Dodaj do ulubionych

wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś wie?

09.06.10, 19:40
interesuje mnie średnia wartość opóxnienia jaką możemy typowo uzyskać hamując silnikiem np podczas zwalniania z np 90km/h do 50km/h.
Obserwuj wątek
    • crannmer Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 09.06.10, 21:17
      Jak slusznie zauwazyl lex, opoznienie bedzie zalezec od typu pojazdu, przelozen
      skrzyni biegow i aktualnie zapietego biegu.

      A ja jeszcze dodam, ze na opoznienie bedzie mial rowniez wplyw:
      - wersja silnika (pojemnosc, tarcie wewnetrzne, rozwiazania rozrzadu)
      - rzeczywista masa pojazdu (roznice miedzy pojazdem pustym, a w pelni zaladowanym)
      - oczywistosci typu nachylenie drogi, wiatr, stan nawierzchni itp.
      - obecnosc bagaznika dachowego, szerokosc ogumienia itp.
      - a nawet pobor mocy na klimatyzacje, ogrzewanie elektryczne, stan rozladowania
      akumulatora itp.

      Oraz ze opoznienie bedzie malec wraz z malejaca predkoscia, o ile kierujacy nie
      bedzie redukowal w trakcie.

      Najprosciej przeprowadz zainteresowanym pojazdem kilka pomiarow czasu zwalnianai
      na roznych biegach i wylicz sobie opoznienie. Acz wartosci nie beda zrzucaly z
      krzesla. Delikatnie mowiac.
      • 1realista Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 09.06.10, 21:39
        zdaję sobie sprawę z tych wszystkich czynników. Myślałęm że istnieje jakis standardowy przedział opóxnienia który zakładają projektanci. Interesuje mnie czy to będzie 0,1 0,3 czy np 0,8 lub np 0,03. Myślałem że są dostepne jakieś dane dla przecietnego auta - jakiś założony przedział wartości w danej generacji pojazdów czy tez dla danej pojemności silników.Tzn takie dane napewno istnieją bo producenci muszą badać te wartości dla konkretnej kombinacji silnik/skrzynia/koła... tylko mnie interesuje w jakim średnim przedziale to sie bedzie mieścić. Liczyłem że ktoś może jakimś cudem :-) je zna...
        • crannmer Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 09.06.10, 21:57
          1realista napisał:

          > zdaję sobie sprawę z tych wszystkich czynników. Myślałęm że istnieje jakis sta
          > ndardowy przedział opóxnienia który zakładają projektanci.

          Nie ma takiego parametru. Opoznienie hamowania silnikiem nie jest parametrem
          branym pod uwage podczas projektowania samochodu.
          > Tzn takie dane napewno istnieją bo p
          > roducenci muszą badać te wartości
          > dla konkretnej kombinacji silnik/skrzynia/koła...

          Nie badaja, ergo takich danych nie ma. A wystepujace w praktyce wartosci nie
          zawieraja sie nawet w obrebie jednej potegi dziesietnej.
      • franek-b Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 09.06.10, 23:45

        > A ja jeszcze dodam, ze na opoznienie bedzie mial rowniez wplyw:
        > - wersja silnika (pojemnosc, tarcie wewnetrzne, rozwiazania rozrzadu)
        > - rzeczywista masa pojazdu (roznice miedzy pojazdem pustym, a w pelni zaladowan
        > ym)
        > - oczywistosci typu nachylenie drogi, wiatr, stan nawierzchni itp.
        > - obecnosc bagaznika dachowego, szerokosc ogumienia itp.
        > - a nawet pobor mocy na klimatyzacje, ogrzewanie elektryczne, stan rozladowania
        > akumulatora itp.

        Dodam jeszcze, że niektóre z tych elementów będą niezmienne a niektóre zależą bardzo mocno od prędkości, zwłaszcza cała grupa, którą ja bym nazwał opory powietrza. Przy prędkości 200km/h decydować o opóźnieniu będą opory powietrza, a przy 60km/h będą one małe i ze spadkiem prędkości coraz bardziej. Opory wewnętrzne np. silnika, przełożeń są w miarę niezależne od prędkości auta.
        No i zmienność na pewno nie będzie liniowa...
        • crannmer Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 11:21
          franek-b napisał:

          > Opory wewnętrzne np. silnika, przełożeń są w
          > miarę niezależne od prędkości auta.

          Praca pompowania silnika (najwiekszy udzial w rzeczywistym hamowaniu silnikiem)
          oraz straty napedu agregatow sa jak najbardziej zalezne od predkosci auta (a
          wiec i od obrotow).

          Opor tarcia opon o droge jest proporcjonalny do predkosci.
          • franek-b Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 11:35

            > Praca pompowania silnika (najwiekszy udzial w rzeczywistym hamowaniu silnikiem)
            > oraz straty napedu agregatow sa jak najbardziej zalezne od predkosci auta (a
            > wiec i od obrotow).

            Praca tak, ale ja się do tego nie odnosiłem. Opory związane z tarciem wewnętrznym? dlaczego zależą? Tarcie nie zależy od prędkości tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia. Wspólczynnik jest stały a czy nacisk się zmienia?
            • crannmer Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 12:06
              franek-b napisał:
              > Tarcie nie zależy od prędkości tylko od siły nacisku i wsp
              > ółczynnika tarcia.

              Tylko w dramatycznie uproszczonym modelu tarcia wg Coulomba.
              Ze opory silnika sa dobrze proporcjonalne do jego obrotow, widac dobrze, kiedy z
              biegu jalowego doda sie lekko gazu. Gdyby opory byly niezalezne od obrotow,
              silnik rozbiegalby sie az do zadzialania ogranicznika oporow.
            • dewulot1 Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 22:49
              > Praca tak, ale ja się do tego nie odnosiłem. Opory związane z
              tarciem wewnętrzn
              > ym? dlaczego zależą? Tarcie nie zależy od prędkości tylko od siły
              nacisku i wsp
              > ółczynnika tarcia. Wspólczynnik jest stały a czy nacisk się
              zmienia?

              Masz racje, sila potrzebna na przesuniecie tloka czy obrocenie walu
              w lozysku jest praktycznie niezalezna od predkosci. Zalozmy nawet ze
              jest zawsze taka sama. Ale wtedy zeby silnikiem zakrecic dwa razy
              szybciej, w tej samej jednostce czasu musialbys wykonac dwa razy
              wieksza prace. Z czym zreszta sie zgadzasz. Dlatego nie jest
              precyzyjne twierdzenie "opory sa proporcjonalne do obrotow" tylko
              nalezaloby powiedziec "ilosc energii pobieranej (albo oddawanej)
              jest proporcjonalna do obrotow.
      • lexus400 Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 08:41
        crannmer - nie chciałem być aż tak szczegółowy:)) zależności można w tym
        przypadku dosłownie mnożyć, więc jak napisałeś takich danych nie ma i nikt tego
        raczej moim zdaniem nie sprawdzał ale samo pytanie dotyczące kwestii hamowania
        silnikiem jest ciekawe i powiem, że tak z czystej ciekawości chciałbym poznać
        na nie odpowiedź, oczywiście trzeba by to doprecyzować bardziej.
    • dewulot1 Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 09.06.10, 21:36
      Opoznienie samochodu w czasie hamowania silnikiem bedzie takie samo
      jak opoznienie lodzi w trakcie hamowania wioslami. A jak chcesz
      wiedziec konkretnie jaka bedzie wielkosc tego opoznienia to kup
      sobie odpowiedni bardzo zreszta prosty przyrzad pomiarowy. I
      bedziesz mierzyl aktualne opoznienie a nie jakies srednie. Wesolej
      zabawy, radzilbym czesto zerkac w lusterko bo w czasie tych
      eksperymentow nie pala sie stopy.
    • typson Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 10.06.10, 21:53
      do tego co dorzucili poprzednicy można dodać jeszcze jedno - masa pojazdu.
      Teoretycznie ten sam silnik w 40tonowym tirze i powiedzmy w furgonetce (zeby sie
      zmieścił;) ) będzie "hamował" zupełnie inaczej. Analogii jest wiele -
      zatrzymanie pędzącego grubasa vs topmodelki lub talerza gramofonowego z napędem
      paskowym vs bezpośrednim. Czyli pęd, moment pędu i ich kombinacja.
          • franek-b Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 17.06.10, 00:15
            > Ale jaka praca ? Do wykonania czego ?

            Odpowiedzż już się pojawiła w wątku
            Wiesz jak wygląda sprężarka tłokowa?
            animacja pracy sprężarki
            Z punktu widzenia przepływu energi silnik jest odwrotnością spręzarki tłokowej - praca w rozumieniu termodynamiki gdzie analizuje się przepływy energii jaka jest wymieniana z otoczeniem - silnik dostarcza energii a spężarka ją odbiera. W silniku energia spalania gazów i rozprężanie powoduje ruch tłoka, który oddaje to poprzez wał na koła, a w sprężarce energia dostarczana jest na wał, by tłoki mogły sprężać gaz.

            --
            https://images47.fotosik.pl/305/74bf0511c52d0e15.jpg
            Frank
              • franek-b Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 18.06.10, 11:39

                > Pierwszy link prowadzi mnie do calego watku, drugi niewiele wyjasnia.

                Pierwszy link prowadzi do tego co napisał Crannmer i zgadza się to jest w tym wątku. Drugi pokazuje animację, która pokazuje, że sprężarka tłokowa (pompa) wygląda jak silnik.

                > I nie pytam o prace przy przyspieszaniu tylko przy hamowaniu.

                Przeczytaj uważnie co napisałem. Podczas przyspieszania silnik wykonuje pracę by przyspieszyć, podczas hamowania ten sam silnik przestaje być 'silnikiem', tylko z punktu widzenia termodynamiki jest sprężarką (pompą). Żeby sprężarka pracowała trzeba wykonać pracę, praca ta jest duża jak prędkość obrotowa silnika (czyli termodynamicznej pompy) jest duża, więc opory są większe niż gdy prędkość obrotowa jest mała. Kiedy wykonasz większą pracę, jak będziesz wnosił jedno czy 2 wiaderka wody na minutę z parteru na piętro?
                        • dewulot1 Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 19.06.10, 10:23
                          > Zwykły zbieg okoliczności?

                          Zaden zbieg okolicznosci. Zastanow sie dlaczego wykres momentu byl
                          zawsze taki wypukly, co prawda teraz robione sa cuda zeby byl w
                          miare plaski, ale i tak jest wypukly. (Chodzi o straty). W ogole to
                          nie powinnismy mowic o wykresie momentu tylko mocy, ale poniewaz sa
                          one powiazane wiec jest OK. Jak juz bylo powiedziane, te urzadzenie
                          pod maska raz pracuje jako silnik a raz jako pompa. No i teraz zadaj
                          sobie pytanie, czy charakrerystyka tego samego urzadzenia pod maska
                          w trybie pracy pompa jest kompletnie niezalezna od charakterystyki w
                          trybie pracy silnik? Nie sadze.
                          • starypryka Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 19.06.10, 21:28
                            dewulot1 napisał:

                            > > Zwykły zbieg okoliczności?

                            > Jak juz bylo powiedziane, te urzadzenie
                            > pod maska raz pracuje jako silnik a raz jako pompa. No i teraz zadaj
                            > sobie pytanie, czy charakrerystyka tego samego urzadzenia pod maska
                            > w trybie pracy pompa jest kompletnie niezalezna od charakterystyki w
                            > trybie pracy silnik? Nie sadze.

                            A ja sadzę że tak, co nie zmienia faktu że mogę się mylić ;)
                            Są wielkości konstrukcyjne silnika, które kształtowane są pod względem "polepszenia charakterystyk" ale mogą one mieć wpływ na moment hamujący silnika. Ale jest to zbieg okoliczności, bo nikt ich nie dobiera pod względem hamowania silnikiem.

                            > W ogole to
                            > nie powinnismy mowic o wykresie momentu tylko mocy, ale poniewaz sa
                            > one powiazane wiec jest OK.

                            Dlaczego nie o wykresie momentu? Dla konstruktora napędu wykres mocy jest nieistotny.

                          • starypryka Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 19.06.10, 22:10
                            Jeszcze jeden dowód na to że błądzisz ;)

                            Jeśli istniała by zależność opisana przez Ciebie tak:
                            Zwlaszcza w rejonie
                            bardzo wysokich obrotow, tam gdzie moment gwaltownie spada, wlasnie
                            tam hamowanie silnikiem jest najlepsze.


                            To wtedy dla obrotów w okolicy 0, np. 1000rpm siła hamująca byłaby zbliżona do
                            tej z twojego opisu, a tak nie jest.

                            To że jedna lub kilka wielkości wpływa na dwie inne nie oznacza że te dwie są od
                            siebie zależne :))
                            • dewulot1 Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 20.06.10, 01:27
                              > To że jedna lub kilka wielkości wpływa na dwie inne nie oznacza że
                              te dwie są od siebie zależne :))

                              Ja nie twierdze ze przebieg krzywej opoznienia przy hamowaniu
                              silnikiem (przy zamknietej przepustnicy) jest taki sam albo podobny
                              do przebiegu krzywej momentu przy calkiem otwartej przepustnicy,
                              tylko twierdze ze mozna tam znalezc pewne zaleznosci. Zazartowalem
                              ze jedno jest lustrzanym odbiciem drugiego, ale takie zarzucenie
                              sieci zeby ktos sie zalapal na dyskusje zakonczylo sie uwaga
                              Crannmera o bocianach i noworodkach. Tu nie mozna podyskutowac, ale
                              forum ma inne zalety wiec tu zagladam.
                              A w temacie, oba wykresy, momentu na wale i opoznienia przy
                              hamowaniu silnikiem, maja przynajmniej dwa wspolne punkty, poczatek
                              i koniec:)

                              Cytat z innej Twojej wypowiedzi:
                              "Dlaczego nie o wykresie momentu? Dla konstruktora napędu wykres
                              mocy jest nieistotny"

                              Radzilbym troszke wiecej ostroznosci w wypowiadaniu takich
                              stwierdzen. Jako zadanie domowe polecalbym znalezienie odpowiedzi na
                              pytanie dlaczego walek turbosprezarki nie przenoszacy praktycznie
                              zadnego momentu, jest jednak gruby jak Twoj palec.
                              • starypryka Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 20.06.10, 09:25
                                dewulot1 napisał:

                                > Cytat z innej Twojej wypowiedzi:
                                > "Dlaczego nie o wykresie momentu? Dla konstruktora napędu wykres
                                > mocy jest nieistotny"
                                >
                                > Radzilbym troszke wiecej ostroznosci w wypowiadaniu takich
                                > stwierdzen. Jako zadanie domowe polecalbym znalezienie odpowiedzi na
                                > pytanie dlaczego walek turbosprezarki nie przenoszacy praktycznie
                                > zadnego momentu, jest jednak gruby jak Twoj palec.

                                Sugerujesz że pomimo braku momentu na wale sprężarki ale dzięki wysokim obrotom
                                wał sprężarki przenosi ogromną moc?
                                Dla mnie powód takiej konstrukcji wałka sprężarki to temperatura i utrata
                                sztywności wraz z jej wzrostem. ;)
                              • starypryka Moc 20.06.10, 09:38
                                Moc (moc maksymalna) jak napisałem wyżej brana jest pod uwagę przy aspektach
                                termicznych, konstrukcji chłodzenia oraz doboru pod względem typu pracy jaką
                                napęd bezie wykonywał.
                          • bimota Re: wielkość opóźnienia wywołane silnikiem - ktoś 22.06.10, 14:37
                            A niby w czym jest lepszy kykres wypukly od plaskiego i skad wiesz w jakim celu
                            czynione sa cuda ? Moim zdaniem im wiekszy moment tym lepiej, a czy on taki czy
                            siaki jest mniej istotne.

                            Oboje bladzicie i sie gubicie w tych mocach i momentach...

                            Kwestia jest taka, czy hamowanie zalezy od mocy, momentu, czy obrotow. Jesli od
                            momentu i obrotow tzn, ze od mocy.
                            Chyba nikt nie watpi, ze zalezy od obrotow. Pytanie czy rowniez od momentu,
                            czyli ogolnie od mocy. Ja wnioskuje z podanego przykladu, ze od mocy. Choc
                            ostatnio mam watpliwosci co do szybkosci oddawania tej mocy...
                    • andrzejmat Zabawne pytanie 22.06.10, 08:41
                      Tak dla zabawy (wybaczcie, bez urazy!) zapytam: kiedy dany silnik
                      (benzyna) przy danych obrotach bedzie miał wiekszy moment hamujący:
                      a/ - przy zamknietej prepustnicy
                      b/ - czy przy w pełni otwartej przepustnicy WYŁACZONYM ZAPŁONIE?
                      pzdr.
                      A
                        • andrzejmat Re: Proste! 22.06.10, 22:14
                          dewulot1 napisał:

                          > Opory mechaniczne w obu przypadkach takie same, opory "pompowania" w
                          > drugim przypadku wieksze.

                          No właśnie. I dlatego możesz mieć jednak dużo racji, podejrzewając, że moment hamujący silnika w funkcji wymuszanych na nim obrotów może mieć przebieg dośc pokrewny do przebiegu momentu onrotowego pracującego silnika - ale w obu przypadkach przy przepustnicy otwartej w pełni lub tak samo. Uwaga dotyczy wolnossącego silnika o zapłonie iskrowym.
                          Moment obrotowy w funkcji obrotów jest taki jaki jest - bo zmienia się proporcjonalnie do napełnienia cylindrw, zależnym bardziej czy mniej i w rózny, zgodny z intencjami konstruktorów czy tuningowców sposób od obrotów.
                          Napełnienie silnika zmuszanego do kręcenia się zmienia się podobnie o ile nie tak samo, tak więc praca, moc, moment pompowania bedzie sie zmieniał w sposób podobny!
                            • dewulot1 Re: Proste! Ale nie prymitywnie. 22.06.10, 23:06
                              Dawno temu eksperymentowalem hamujac silnikiem i wylaczajac zaplon
                              podejrzewajac ze powinno to zwiekszyc hamowanie, bo to byly czasy
                              sprzed wynalazku odciecia paliwa. Jednak nie odczuwalem najmniejszej
                              roznicy. I nie przyszlo mi do glowy zeby wtedy "dodac gazu" i
                              sprawdzic co sie stanie. Ale to byl stary Garbus, pewnie na czworce,
                              wiec roznicy w hamowaniu (przy zamknietej przepustnicy) 0,10 czy
                              0,11 g nie czulem. Pewnie na trojce by bylo 0,20 i 0,21 g wiec tym
                              bardziej bym nie czul.

                              Co do pytania o opory przy zamknietej i otwartej przepustnicy, przy
                              zamknietej przepustnicy silnik pracuje jako pompa "ssaca" i tlok co
                              najwyzej momentami pokonuje mniejsze albo wieksze podcisnienie.
                              Natomiast przy otwartej przepustnicy silnik pracuje jako
                              pompa "tloczaca" i wtedy tlok pokonuje w pewnych momentach
                              wielokrotnosc cisnienia atmosferycznego- co powoduje lepsze
                              hamowanie. Ot takie wytlumaczenie mojej odpowiedzi na wczesniejsze
                              pytanie...
                          • starypryka Re: Proste! 24.06.10, 14:42
                            andrzejmat napisał:

                            > Moment obrotowy w funkcji obrotów jest taki jaki jest - bo zmienia się proporcj
                            > onalnie do napełnienia cylindrw, zależnym bardziej czy mniej i w rózny,
                            > zgodny z intencjami konstruktorów czy tuningowców sposób od obrotów.
                            > Napełnienie silnika zmuszanego do kręcenia się zmienia się podobnie o il
                            > e nie tak samo, tak więc praca, moc, moment pompowania bedzie sie [i]zmieniał[/
                            > i] w sposób podobny!

                            Hola, hola. A Imć dewulot1 twierdził coś zupełnie przeciwnego ;)
                            Twierdził że czym mniejszy moment napędowy tym większy moment hamujący dla
                            danych obrotów. Jako przykład podawał fragment przebiegu momentu powyżej obrotów
                            gdzie jego wartość drastycznie spada a siła hamują jest tam największa.

                            Poza tym nikt nie neguje faktów że pewne wielkości konstrukcyjne wpływają
                            zarówno na wielkość momentu napędowego jak i hamującego. Ja neguje tylko że
                            istnieje jakakolwiek zależność między przebiegiem momentu hamującego a momentu
                            napędowego.
                            • andrzejmat Re: Proste! 24.06.10, 15:50
                              starypryka napisał:

                              Ja neguje tylko że
                              > istnieje jakakolwiek zależność między przebiegiem momentu
                              hamującego a momentu
                              > napędowego.

                              Mówię o momencie od pompowania, nie o całym momencie hamującym. I
                              tyle. Czy "ten cały' jest najwiekszy na obrotach b. wysokich - pewnie
                              prawda, ale to inna sprawa i wymaga pomiaru, nie spekulacji, jaką
                              zademonstrowałem odnosnie momentu pompowania.

                              A.
                            • dewulot1 Re: Proste! 24.06.10, 16:00
                              Wyobraz sobie jakis doskonaly silnik z poziomym przebiegiem momentu.
                              Teraz nanies na ten wykres rzeczywisty, wypukly przebieg, ponizej
                              tamtego idealnego. Wartosci od osi w gore do krzywego wykresu to
                              bedzie uzyskiwany moment "netto". Wartosci od teoretycznego
                              poziomego wykresu w dol do wykresu rzeczywistego to sa "straty". No
                              wiec tam gdzie straty najwieksze, hamowanie silnikiem najlepsze,
                              wedlug najprostszego wytlumaczenia.
                              • starypryka Re: Proste! 24.06.10, 16:21
                                Wracamy do tego co już ustaliliśmy.
                                Prawie prawdziwe jest zdanie:
                                No wiec tam gdzie straty najwieksze, hamowanie silnikiem najlepsze,
                                I to na dodatek prawie prawdziwe tylko od punktu maksymalnego momentu w górę
                                obrotów. W dół już nawet nie ociera się o przypadkową zbieżność :)


                              • andrzejmat Re: Proste! 24.06.10, 18:55
                                dewulot1 napisał:

                                > Wyobraz sobie jakis doskonaly silnik z poziomym przebiegiem
                                momentu...itd

                                dewulocie:
                                - silnik z poziomym przebiegiem momentu wbrew powszechnemu wśród
                                entuzjastów moto przekonaniu - jest daleki od doskonałości jako
                                źródło napedu pojazdu. Ale to osobny temat.
                                - wybrzuszona krzywa momentu netto jest głównie wynikiem
                                zmieniającego sie i mającego maksimum współczynnika napełnienia
                                minus krzywej narastających z obrotami strat
                                mechanicznych. To dalece zatem nie obraz strat i oporów! Można
                                podejrzewać (nie znam wyników konkretnych badan konkretnych silników)
                                że straty/ opory pompowania, gdy silnik jest napędzany, będą
                                najwieksze w okolicy obrotów maksymalnego napełnienia/ momentu dla
                                danego otwarcia przepustnicy. Ale suma oporów będzie rosła dalej z
                                obrotami. Natomiast nieuzasadnionym jest mniemanie, że opory/ moment
                                hamowania bedzie duży na niskich obrotach! Argument sprawdzaniu "do
                                zatrzymania" brzmi wręcz absurdalnie. Wyjasnij, jak to sobie
                                wyobrażasz?! na 5 tym biegu pojazd zacznie sobie szarpac i wierzgać,
                                ale nie ostro zwalniać. Na jedynce będzie się (najczęściej)
                                szczęsliwie toczył na obrotach biegu jałowego...
                                Pzdr.
                                A.
                                • dewulot1 Re: Proste! 24.06.10, 21:20
                                  Jako "doskonaly" mialem na mysli silnik bez tarcia i strat, zawsze w
                                  100% napelniony. Caly ten wywod byl nie dla Ciebie tylko dla Pryki,
                                  dalem mu tytul "Byc moze" i niejako wycofalem sie z dalszych
                                  dociekan, sugerujac zeby sam sprawdzil jak to jest na niskich
                                  obotach. Mnie zdarzylo sie pare razy to wierzganie jak hamowalem
                                  zapomniawszy ze jade biegowym. Gdybym w ostatniej chwili nie
                                  nacisnal sprzegla samochod by sie calkiem zatrzymal a silnik stanal.
                                  Jakby na to nie patrzec, zostal zahamowany silnikiem na niskich
                                  obrotach:)
                                  • starypryka Re: Proste! 24.06.10, 21:44
                                    Doopohamownia nie jest dobrym narzędziem pomiarowym. Ale co mi tam. Moja
                                    doopohamownia mówi wprost - silnik tym lepiej hamuje im bardziej wyje ;) Na
                                    niskich obrotach jest prawie niesłyszalny i prawie hamowanie nie występuje. Dla
                                    mnie dolna część charakterystyki jest zaprzeczeniem twojej teorii.

                                    > Mnie zdarzylo sie pare razy to wierzganie jak hamowalem
                                    > zapomniawszy ze jade biegowym. Gdybym w ostatniej chwili nie
                                    > nacisnal sprzegla samochod by sie calkiem zatrzymal a silnik stanal.
                                    > Jakby na to nie patrzec, zostal zahamowany silnikiem na niskich
                                    > obrotach:)

                                    "Kopanie" bierze się z chęci utrzymania obrotów minimalnych i chęci zapobieżenia
                                    zadławienia silnika a nie z nagłego wzrostu momentu hamującego. Najzwyczajniej w
                                    świecie sterownik leje paliwo ale przełożenie powoduje że "brak jest momentu" i
                                    samochód szarpie. Ale on jest już w pracy silnikowej nie pompowej :)
                                  • bimota Re: Proste! 24.06.10, 23:55
                                    No tak, bo na luzie to auto by sie nigdy nie zatrzymalo... ;)

                                    Twe dywagacje faktycznie swiadcza o wyrafinowanej inteligencji...

                                    Teraz pytanie do Andrzeja:

                                    Czy wg ciebie jest zaleznosc miedzy momentem napedowym a hamujacym na danych
                                    obrotach ? Jesli tak, to czy wzrost momentu oznacza wzrost hamowania czy odwrotnie ?
                                    • andrzejmat Re: Proste! 25.06.10, 09:23
                                      bimota napisał:

                                      >
                                      > Teraz pytanie do Andrzeja:
                                      >
                                      > Czy wg ciebie jest zaleznosc miedzy momentem napedowym a hamujacym
                                      na danych
                                      > obrotach ? Jesli tak, to czy wzrost momentu oznacza wzrost
                                      hamowania czy odwrot
                                      > nie ?
                                      Moim skromnym zdaniem "nie odwrotnie", ale dotyczy to składowej
                                      momentu hamującego pochodząej od pompowania, nie całego momentu - a
                                      udział tych składowych to osobna sprawa i napewno zalezy od kompletu
                                      właściwości silnika. Raczej trudno by sie było jednak spodziewać, że
                                      istnieją silniki, dla których istnieją jakieś obroty niższe od
                                      maksymalnych, dla których hamujący moment osiaga max.
                                      No i wyobrażanie sobie, że moment pompowania jest zwyczajnie
                                      lustrzanym odbiciem krzywej momentu obrotowego netto silniks nie
                                      jest prawdziwe.
                                      A.
                                      • bimota Re: Proste! 25.06.10, 11:54
                                        Moim skromnym zdaniem jesli cos dotyczy "skladowej" czegos to dotyczy tez calego
                                        tego.

                                        Ludzie, czy wy nie potraficie odpowiedziec jasno i wprost ?

                                        Raczej trudno by sie było jednak spodziewać, że
                                        > istnieją silniki, dla których istnieją jakieś obroty niższe od
                                        > maksymalnych, dla których hamujący moment osiaga max.

                                        Gdybologia... Ciezko na wyczucie stwierdzic czy np auto lepiej hamuje przy 6000
                                        czy przy 5500 obr, no i mamy dostep do znikomej liczby silnikow.

                                        > No i wyobrażanie sobie, że moment pompowania jest zwyczajnie
                                        > lustrzanym odbiciem krzywej momentu obrotowego netto silniks nie
                                        > jest prawdziwe.

                                        A "lustrzanym odbiciem" mocy ?

                                        Ostatnio trapi mnie inny problem bo cos mi sie zdaje, ze przyspieszenie nie od
                                        samego momentu zalezy. Niektore auta zachowuja sie tak jakby im sie bardziej
                                        sprzeglo slizgalo. Moze ktos wyjasnic jak dziala hamownia, jaki wplyw na
                                        przebieg momentu ma slizgajace sie sprzeglo i czy to wyjdzie na wykresie z hamowni ?
                                        • starypryka Re: Proste! 25.06.10, 13:12
                                          > Moze ktos wyjasnic jak dziala hamownia?

                                          Podwoziowa?

                                          a) podwoziowa inercyjna - masz dwa ciężkie wałki o znanej masie i średnich,
                                          które rozpędzasz silnikiem na biegu najbardziej zbliżonym do przełożenia 1:1 z
                                          tego "hamownia wylicza" moment i moc na kołach. Następnie na luzie robisz wybieg
                                          wybieg - z tego masz wyliczone straty. Suma suma tych wielkości powinna dać
                                          wartość interesujących Cię wielkości na wale. Dokładność dyskusyjna,
                                          zastosowanie tylko do porównania przed i po modyfikacjach ;)

                                          b) Obciążeniowa wałki dodatkowo są hamowane do wartości zrównania się momentu
                                          napędowego silnika z hamującym hamowni. Straty wyznaczasz tak jak wyżej.
                                          Dokładność zdecydowanie większa.

                                          Prawdziwa hamownia to hamownia silnikowa.

                                          > jaki wplyw na
                                          > przebieg momentu ma slizgajace sie sprzeglo i czy to wyjdzie na wykresie z hamo
                                          > wni ?

                                          Zobaczyć pewnie nie zobaczysz bo obniży wartość momentu maksymalnego w całym
                                          zakresie - hamownia inercyjna.
                                          Masz duże szanse poczuć (smród) palonego sprzęgła na hamowni obciążeniowej.

                                          > Ludzie, czy wy nie potraficie odpowiedziec jasno i wprost ?

                                          Wprost - nie zależy od przebiegu momentu.
                                          • bimota Re: Proste! 25.06.10, 22:27
                                            > b) Obciążeniowa wałki dodatkowo są hamowane do wartości zrównania się momentu
                                            > napędowego silnika z hamującym hamowni.

                                            A to znow ogolnikowo... wolalbym krok po kroku co i jak... :)

                                            > Wprost - nie zależy od przebiegu momentu.

                                            No widzisz... a ja z wypowiedzi Andrzeja zrozumialem cos przeciwnego...
                                        • andrzejmat Re: Proste! 25.06.10, 14:13
                                          bimota napisał:


                                          > A "lustrzanym odbiciem" mocy ?
                                          >
                                          > Ostatnio trapi mnie inny problem bo cos mi sie zdaje, ze
                                          przyspieszenie nie od
                                          > samego momentu zalezy. Niektore auta zachowuja sie tak jakby im sie
                                          bardziej
                                          > sprzeglo slizgalo. Moze ktos wyjasnic jak dziala hamownia, jaki
                                          wplyw na
                                          > przebieg momentu ma slizgajace sie sprzeglo i czy to wyjdzie na
                                          wykresie z hamo
                                          > wni ?

                                          - krzywa mocy to jednoznaczna konsekwencja krzywej momentu.

                                          - masz chyba na myśli sprzegło hydrokinetyczne? Ono wykres momentu
                                          na kołach nieco odkształca i przesuwa. Oczywiście widoczne to
                                          może być przy pomiarze odpowiednich prędkości obrotowych.
                                          - zależnośc przyśpieszenia od momentu vs mocy była już nieraz na
                                          forum tematem niekończących się zabawnych dyskusji fanów moto
                                          mających ambicje posiadania niezbędnego minimum wiedzy mat -fiz....

                                          Pzdr.
                                          A.
                                        • tiges_wiz Re: Proste! 25.06.10, 14:41
                                          > Ostatnio trapi mnie inny problem bo cos mi sie zdaje, ze przyspieszenie nie od
                                          > samego momentu zalezy.

                                          tiges.blox.pl/2009/04/Moc-i-moment-czesc-2.html
                                          moze zrozumiesz, a moze nie :/
                                          • bimota Re: Proste! 25.06.10, 22:25
                                            "największa siła na kołach jest wtedy, jak silnik ma największą moc."

                                            Ale to chyba nieprawda... :) Pozniej przeczytam reszte...
                                            • tiges_wiz Re: Proste! 26.06.10, 01:35
                                              oczywiscie ze prawda. dlatego np. dziala redukcja, a skrzynie CVT najlepiej
                                              przyspieszaja jak silnik jest nas obrotach mocy maksymalnej.
                                              mozesz tez sprobowac podwazyc prawa fizyki. powodzenia.
                                              • dewulot1 Brawo Bimota! 26.06.10, 02:45
                                                "Nie trafiło do niego twierdzenie, że największa siła na kołach jest
                                                wtedy, jak silnik ma największą moc"

                                                A do Ciebie trafia? Oj Tigez, Tigez...
                                                • tiges_wiz Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 13:34
                                                  wyobraz sobie, ze silnik ma caly czas taka sama moc w calym zakresie obrotow.

                                                  teraz dobierz mu przelozenia :> mozesz dowolne

                                                  np. tak zeby na 1 biegu mial wieksza sile na kolach niz na 5. :>
                                                  • dewulot1 Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 17:13
                                                    "Nie trafiło do niego twierdzenie, że największa siła na kołach jest
                                                    wtedy, jak silnik ma największą moc."

                                                    > wyobraz sobie, ze silnik ma caly czas taka sama moc w calym
                                                    zakresie obrotow.

                                                    OK, wyobrazilem sobie.

                                                    > teraz dobierz mu przelozenia :> mozesz dowolne
                                                    > np. tak zeby na 1 biegu mial wieksza sile na kolach niz na 5. :>

                                                    No zaraz zaraz, jezeli moc jest stala czyli zawsze "najwieksza" to
                                                    jakim cudem sila na kolach moze byc raz mniejsza raz wieksza, kiedy
                                                    wedlug pierwszego stwierdzenia tez powinna byc zawsze
                                                    stala, "najwieksza"?

                                                    Chodzi mi o to ze jezeli na silniku jest najwieksza moc, to na
                                                    kolach jest najwieksza MOC, a sila to juz bedzie zalezec od innych
                                                    rzeczy.
                                                    Dlatego ten oryginalny autor, spec od "liczba zeby jednostki sie
                                                    zgodzily", chcial zapewne powiedziec ze zeby zwiekszyc
                                                    przyspieszenie nalezy dostarczyc z silnika wiecej mocy, operujac
                                                    silnikiem w okolicy mocy maksymalnej, a nie momentu.
                                                  • tiges_wiz Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 20:04
                                                    > No zaraz zaraz, jezeli moc jest stala czyli zawsze "najwieksza" to
                                                    > jakim cudem sila na kolach moze byc raz mniejsza raz wieksza, kiedy

                                                    nie moze byc
                                                    chocbyc w takim silniku wkladal coraz do dziwniejsze przelozenia to i tak nie
                                                    zmienisz przyspieszenia. w koncu dojdziesz do wniosku, ze 1 bieg wystarczy.

                                                    jezeli nie masz stalej mocy, to to samo uzyskasz uzywaja skrzyni cvt. skracanie
                                                    biegow tez daje polepszenie przyspieszenie z tego samego powodu. silnik pracuje
                                                    w waskim zakresie mocy maksymalnej. skracanie tego zakresu doprowadzi do skrzyni
                                                    CVT. Wiadomo ze jak jest skoncozna liczba biegow to trzeba brac srednia moc w
                                                    zakresie obr. uzytecznych, a tu czasem sa roznice, mimo ze maksymalna moc jest
                                                    ta sama. Jak ktos wymysli idealna skrzynie CVT, to skonczy sie brandzlowanie
                                                    momentem ;)

                                                    c

                                                    to wynika z podstaw fizyki i zawsze dziala. ta sama moc da wieksze
                                                    przyspieszenie przy mniejszej predkosci. normalnie robi sie to redukujac.

                                                    > Chodzi mi o to ze jezeli na silniku jest najwieksza moc, to na
                                                    > kolach jest najwieksza MOC, a sila to juz bedzie zalezec od innych
                                                    > rzeczy.

                                                    nie
                                                    zreszta masz tam wyliczenia roznych silnikow. przy tej samej predkosci wychodzi
                                                    ta sama sila na kolach dla tej samej mocy.

                                                    zreszta jakby bylo inaczej to ten wzor wyzej bylby nieprawdziwy. masz we wpisie
                                                    jak to sie dzieje, ale moze prosciej 4 przypadki tej samej mocy:

                                                    1000 obr 400 Nm
                                                    2000 obr 200 Nm
                                                    4000 obr 100 Nm
                                                    8000 obr 50 Nm

                                                    powiedzmy ze ten pierwszy jedzie 50 km/h
                                                    wkladasz drugi silnik? i jedzie 100 km/h, zeby to jechalo 50 trzeba dac
                                                    przelozenie 2:1, kola sie obracaja 2x wolniej a sila na kolach jest 2x wieksza.
                                                    czyli 400 Nm. dokladnie tyle samo co w pierszym silniku.

                                                    teraz sprawdz 2 nastepne. albo ile na kolach bedzie jak ten pierwszy silnik
                                                    bedziesz chcial rozpedzic do 100 km/h ?

                                                    przelozenie 1:2. kola sie kreca 2x szybciej, sila 2x mniejsza czyli 200 Nm

                                                    jak sie nie odwrocic z tylu dupa :>
                                                  • dewulot1 Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 20:43
                                                    Z tamtego nieszczesnego linku:

                                                    " siła=moc/prędkość

                                                    Tak po prostu.

                                                    Przy okazji można spróbować wyliczyć przyspieszenie:

                                                    przyspieszenie=moc/(masa*prędkość) "

                                                    Twierdzenie ze przy najwiekszej mocy sila jest najwieksza kloci sie
                                                    z pierwszym wzorem, bo gdy moc jest caly czas najwieksza, sila
                                                    musialaby tez byc caly czas najwieksza. Po to przeszlismy z momentu
                                                    i obrotow na dyskusje o samej mocy, zeby pozbyc sie kwestii biegow,
                                                    wiec nic tu nie udowadniaj obliczeniami czegos dla poszczegolnych
                                                    biegow.

                                                    Na dole Twojego linku jest inny link do komentarzy. Wypowiada sie
                                                    tam niejaki Kwachoo, gosciu jest na poziomie bo:
                                                    -Uzywa formuly moment razy predkosc katowa a nie "obroty"
                                                    -Tlumaczy skad ten durny przelicznik
                                                    -Definiuje pojecia, na przyklad sila napedowa, sila oporow itd
                                                    -Podaje teorie i ja udowadnia w oparciu o powszechnie znane prawa
                                                    fizyki.
                                                    Bimocie polecam te kawalki do poczytania.


                                                  • bimota Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 21:03
                                                    > -Uzywa formuly moment razy predkosc katowa a nie "obroty"
                                                    > -Tlumaczy skad ten durny przelicznik

                                                    Nie ma to znaczenia w niniejszej dyskusji. Tak na marginesie to obroty sa
                                                    wlasnie miara predkosci katowej.
                                                  • tiges_wiz Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 21:22
                                                    masz tam wyprowadzenie tych wzorow i jeden wynika z drugiego.
                                                    jezeli to obalisz, to mozemy podyskutowac, a na razie to zmyslasz i tworzysz
                                                    fizyka alternatywna.

                                                    > Twierdzenie ze przy najwiekszej mocy sila jest najwieksza kloci sie
                                                    > z pierwszym wzorem, bo gdy moc jest caly czas najwieksza, sila

                                                    widzisz tam w mianowniku predkosc?
                                                    ty nie rozumiesz co te wzory pokazuja nic a nic :>

                                                    w czasie przyspieszania rosnie ci predkosc, a wiec spada przyspiesznie i sila :>
                                                    a to ze dla silnika oznacza to zmiane biegow to juz jest skutek. praca w mocy
                                                    maksymalnej wymaga stosowania przelozen.
                                                    jezeli silnik bedzie mial stala moc, to skrzynia biegow jest zbedna bo nic nie
                                                    zmieni.

                                                    ten wzor tez pokazuje, ze aby lepiej przyspeiszyc trzeba albo zwiekszyc moc,
                                                    albo zmiejszyc wage.

                                                    w kazdym razie pokaz mi sytuacje ze mniejsza moc da wieksza sile na kolach.

                                                    mozesz sobie wziac dowolny moment obrotowy. pamietaj o ustaleniu przy jakiej
                                                    predkosci jest ta sila :>
                                                  • tiges_wiz Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 21:33
                                                    siła=moc/prędkość

                                                    przyspieszenie=moc/(masa*prędkość)

                                                    ciekawe ze dewulotowu sie kloci :>

                                                    sila = masa*przyspieszenie =>


                                                    masa*przyspieszenie=moc/prędkość (* 1/masa)

                                                    przyspieszenie=moc/(predkosc*masa)

                                                    postawowe przeksztalcenia :>
                                                    to jest ten sam wzor dewulot :>
                                                  • bimota Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 21:17
                                                    > zreszta masz tam wyliczenia roznych silnikow. przy tej samej predkosci wychodzi
                                                    > ta sama sila na kolach dla tej samej mocy.

                                                    Znaczy, ze jak mamy taka sama moc i predkosc to sila tez ta sama ? Faktycznie
                                                    epokowe odkrycie. Dlugo to liczyles ? ;)
                                                  • tiges_wiz Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 21:27
                                                    > Znaczy, ze jak mamy taka sama moc i predkosc to sila tez ta sama ? Faktycznie
                                                    > epokowe odkrycie. Dlugo to liczyles ? ;)

                                                    tak...
                                                    zawsze mozesz wziac ksiazke do fizyki do 6 klasy i sobie wyprowadzić zaleznosc
                                                    sily mocy i predkosci.

                                                    w moim wpisie jest to zrobione, ale nie idz na latwizne :>
                                                  • bimota Re: Brawo Bimota! 26.06.10, 22:04
                                                    No rozumiem, ze ty biegasz za ksiazkami by znalezc wzor, ktory przed chwila ci
                                                    ktos podal, ja sobie daruje... A... ty wyprowadzaniem nazywasz zzynanie z
                                                    ksiazki... Teraz rozumiem. ;)
                                              • bimota Re: Proste! 26.06.10, 20:44
                                                Redukcja to co innego i inne prawa. Ja tylko twierdze, ze to zdanie nie musi byc
                                                prawdziwe. Redukcja zwieksza (lub zmniejsza) moment ale to nie ma nic wspolnego
                                                z tym zdaniem.
                                                  • bimota Re: Proste! 26.06.10, 21:59
                                                    Mam 5000 obr. i wciskam gaz do dechy, auto przyspiesza, moment maleje, ale moc
                                                    rosnie osiagajac max. przy 6000 obr. Kiedy sila napedowa byla wieksza, przy 5500
                                                    obr. czy przy 6000 obr. ?

                                                    Nadal twierdzisz, ze twe zdanie jest prawdziwe ?
                                                  • tiges_wiz Re: Proste! 26.06.10, 22:15
                                                    ziewwwww...
                                                    kolejny raz udowadniasz ze nie wiesz o czym mowisz :>

                                                    zwiekszenie predkosci powoduje ze sila jest mniejsza :> z czym to sie kloci?

                                                    przyspieszenie=moc(masa*predkosc) czujesz to?

                                                    to ze masz przy 5500 wieksza sile niz przy 6000 to sie nie kloci z tym wzorem.
                                                    wrecz go potwierdza, ale jakbys mogl (np uzywajac skrzyni CVT) zmienic
                                                    przelozenie tak, ze zamiast 5500 masz 6000 obr, bo bedziesz mial jeszcze wieksza
                                                    sile. maksymalnie duza jak mozesz przy tej predkosci miec. wez przemysl to na
                                                    spokojnie.

                                                    np. 5500 i 105 Nm
                                                    i 6000 i 100 Nm

                                                    jezeli masz przy 5500 100 km/h, to przy 6000 109 km/h
                                                    zeby miec przy 6000 100 km/k to przeba miec przwlozenie rozne 1:1.09

                                                    czylo na kolach mialbys 109 Nm .. a to jest wiecej niz 105 :>

                                                    podobnie na odwrot. zeby miec 5500 i 109 km/h to 105/1.09. a to ma kolach da ci
                                                    96 Nm. a wiec mniej niz 100 w przypadku 6000 obr :>

                                                    mniejsza moc daje zawsze mniejsza sila dla zadanej predkosci. ta sama moc da ta
                                                    sama sile :>
                                                  • bimota Re: Proste! 26.06.10, 22:44


                                                    > zwiekszenie predkosci powoduje ze sila jest mniejsza :> z czym to sie kloci
                                                    > ?

                                                    Z tym:
                                                    "największa siła na kołach jest wtedy, jak silnik ma największą moc."

                                                    Podobnie jak to:

                                                    > kolejny raz udowadniasz ze nie wiesz o czym mowisz :>

                                                    z tym:

                                                    > to ze masz przy 5500 wieksza sile niz przy 6000 to sie nie kloci z tym wzorem.

                                                    Poza tym nie mowilem, ze kloci sie z wzorem tylko z twym stwierdzeniem, w ktorym
                                                    nie bylo ani slowa o zmianie przelozenia, ale nawet jakby to...

                                                    Jak zmienie i bede mial 6000 to potem zwolnie i bede mial 5500 i jak znow wcisne
                                                    do dechy to bde mial sile jeszcze wieksza. O rownej predkosci tez w tamtym
                                                    zdaniu nic nie zauwazylem, ale to tez chyba nie prawda bo jak znow zmienie bieg
                                                    to bede mial jeszcze wieksza sile przy tej predkosci.

                                                    A jesli np. przy 5500 bedzie 115 Nm ?

                                                    Snij slodko... ;)
                                                  • tiges_wiz Re: Proste! 26.06.10, 22:56
                                                    poniewaz moc = moment obrotowy * obroty to 115 Nm i 5500 to jest wieksza moc niz
                                                    5500 i 100

                                                    jak sie nie odwrocisz :>
                                                    to ze masz przy 5500 mniejsza moc to znaczy ze masz tam przyspieszenie dla tej
                                                    mocy i ono jest mniejsze jakbys mial moc maksymalna mimo, ze moze byc wieksze
                                                    niz przy 600o przy wiekszej predkosci.

                                                    stad sie biora roznice pomiedzy autami o tej samej mocy maksymalnej (dosc
                                                    niewielkie) i dlatego skracanie skrzyni biegow poprawia przyspieszenie.

                                                    jednym slowem przy 5500 przyspieszasz wolniej niz bys mogl i dostaniesz lomot z
                                                    kazdym autem majacym w obrotach uzytecznych stala moc lub pracujce ze sprzynia
                                                    cvt. tylko zeby to zrozumiec trzeba wyjsc od podstaw.
                                                  • bimota Re: Proste! 26.06.10, 23:37
                                                    Z tego belkotu zrozumialem tyle, ze miales na mysli sile "potencjalna", nie
                                                    faktyczna. Tyle, ze ja sie odnioslem do twej wypowiedzi, nie do mysli.
                                                  • bimota Re: Proste! 27.06.10, 00:35
                                                    Komu udowadnialem to udowadnialem... stosujacym wlasnie taka "argumentacje" jak
                                                    ty...

                                                    Ale znaj moje dobre serce, wiec przetlumacze ci z twojego na ludzki...
                                                    Napisales co napisales, czyli bzdure, a pomyslales cos takiego:

                                                    "największa moc jest
                                                    wtedy, jak silnik ma największą moc."

                                                    Wspomnial juz o tym wczesniej deuwolut, ale ty pewnie i tak tego nie zrozumiesz...
                                                  • starypryka Dlaczego nie czytacie siebie nawzajem? 26.06.10, 23:21
                                                    Przecież to proste ;)

                                                    Samochód np. ma silnik, który moment maksymalny ma przy 4000 a moc maksymalna
                                                    przy 6000 i skrzynię pięciobiegową.
                                                    1. Jedziemy na 4 biegu i go nie zmieniamy. Przy jakich obrotach będziemy mieli
                                                    większe przyspieszenie? Przy 4000 czy przy 6000?
                                                    Odpowiedź jest prosta - przy 4000 ale różne są prędkości liniowe samochodu.
                                                    2. Jedziemy na biegu 4 z taką prędkością że obroty silnika są w okolicy 4000,
                                                    następnie redukujemy do takiego biegu że mamy obroty około 6000. W którym
                                                    przypadku samochód lepiej przyspieszy? Też proste - w tym gdzie mamy okolice
                                                    6000. W tym przypadku prędkość liniowa samochodu nie uległa zmianie.
                                                    Wniosek jest jeden jeśli chcemy maksymalnie przyspieszać lepiej tak dobrać
                                                    przełożenie by być w okolicy mocy maksymalnej ale...
                                                    Ale w rzeczywistości na przyspieszenie mammy raptem zapasu około 1000rpm.
                                                    Dlatego praktyczniej jest przegonić samochód od tych nieszczęsnych 4000 do 6500
                                                    czyli do odcinki ;) Albo kupić samochód z CVT i on utrzyma nam obroty w okolicy
                                                    6000 :)
                                                  • tiges_wiz Re: Dlaczego nie czytacie siebie nawzajem? 26.06.10, 23:40
                                                    > 1. Jedziemy na 4 biegu i go nie zmieniamy. Przy jakich obrotach będziemy mieli
                                                    > większe przyspieszenie? Przy 4000 czy przy 6000?
                                                    > Odpowiedź jest prosta - przy 4000 ale różne są prędkości liniowe samochodu.

                                                    nie zawsze :>
                                                    akutat skrzynie sekwencyjne psuja osiagi, ale sa dosc tanie i umozliwiaja prace
                                                    w wezszym czy szerszym zakresie obrotow.

                                                    > Dlatego praktyczniej jest przegonić samochód od tych nieszczęsnych 4000 do 6500
                                                    > czyli do odcinki ;)

                                                    albo dorzucic wiecej biegow, tylko dochodzi sie do miejsca gdzie zysk z pracy w
                                                    wezszym zakresie obrotow zjadany jest przez czas na zmiane biegow.

                                                    To ze przyspieszasz od 4500, to daltego ze nie zawsze potrzeba maksymalnego
                                                    przyspieszenia, lub jest ono wystarczajace dla kierowcy. Co nie oznacza ze nie
                                                    moze byc lepsze ;)
                                                  • tiges_wiz Re: Proste! 26.06.10, 23:15
                                                    ok .. ale jak nie rozumiesz skrotu myslowego to napisze do dokladniej.

                                                    najwieksza sila na kolach dla danej predkosci jest uzyskiwana tylko w punkcie
                                                    mocy maksymalnej. nie można uzyskać siły większej.

                                                    ta sama moc da ta sama sile na kolach.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka