Dodaj do ulubionych

NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projektu 馃憤

31.05.22, 08:38
moto.pl/MotoPL/7,170318,28519594,polski-autobus-wodorowy-nesobus-ze-swidnika-oczyszcza-powietrze.html

Im wi臋cej ro偶nych pojazd贸w na wod贸r, tym wi臋ksza szansa, 偶e jego produkcja (i dystrybucja) zacznie by膰 coraz bardziej ekologiczna, ta艅sza i powszechna.
Obserwuj w膮tek
        • only_the_godfather Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 09:41
          No w艂a艣nie tak si臋 sk艂ada, 偶e od dobrych kilkunastu lat siedz臋 w tym rynku. Tak wi臋c ten tego. Solaris?No w艂a艣nie poczytaj histori臋, bo to by艂o tak, 偶e najpierw powsta艂a sp贸艂ka Neoplan Polska, kt贸ra produkowa艂a w Polsce autobusy Neoplan na kt贸re kupi艂a od Neoplana licencje. Tak Neoplan Polska produkowa艂 na licencji, ba nieco modyfikowa艂 i modernizowa艂 t膮 licencj臋, przez co Polskie Neoplany r贸偶ni艂y si臋 nieco od tych Niemieckich. Kiedy Neoplan po艂膮czy艂 si臋 z MANem, Olszewski wykupi艂 od Niemc贸w pozosta艂膮 cze艣膰 udzia艂贸w i zacz膮艂 budowa膰 swoje autobusy ju偶 jak Solaris. Pocz膮tkowo jeszcze produkowa艂 r贸wnolegle pod mark膮 Neoplan i Solaris, ba w pierwszych Solarisach np na kierownicy mia艂e艣 jeszcze znaczek Neoplana. Z Solarisem to by艂o tak jak z wydzielaniem niekt贸rych marek teraz np DS. Niby to Citroen cho膰 pod mark膮 DS. tak samo by艂o z Solarisem, niby by艂 to Neoplan cho膰 pod mark膮 Solaris.
          A teraz przypomnij mi gdzie s膮 takie powsta艂e po 2000 roku marki autobus贸w jak Solbus, Ursus czy AMZ?A jak tam zaprezentowany przez Rafaco autobus elektryczny?Produkcja ju偶 idzie pe艂n膮 par膮 a tacy potentaci jak Mercedes, MAN czy Solaris ju偶 dr偶膮?
              • galtomone Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 12:18
                W kt贸rym zakresie?

                Czy, 偶e:
                - im wi臋cej pojazd贸w na wod贸r tym wi臋ksze szanse na ta艅sz膮/lepsz膮 produkcje/dystrybucj臋 wodoru?
                - skoro to prywatna inwestycja (tym bardziej je艣li z udzia艂em 艣rodk贸w publicznych) warto trzyma膰 kciuki?
                - 偶e Solaris nie jest mark膮 z histori膮 a do艣膰 now膮
                - 偶e rynek pojazd贸w u偶ytkowych rz膮dzi si臋 innymi prawami ni偶 osobowych (ergo.... tzw. "heritage" marki ma praktycznie zerowe znaczenie dla kupuj膮cego - cena (zakupu, u偶ytkowania, itd) i "bezpiecze艅stwo" inwestycji... si臋 licz膮.)

                Chyba, 偶e jeszcze co艣 wg Ciebie twierdzi艂em?
                • only_the_godfather Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 15:40
                  galtomone napisa艂:

                  > W kt贸rym zakresie?
                  >
                  > Czy, 偶e:
                  > - im wi臋cej pojazd贸w na wod贸r tym wi臋ksze szanse na ta艅sz膮/lepsz膮 produkcje/dys
                  > trybucj臋 wodoru?
                  Tu si臋 akurat zgadzam
                  > - skoro to prywatna inwestycja (tym bardziej je艣li z udzia艂em 艣rodk贸w publiczny
                  > ch) warto trzyma膰 kciuki?
                  Skoro to z udzia艂em pieni臋dzy publicznych to dlaczego dotuje si臋 noname firm臋, a nie inwestuje ju偶 w istniej膮ce kt贸re ju偶 stworzy艂y takie pojazdy?Cho膰by w Polsce Autosan i Solaris maj膮 ju偶 pojazdy wodorowe, to dlaczego nie dostaj膮 dotacji by dalej t膮 konstrukcj臋 rozwija膰? Autobusy na wod贸r narazie s膮 w fazie test贸w, aby wesz艂y do seryjnej produkcji jeszcze troch臋 czasu minie.
                  > - 偶e Solaris nie jest mark膮 z histori膮 a do艣膰 now膮
                  > - 偶e rynek pojazd贸w u偶ytkowych rz膮dzi si臋 innymi prawami ni偶 osobowych (ergo...
                  > . tzw. "heritage" marki ma praktycznie zerowe znaczenie dla kupuj膮cego - cena (
                  > zakupu, u偶ytkowania, itd) i "bezpiecze艅stwo" inwestycji... si臋 licz膮.)
                  Skoro jest jak m贸wisz, to powiedz mi dlaczego przewo藕nicy jednak staraj膮 si臋 unifikowa膰 tabor?Dlaczego co zakup nie wybieraj膮 innej marki, tylko staraj膮 si臋 trzyma膰 tych kt贸re ju偶 znaj膮?Wi臋c nie jest tak, 偶e marka nie ma znaczenia. Na si艂臋 pr贸bujesz mi udowodni膰 偶e wiesz lepiej, pomimo 偶e siedz臋 w tej bran偶y od kilku lat, sam b臋d膮c obecnie przewo藕nikiem.
                  • galtomone Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 07:27
                    only_the_godfather napisa艂:

                    > Skoro to z udzia艂em pieni臋dzy publicznych to dlaczego dotuje si臋 noname firm臋,
                    > a nie inwestuje ju偶 w istniej膮ce kt贸re ju偶 stworzy艂y takie pojazdy?

                    Po pierwsze nie wiem czy si臋 nie dotuje - ty wiesz?
                    Po drugie chyba tych dotacji sie nie wmusza a trzeba o nie wystapi膰 i napisac na kartce co艣 wiecej ni偶 "dejcie kase".

                    > Cho膰by w Pol
                    > sce Autosan i Solaris maj膮 ju偶 pojazdy wodorowe, to dlaczego nie dostaj膮 dotacj
                    > i by dalej t膮 konstrukcj臋 rozwija膰?

                    A wiesz, 偶e sie stara艂y, na co, jak i dlaczego nie dosta艂y? Bo ja nie wiem...

                    > Skoro jest jak m贸wisz, to powiedz mi dlaczego przewo藕nicy jednak staraj膮 si臋 un
                    > ifikowa膰 tabor?Dlaczego co zakup nie wybieraj膮 innej marki, tylko staraj膮 si臋 t
                    > rzyma膰 tych kt贸re ju偶 znaj膮?Wi臋c nie jest tak, 偶e marka nie ma znaczenia.Na si
                    > 艂臋 pr贸bujesz mi udowodni膰 偶e wiesz lepiej, pomimo 偶e siedz臋 w tej bran偶y od kil
                    > ku lat, sam b臋d膮c obecnie przewo藕nikiem.

                    Po pierwsze, bardzo Ci臋 prosze, uzywaj spacji po zako艅czeniu zdania, czyli po ".", "?", itp.. bez tego czyta si臋 Ciebie bardzo, bardzo 藕le.

                    Po drugie, o ile si臋 orientuj臋 unifikacja taboru odbywa si臋 w obr臋bie typu g艂ownie a nie samej marki. Z p. widzenia um贸w czy serwisowania ma to sens... Ale wystarczy popatrze膰 cho膰by na miejskie autobusy w mojej okolicy... r贸偶ne marki, r贸偶ne typy. I w zakresie typu, elektryczne, ma艂e du偶e, tu faktycznie unifikacje wida膰, ale tabor sk艂ada si臋 z ci膮gnik贸w wielu, r贸偶nych producent贸w.

                    Co finalnie wyjdzie z tego busa i fabryki nie wiem, ale na pewno si臋 nie obra偶臋, jak nabywc贸w znajd膮 i produkcja b臋dzie si臋 rozwija膰.
                    • only_the_godfather Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 07:53
                      galtomone napisa艂:


                      >
                      > Po pierwsze nie wiem czy si臋 nie dotuje - ty wiesz?
                      > Po drugie chyba tych dotacji sie nie wmusza a trzeba o nie wystapi膰 i napisac n
                      > a kartce co艣 wiecej ni偶 "dejcie kase".
                      >
                      Ju偶 Ci psia艂em siedz臋 w tej bran偶y i wiem to i owo panie ekspercie od wszystkiego.
                      > >
                      >
                      > A wiesz, 偶e sie stara艂y, na co, jak i dlaczego nie dosta艂y? Bo ja nie wiem...
                      >
                      Patrz wy偶ej, siedz臋 w tej bran偶y i wiem to i owo.

                      > Po pierwsze, bardzo Ci臋 prosze, uzywaj spacji po zako艅czeniu zdania, czyli po "
                      > .", "?", itp.. bez tego czyta si臋 Ciebie bardzo, bardzo 藕le.
                      >
                      Po pierwsze patrz sam jak piszesz. Ale rozumiem wytykanie tego 偶e g*wno si臋 znasz na transporcie boli wi臋c na si艂臋 szukasz by si臋 p*rzypierdoli膰 do czego艣. Rozumiem Ty zawsze musisz mie膰 racje.
                      > Po drugie, o ile si臋 orientuj臋 unifikacja taboru odbywa si臋 w obr臋bie typu g艂o
                      > wnie a nie samej marki. Z p. widzenia um贸w czy serwisowania ma to sens... Ale w
                      > ystarczy popatrze膰 cho膰by na miejskie autobusy w mojej okolicy... r贸偶ne marki,
                      > r贸偶ne typy. I w zakresie typu, elektryczne, ma艂e du偶e, tu faktycznie unifikacje
                      > wida膰, ale tabor sk艂ada si臋 z ci膮gnik贸w wielu, r贸偶nych producent贸w.
                      >
                      Co to znaczy unifikacja w obr臋bie typu?Autobusy dzieli si臋 na r贸偶ne klasy mini,midi,maxi,mega. Przewo藕nik w zale偶no艣ci od tego jak膮 lini臋 obs艂uguje, od potok贸w pasa偶erskich ma tabor dostosowany do tego. Du偶e firmy maj膮 tabor r贸偶nej klasy bo obs艂uguj膮 trasy o r贸偶nej charakterystyce, a ju偶 tym bardziej PKMy czy prywatne firmy na 艣l膮sku nie posiadaj膮 taboru jednego typu, tylko ro偶nych klasa. Natomiast posiadanie taboru zunifikowane pod wzgl臋dem marki powoduje obni偶enie koszt贸w serwisowania. Dlatego prywatne firmy decyduj膮 si臋 na unifikacj臋 pod wzgl臋dem marki. W przypadku sp贸艂ek komunalnych czy pa艅stwowych jest ten problem, musz膮 kupowa膰 tabor w oparciu o PZP, a wi臋c nie mog膮 wybra膰 sobie dowolnej marki. Rynek z regu艂y jest podzielony i nawet jak jest przetarg to mo偶na si臋 spodziewa膰 kto i gdzie z艂o偶y ofert臋 i kto jest preferowany, ale czasem zdarzaj膮 si臋 niespodzianki.
                      > Co finalnie wyjdzie z tego busa i fabryki nie wiem, ale na pewno si臋 nie obra偶臋
                      > , jak nabywc贸w znajd膮 i produkcja b臋dzie si臋 rozwija膰.
                      Taa wystartuj膮 w jakim艣 przetargu i jaka艣 komunalna sp贸艂ka dostanie kuku艂cze jajo. Ale ty b臋dziesz zadowolony ekspercie od wszystkiego.
                      >
                      >
                      • galtomone Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 08:46
                        only_the_godfather napisa艂:

                        > galtomone napisa艂:
                        >
                        >
                        > >
                        > > Po pierwsze nie wiem czy si臋 nie dotuje - ty wiesz?
                        > > Po drugie chyba tych dotacji sie nie wmusza a trzeba o nie wystapi膰 i nap
                        > isac n
                        > > a kartce co艣 wiecej ni偶 "dejcie kase".
                        > >
                        > Ju偶 Ci psia艂em siedz臋 w tej bran偶y i wiem to i owo panie ekspercie od wszystkie
                        > go.

                        Znaczy nie mam racji? Bo nie rozumiem... Serio wystarczy "dejcie" czy dotacje sa wmuszane, a ww. nikt wmusi膰 nie chcia艂.

                        SKANDAL!

                        > > >
                        > >
                        > > A wiesz, 偶e sie stara艂y, na co, jak i dlaczego nie dosta艂y? Bo ja nie wie
                        > m...
                        > >
                        > Patrz wy偶ej, siedz臋 w tej bran偶y i wiem to i owo.

                        Ale偶 powa偶ny argument i informacja...

                        Nie no sorry.... Skoro "to i owo" to zmienia posta膰 rzeczy...

                        >
                        > > Po pierwsze, bardzo Ci臋 prosze, uzywaj spacji po zako艅czeniu zdania, czyl
                        > i po "
                        > > .", "?", itp.. bez tego czyta si臋 Ciebie bardzo, bardzo 藕le.
                        > >
                        > Po pierwsze patrz sam jak piszesz. Ale rozumiem wytykanie tego 偶e g*wno si臋 zna
                        > sz na transporcie boli wi臋c na si艂臋 szukasz by si臋 p*rzypierdoli膰 do czego艣. Ro
                        > zumiem Ty zawsze musisz mie膰 racje.

                        Patrz臋 i staram si臋. To nie przypier... tylko generalnie pro艣ba, bo po prostu zle sie czyta.

                        > Co to znaczy unifikacja w obr臋bie typu?Autobusy dzieli si臋 na r贸偶ne klasy mini,
                        > midi,maxi,mega. Przewo藕nik w zale偶no艣ci od tego jak膮 lini臋 obs艂uguje, od potok贸
                        > w pasa偶erskich ma tabor dostosowany do tego. Du偶e firmy maj膮 tabor r贸偶nej klasy
                        > bo obs艂uguj膮 trasy o r贸偶nej charakterystyce, a ju偶 tym bardziej PKMy czy prywa
                        > tne firmy na 艣l膮sku nie posiadaj膮 taboru jednego typu, tylko ro偶nych klasa. Nat
                        > omiast posiadanie taboru zunifikowane pod wzgl臋dem marki powoduje obni偶enie kos
                        > zt贸w serwisowania. Dlatego prywatne firmy decyduj膮 si臋 na unifikacj臋 pod wzgl臋d
                        > em marki. W przypadku sp贸艂ek komunalnych czy pa艅stwowych jest ten problem, musz
                        > 膮 kupowa膰 tabor w oparciu o PZP, a wi臋c nie mog膮 wybra膰 sobie dowolnej marki. R
                        > ynek z regu艂y jest podzielony i nawet jak jest przetarg to mo偶na si臋 spodziewa膰
                        > kto i gdzie z艂o偶y ofert臋 i kto jest preferowany, ale czasem zdarzaj膮 si臋 niesp
                        > odzianki.

                        No to ja tej unifikacji w obr臋bie marki nie widz臋.
                        S膮 autobusy chyba wszystkich producent贸w, ale w zakresie rozmiar贸w, tu ju偶 wida膰 ograniczenia.
                        Je艣li dobrze kojarz臋 z ulic (bo nie korzystam z autobus贸w) to w przypadku tych najwi臋kszych s膮 chyba tylko dwie marki u nas na ulicach.... I obs艂uguj臋 te same trasy.

                        > > Co finalnie wyjdzie z tego busa i fabryki nie wiem, ale na pewno si臋 nie
                        > obra偶臋
                        > > , jak nabywc贸w znajd膮 i produkcja b臋dzie si臋 rozwija膰.
                        > Taa wystartuj膮 w jakim艣 przetargu i jaka艣 komunalna sp贸艂ka dostanie kuku艂cze ja
                        > jo. Ale ty b臋dziesz zadowolony ekspercie od wszystkiego.

                        Nie no jaki ze mnie ekspert skoro Ty wiesz "to i owo"... z tym to nawet nie ma co dyskusji podejmowa膰.

                        Ale ok... skoro uwa偶asz, 偶e lepiej 偶eby nic z tego nie wysz艂o, to twoja sprawa i prawo.

                        Ja bym wola艂, 偶eby wysz艂o.
                        • only_the_godfather Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 09:11
                          galtomone napisa艂:


                          > Znaczy nie mam racji? Bo nie rozumiem... Serio wystarczy "dejcie" czy dotacje s
                          > a wmuszane, a ww. nikt wmusi膰 nie chcia艂.
                          >
                          > SKANDAL!

                          Nie nie masz racji. Pyta艂e艣 si臋 czy inne firmy sie dotuje to ci odpisa艂em 偶e si臋 nie dotuje.


                          > Nie no sorry.... Skoro "to i owo" to zmienia posta膰 rzeczy...

                          No c贸偶 nie zawsze mo偶na papla膰 na lewo i prawo informacjami kt贸re si臋 uzyskuje podczas rozm贸w biznesowych.

                          >
                          > >



                          > No to ja tej unifikacji w obr臋bie marki nie widz臋.
                          > S膮 autobusy chyba wszystkich producent贸w, ale w zakresie rozmiar贸w, tu ju偶 wida
                          > 膰 ograniczenia.
                          U jednego przewo藕nika s膮 autobusy wszystkich producent贸w?Ciekawe kt贸ry to przewo藕nik w swojej flocie ma Autosany,Mercedesy,Solarisy,Many,Volvo.Scanie,Irisbusy(Iveco),Sory Isuzu, Otokary (to te bardziej popularne marki) i znalaz艂oby si臋 jeszcze kilku mniej popularnych producent贸w na polskim rynku. Powiedz mi kt贸ry przewo藕nik ma tyle marek w swojej flocie. Bo pod wzgl臋dem rozmiar贸w to widzisz unifikacje bo raz, 偶e same autobusy s膮 podzielone na klasy wedle d艂ugo艣ci, wi臋c ka偶dy producent oferuje podobnej d艂ugo艣ci pojazdy, dwa przewo藕nik w komunikacji miejskiej je藕dzi tym, co mu zleca zamawiaj膮cy czy organizator. Autobusy s膮 dostosowane do charakterystyki linii., siatki po艂膮cze艅 itd.
                          > Je艣li dobrze kojarz臋 z ulic (bo nie korzystam z autobus贸w) to w przypadku tych
                          > najwi臋kszych s膮 chyba tylko dwie marki u nas na ulicach.... I obs艂uguj臋 te same
                          > trasy.
                          >

                          Nie bardzo rozumiem co chcia艂e艣 napisa膰.

                          > Nie no jaki ze mnie ekspert skoro Ty wiesz "to i owo"... z tym to nawet nie ma
                          > co dyskusji podejmowa膰.
                          >
                          Za Ty wiesz wszystko ekspercie z koziej...

                          > Ale ok... skoro uwa偶asz, 偶e lepiej 偶eby nic z tego nie wysz艂o, to twoja sprawa
                          > i prawo.
                          >
                          > Ja bym wola艂, 偶eby wysz艂o.
                          >
                          A ja bym wola艂 偶eby nie wysz艂o. Ju偶 w Cz臋stochowie maj膮 autobusy hybrydowe kt贸re nie je偶d偶膮. Te偶 nowa technologia i noname producent.
                          • galtomone Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 09:25
                            only_the_godfather napisa艂:

                            > galtomone napisa艂:
                            >
                            >
                            > > Znaczy nie mam racji? Bo nie rozumiem... Serio wystarczy "dejcie" czy dot
                            > acje s
                            > > a wmuszane, a ww. nikt wmusi膰 nie chcia艂.
                            > >
                            > > SKANDAL!
                            >
                            > Nie nie masz racji. Pyta艂e艣 si臋 czy inne firmy sie dotuje to ci odpisa艂em 偶e si
                            > 臋 nie dotuje.

                            Myli Ci si臋 dotacja firmy (to jest zupe艂nie inna para kaloszy) z dotacj膮 projektu.

                            A po za tym zamiast odpowiedzie膰 jakie projekty inne firmy zg艂asza艂y, co zosta艂o odrzucone i ewentualnie dlaczego to by艂 b艂膮d/wa艂ek napisa艂e艣 "to i owo".

                            To chyba ko艅czy dyskusje... Tym bardziej, 偶e generalnie sprowadza si臋 do podstawy (kt贸ra zapewniam Cie, nie jest orgazm).
                            Ja si臋 b臋d臋 cieszy膰 (tak偶e ze wzgl臋du na dotacje z naszej kieszeni) jak co艣 z tego wyjdzie, Ty najwyra藕niej wolisz sobie odmrozi膰 uszy... C贸偶, Twoje prawo.

                            > > Nie no sorry.... Skoro "to i owo" to zmienia posta膰 rzeczy...
                            >
                            > No c贸偶 nie zawsze mo偶na papla膰 na lewo i prawo informacjami kt贸re si臋 uzyskuje
                            > podczas rozm贸w biznesowych.

                            Ja wiem... dlatego argument "to i owo" i/lub "znajomy ma znajomego, kt贸ry mu opowiada艂, jak s艂ysza艂..." s膮 powa偶ne i nie do obalenia w 偶adnej dyskusji.

                            > > No to ja tej unifikacji w obr臋bie marki nie widz臋.
                            > > S膮 autobusy chyba wszystkich producent贸w, ale w zakresie rozmiar贸w, tu ju
                            > 偶 wida
                            > > 膰 ograniczenia.
                            > U jednego przewo藕nika s膮 autobusy wszystkich producent贸w?Ciekawe kt贸ry to przew
                            > o藕nik w swojej flocie ma Autosany,Mercedesy,Solarisy,Many,Volvo.Scanie,Irisbusy
                            > (Iveco),Sory Isuzu, Otokary (to te bardziej popularne marki) i znalaz艂oby si臋 j
                            > eszcze kilku mniej popularnych producent贸w na polskim rynku. Powiedz mi kt贸ry p
                            > rzewo藕nik ma tyle marek w swojej flocie. Bo pod wzgl臋dem rozmiar贸w to widzisz u
                            > nifikacje bo raz, 偶e same autobusy s膮 podzielone na klasy wedle d艂ugo艣ci, wi臋c
                            > ka偶dy producent oferuje podobnej d艂ugo艣ci pojazdy, dwa przewo藕nik w komunikacji
                            > miejskiej je藕dzi tym, co mu zleca zamawiaj膮cy czy organizator. Autobusy s膮 dos
                            > tosowane do charakterystyki linii., siatki po艂膮cze艅 itd.
                            > > Je艣li dobrze kojarz臋 z ulic (bo nie korzystam z autobus贸w) to w przypadku
                            > tych
                            > > najwi臋kszych s膮 chyba tylko dwie marki u nas na ulicach.... I obs艂uguj臋 t
                            > e same
                            > > trasy.
                            > >

                            Tyle pisania ("nieczytelnego" notabene) a wystarczy艂o zwr贸ci膰 uwag臋 na jedno s艂owo i nie by艂oby si臋 do czego na si艂臋 przypierdala膰.

                            No ale skoro lubisz... To ja nie widz臋 problemu.

                            > Nie bardzo rozumiem co chcia艂e艣 napisa膰.
                            >
                            > > Nie no jaki ze mnie ekspert skoro Ty wiesz "to i owo"... z tym to nawet
                            > nie ma
                            > > co dyskusji podejmowa膰.
                            > >
                            > Za Ty wiesz wszystko ekspercie z koziej...

                            No "tego i owego" nie wiem, wi臋c gdzie偶 mi tam do Ciebie...

                            >
                            > > Ale ok... skoro uwa偶asz, 偶e lepiej 偶eby nic z tego nie wysz艂o, to twoja s
                            > prawa
                            > > i prawo.
                            > >
                            > > Ja bym wola艂, 偶eby wysz艂o.
                            > >
                            > A ja bym wola艂 偶eby nie wysz艂o. Ju偶 w Cz臋stochowie maj膮 autobusy hybrydowe kt贸r
                            > e nie je偶d偶膮. Te偶 nowa technologia i noname producent.

                            No i super, odmra偶aj sobie uszy... Twoje prawo.
    • qqbek Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 09:51
      Jak bym chcia艂, 偶eby wysz艂o, tak obawiam si臋, 偶e mo偶e nie wyj艣膰.
      Ca艂膮 spraw臋 tak gorliwie pilotuj膮 lokalni PiS-owcy, 偶e obawiam si臋, 偶e sko艅czy si臋 na tym, 偶e "chcieli dobrze, a wysz艂o jak zwykle".
      Finansowo to chyba nagroda dla Solorza za popieranie PiS-owskiej mafii, bo dostanie na to gigantyczne dofinansowania z agencji rz膮dowych.

      Zaraz obok jest WSK 艢widnik, kt贸ra nie prz臋dzie najlepiej, bo jak 7 lat temu (p)ose艂 Sobo艅 obieca艂 fabryce prac臋, tak obieca艂 jeszcze raz 3 lata temu... i na tym si臋 sko艅膰zy艂o.
      • only_the_godfather Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 10:06
        Ja porostu nie widz臋 sensu wymy艣lania ko艂a na nowo. Skoro faktycznie kto艣 chce rozwija膰 ten nap臋d to zar贸wno pa艅stwowy Autosan jak i prywatny Solaris posiadaj膮 ju偶 takie prototypy. Wi臋c po co tworzy膰 kolejn膮 firm臋 i mark臋?Lepiej by艂o da膰 dotacj臋 ju偶 istniej膮cym podmiotom i nich si臋 rozwijaj膮. A tak to chodzi tylko i przepalenie grubej kasy.
        • qqbek Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 31.05.22, 10:17
          only_the_godfather napisa艂:

          > A tak to chodzi tylko
          > i przepalenie grubej kasy.

          "Prawdziwe pieni膮dze robi si臋 na drogich, s艂omianych inwestycjach"
          Solorz zmieni艂 kurs z neutralnego na propisowski i trzeba go teraz za to sowicie wynagrodzi膰, bo zapewne tak si臋 z pisiarni膮 um贸wi艂 (bo to nie jest facet, kt贸ry by z dnia na dzie艅 zmieni艂 kurs tak "od niechcenia" - jemu musia艂o si臋 to bardzo op艂aci膰).
          Nie mogli przej膮膰 imperium Solorza, bo to dobrze prosperuj膮ca maszynka do koszenia kasy, to go skorumpowali, oferuj膮c mu g贸ry pieni臋dzy w "s艂omianym" przedsi臋wzi臋ciu.

          "Ot贸偶 to, nikt nie wie po co, wi臋c nie musisz si臋 obawia膰, 偶e kto艣 zapyta. Wiesz co robi ten mi艣? On odpowiada 偶ywotnym potrzebom ca艂ego spo艂ecze艅stwa. To jest mi艣 na skal臋 naszych mo偶liwo艣ci. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, m贸wimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie s艂owo! I nikt nie ma prawa si臋 przyczepi膰, bo to jest mi艣 spo艂eczny, w oparciu o sze艣膰 instytucji 鈥 kt贸ry sobie zgnije, do jesieni na 艣wie偶ym i co si臋 wtedy zrobi?"
    • jeepster Re: NesoBus - trzymam kciuki za powodzenie projek 01.06.22, 19:48
      Ciekawa dyskusja, aczkolwiek jeden wa偶ny aspekt zosta艂 pomini臋ty, a mianowicie produkcja wodoru. W chwili obecnej 95% dost臋pnego na rynku wodoru jest produkowane z paliw kopalnych. Znaczna wi臋kszo艣膰 to produkcja wodoru z gazu ziemnego. Potem jest gazyfikacja w臋gla i inne metody. Efektem ubocznym tego typu produkcji jest CO2, wi臋c je艣li proces produkcji wodoru nie "wy艂apie" tego CO2 i w jaki艣 spos贸b go nie "zasekwestruje" to ca艂a ideo traci sens, bo nie jest to tzw. "zielony wod贸r". Tylko oko艂o 4% wodoru na 艣wiecie jest produkowane metod膮 elektrolizy i to mo偶na nazwa膰 "zielonym wodorem". Oczywi艣cie zak艂adaj膮c, 偶e energia elektryczna u偶yta do elektrolizy nie zosta艂a wyprodukowana przez elektrownie w臋glow膮. Nie tak dawno czyta艂em por贸wnanie wydajno艣ci 艂a艅cucha "elektryczno艣膰-elektroliza-wod贸r-ogniwa wodorowe-silnik elektryczny" z 艂a艅cuchem "elektryczno艣膰-baterie-silnik elektryczny" i wysz艂o na to, 偶e ca艂kowita energetyczna wydajno艣膰 nap臋du wodorowego jest znacznie ni偶sza ni偶 nap臋du bateryjnego. Oczywi艣cie trzeba by tu jeszcze wzi膮膰 pod uwag臋 proces produkcji ogniw wodorowych/pojemnik贸w na wod贸r i baterii elektrycznych. Jak to wygl膮da z punktu ochrony 艣rodowiska, 偶ywotno艣ci tych urz膮dze艅, itd. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e wod贸r mo偶e by膰 u偶yteczny w pewnych specjalnych zastosowaniach np. 偶eby zast膮pi膰 elektrownie szczytowo-pompowe jako magazyn energii. Dop贸ki jednak kto艣 nie wymy艣li zimnej lub gor膮cej fuzji i taniej elektryczno艣ci, to czarno to widz臋.

Nie pami臋tasz has艂a

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj si臋

Nakarm Pajacyka