redaktor__naczelny
30.01.06, 14:06
Kto w roku 2005 okazał się zwycięzcą w klasie średniej?
↔Oczywiście Avensis, która obroniła pozycję lidera z roku 2004. Jej miejsce
jest jednak coraz bardziej zagrożone – o ile dwa lata temu miała 21% rynku w
swojej klasie, o tyle w zeszłym roku jej udział skórczył się do niecałych
16%. Znakomita opinia firmy i rozsądne - choć nie specjalnie przyjazne – ceny
okazały się ważniejsze od mało atrakcyjnego wzornictwa i stosunkowo
niewielkiej liczy dostepnych wersji.
↔Triumfator z roku 2003 i wicelider z roku 2004, Mondeo, nie odzyskał fotela
lidera i musiał zadowolić się drugim miejscem. I jego udział w rynku
zmniejszył się wyraźnie, z 21% do 15%. Jednak jak na samochód o dość już
sporym stażu można chyba powiedzieć, że odniósł sukces. Zapewne nie bez
znaczenia były tu bardzo atrakcyjne ceny oraz niezliczone bogactwo wersji, w
których auto było dostępne.
↑Prawdziwym zwycięzcą w klasie średniej jest jednak odnowiony Passat. W roku
2004 poprzednia wersja tego auta zajęła zaledwie 6. miejsce i miała 6% rynku.
Nowa wersja mimo stosunkowo wysokich cen dostała się na podium, a VW swój m/s
powiększył do nieco ponad 14%.
↓O porażce może mówić Opel. Vectra straciła 3. pozycję z roku 2004 i
ustąpiła miejsca Passatowi. Późny facelifting nie odbił się jeszcze w
statystykach sprzedaży, a firma straciła niemal 2% rynku w klasie D (z 12% do
10%).
↓Na 5. pozycji zameldował się wyczekany Peugeot 407, choć trudno chyba mówić
o sukcesie. W roku 2004 poprzednia wersja limuzyny Peugeota, 406, miała
niemal 5% m/s, nowy model zdobył nieco ponad 8%. Jest to oczywiście przyrost,
ale trudno nie zauważyć, że debiuty nowej np. Avensis i Vectry w roku 2003
albo Passata w 2005 przynosiły przyrost rynku nie o 3%, ale o 8-10%!
↔Nadal bardzo przyzwoicie sprzedawał się dość drogi, dostępny w ograniczonej
ilości wersji i mimo wszystko niszowy Accord, który powiększył swój udział w
rynku z 7% do 8%. Jednak na liście najpopularniejszych wozów w tej klasie
Honda zanotowała spadek z 5. miejsca w roku 2004 na 6. w ubiegłym. Co prawda
przeskoczyła Lagunę II, ale dała sięwyprzedzić Passatowi i 407.
↑Na 7. miejscu, podobnie jak przed rokiem, ukończył sezon Citroen C5.
Samochód ten jednak aż o 2% zwiększył swój udział w rynku (z ponad 4% do
ponad 6%) i można powiedzieć, że jest on jednym z zeszłorocznych zwycięzców.
Ponieważ auto ma już swoje lata za sobą wypada chyba uznać, że do jego
sukcesu przyczyniły się znaczne upusty cenowe, oferowane przez firmę.
↓Niewątpliwie jednym z przegranych jest Laguna. Była triumfatorem w swoje
klasie w chwili debiutu, w roku 2002, ale potem jej sprzedaż stopniowo
erodowała – z 20% do 13%, potem do 9%, a w 2005 do 5%. Niewielka zeszłoroczna
kosmetyka nic nie dała i wszystko wskazuje na to, że Renault musi pilnie
postarać się o nową wersję – inaczej w worku 2006 wypadnie z pierwszej
dziesiątki.
↔Na 9. pozycji Nissan Primera, samochód od swojego debiutu bardzo
kontrowersyjny i sądząc po wynikach sprzedaży można chyba powiedzieć, że
nieudany. Podobnie jak w roku poprzednim, wywalczył 4% rynku i z pewnością na
więcej już go nie stać.
↑Pierwszą dziesiątkę zamyka, dość niespodziewanie, BMW serii 300. Piszę
niespodziewanie, bo w roku 2004 300-tka zajęła 16. miejsce i była autem
niszowym, który w ogólnej rywalizacji raczej się nie liczył. Tymczasem nowa
polityka BMW, której celem jest zerwanie z wizerunkiem marki dla bandytów i
playboyów oraz wyprowadzenie jej na szerokie wody, przyniosła wspaniałe
rezultaty. 300-tka przegoniła Mitsubishi Carismę, Alfę 156, Volvo S60, Audi
A4 oraz Mercedesa C oraz wskoczyła do pierwszej 10-tki.
Poza pierwszę dziesiątka mamy kolejno Audi A4, Volvo S60, Mercedesa C-klasse,
Chevroleta Evandę, Alfę 156, Fiata Cromę, Saaba 9-3, Hyundaia Sonatę oraz
Lexusa IS. Dla Mercedesa i Alfy był to fatalny rok, o znacznym spadku
sprzedaży – w Mercedesa uderzyły chyba coraz większe kłopoty z jakością, w
podatną na mody Alfę oczekiwanie na nowy model. Audi, Volvo, Fiat , Saab i
Hyundai miały umiarkowanie udany rok i niec powiększyły swój m/s, trudno
jednak mówić o jakimś wielkim sukcesie. Trudno zwłaszcza nie uznać, że Fiat
powinien mieć na tym polu więcej do powiedzenia i nie musi plasować się
między luksusowymi Saabami i Volvo.
W śladowych ilościch na polskim rynku sprzedały się Mazda 6, Lancia Lybra i
Mitsubishi Carisma, ostatnie modele uzupełniające pełną gamę wozów dostępnych
w klasie D.