Dodaj do ulubionych

Szkolenie okresowe kierowców zawodowych

15.04.20, 17:27
Co to jest szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych?

Wykonywanie zawodu kierowcy może być ciekawym pomysłem na realizowanie własnej ścieżki kariery zawodowej. Osoby, które lubią spędzać czas za kółkiem i podróżować po Europie z pewnością doskonale sprawdzą się w tej roli. Jednak, aby mogły realizować swoje plany muszą odbyć właściwe szkolenia. Jednym z nich jest szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych.

Uprawnienia wymagane od kierowcy zawodowego
Zawód kierowcy nie należy do łatwych. Wiąże się nie tylko z umiejętnością prowadzenia ciężkich, wyładowanych towarem pojazdów, ale też z dużą presją psychiczną. Jest ona następstwem niespodziewanych zdarzeń drogowych, kontaktów z nie zawsze sympatycznymi uczestnikami ruchu drogowego, odpowiedzialności za ładunek i bezpieczeństwo oraz często również przemęczenia. Nie bez znaczenia jest też długie przebywanie na obcym terenie, bez znajomości języka czy lokalnych obyczajów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że do kształcenia kierowców zawodowych przywiązuje się dużą wagę.

Obecnie realizowanie transportu na trasach europejskich nie jest już tak problematyczne, jak ponad 20 lat temu. Jest to efektem ujednolicenia przepisów, dzięki czemu polski kierowca nie trafia na niespodzianki i problematyczne kontrole. Dyrektywa unijna oraz polskie Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy narzucają przyszłym kierowcom obowiązek uzyskania odpowiednich kwalifikacji. Jedną z nich jest szkolenie okresowe, dedykowane określonej grupie kierowców.

Kogo obejmuje szkolenie okresowe?
Od dnia 10 września 2009 roku w Polsce i Unii Europejskiej obowiązują nowe, jednolite przepisy dotyczące kształcenia kierowców zawodowych. Jednak osoby, które po tym dniu uzyskały prawo jazdy kat. C to zaledwie niewielka część grupy zawodowej. Jak wiadomo wiele osób pracujących za kółkiem to kierowcy znacznie starsi, z wieloletnim doświadczeniem. Zgodnie z funkcjonującymi wcześniej przepisami miały one obowiązek ukończyć kurs na przewóz rzeczy (lub osób, jeśli prowadzą autobus). Uprawnienia te nie wygasły po wprowadzeniu przepisów unijnych. I to właśnie do tej grupy są skierowane szkolenia okresowe.

Termin wykonania pierwszego szkolenia dla kierowców zawodowych określiły przepisy, które precyzyjnie wskazały ostateczny termin dokonania wpisu do prawa jazdy wyznaczony dla poszczególnych grup kierowców, którzy uzyskali dokument do określonego dnia. Przykładowo uzyskanie prawa jazdy kat. C do dnia 31 grudnia 1980 r. zobowiązywało kierowcę do odbycia szkolenia i odnotowania tego faktu w dokumencie do dnia 10 września 2010 r.
W chwili obecnej wszyscy kierowcy objęci tym rozporządzeniem dopełnili swoich obowiązków, dlatego dokument nie ma już racji bytu w kwestii pierwszych kursów. Ponieważ jednak szkolenie jest ważne przez 5 lat, to właśnie te terminy wyznaczają kolejne okresy ważności uprawnień. Reasumując – kierowca, który miał obowiązek odbyć pierwsze szkolenie okresowe do dnia 10 września 2009 r., będzie też zobowiązany do przedłużania uprawnień w latach 2014, 2019, 2024, 2029 itp.

Forma szkolenia okresowego dla kierowców zawodowych
Chociaż szkolenie okresowe jest przeznaczone dla wszystkich kierowców zawodowych może ono przyjmować jedną z trzech form. Są to:
szkolenie okresowe na przewóz rzeczy,
szkolenie okresowe na przewóz osób,
szkolenie okresowe dwumodułowe, w zakresie prawa jazdy kat C i D.
W ujęciu ogólnym wszystkie trzy formy są podobne, a elementem, który je różnicuje jest moduł dotyczący kwalifikacji specjalnych w zakresie transportu towarów lub przewozu osób. Każde z nich bowiem wymaga innej wiedzy i umiejętności. Do odbycia szkolenia są zobowiązane osoby, które:
- mają prawo jazdy kat. C i/lub D oraz świadectwo kwalifikacji zawodowej,
- wykonują zawodowo przewóz drogowy,
- uzyskały pozytywne orzeczenia lekarza i psychologa,
- ukończyły 21 lat (kat. C) lub 23 lata (kat. D),
- dysponują prawem jazdy wydanym przed 10 września 2009 r. (kat. C1, C1+E, C, C+E) lub przed 10 września 2008 r. (kat. D1, D1+E, D, D+E).

Szkolenie nie jest zakończone egzaminem, a do uzyskania wpisu wystarczą świadectwo jego ukończenia, badania lekarskie, zdjęcie oraz wizyta w wydziale komunikacji.

Program szkolenia
W myśl przepisów szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych trwa 35 godzin i ma charakter modułowy. Obejmuje kilka elementów podstawowych, dedykowanych wszystkim uczestnikom bez względu na typ prawa jazdy. Część ogólna porusza zagadnienia takie jak:
- bezpieczeństwo i ekonomika jazdy (eco-driving),
- obowiązujące przepisy i ich stosowanie w praktyce,
- logistyka, bezpieczeństwo w zakresie ochrony zdrowia i środowiska oraz ruchu drogowego,
- ograniczenia obowiązujące w przewozie drogowym,
- wizerunek firmy oraz obsługa klientów.

Ośrodki szkoleniowe dodatkowo oferują możliwość wyboru modułu uzupełniającego, który pozwoli na poszerzenie wiedzy kierowców w określonym zakresie. Moduły dodatkowe są poświęcone pierwszej pomocy przedmedycznej, mocowaniu ładunków, transportu drewna, zwierząt, materiałów budowlanych, realizacji przewozów krajowych lub międzynarodowych itp.

O czym warto pamiętać?
Szkolenie okresowe jest obowiązkowe nie tylko dla kierowców, którzy ukończyli kurs na przewóz rzeczy lub osób przed wprowadzeniem przepisów unijnych. Odbywają je również młodsi kierowcy, którzy zaliczyli kwalifikację wstępną w jednej z jej form. Efektem jest dokonanie wpisu tzw. kodu 95 w odpowiedniej rubryce prawa jazdy. Ponieważ wpis jest ważny 5 lat, za każdym razem trzeba wymieniać dokument.
Nie każdy wie, że tzw. „okresówkę” można odbyć w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Wymaga to oczywiście znajomości języka. Jednak, jeśli kierowca ma rodzinę w Niemczech czy Holandii i przebywa u niej na wakacjach, może wykorzystać ten czas do odnowienia uprawnień. Po ukończeniu szkolenia otrzyma dodatkowy dokument do prawa jazdy. Analogicznie, szkolenie okresowe ukończone w Polsce ważne jest w każdym państwie UE.
Warto też pamiętać, że szkolenie okresowe jest zazwyczaj przeznaczone dla jednego bloku programowego. Dlatego mając kwalifikacje na przewóz rzeczy nie można jednocześnie prowadzić autobusu – nawet, jeśli kierowca ma prawo jazdy kat. D. Kara za jazdę bez takich uprawnień wynosi kilkaset złotych.


ABC Szkolenia Warszawa
tel. 531700182

abc-szkolenia.com











Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka