionych

Biskupi Polscy wobec itegracji europejskiej

IP: *.client.attbi.com 25.03.02, 04:54
1. Polska przezywa wazny okres coraz pelniejszej integracji ze strukturami
gospodarczymi i
politycznymi Unii Europejskiej. W tej waznej dziejowej chwili nie moze
zabraknac slowa Biskupow.
Podejmujemy wielowiekowa tradycje Kosciola, ktory w przelomowych momentach
historii Narodu,
kierowany swiatlem Ewangelii, staral sie ksztaltowac umysly i sumienia wiernych
oraz wszystkich
ludzi dobrej woli, aby dokonywali wlasciwych wyborow sluzacych dobru i jednosci
narodow. W ten
sposob podejmujemy poglebiona refleksje nad miejscem i rola Polski w coraz
pelniej jednoczacej sie
Europie.

2. Kosciol wspiera dzialania jednoczace, ktore respektuja fundamentalne prawa
czlowieka sluzace
integralnemu rozwojowi osoby ludzkiej i promuje dobro wspolne w wymiarze
narodowym i panstwowym.
Taka postawa stanowi konsekwencje faktu, ze najwyzszym prawem Kosciola, jakby
jego wewnetrzna
konstytucja, jest prawo milosci, ktore laczy ludzi i pomaga w przezwyciezeniu
egoizmu, tak
indywidualnego, jak i spolecznego, bedacego zrodlem podzialow i
niesprawiedliwosci. Przykazanie
milosci obejmuje bowiem nie tylko drugiego czlowieka, ale takze srodowisko,
gdzie przez Boga zostal
powolany do zycia, w ktorym rozwija sie i wzrasta.

3. Po zalamaniu sie komunistycznego systemu totalitarnego w roku 1989 przed
narodami Europy
pojawila sie szansa ponownego zjednoczenia Europy Wschodu i Zachodu. Sluzyc
temu powinna pelniejsza
integracja ze strukturami Unii Europejskiej. Idea zjednoczonej Europy zrodzila
sie z inspiracji
chrzescijanskiej politykow takich jak: Alcide De Gasperi, Robert Schuman czy
Konrad Adenauer. Po
doswiadczeniach wielu wojen i konfliktow na naszym kontynencie wyrazala ona
pragnienie pokojowego
wspolistnienia narodow, zapewniajacego wszystkim respektowanie podstawowych
praw osoby ludzkiej,
dobrobyt i bezpieczenstwo. Kosciol powszechny, a zatem i Kosciol w Polsce, od
poczatku wspieral ten
proces. Europa w rozumieniu Kosciola nie jest wylacznie struktura gospodarcza i
polityczna, lecz
przede wszystkim wspolnota dziejow, kultury, idei oraz tradycji opartych na
trwalych wartosciach
duchowych judeo-chrzescijanskich, na prawie rzymskim i filozofii greckiej.

4. Integracja Polski z Unia Europejska, szczegolnie w obecnym okresie
zintensyfikowanych
negocjacji o jej czlonkostwo, jest sprawa wielkiej wagi. Polityczne debaty
zadecyduja o przyszlosci
Polski na dziesiatki lat, stad w tej sprawie konieczne jest zaangazowanie
wszystkich ludzi oraz
srodowisk odpowiedzialnych za dziedzictwo narodowe, tzn. wladz panstwowych,
samorzadow, organizacji
pozarzadowych, Kosciola katolickiego, innych Kosciolow i zwiazkow wyznaniowych.
W tym szczegolnym
momencie historii wszystkim potrzebna jest rzetelna i merytoryczna informacja o
przebiegu
negocjacji. Ma ona udzielic odpowiedzi na pojawiajace sie w tej kwestii pytania
i watpliwosci. Brak
tych informacji nie sluzy wlasciwemu zrozumieniu procesu integracji i wywoluje
powazne obawy u wielu
ludzi.

5. Jan Pawel II wypowiada sie czesto w sprawach istotnych dla jednosci
europejskiej. Utozsamiajac
sie w pelni z nauczaniem Ojca ¦wietego w sprawach Europy, Biskupi apeluja, aby
nie wykorzystywac w
sposob instrumentalny i wybiorczy wypowiedzi papieskich dla potwierdzenia
wlasnych pogladow. Troska
o nalezne Polsce miejsce w strukturach europejskich nie moze ograniczac sie
wylacznie do aspektow
ekonomicznych i politycznych. Polska pragnie nadal trwac w Europie "jako
panstwo, ktore ma swoje
oblicze duchowe i kulturalne, swoja niezbywalna tradycje historyczna zwiazana
od zarania dziejow z
chrzescijanstwem. Tej tradycji, tej narodowej tozsamosci Polska nie moze sie
wyzbyc. Stajac sie
czlonkiem wspolnoty europejskiej, Rzeczpospolita Polska nie moze niczego
stracic ze swoich dobr
materialnych i duchowych, ktorych za cene krwi bronily pokolenia naszych
przodkow" (Jan Pawel II,
Przemowienie z okazji przyjecia listow uwierzytelniajacych Ambasadora Polski
przy Watykanie,
Watykan, 3.12.2001 r.).

6. Uswiadamiamy sobie, ze wlaczenie w struktury europejskie nie moze oznaczac
rezygnacji z
suwerennosci narodowej, politycznej i kulturowej, w tym takze tozsamosci
religijnej. Oznacza to
jednak respektowanie tozsamosci innych narodow i pociaga za soba prawo
wspoldecydowania o ksztalcie
przyszlej Europy. W poczuciu odpowiedzialnosci za duchowe, wiekowe dziedzictwo
narodu, pasterze
Kosciola w Polsce, przy poszanowaniu pluralizmu swiatopogladowego wspolnej
Europy, pragna podjac
nowy wysilek, aby bogate, kulturowe, religijne i duchowe "wiano" naszego narodu
zachowac, poglebic i
przeniesc w nowe tysiaclecie. Stanowi ono nasze bogactwo, ktorym chcemy sie
dzielic z innymi
narodami naszego kontynentu, otwierajac sie jednoczesnie na bogactwo spuscizny
duchowej innych
narodow. Bogactwem Europy jest dopelniajaca sie wzajemnie tradycja Wschodu i
Zachodu. Jestesmy sobie
wzajemnie potrzebni, by Europa mogla sie rozwijac i oddychac obydwoma plucami.

7. Rola Kosciola nie jest prowadzenie negocjacji i dyskutowanie rozwiazan
szczegolowych. Jest to
konstytucyjne zadanie wladz cywilnych: Parlamentu, Rzadu, Prezydenta.
Obowiazkiem tych instytucji, w
tak istotnych dla przyszlosci naszej Ojczyzny kwestiach, jakimi sa prowadzone
negocjacje, jest
zagwarantowanie praw i interesow wszystkich obywateli naszego kraju z
uwzglednieniem pelnej
podmiotowosci narodu, instytucji i grup spoleczenstwa obywatelskiego, a nie
jedynie wybranych opcji
politycznych. Kosciol bedzie stal na strazy praw osoby ludzkiej i bedzie bronil
fundamentalnych
zasad zawartych w Dekalogu oraz tych wartosci duchowych i moralnych, ktore w
sposob zasadniczy
okreslaja tozsamosc naszego narodu, ksztaltowana od tysiaca z gora lat w duchu
Chrystusowej
Ewangelii.

8. Zadania wladz cywilnych skupiaja sie glownie na sprawach ekonomicznych i
politycznych. Ich rola
jest wynegocjowanie mozliwie najkorzystniejszych warunkow wejscia Polski do
Unii Europejskiej.
Kosciol, zgodnie ze swoim istotnym powolaniem niesienia zbawienia (por. GS n.
42), pragnie, aby
poszerzenie Unii szlo w parze z poglebieniem swiadomosci, ze w centrum
wszystkich wysilkow,
zmierzajacych do zjednoczenia, powinien byc czlowiek i jego niezbywalna godnosc
otrzymana w akcie
stworzenia na "obraz i podobienstwo Boga" (Rdz 1, 27) oraz jego szeroko pojete
dobro.

9. Unia Europejska powinna jasno okreslic zadania i cele, a takze wartosci,
na ktorych ma opierac
sie wspolpraca i wspolzaleznosc miedzy poszczegolnymi jej czlonkami. Sluzy temu
powolany przez
szczyt szefow panstw w Laeken Konwent, ktorego uchwaly zadecyduja w duzym
stopniu o przyszlym
ksztalcie, kierunku, kryteriach i normach obowiazujacych w zreformowanych
strukturach poszerzonej
Unii. Wyrazamy przekonanie, ze przedstawiciele polskiego rzadu i parlamentu
beda zabiegali o to, by
uchwaly Konwentu sluzyly dobru duchowemu i materialnemu calego narodu oraz by
respektowaly w pelni
zasade rownosci i solidarnosci zapisana w Karcie Praw Podstawowych Unii
Europejskiej. Ubolewamy, ze
z Karty Europy usunieto wszelkie bezposrednie odwolanie do religii, a zatem i
do chrzescijanstwa. Za
Janem Pawlem II uznajemy to za fakt ahistoryczny i obrazliwy wobec Ojcow Nowej
Europy wspomnianych
na poczatku naszego slowa (por. Jan Pawel II do Komisji Episkopatow Unii
Europejskiej, 23.02.2002
r.). Oczekujemy, ze w przyszlym ustawodawstwie Europy znajdzie sie odniesienie
do Boga, ktory dla
ludzi wierzacych stanowi ostateczna racje istnienia podstawowych wartosci,
porzadku
religijno-moralnego i ladu spolecznego.

10. Podzielamy obawy wielu wiernych, czy w pertraktacjach beda respektowane
zasady partnerskiego
dialogu, a nie faktycznego dyktatu. Oczekujemy, ze uchwaly Konwentu
zagwarantuja w pelni
fundamentalne prawo do zycia kazdego czlowieka od chwili poczecia do naturalnej
smierci, a takze
beda
Obserwuj wątek
    • Gość: Gucio Re: Biskupi Polscy wobec itegracji europejskiej IP: *.client.attbi.com 25.03.02, 04:56
      10. Podzielamy obawy wielu wiernych, czy w pertraktacjach beda respektowane
      zasady partnerskiego
      dialogu, a nie faktycznego dyktatu. Oczekujemy, ze uchwaly Konwentu
      zagwarantuja w pelni
      fundamentalne prawo do zycia kazdego czlowieka od chwili poczecia do naturalnej
      smierci, a takze
      beda respektowaly prawo malzenstwa, jako trwalego zwiazku mezczyzny i kobiety,
      oraz prawa rodziny,
      jako podstawowej komorki spoleczenstwa. Oczekujemy rowniez, ze ustawodawstwo
      unijne zagwarantuje
      status prawny Kosciola i wolnosc religijna, nie tylko sumienia poszczegolnych
      obywateli, ale takze
      Kosciola katolickiego jako instytucji, innych Kosciolow i zwiazkow wyznaniowych.

      11. Wzywamy wszystkie strony do wytrwalego dialogu i wyrazamy przekonanie, ze
      pozwoli on dojsc do
      wspolnych ustalen nawet w najtrudniejszych sprawach. Jako pasterze Kosciola
      dzielimy pojawiajace sie
      obawy, dotyczace szczegolnie postepujacego procesu laicyzacji, mentalnosci i
      polityki konsumpcyjnej,
      i zwiazanego z nimi indyferentyzmu religijnego. Prowadzi on nierzadko do
      upowszechniania sie stylu
      zycia "jak gdyby Boga nie bylo". Chociaz proces ten nie jest wprost zwiazany z
      instytucja Unii
      Europejskiej, laczy sie scisle z lansowanym i promowanym czesto
      materialistycznym i zsekularyzowanym
      stylem zycia. Potrzeba wiec poglebionej formacji chrzescijanskiej, ktora
      pozwoli wszystkim odnalezc
      sie w nowej rzeczywistosci Unii Europejskiej. Kosciol katolicki w Polsce
      pragnie budowac wzajemne
      zaufanie pomiedzy ludzmi, burzyc mury uprzedzen, wrogosci, wyobcowania i
      nienawisci w sercach
      ludzkich, a takze umacniac chrzescijanska nadzieje, ktora jest zrodlem duchowej
      sily, bez ktorej nie
      ma przyszlosci.

      12. Szeroko zakrojone reformy Unii Europejskiej i zwiazane z nimi wysilki
      dostosowania polskiej
      gospodarki do jej standardow, zwlaszcza w zakresie rolnictwa, beda wymagaly
      niejednej ofiary i
      wyrzeczenia. Zwracamy sie z serdecznym apelem do wladz publicznych, aby
      tworzyly prawne i
      instytucjonalne warunki, w ktorych obywatele Rzeczypospolitej, swiadomi wlasnej
      podmiotowosci, beda
      mogli realizowac sluszne inicjatywy i aspiracje wlasnej przedsiebiorczosci. Do
      wszystkich
      dotknietych bolesnymi skutkami transformacji, szczegolnie do rolnikow i
      bezrobotnych, kierujemy
      slowa zachety, aby nie poddawali sie zniecheceniu i na miare mozliwosci
      podejmowali inicjatywy
      zmierzajace do przezwyciezenia istniejacych trudnosci. Nadrobienie brakow
      materialnych i duchowych,
      gospodarczego zaniedbania minionych dziesiecioleci, a takze doznanych zranien
      ze strony
      totalitaryzmow XX wieku, obaw i niepokojow rozpowszechnionych w naszym
      spoleczenstwie, nie da sie
      szybko przezwyciezyc. Ksztaltowanie poglebionej swiadomosci jest bowiem dlugim
      oraz mozolnym
      procesem wewnetrznym. Wyrazamy jednak przekonanie, ze w ostatecznym wymiarze
      owoce tego procesu beda
      sluzyly dobru Polakow, czyli duchowemu i materialnemu rozwojowi naszej
      Ojczyzny. Oczekujemy od
      politykow, ze zatroszcza sie sumiennie o to, aby ciezary i korzysci podjetych
      reform byly rozkladane
      proporcjonalnie, a zwlaszcza by nie dotykaly najubozszych warstw spoleczenstwa.
      Spodziewamy sie
      rowniez - wraz z Janem Pawlem II - ze odpowiedzialni za Unie potrafia okazac
      zrozumienie dla
      powaznych trudnosci, jakie kraje, w ktorych do niedawna obowiazywal inny system
      ekonomiczny, beda
      mialy w poczatkowej fazie z dostosowaniem sie do stawianych im warunkow (por.
      Jan Pawel II do
      Komisji Episkopatow UE, jak wyzej).

      13. Dla skutecznego przeciwstawienia sie czekajacym nas wyzwaniom potrzebne
      jest nie tylko wspolne
      dzialanie Kosciola, panstwa, instytucji pozarzadowych i organizmow Unii
      Europejskiej, ale takze
      tworzenie wzajemnego zaufania i modlitwa. Kosciol katolicki wlacza sie czynnie
      w odbudowywanie
      zaufania spolecznego, atmosfery wzajemnej zyczliwosci i wspolpracy. Podejmujac
      duchowe dziedzictwo
      sw. Wojciecha - Patrona jednego i niepodzielonego Kosciola Wschodu i Zachodu -
      wzywamy wszystkich
      wiernych do wlaczenia sie w modlitwe do Jedynego Pana dziejow. Za przyczyna
      Matki Bozej i
      wstawiennictwem Patronow Europy: swietych Benedykta, Cyryla i Metodego,
      Katarzyny ze Sieny, Brygidy
      Szwedzkiej oraz Edyty Stein (Siostry Benedykty od Krzyza), prosimy Pana
      naszego, Jezusa Chrystusa,
      aby "stary kontynent" pozostal nadal dynamiczny i mlody duchem Jego Ewangelii,
      a takze, aby stawal
      sie coraz pelniej nie tylko wspolnota gospodarcza i polityczna, lecz nade
      wszystko prawdziwa
      wspolnota ducha.

      Warszawa, dnia 21 marca 2002 roku

      Podpisali Kardynalowie, Arcybiskupi i Biskupi zebrani na 316. Zebraniu
      Plenarnym Konferencji
      Episkopatu Polski

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka