Dodaj do ulubionych

Światła przednie LED do jazdy dziennej

07.09.10, 12:25
Chodzi mi o takie montowane gdzieś do zderzaka, bo większość nowszych samochodów ma światła do jazdy dziennej montowane seryjne.
Czy ktoś z Was takich używa? Jak ze spalaniem itp. itd.
Jest ich pełno na Allegro od kilkunastu złotych do ponad 200. Które polecacie, odradzacie...
Obserwuj wątek
    • galtom Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 07.09.10, 12:40
      Te swiatla maja tak mala moc (21W), ze to nie ma znaczenia ktore kupisz - tym i tak drogi nie oswietlasz.
      Ja swoje (co prawde nie LED tylko zwykle) sam zrobilem bo mialem wew. czesc reflektora nie uzywana.
      Swieci w dzien i tyle.
      Kup te, ktore Ci sie podobaja - LED powinno swiecic prawie w nieskonczonosc wiec to naprawde nie istotne co kupisz.
      • egolit Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 08.09.10, 12:23
        Zgadza się, są takie wyglądające strasznie (jak "gó...":) i większość nieststy taka jest, ale widziałem też takie, które wyglądały normalnie. Problem, gdzie i jakie kupić, by były OK. A w tym wszystkim chodzi o żarówki od świateł mijania (częstotliwość wymiany), paliwko i inne mniej istotne rzeczy.
        • celicaman Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 08.09.10, 13:00
          Tak jak napisal Nazimno sprawdź, czy maja homologację. Inczej diagnosta przy przegladzie moze Ci sie przyczepić (znam takich wyjatkowo dokladnych).
          Nie kupuj najtańszego badziewia. Wprawdzie ledy maja w teorii niemal nieograniczoną żywotność, ale te najtańsze samoróby potrafią paść po miesiącu. Powód jest prosty. Domorosły producent łaczy szeregowo diody żeby ich łaczne napięcie dało 12V. Ale w instalacji samochodu masz wyższe napięcie (ok 14V) i diody sie przepalają szybciutko.
          na pewno dobre światła diodowe robi Hella i Philips
          www.lighting.philips.com/pl_pl/consumer/carlighting/1_car_lighting/products_for_car/13_drl.php?main=pl_pl_consumer_lighting&parent=89083467512&id=pl_pl_car_lighting&lang=pl
          mają homologację. Tylko że są na tyle drogie, że wątpie, czy ich koszt zwróci sie w oszczędnościach na benzynie czy żarówkach
          • analny_wybawca Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 11.09.10, 16:58
            . Domorosły producent łaczy szeregowo diody żeby ich łaczne napięcie dał
            > o 12V. Ale w instalacji samochodu masz wyższe napięcie (ok 14V) i diody sie prz
            > epalają szybciutko.

            znasz się na tym jak ja na balecie. Weź sobie 2 diody, połącz w szereg i zasil z 5V. Długo pożyją? A teraz weź 5 diod led, połącz w szereg i dodaj do tego wszystkiego opornik 200 omów. Zasil to teraz z 12V, a potem z 14V i powiedz czy się od razu spaliły przy 14V
            • maciekqbn Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 11.09.10, 19:55
              Zgadza się, największy wpływ na trwałość ma kwestia odprowadzenia ciepła z diod. Te power-ledy, które stosuje się w światłach dziennych mają całkiem spore prądy pracy i potrafią się ładnie nagrzać.
              Jesli nie mają odpowiedniego radiatora to szybko je diabli wezmą.
            • celicaman Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 05.10.10, 14:14
              > znasz się na tym jak ja na balecie
              Wnioskuję więc, że Twoja wiedza o balecie jest raczej nikła :-)
              > A teraz weź 5 diod led, połącz w szereg i dodaj do tego wsz
              > ystkiego opornik 200 omów. Zasil to teraz z 12V, a potem z 14V i powiedz czy si
              > ę od razu spaliły przy 14V
              Widzisz, diody, jak każdy inny odbiornik pradu podlegają prawu Ohma. Z diodami jest o tyle specyficzna sytuacja, ze ich opór jest nieliniowy. Do napiecia progowego jest b. duzy, po przekroczeniu napiecia progowego maleje. Ale w zakresie gdy dioda świeci charakterystyka znów robi się liniowa (czyli dioda ma stały opór)
              upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/V-a_characteristic_LED.svg/1000px-V-a_characteristic_LED.svg.png
              Jeśli tak dobierzesz ilość diod, że suma suma spadów napięć napięć przy pradzie np 20mA będzie równa napięciu źródła to opornik jest zbędny. Tu masz trochę opisu i kalkulator:
              www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=ledtechnical
              Podstaw sobie 4 białe diody (do swiateł dziennych) i napięcie 12.8V i kalkulator poda Ci wartośc dodatkowego opornika 0 (zero) Ohm przy bezpiecznym dla diod prądzie 20mA. Problem moze sie pojawic, gdy podasz 14,5V, bo wtedy powinien być zamontowany opornik 100 Ohm zwww.ledtuning.nl/index_site.php?Name=ledtechnical by utrzymać prąd na poziomie 20mA. A bez opornika prąd pojdzie w góre, co jak ktos wyzej napisał może spowodować przegrzanie diody. Opornik jest zreszta dośc topornym rozwiazaniem, bo wprawdzie zabezpiecza diody przy wyzszym napieciu, ale przy niższych wartościach sprawia, ze diody swiecą słabiej (ale jest tani i łatwo dobrac go dobrać). Lepszy jest układ zasilania ze stabilizacją napięcia lub lepiej ogranicznikiem maksymalnego prądu (bo opór diody dość mocno zalezy od temepratury). Ale takich rozwiązań nie znajdziesz raczej w tanich swiatłach dziennych z alledrogo. I dlatego żywotność ich jest ograniczona.
              P.S. Jak wyliczyłeś te konkretne 200 ohmów w Twoim przykładzie?
                • celicaman Re: Teksas Instruments: 05.10.10, 15:09
                  No to jest troszke inna sytuacja, bo tu chodzi o zasilanie LEDów np do podświetlania wyświetlaczy urządzeń przenośnych gdzie napiecie z aku jest mniejsze lub zblizone do napięcia diody. Więc trudno jest zbudowac żródło stałoprądowe. I TI wymyślił ten "booster" napiecia. W każdym razie jest to przykład hi-techu, który zapewni długą i efektywną pracę układu LED. Rozwiązanie raczej ciężkie do znalezienia w samoróbkach z allegro.
                  • nazimno Re: pare uwag 05.10.10, 15:34
                    W samochodzie mamy do czynienia z nominalnym zrodlem napieciowym, +12V,
                    ktore jednakze moze fluktuowac w zaleznosci od wielu czynnikow.

                    Jezeli do zasilania ukladu LEDow wybierze sie wlasciwa konfiguracje ukladu
                    (niekoniecznie tego z noty aplikacyjnej), to:

                    1. Uniezalezniamy sie zupelnie od fluktuacji napiecia wokol wartosci nominalnej.
                    2. Sam uklad zabezpieczamy takze przed ewentualnymi przepieciami w instalacji.
                    3. Wybieramy wariant stabilizacji uniezalezniajacy uklad od wahan temperatury
                    (-30°C...+80°C)
                    4. Wybieramy wariant z automatyka zabezpieczenia przed zwarciem.
                    5. Napiecie +12V moze byc poddane konwersji na napiecie o praktycznie kazdej dowolnej INNEJ wartosci.
                    6. W konsekwencji mozemy sobie pozwolic na zrodlo pradowe, stabilizowane z duza dokladnoscia.

                    www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3256


                    Tylko, ze to wszystko KOSZTUJE. Wiec nigdy nie bedzie tego w supermarkecie lub
                    tanim sklepie internetowym. Howgh.
      • regent206 Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 08.09.10, 13:09
        Zgadzam się z tym stwierdzeniem;
        Jeszcze w miarę wyglądają te światła do jazdy dziennej w Audi chyba Q7, A6 i A8 - świecące jasno zółtym kolorem (barwa zbliżona mniej więcej to tej jakie dają tradycyjne żarówki małej mocy) - chociaż nie wiem czy to także technika LED.
      • maciekqbn Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 11.09.10, 20:04
        rraaddeekk napisał:

        > Jeśli nie robisz miliona kilometrów rocznie, to nie kupuj dodatkowych świateł.
        > Koszt ich zakupu nie zwrócic się.

        To zależy w jakim aucie.
        W takim np. Fiacie Stilo wymiana żarówek to koszmar. 50-100 PLN w serwisie lub godzina kombinowania z odkręcaniem osłon i rozbieraniem przodu auta.
        IMHO 2 wymiany i światła się zwracają.

        Oczywiście montowac tylko światła z homologacją (musi być wybita na kloszu). Na allegro najtańsze homologowane zaczynaja się od 120 PLN do ok. 200 PLN za całkiem porządne.
    • helikor Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 01.10.10, 11:11
      według mnie ta inwestycja też po jakimś czasie się zwróci, a co do samych cen, to na hadron.pl można znaleźć lampy z homologacją taniej niż na allegro - ceny startują od około 100 złotych, a mamy pewne źródło, bo to jest sklep typowo motoryzacyjny...
      • jorn Re: Światła przednie LED do jazdy dziennej 08.10.10, 23:40
        Może się zwrócić bardzo szybko, jeśli mamy samochód, w którym nie można na stałe zostawić włączonych świateł mijania, bo po zgaszeniu silnika światła nie gasną. Jeśli kierowca jest zapominalski, to może dostać mandat za niemanie świateł. Odpowiednio podłączone światła dzienne mogą to ryzyko wyeliminować.

        Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa. Jeśli mamy światła stop w tej samej żarówce, co tylne pozycyjne (większość współczesnych samochodów tak ma), to w dzień ten z tyłu może nie zauważyć zmiany natężenia światła, kiedy hamujemy. Przy wykorzystaniu świateł dziennych tylne światła pozycyjne nie świecą, a łatwiej zauważyć zapalenie się lampy niż zmianę intensywności świecenia (fakt, że trzecie światło stop przynajmniej częściowo rozwiązuje ten problem).

        Pozdrawiam
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka