Dodaj do ulubionych

centralne zaburzenia ośrodka mowy

12.04.09, 23:45
Mój syn ma właśnie taki problem.Czasem słyszałam jeszcze diagnozę
alalia. Jest rehabilitowany, robi postępy. Słuch dobry. Słyszenie na
poziomie korowym niestety nie. To chyba tak było. Szukam podobnych
przypadków. Najczęściej spotykam się z dziećmi w podobnym wieku (5
lat). Ale przecież te dzieciaki idą później do szkoły. Jak przebiega
rozwój? Gdzie starsze dzieci? Może ich nie ma, bo sobie jakoś radzą?

Proszę rodzice/terapeuci starszych dzieci odezwijcie się!!!!!
Podpowiedzcie jak pracowaliście/pracujecie?
Obserwuj wątek
    • black-cat Re: centralne zaburzenia ośrodka mowy 16.04.09, 20:09
      Alalia to inaczej Niedokształcenie Mowy Pochodfzenia Korowego. Po
      niżej zamieszczam informacje na temat alalii / NMPK. Przede
      wszystkim rehabilitować. Dzieciaki z NMPK chodzą do szkoły,
      oczywiście wymagają wiecej pracy ale są to dzieci z normą
      intelektualną. Powodzenia.

      Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego jest to jednostka
      diagnostyczna mówiąca o zaburzeniach językowych. Jest to zaburzenie
      okolic kory mózgu, które odpowiadają za mowę, związane są z układem
      funkcjonalnym. Ten układ jest nieprawidłowo ukształtowany we
      wczesnym okresie życia dziecka. Do określenia wyżej wymienionego
      zaburzenia używa się zróżnicowanej terminologii, takiej jak:
      • afazja,
      • afazja dziecięca,
      • wrodzony niedorozwój ekspresji słownej,
      • wrodzone zaburzenie rozwoju mowy,
      • niedokształcenie mowy o typie afazji,
      • niedokształcenie mowy pochodzenia korowego,
      • opóźnienie rozwoju języka,
      • opóźnienie mówienia i języka,
      • specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka,
      • zaburzenia komunikacji.
      W starszej literaturze można spotkać się również z terminami
      głuchoniemota i niemota pochodzenia centralnego.
      Na etiologię niedokształcenia mowy pochodzenia korowego składa się
      wiele czynników, wśród których są: zły stan zdrowia matki (np..
      zaburzenia hormonalne), wiek rodziców, nieprawidłowy przebieg ciąży,
      przedwczesny poród, przenoszenie płodu, nieprawidłowy przebieg
      porodu, nieprawidłowy stan noworodka (np. hiperbilirubinesia) czy
      inne choroby dziecka, takie jak: wirusowe zapalenie opon mózgowych,
      nowotwory mózgu, zaburzenia endokrynologiczne, zaburzenia mózgowe
      poszczepienne, mechaniczne urazy czaszki i inne.
      Patomechanizm NMPK:
      U dzieci z zaburzeniami mózgowymi nie rejestruje się żadnej
      uchwytnej przyczyny w budowie i funkcjonowaniu ośrodkowego układu
      nerwowego. Przyczyną rejestrowanych zaburzeń jest niedostateczny
      rozwój lub opóźnienie neurologiczne procesów dojrzewania struktur
      mózgowych warunkujących opanowanie mowy, tzn. opóźnienie w
      wykształceniu się programów korowych. Niedokształcenie mowy wiąże
      się także z ograniczonym uszkodzeniem OUN. W związku z tymi
      zaburzeniami mowa dzieci z NMPK posiada charakterystyczne cechy,
      jak: znaczne opóźnienie mowy, trudności w rozumieniu mowy i
      wypowiadaniu o różnym stopniu nasilenia. Dzieci mają
      nieprawidłowości we wszystkich podsystemach językowych, zmienność
      realizacji oraz bardziej rozwinięty słownik bierny niż czynny. W
      związku z tymi trudnościami występują również objawy językowe w
      zakresie składni, morfologii, fleksji, fonologii i fonetyki. Objawy
      w zakresie składni przejawiają się na budowaniu zdań prostych i
      nierozwiniętych, opuszczaniu i nieprawidłowym używaniu spójników,
      przyimków, związków zgody, rządu i przynależności, oraz w tendencji
      do przenoszenia orzeczenia na koniec zdania.
      Objawy w zakresie morfologii i fleksji przejawiają się ubogim
      słownictwem, zaburzeniem przedrostków i przyrostków, nieprawidłową
      odmianą rzeczowników i czasowników, niewłaściwym stosowaniem
      rodzaju, osoby, liczby, brakiem alienacji, nieprawidłowym użyciem
      czasownika oraz nieprawidłowym aspektem.
      Natomiast obawy w zakresie fonologii i fonetyki to: ograniczony
      system fonemów, występowanie elizji, metatez, parafazji, substytutów
      i proste układy sylab. W rezultacie wypowiedzi dzieci są niespójne,
      nierozwinięte i chaotyczne. Często są niezrozumiałe i nielogiczne.
      Niedokształceniu mowy pochodzenia korowego mogą towarzyszyć również
      inne zaburzenia. Może wystąpić padaczka, opóźniony rozwój ruchowy,
      niezgrabność ruchowa czy zaburzenia neurologiczne (niedowłady,
      porażenia). Mogą wystąpić zaburzenia syntezy i analizy wzrokowej i
      słuchowej, obniżenie pamięci wzrokowej i słuchowej, nieprawidłowe
      ukształtowanie lateralizacji. Może pojawić się także zaburzona
      koordynacja wzrokowo- ruchowa i ujmowania stosunków przestrzennych.
      NMPK mogą towarzyszyć również zaburzenia emocjonalne, chwiejność
      emocjonalna czy osłabienie koncentracji uwagi.
      Dzieci z NMPK są w większości z normą intelektualną. Funkcjonują tu
      jednak trzy stanowiska. Pierwsze zakłada, ze u dzieci z NMPK można
      spotkać tylko wyizolowanie zaburzenia w rozwoju mowy. Są to dzieci w
      normie intelektualnej o prawidłowym rozwoju procesów poznawczych.
      Drugie stanowisko mówi, że niedokształcenie mowy i afazja dziecięca
      są jednym z następstw uszkodzenia mózgu, które może zaburzyć
      jednocześnie mechanizmy zawiadujące wieloma innymi czynnościami
      psychicznymi. Trzecie stanowisko mówi, ze zaburzenia mowy mogą
      prowadzić wtórnie do opóźnienia rozwoju umysłowego dzieci o
      prawidłowym potencjale rozwojowym funkcji intelektualnych.
      NMPK a niedosłuch
      Czasem w słuchowej formie NMPK występuje niedosłuch niewielkiego
      stopnia (28-30 dB). Jednak dzieci z NMPK mają reakcję słuchowe,
      zainteresowanie mową, reagują na głos, posiadają melodię i barwę
      głosu. Występuje u nich także słuch muzyczny, ale częściej czytają i
      piszą bez zrozumienia.
      NMPK a dyzartria
      W obydwu zaburzeniach występuje niestabilność dźwięków, jednak w
      dyzartrii obserwujemy zaburzenie realizacji dźwięków, a w NMPK
      zaburzenie w kształtowaniu wzorców korowych dźwięków.
      NMPK a proste opóźnienie mowy
      W obydwu przypadkach występuje opóźniony rozwój mowy, jednak
      opóźniony rozwój mowy to zaburzenie neurologiczne, funkcjonuje tu
      słuch fonematyczny, jest rozumienie mowy, a objawy po pewnym czasie
      ustępują. Przyswojone umiejętności są utrwalone i jest wysoki
      stopień opanowania mowy.
      • riki.18 do black-cat 16.04.09, 21:23
        Baaardzo dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedźsmile
        Rehabilituję dziecko dość intensywnie. Logopeda, neurologopeda,
        pedagog, SI, basen,czasem konie.
        Ale czytając robiłam coraz wieksze oczy i powtarzałam : o matko!
        Terminologia niesamowita.

        > nieprawidłowe ukształtowanie lateralizacji
        > NMPK mogą towarzyszyć również zaburzenia emocjonalne, chwiejność
        > emocjonalna czy osłabienie koncentracji uwagi.
        To na razie jedyne rzeczy jakie nam towarzyszą. Patrząc na login
        tak się zastanowiłam: a co z językiem obcym w szkole? że nie wspomnę
        o dwóch (gimnazjum). O ile w przedszkolu nie ma problemu to przecież
        w szkole język obcy jest obowiązkowy.
        Będę wdzięczna za wszelkie informacje i doświadczenia.
        • black-cat Re: do black-cat 17.04.09, 11:58
          Rzeczywiście u większości dzieci z alalią mogą być problemy z nauką
          języków obcych, ale niekoniecznie. Wszystko zależy od rehabilitacji
          (a jak piszesz ta jest bardzo intensywna)i od nasilenia objawów.
          Znam osobę ze stwierdzoną w dzieciństwie alalią, która w tym roku
          zdała maturę (najsłabiej z języka polskiegosmilei bardzo dobrą oceną z
          angielskiego. U intensywnie rehabilitowanych dzieci alalia (prosta)
          już w wieku 7 lat zaczyna stopniowo przechodzić w dyslalię (czyli
          zaburzenia mowy). W przypadku alalii złożonej trwa to nieco dłużej
          nawet do 14 roku życia. Dzieci z alalią (oczywiście zakładając, że
          są w normie intelektualnej) muszą więcej pracować, ale z powodzeniem
          kończą szkoły i studia.
          • riki.18 Re: do black-cat 17.04.09, 20:06
            Te słowa dają nadzieję i siłę do dalszej walki. Dziękuję. Mam
            nadzieję, że jego ciężka praca zaprocentuje. Patrzę na niego i
            podziwiam. Ile on pracuje! Jak dużo z dzieciństwa zabiera mu
            terapia! W testach bezsłownych wyszedł w normie, a w niektórych
            sferach ponad. Więc róbmy swojesmile
            PS. Czy black-cat jest z Warszawy?
            • magdamajek1988 Re: do black-cat 16.03.17, 09:43
              Boze dopiero trafilam na ten watek. Nasz Kubus ma obecnie 8 lat i bardzo slabo mowi. Jestesmy pod opieka poradni u nas w miesci ale na obecna chwile nie mamy zadnych zajec,mielismy tomatisa i na tym sie skonczylo. Bylismy rowniez na badaniach w Kajetanach pod wzgledem sluchu i tam tez wszystko dobrze wyszlo. Mam wrazenie ze jestesmy zbywani bo nie wiedza w poradni co z takim dzieckiem robic.Dlatego nie wiemy gdzie szukac i co dalej robic zeby dowuedziec sie dlaczego dziecko tak slabo mowi, a mowa rozwinieta na poziomie 4 latka. Wszystko rozumie, jest inteligentny, bardzo ladnie pisze,czyta dzielac na sylaby, pieknie dodaje i odejmuje,ale gdzie mowa aby porozumiec sie z innymi, nie wiem co juz robic, gdzie sie udac aby dziecku pomoc.Dodam ze w trakcie porobu bylo zagrozenie zamartwica, Kuba po cc nie plakal odrazu po wyjeciu, niby dostal 10pkt ale mam takie male domniemanie ze jednak moglo dosc do malego niedotlenienia.Mam porownanie z corka ktora urodzilam pol roku temu tez przez cc i darla sie w nieboglosy.Dodac ze Kuba nieznosi wysokich dzwiekow np przejezdzajacy glosny motor. Moze podpowiecie cos? Jestem z Piaseczna pod Warszawa.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka