Dodaj do ulubionych

Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersztyk

14.07.14, 16:32
Nie dość, że są skrętne, to jeszcze zmieniają wysokość/rozstaw i kształt granicy światła/cienia przy progach prędkości 30/55/115 i przy włączonym czujniku deszczu. Poza tym - światła długie mogą się włączać automatycznie (kamera przy lusterku - btw. szkoda, że używając jej nie zrobili wbudowanego videorejestratora, btw2. kiedy wreszcie zaczną montować fabryczne, zintegrowane wideorejestratory w samochodach?). Poza tym - doświetlanie miejskie zakrętów przy pomocy osobnej żarówki w lampie ze specjalnymi lustrami kierującymi wiązkę światła na boki - włączają się również przy wstecznym. Jeszcze tylko brakuje automatycznego obniżania się prawej lusterka bocznego przy włączonym wstecznym (patrz: Lexus).

Jeżeli chodzi o plan projekcji świateł przy różnych prędkościach, to wygląda to następująco:
- 0-30 km/h, tryb osiedlowy: symetryczna wysokość świateł, bez podwyższenia prawej strony, światła są rozbiegane oświetlając chodniki, gdzie lewe bardzo mocniej rozbiegane ze względu na większą odległość do chodnika,
- 30+ km/h, tryb miejski: światła zbiegają się symetrycznie i świecą już na wprost, pozostałe cechy bez zmian,
- 55+ km/h, tryb pozamiejski: światła stają się niesymetryczne, tj. powstaje podwyższenie granicy światła/cienia po prawej stronie, tryb identyczny ze standardowym świeceniem każdych ksenonów,
- 115+ km/h, tryb autostradowy: światła podciągają lekko swój zasięg i zwiększają jasność, niestety prawa część strumienia łapie lusterko boczne wyprzedzanego samochodu, ale na szczęście nie łapie jego lusterka wewnętrznego.

Dodatkowo, granica światła cienia z lewej strony ma krótki fragment niższy od całej linii przeznaczony na samochody jadące z przeciwka, żeby ich nie oślepiać na nierównościach czy pod niewielkim wziesieniem.

Cały system jest po prostu genialny i to jest wręcz zastanawiające, że w Astrze można mieć światła o epokę technologiczną lepsze niż np. w klasę wyższym Passacie.

Polecam!
Obserwuj wątek
    • jeepwdyzlu durne gupki proszą o ru...ie wdupębezmasła 14.07.14, 16:41
      btw. szkoda, że używając jej nie zrobili wbudowanego videorejestratora, btw2. kiedy wreszcie zaczną montować fabryczne, zintegrowane wideorejestratory w samochodach?).
      --------------------
      mam nadzieję, że nigdy idioto
      chcesz rejestrator - wieszaj sobie
      ale nie uszczęśliwiaj mądrzejszych (czytaj 99,99% populacji) od siebie na siłę!!!!
      a trzycentymetrowegowacusia
      wal sobie sam
      jeep
    • do.ki Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 14.07.14, 16:58
      Nigdy nie pojąłem tego zachwytu nad "doświetlaniem" zakrętów czy chodników i takie tam. Zasięg tego światełka jest nikły, pożytek żaden.
      Ale cieszę się, że się cieszysz.
      Też ma takie bajery i w sumie najbardziej mi szkoda, że to biksenony, tzn jeden żarnik obsługuje i długie, i średnie, i krótkie (fakt, że bardzo fajnie mieć trzy zakresy świateł). Na długich dwa żarniki to za mało! Powinno być 4, albo, tak jak miałem w Volvie, długie światła to były dwa żarniki ksenonowe plus dwie żarówki H1.
      • galtomone Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 14.07.14, 18:11
        Tzn. faktyczne doświetlanie zakretow - halogenem (nie zarowka obok halogena), ale jeszcze bardzie na bok swiecacym to bylaby przydatna sprawa. Tyle, ze nikt tego dobrze nie robi.

        Podjezdzam z młodym pod jeden z małych hoteli u nas (w ziemie). Z boku/tylu wali swiatlo/luna stacji benzynowej. Trzeba niestety skrecic 2 x 90 st. nie oswietlona droga. Jakos swiatla wieczorem zupełnie nie pomagają na takich drogach. Zawsze tam ledwo jade (az trochę wstyd), bo powiem szczerze, jakby ktoś tam lezal na drodze to moglbym go przejechać.
        Do tego zanim refelktory (swiecace na wprost) doswietla droge, to zawsze na czuuja trzeba przestać skrecac... bo nie wiadomoi kiedy już droga do produ a iedy będzie krawężnik.

        Dobre doświetlanie zakretow to ja bym chciał mieć. Bardziej niż reszta bajerów z postu nr1.

        Teraz mam pierwsze ksenony (ale bez spryskiwacza - ciekawe jak będzie na przeglądzie???), ale od 4 tys zrobionych RXem jeszcze nie miałem okazji zobaczyć jak swieca :-(. Trzeba czekac do jesieni.
        • do.ki Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 14.07.14, 19:14
          Tego właśnie nie rozumiem. Dojeżdżasz do zakrętu i dopiero zaczynasz się zastanawiać, bo ciemno. A odpowiedź jest jedna i prosta od lat: długie światła. Gó... mnie obchodzą przepisy i takie tam. Miałem zresztą bardzo ciekawą dyskusję na ten temat z jakimś krawężnikiem w miejscowości Stegna (województwo pomorskie) 25 grudnia nie pamiętam którego roku nad ranem, chyba o 5. Zostałem zatrzymany za manie długich świateł w terenie zabudowanym. Powiedziałem w męskich słowach, żeby dał spokój, bo w tych warunkach to było jedyne sensowne rozwiązanie. Ale to dygresja. Światła drogowe świecą szerzej i to wystarczy, tylko trzeba ten zakręt oświetlić i obejrzeć zawczasu, a nie jak już do niego dojeżdżasz.
          Skręcające światła są fajne, ale na górskich serpentynach. Przeciwmgielne to nieistotny gadżet. Liczy się MOC. Im więcej mocy elektrycznej, tym więcej fotonów. I tego się trzymajmy.
          • nazimno MOC to nie wszystko. 14.07.14, 19:55
            Liczy sie wydajnosc rzeczywista zrodla swiatla w tym przypadku - w widmie widzialnym.
            Porownaj najnowoczesniejsze LEDy, ktore osiagaja (jest taka firma) 200 lumenow/W.

            Typowe H4/H7 to okolo 1700 lumenow, a ile W mocy maja takie banki?

            • do.ki Re: MOC to nie wszystko oczywiście 14.07.14, 20:20
              Jasne, ale nie o to tu chodzi. LEDowe reflektory są LEDowe i tyle. Chodziło mi bardziej o to, że dwa źródła światła to lepiej niż jedno. Jeden biksenonowy żarnik to za mało na długie światła, a już na pewno mniej niż biksenonowy żarnik plus żarówka H1. Wiem, bo miałem i to, i to.
              LEDów nie chciałbym mieć, bo zabijają ceną i jak się spieprzą na drodze, albo przy jakiejś stłuczce, to umarł w butach. Wolałbym żarówki, ale chyba ksenony to najlepszy osiągalny kompromis. Pod warunkiem, że są podparte halogenowymi żarówkami. Biksenony same w sobie są za słabe. Bo idealne światłą to takie, które spychają przeciwnika z drogi.
              • nazimno To nie tak. 14.07.14, 21:10
                H4 to 65/55 W (drogowe/mijania)

                Gdybys mial zrodlo LED (najnowoczesniejsze) to z 65 W uzyskalbys (hipotetycznie)

                65*200 = 13 000 lumenow !!!

                Aby uzyskac rowny H4 strumien swiatla ( ok. 1700 lumenow) potrzeba LEDom ok 10W a nie 65W.

                10 W dlatego, ze czesc mocy zuzyta zostanie na podniesienie temperatury modulu,
                czyli na typowe straty cieplne w samym module LED oraz w module zasilania,
                ktory w wersji impulsowej ma sprawnosc siegajaca 90%.

                Lekko liczac LEDy sa ok. 5 razy bardziej wydajne niz H4.

                LEDowe reflektory Audi A8 sa w USA tak nowoczesne, ze DOT (homologacja)
                mial klopoty z wlasnymi procedurami homologacyjnymi, ktore sa starenkie i nie za bardzo
                moga odniesc sie do takiego czegos.


                  • do.ki to stary news 14.07.14, 21:48
                    konserwatywne normy strumienia światła i tyle. Jazda zacznie się dopiero jak trzeba będzie homologować laserowe źródła.
                    Ale ty znowu dyskutujesz obok tematu. Nadal jest tak, że jak wypuścisz więcej lumenów przed auto, to to jest lepiej. z jednego żarnika ksenonowego tych lumenów jest za mało, żeby zapewnić porządne światła drogowe. Dlatego hamerykańske pickupy mają przynajmniej 4 dodatkowe reflektory nad kabiną. I TIRy też.
          • galtomone Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 14.07.14, 20:20
            Ale drogowe nie owietlaja Ci tego co jest kolo auta tylko swieca kilka m przed. W miescie przy takich ulicach na zadupuiy (I sytuacji o ktorej mysle) sa bezuzyteczne, bo tez nie beda swiecic tam gdzie powinny. Sprawdzalem. Najlepsze sa halogeny. Ale jakby tak torche bardziej w bok swiecily to bym sie nie obrazil.

            Zobacze jak w Lexie bedzie.... moze to byla specygika reflektorow projektorowych w AVENSIS. Tu sa zwwykle I moze swiatlo sie bedzie inaczej rozkladac.
              • galtomone Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 15.07.14, 07:38
                do.ki napisał:

                > Drogowe świecą nawet na 100 m przed autem i wtedy masz planować gdzie pojedzies
                > z, nie tuż przed zakrętem.

                Ale mnie nie interesuje 100 m przed autem tylko 3-4 mz boku. Nie zawsze wszystklo mozesz oswietlic wczesniej. Do tego czesto w miescie jest tak, ze swoiieca reklamy, halogeny zle ustawione, itp... wala Ci prosto w oczy. W takich sytuacjach jak patrzysz w bok, tam gdzie skrecasz a czego nie doświetlasz to praktycznie nic nie widzisz.

                Proponowanie to swiecenia długimi jest rownie sensowne co propozycja doświetlania wstecznym.
                • nazimno Mozna tez, ale nie jest to legalne. 15.07.14, 10:27
                  Swiatla przednie przeciwmgielne umocowane sa nisko, a ich snop obejmuje pobocza
                  drogi calkiem skutecznie.

                  Czasem, gdy jade lesna droga ( niespodzianki, dziczyzna), to sobie podejrzane odcinki doswietlam. Zwlaszcza, gdy nikt z naprzeciwka nie jedzie i gdy to nikomu nie przeszkadza.
                  Moze legalne to nie jest, ale za to bezpieczne.

                  Nie nalezy tego uwazac za namawianie do wykroczen.
                  Trzeba sobie radzic, bo dzik ma jednak 300 kg masy.

                  • ok_vip Re: Mozna tez, ale nie jest to legalne. 15.07.14, 11:00
                    Z tymi światłami przeciwmgielnymi to jest różnie.

                    W dostawczym caddym (bardzo duży prześwit, wysokie zawieszenie) - mam doświetlanie zakrętów właśnie światłami przeciwmgielnymi. Są one zamocowane na samym dole przedniego zderzaka, ale z racji w/w spraw - i tak są bardzo wysoko. Efekt? Doświetlenie jest minimalne. Niby lepsze takie niż żadne, ale wygląda to średnio dobrze.

                    W zafirze, poza bixenonami (właśnie AFL+), podczas skrętu w terenie zabudowanym - włączają się również światła przeciwmgielne. Tutaj efekt jest wielokrotnie lepszy niż w caddym. I raczej nie upatrywałbym sie tutaj niewiadomo jakiej różnicy w ilości lumenów, a raczej po prostu tego, że w zafirze (jako, że jest to auto osobowe) - światła przeciwmgielne są umieszczone ZNACZNIE niżej niż w dostawczym caddym. Ponadto w zafirze mam jeszcze obniżone fabrycznie zawieszenie - więc lampy te mogą działać jeszcze lepiej.

                    Z drugiej strony, w poprzednich samochodach też miałem światła przeciwmgielne (swoją drogą używałem ich też tak jak Ty), ale aż tak mocno to one raczej nie świeciły. Bo te z zafiry to wręcz rzucają się w oczy.
    • ok_vip Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 14.07.14, 23:47
      W tytule piszesz "AFL2". To są jakieś nowsze światła niż AFL+?
      Nie umiem nic na ten temat znaleźć.

      Natomiast używam właśnie AFL+ w zafirze tourer.
      Światła są FANTASTYCZNE.

      Biją na głowę całą konkurencję typu aktualne modele VW (skody, seata), nissana, hondy i inne marki nie-premium oraz wszystkie stare xenony (niezależnie, czy mowa o tych w lexusie, czy w astrze 3) itp.

      Nie mam porównania tylko do najnowszych wynalazków w limuzynach pokroju audi a8, mercedes S, czy wysokie modele lexusów. Piszę o nowych modelach (i nie nawiązuję tu do walki led/laser/xenon - takiego porównania [osobistego] również nie mam).

      Xenon xenonowi nie równy. Choć kiedyś myślałem, że jest inaczej.

      Ogólnie, ten system AFL+ jest niesamowicie dopracowany, i podobnie jak Ty - cieszę się, że można je mieć nawet w kompakcie. Natomiast kamera o której wspominasz (ta która przełącza światła z mijania na drogowe i na odwrót) - w moim mniemaniu działa za wolno. Nie raz i nie dwa zdarzało mi się, że jadąc w nocy na trasie - światła drogowe przełączyły się na mijania dopiero po jakiejś (strzelam) sekundzie od pojawienia się na drodze innego samochodu. Sekunda to niby nie wiele, ale właśnie przez tyle oślepia się kierowcę jadącego z naprzeciwka. Natomiast faktycznie, kamera świetnie odróżnia światła samochodów od odblasków, latarni i innych źródeł światła.

      Jeżeli konkurencja (w tym segmencie cenowym) nie wymyśli w najbliższym czasie reflektorów, które świecą w co najmniej bardzo zbliżony sposób - to zalety AFL+ będą istotnym argumentem przy wyborze kolejnego auta. Nawet, jeśli obecne auto będzie awaryjne. Po prostu taka jakość oświetlenia to jest coś, czego może brakować w każdym innym aucie. Jak już raz się człowiek przyzwyczai...

      PS. Bardzo cieszy mnie też to, że opel nie spoczywa na laurach i ciągle pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Ostatnio nad matrycowymi światłami ledowymi. Jestem pewny, że wprowadzą je w następnej generacji swoich samochodów. Pewnie znowu na długo przed konkurencją.

      PS2. Dużo można mówić o wadach obecnych opli. Sam sporo o nich wiem - jako użytkownik. Ale w temacie oświetlenia są świetni...
      • schweppes1 Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel AFL2 - majstersz 15.07.14, 00:14
        Rzeczywiście auto-długie działają z drobnym opóźnieniem, na tyle dużym, że czasami kierowcy zdążą mrugnąć, oczywiście reakcja na ich mrugnięcie jest błyskawiczna. Również gdy pole czujnika jest zawalone owadami, może być problem.

        I potwierdzam - nie wyobrażam sobie teraz powrotu do prostych ksenonów, które potrafią jedynie skręcać. O nie-ksenonach to już w ogóle nie ma mowy.
        • pacanek_ten_prawdziwy Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel a VW 16.07.14, 19:22

          Hallo !!!!!

          Nie wiem czy to mozna tak sobie porownac ale ja juz od dwoch lat mam dynamiczne sterowanie swiatlami dlugimi w samochodzie sluzbowym i prywatnym ( obydwa vw )

          www.youtube.com/watch?v=2kFSuBWGCuY
          I jak dla mnie bomba , super .
          Ale przejade sie do Opla i zrobie jazde probna takim cudem .
          Na nauke - przekonanie sie o zaletach nowych swiatel oplowskich nigdy nie jest za pozno
          • ok_vip Re: Reflektory bi-ksenonowe Opel a VW 16.07.14, 23:21
            A jakich VW używasz?

            Ja zanim kupiłem zafirę, odbywałem jazdy próbne aktualnym modelem tiguana i tourana. Tiguanem to raczej z ciekawości (mieli wersję z asystentem parkowania, tym który sam parkuje na kopertę i prostopadle, niestety obydwa testy oblane. Przy czym przy parkowaniu na kopertę auto mogło się pomylić, bo warunki nie były stricte parkingowe, ale już parkowanie prostopadłe [pod samym salonem] po prostu się nie udało. Samochód paręnaście razy korygował wjazd, a w końcu po prostu sam zaparkowałem). Tourana za to rzeczywiście rozważałem pod względem zakupu.

            Touran ma te same światła co tiguan, a touranem jechałem właśnie celowo po zmroku. W moim odczuciu ich bixenony są bardzo dobre, ale jednak w prywatnej ocenie - świecą po prostu gorzej niż te w oplu. Najrozsądniej byłoby oczywiście postawić obok siebie dwa samochody i wtedy to porównać, ale takiej możliwości nie miałem. Chyba największą różnicę odczułem pod względem oświetlanie pobocza, bo to rzuca się w oczy. Te oplowskie pod tym względem wyraźnie odstają od VW (na plus opla). Natomiast nie byłem wtedy na takim etapie "zaawansowania" pod względem świateł, żeby zwrócić uwagę, czy one również mają przesłony sterujące oświetlaniem innych samochodów (a raczej celowym nieoślepianiem aut przed nami, przy jednoczesnym oświetlaniu reszty drogi). Wydaje mi się, że nie mają. Te z opla na 100% nie mają takiej opcji.

            Jedyna opcja mająca na celu to, aby nie oślepiać innych samochodów - to w oplu kamera wbudowana w lusterko, która włącza bądź wyłącza światła "długie".
            Zgoła inaczej ma się sytuacja w światłach matrycowych LED od opla (ale one jeszcze nie są w seryjnej produkcji z tego co mi wiadomo) - tam wyglądać to będzie tak: www.youtube.com/watch?v=Vq-2cJ99T3s
            To już w ogóle kosmicznie wygląda.

            Te światła z linku który podsyłasz - prezentują się chyba lepiej niż te z opla. Chyba, bo wiadomo, że rzeczywistość a filmik to dwie różne sprawy.
            Zastanawiam się jak to jest. Na filmie pokazany jest "stary" model touarega. On liczy sobie już kilka lat. Ciekawe zatem, czy światła te są montowane np. tylko w touaregu i phateonie, czy też są zaadaptowane do niższych modeli VW. Byłoby świetnie jakby wypowiedział się tutaj ktoś, kto bardziej siedzi w temacie.

            Tak czy siak wydaje mi się, że gdybyś przesiadł się przykładowo do forestera z xenonami - szczęka opadłaby Ci przy porównaniu jakości tych z forestera oraz tych z których sam korzystasz. Dlatego pisałem właśnie, że xenon xenonowi nie jest równy.

            PS. Te światła oplowskie nie są już takie nowe. Kilka lat już sobie liczą. Mam nadzieję, że w przyszłych generacjach najważniejszych modeli (insignia, astra i wyżej) - będą już dostępne te matrycowe światła LED. Chciałbym zobaczyć to to w akcji.
            PS2. Te wszystkie udogodnienia poza oczywistymi zaletami mają też sporo wad. Jak już coś sypnie się po gwarancji... Strach się bać ;-)
            PS3. Tak mi się po cichu marzy, aby weszły w końcu w ruch odpowiednie dyrektywy, nakazujące producentom nowych samochodów montowanie w nich świateł co najmniej xenonowych. To naprawdę wpływa na bezpieczeństwo. I działa to na takiej zasadzie, że jak ktoś xenonów nie miał, to przy zakupie nowego auta jak najbardziej może powiedzieć "nigdy nie miałem i jeździłem, więc po co mi one". Ale jak już ktoś miał dobre xenony - to do zwykłego oświetlenia raczej nie wróci. Inna sprawa, że sytuacja aktualnie wygląda tak: moto.wp .pl/kat,92714,title,Tansze-ksenony-tak-oszukuja-nas-producenci,wid,16116646,wiadomosc.html?ticaid=113187 (żeby link działał skasuj spację przed ".pl" w adresie. A to niedobrze wróży...
            PS4. Obecnie technologia LED jest tak zaawansowana, że światła wykonane w pełni w technice led mają nawet kompakty (seat leon, nowy qashqai itp). To z kolei dobrze wróży na przyszłość. Technika led wchodzi pod strzechy ;)) Ależ się naPeeSowałem. Jak nigdy.
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka