Dodaj do ulubionych

Też macie nowy ekoczynnik?

21.02.20, 20:56
..Może warto wymienić na propan/izobutan zanim będzie za późno. Propan wprawdzie też palny ale ciśnienie mniejsze, szyberdachu nie wyrwie.. spidersweb.pl/autoblog/pozar-samochodu-na-a2-mercedes-r1234yf/
Obserwuj wątek
    • qqbek Re: Też macie nowy ekoczynnik? 21.02.20, 22:58
      Nawet masz w artykule, że Mercedes, jako jeden z ostatnich, aż po 2016 rok, sprzeciwiał się R1234yf.
      Twoje ulubione marki japońskie i koreańskie stosowały go nierzadko od 5 lat już wtedy.
      Pamiętam szok mojego wuja, gdy dwa lata temu podniosłem maskę "nowego nabytku" (Golf z lipca 2016).
      On w swojej Ceed z 2012 roku ma już R1234yf, a ja w Golfie nadal R134.

      --
      Jestem Lubelakiem, to podobno nieuleczalne. Może dlatego, że nikt się z tego leczyć nie chce.
      • yasiaq Re: Też macie nowy ekoczynnik? 21.02.20, 23:30
        Ja lubię stare złomy a nie nowoczesne "cacka" W razie nagłego napływu hajsu poszedłbym kupYwać jeszcze starsze i jeszcze fajniejsze zlomy a nastepnie je tuningował za jeszcze większa kupę hajsu. Nowy czynnik znam z filmików tego typu..swoją drogą w hondach i toyotach do samozapłonu jednak nie dochodzi a w niemieckiej "konkurencji" owszem..przypadek?
      • gzesiolek Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 10:18
        Pierdzielisz. Tzn. w koreanskich autach był nowy czynnik b.szybko... W japońskich zwłaszcza tych produkowanych w Japonii niekoniecznie... np. Mazda nowy czynnik wprowadziła w 6 w 2018. Wcześniej jak długo mogła kombinowala z homologacja...
      • bwv1080 Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 14:59
        qqbek:
        >Nawet masz w artykule, że Mercedes, jako jeden z ostatnich, aż po 2016 rok, sprzeciwiał
        > się R1234yf.

        Az w 2016 w kilku modelach rzeczony R1234yf wprowadził.

        > Twoje ulubione marki japońskie i koreańskie stosowały go nierzadko od 5 lat już wtedy.

        Różne marki maja bardzo różne liczby modeli, gdzie wprowadzono R1234yf. Wypowiedz ryczałtem jest bardzo jednostronna. Np. Toyota ma nowy czynnik co prawda od 2012 roku, ale tylko w dwóch modelach (GT86, Prius Plus). Reszta (przynajmniej do roku 2018, bo nie mam aktualniejszej listy) chodzi na R134. W innych przypadkach jest podobnie.

        Nie widać specjalnie tendencji azjatyckie vs. nieazjatyckie.
        Lista marek i modeli z danymi o użytym czynniku:
        images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/C1aKGs7hGCS.pdf

        > dwa lata temu podniosłem maskę "nowego nabytku" (Golf z lipca 2016).
        > On w swojej Ceed z 2012 roku ma już R1234yf, a ja w Golfie nadal R134.

        W Golfach 7 przejście na R1234yf nastąpiło właśnie w 2016 roku. Masz jeden z ostatnich Golfów z R134.
    • liczbynieklamia Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 09:22
      Przede wszystkim, to w zasadzie nie wiadomo, co się tam stało. Teoria z samozapłonem czynnika rozbudza wyobraźnię, ale jest trochę słaba. R1234yf jest łatwopalny, ale jego temperatura samozapłonu wynosi ponad 400*C. Żeby dostawał się do kabiny, uszkodzenie musiałoby nastąpić w parowniku. Parownik zaś był w miarę nowy, na dodatek rzadko ulega awarii, bo żyje sobie w najlepszych warunkach z całego układu (brak części ruchomych i brak narażenia na sól i uszkodzenia mechaniczne). Dodatkowo panuje tam bardzo niska temperatura (tak przecież działa układ klimatyzacji!) więc osiągnięcie tych 400*C jest skrajnie nieprawdopodobne. Zdecydowanie bardziej prawdopodobny byłby zapłon od iskry (z silnika wentylatora lub aktuatora klap). Tu jednak trzeba pamiętać, że stary R134a też był palny (i też wydzielał fluorowodór przy spalaniu), tyle tylko, że miał wyższą temperaturę samozapłonu. Przy odpowiednim stężeniu i iskrze nie robi to jednak różnicy.

      Poza tym to nie jest tak, że "zła unia" nakazała stosowanie R1234yf. Po prostu był to czynnik, który mógł zastąpić R134a praktycznie 1:1, więc producenci wybrali go, idąc po linii najmniejszego oporu. R744 (CO2) był zdecydowanie trudniejszy w implementacji, choćby z racji bardzo wysokiego ciśnienia. I przy rozszczelnieniu parownika też mogłoby skończyć się bardzo źle, bo nagłe uwolnienie dużej ilości CO2 w kabinie spowodowałoby utratę przytomności przez kierowcę.
      • bwv1080 Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 15:15
        liczbynieklamia:
        > stary R134a też był palny (i też wydzielał fluorowodór przy spalaniu),
        > tyle tylko, że miał wyższą temperaturę samozapłonu.

        O ile fluorowodorem to prawda (należny on do produktów termicznego rozkładu tetrafluoroetanu), o tyle z palnością można by dyskutować.

        Wg producenta i karty bezpieczeństwa produktu R134a jest niepalny.
        gasekatalog.airliquide.de/sdb/intern/133-DE-DE-Tetrafluorethan_R134a.pdf
        • liczbynieklamia Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 15:47
          Formalnie jest klasyfikowany jako niepalny, jednakże może ulec spaleniu, włącznie z samozapłonem w wysokiej temperaturze. Tak czy inaczej - zagrożenie ze strony fluorowodoru istniało już w autach z czynnikiem R134a. Natomiast palność kilkuset gramów czynnika nie wydaje się wielkim zagrożeniem, gdy w aucie mamy kilkadziesiąt kilogramów benzyny, która jest bardziej łatwopalna od tego czynnika.
          • yasiaq Re: Też macie nowy ekoczynnik? 22.02.20, 18:23
            R134 można było zastapić mieszaniną propanu i izobutanu dokładnie tak jak robi się to w Australii czy USA.. Ale nie dało się jak mniemam ze "względów ekonomicznych" wszak duża cena produktu to wyższa marża i duzo lepsze możliwości jesli chodzi chocby o tzw "lobbowanie" w instytucjach europejskich..I koło się zamyka

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka