exmrlaguna
30.07.03, 10:35
Witaj Gaziarzu.
Mam pojazd marki Peugeot, model 406 Kombi 1.8 85kW (116KM), 2 sondy Lambda,
komputer SAGEM. Rok produkcji 2000, ale model na rok 2001 (stąd nieco
mocniejszy silnik - wiem że ten detal ma znaczenie przy doborze instalacji).
Otóż pojazdy tej klasy nie są specjalnie oszczędne, mój spala w mieście 11-
12l, na trasie 7-10l. - a dobra benzyna "98" jest coraz droższa. Stąd pomysł
instalacji w nim gazu. Dodatkowo na gazie będzie narzucona niższa składka na
budowę autostrad, niż na benzynie :-))) , no i moje sumienie ekologiczne mi
podpowiada, że tylko GAZ jest oszczędny w eksploatacji, a przy tym nie
zanieczyszcza środowiska (pochodna spalania to H2O), żaden tam kopciuch turbo-
diesel / commonrail. Sprawy dolewania tego świństwa biokomponentu do czystej
benzyny nie poruszam, po prostu wolałbym nie lać takiego "ustawowego" fuelu
do swojego silnika w przyszłości, "paliwo rzepakowe" - drodzy ustawodawcy -
proszę testować sobie na Lanciach rządowych !!!
W sprawie wyboru gazu - sytuacja finansowa podpowiada mi założenie najtańszej
instalacji, a rozsądek - instalacji sekwencyjnej IV generacji. Opcja droższa -
w Warszawie (tu mieszkam) znalazłem stację, która instaluje IV generację -
sekwencję holenderskiej firmy GMS za 4200 PLN brutto (koszt całkowity, 2 lata
gwarancji), ale to spory wydatek i musiałbym znaleźć bardzo poważne
uzasadnienie takiej inwestycji - bowiem taka instalacja w moim przypadku
zwróci mi się najwcześniej po ok. 1,5 roku (zakładając przebieg max. 20Kkm
rocznie, spalanie benzyny, podwyżki ceny gazu w zimie i po wejściu do UE,
nieco większe zużycie gazu niż benzyny, dodatkowe koszty przeglądów gazu i
technicznego), a nie wiem czy po prostu wcześniej nie zmienię samochodu.
Stąd pytanie do Ciebie, jeśli tak droga instalacja, to mocny argument,
dlaczego należy ją wybrać i czy jednak jest jakaś dużo tańsza opcja, a
niewiele gorsza, tylko taka, żeby eksploatacja mojego pojazdu nie zakończyła
się problemami ? Bo jest taki rozrzut w cenach różnych generacji gazu - od 2
tysięcy (II generacja z komputerem) do 7.000 (Vialle V generacji), że
człowiek traci rozsądek.
Acha, czy po założeniu np. II generacji można "zupgradeować" ją za np. rok do
IV-V generacji, czy już to będzie technicznie niemożliwe, ew. złym pomysłem ?
Dodatkowe pytanie: dużo się mówi o CNG, w Niemczech jest już cała sieć stacji
gazu ziemnego. Jak z CNG ma się sprawa u nas i czy można doinstalowywać taką
instalację np. do takiego pojazdu jak mój ? Wiem, że w tym rozwiązaniu są
jakieś koszmarnej wielkości i wagi butle gazowe... Może napiszesz jakiś
odrębny artykuł o CNG na tym Forum ??? Gazik ziemny ponoć daje niezłego
kopa :->>>>
P.S.
To Forum to był w ogóle świetny pomysł ! I przepraszam za tak dużo pytań, ale
myślę, że odpowiedzi na nie oświecą wiele osób o podobnej klasie samochodów,
zastanawiających się nad obniżeniem ich kosztów eksploatacji.