Dodaj do ulubionych

Diesel NIE jest elastyczny ?

10.02.06, 08:49
motoryzacja.interia.pl/news?inf=716231
Jak na tzw. chłopski rozum brzmi to logicznie i wiarygodnie ,ale jak jest w
rzeczywistości ? Chociaż znając to forum to zdania będę mocno podzielone .
Gdzie Polaków 6 tam nie ma ... motoryzacji ?? (ale głupie hehe)
Obserwuj wątek
    • radomir996 Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 08:58
      > motoryzacja.interia.pl/news?inf=716231
      > Jak na tzw. chłopski rozum brzmi to logicznie i wiarygodnie ,ale jak jest w
      > rzeczywistości ? Chociaż znając to forum to zdania będę mocno podzielone .
      > Gdzie Polaków 6 tam nie ma ... motoryzacji ?? (ale głupie hehe)

      No ja mam pewne watpliwosci czy silnik ktory przyspiesza najlepiej w przedziale
      miedzy 1500 a 4000 jest mniej eleatsyczny od takiego ktory to samo osiaga
      miedzy 2500 a 6000. Zauwazmy ze przelozenie dobiera sie tak zeby mniej wiecej v-
      max bylo w troche ponizej maksymalnych dopuszczalnych obrotow silnika. Wiec jak
      w obu przypadkach dobierzemy tak przelozenia zeby powiedzmy predkosc 200 km/h
      sie lapala jeszcze w naszyhc przedzialach to sie okazuje ze w tym pierwszym
      przedziale sie lapia wieksze przedzialy predkosci
      • mobile5 Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 11:09
        radomir996 napisał:

        > > motoryzacja.interia.pl/news?inf=716231
        > > Jak na tzw. chłopski rozum brzmi to logicznie i wiarygodnie ,ale jak jest
        > w
        > > rzeczywistości ? Chociaż znając to forum to zdania będę mocno podzielone
        > .
        > > Gdzie Polaków 6 tam nie ma ... motoryzacji ?? (ale głupie hehe)
        >
        > No ja mam pewne watpliwosci czy silnik ktory przyspiesza najlepiej w
        przedziale
        >
        > miedzy 1500 a 4000 jest mniej eleatsyczny od takiego ktory to samo osiaga
        > miedzy 2500 a 6000. Zauwazmy ze przelozenie dobiera sie tak zeby mniej wiecej
        v
        > -
        > max bylo w troche ponizej maksymalnych dopuszczalnych obrotow silnika. Wiec
        jak
        >
        > w obu przypadkach dobierzemy tak przelozenia zeby powiedzmy predkosc 200 km/h
        > sie lapala jeszcze w naszyhc przedzialach to sie okazuje ze w tym pierwszym
        > przedziale sie lapia wieksze przedzialy predkosci
        Założyć coś trzeba. Jeśli autor założył że moc silników w górnej wartości
        obrotów (6000 i 4000)jest taka sama i jej wartość przebiega podobnie w jednym
        silniku odpowiednio do 2500, a w drugim do 1500, to udowodnił coś odwrotnego
        niż założył.
        • radomir996 Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 11.02.06, 09:14
          > Założyć coś trzeba. Jeśli autor założył że moc silników w górnej wartości
          > obrotów (6000 i 4000)jest taka sama i jej wartość przebiega podobnie w jednym
          > silniku odpowiednio do 2500, a w drugim do 1500, to udowodnił coś odwrotnego
          > niż założył.

          Tak mi sie tez wydaje. ;)
    • jimmyjazz Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 09:57
      Jak na mój gust to panowie chcą na siłe coś udowodnic a popełnili jeden
      zasadniczy błąd.
      Przecież każdy wie że diesle nie kręcą się tak wysoko jak benzyny. Nikt nie
      jeździ dieslem z obrtami 4500 bo mu silnik wyskoczy (a w benzynie no problem).
      Więc czysto matematyczne porównywanie zakresu oborotów w którym silnik dobrze
      przyspiesza nie ma sensu bo 1000 obr/min w dieslu to nie to samo co 1000obr/min
      w benzynie.

      Chyba chcieli cos na siłę udowodnić. Wg mnie nowoczesny turbo diesel jednak
      jest bardziej elastyczny.
      • polokokt Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 10:18
        wystarczy wziac wzor jak poniezej i sobie policzyc wspolczynnik elastycznosci
        danego silnika. im wyzszy tym bardziej elastyczny:

        E = eM eN = (Momax/MN) (nN/nMomax)
        gdzie:

        eM – rozpiętość (elastyczność) momentu obrotowego;
        eN – rozpiętość prędkości obrotowej;
        Momax – maksymalny moment obrotowy silnika;
        Mn – moment obrotowy odpowiadający mocy znamionowej;
        nMomax – prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego;
        nN – znamionowa prędkość obrotowa.

        Pozdrawiam

        • mobile5 Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 12:21
          polokokt napisał:

          > wystarczy wziac wzor jak poniezej i sobie policzyc wspolczynnik elastycznosci
          > danego silnika. im wyzszy tym bardziej elastyczny:
          >
          > E = eM eN = (Momax/MN) (nN/nMomax)
          > gdzie:
          >
          > eM – rozpiętość (elastyczność) momentu obrotowego;
          > eN – rozpiętość prędkości obrotowej;
          > Momax – maksymalny moment obrotowy silnika;
          > Mn – moment obrotowy odpowiadający mocy znamionowej;
          > nMomax – prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego;
          > nN – znamionowa prędkość obrotowa.
          >
          > Pozdrawiam
          >
          Wg tego wzoru wyszły mi nast. wsp. elastyczności(trzeba wziąć poprawkę na
          niedokładność przy odczytywaniu z wykresu):
          Diesel 2,25
          4-cyl 2,10
          6-cyl 1,35
          Suche dane momentów i mocy podstawione do wzoru mogą być mylące. Trzeba
          przeanalizować cały wykres, gdzie dla sil. 6-cyl mom. obr od 2000 do 6300
          zmienia się tylko o 10%, a do wzoru trzeba było podstawić dane przy pręd. 4900
          i 6100obr.
          Może wypowie się któryś z fachowców od silników.
    • maciejosss a przełośenia biegów to co ?? 10.02.06, 10:43
      Wg tekstu to mam alastyczną benzynkę , ale jeżeli juz porównamy sobie zakres
      prędkości na biegach to wychodzi ,że już nie , bo mogę jechac na V biegu od
      60km/h(2000obr/min ) do 180km/h (6000obr/min - koniec zakrezy obrotowego
      silnika-odcięcie ) z górki.

      Sama elastyczność "pojazdu" jest nawet w miarę , bo rekompensuje ją
      właśnie "krótka skrzynia" .

      A wg mnie to właśnie przełożenia maja największe znaczenie w elastyczności
      pojazdu.

      Co mi da 500Nm jak w autku będą zbyt długie przełożenia biegów ?
      Albo 150Nm i skrzynia biegów bardzo krótka ?

      w obu "pojazdach " nie będzie mowy o elastyczności "pojazdu"
      ( nie mylić z elastycznością silnika)

      • benek56 Re: a przełośenia biegów to co ?? 11.02.06, 08:33
        >>Nie jest elastycznym silnik, który sprawnie przyspiesza już przy 1500
        >>obr/min, ale jego efektywny zakres pracy kończy się przy 4000 obr/min.
        >>Bardziej elastyczna jest bowiem jednostka, która efektywnie przyspiesza od
        >>2500 obr/min do 6000, a nawet 7000 obr/min. Bowiem zakres efektywnych
        >>prędkości obrotowych wynosi wówczas 4500 obr/min, a nie 2500 obr/min.

        Dla mnie efektywny zakres pracy silnika, to zakres obrotów z których korzystam,
        a więc do 4tys. Na ch... mis ilnik, który ma efektywny zakres przy obrotach
        4000-7000? Wolę silnik który "gra" międy 2000-4000 i dla mnie taki jest
        bardziej elastyczny.
    • d7d słaby silnik nie jest elastyczny 10.02.06, 11:55
      "... Nie ten silnik jest elastyczny, który lepiej przyspiesza przy niskich
      prędkościach obrotowych, ale ten, który umożliwia sprawne przyspieszenie w jak
      największym zakresie prędkości obrotowych. ..."

      powyższe stwierdzenie jest w miare poprawne!
      bo nikt nie musi przyspieszać przy niskich obrotach , mozna tez przy wysokich;
      w benzynie przyspieszam na 3 biegu i interesuje mnie ze moge szybko
      przyspieszać np. od 90km/h do max.160km/h ;
      i sądzę że zrobie to tak samo szybko jak diesel na 4 lub 5 biegu a napewno
      szybciej niz diesiel na 6 biegu (pomijam kwestie czy diesel zrobi taki zakres
      bez zmiany biegów)
      • swoboda_t Re: słaby silnik nie jest elastyczny 10.02.06, 12:08
        Tak osbie myślę, że powinno się dodać "w jak najszerszym zakresie użytkowych
        prędkości obrotowych" - już ktoś wyżej napisał, że diesle mają mniejszy ten
        zakres. Ale z analizy krzywych momentu zwykle wynika, że w tym przdziale
        rozwijają go bardziej harmonijnie. No powiedzmy przy 1500rpm mają 90% momentu i
        potem już tylko nieznacznie rośnie. Benzyniaki (wolnossące) mają zwykle
        bardziej pionową krzywą momentu. Tak więc jeśli uwzględnić różnice w zakresach
        obrotów użytkowych, to jednak nowoczesne diesle są bardziej "elastyczne". Mowa
        oczywiście o turbodieslach i porównywalnej mocy wolnossących benzyniakach.
        Zresztą, wystarczy sie przejechać jakimś nowszym klekotem i wiadomo o co chodzi.
    • doda-elektroda Pytanie a propos 10.02.06, 12:04
      Nigdy nie miałam diesla, więc pytam: czy tam też zrzucacie bieg, kiedy
      przyspieszacie?

      Powiedzmy najbardziej typowa sytuacja: jedziecie siódemką z Warsiawy nad morze,
      60 km/h bo przed Wami dymi łotewski TIR. Ale oto pojawia się luka w ruchu z
      przeciwka, coś tam majaczy na horyzoncie, ale powinniście zdążyć. W benzyniaku
      zrzucam na trójkę i szpula, tak do 110 km/h. A w ropniaku? Po prostu nie
      zmieniając biegu (rozumiem że jest czwórka) wdeptujecie gaz i wciska Was w
      fotel?
      • tomi_22 Re: Pytanie a propos 10.02.06, 12:14
        Tak to wyglada jak piszesz, na 4 spokojnie do przodu - na 5 tez sie da, 6 tylko
        na plaskie tereny.

        Moj ma np og 60 do 100km/h na 4 biegu od 60 do 100 robi w 6,1 sec. To wystarczy.
    • dopracowanywkazdymcalu Blad popelniony w tym miejscu. 10.02.06, 12:10
      Nie jest elastycznym silnik, który sprawnie przyspiesza już przy 1500 obr/min,
      ale jego efektywny zakres pracy kończy się przy 4000 obr/min. Bardziej
      elastyczna jest bowiem jednostka, która efektywnie przyspiesza od 2500 obr/min
      do 6000
      no i ze to wychodzi wiekszy zkres obrotow.

      A wiec teraz jak prosto rozprawic sie z tymi bredniami?

      Ustawiamy tak przelozenie dla disla ze na 1500 (poczatek zakresu) obr ma 60km/h
      okazuje sie ze dla 4000 obrotow(koniec zakresu) predkosc wynosi 160 km/h

      teraz to samo dla benzyny. Jesli ustawimy tak przeloenie ze 2500 obrotow to 60
      km/h to 6000 obrotow to ............. 144 km.

      I co? A przeciez tu jest zakres w dislu jedynie 2500 a w benzynie AZ 3500
      obrotow.
      Ktos moze kiedys wynajdie silnik o zakreie do 100 000 obrotow. a zakres
      nalepszy bedzie mial tylko od 94 000 do 100 000. I przeciez to wychodzi az
      6000 zakresu najbardziej efektywnego ale czy to tak duzo w porownaniu do calego
      zakresu pracy?
      Poprostu panowie zapomnieli dzilic tych zakresow przez caly zakres pracy
      silnika.
    • franek-b Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 13:02

      > rzeczywistości ? Chociaż znając to forum to zdania będę mocno podzielone .

      Jak zwykle na tym formu, znajdzie sie gromada frustratow, ktorzy nie rozumieja
      slowa pisanego i beda udowadniali, ze ich klekot jednak przeczy prawom
      fizyki...
    • etom Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 15:13
      " Ważnym elementem w ocenie właściwości trakcyjnych silnika jest położenie tego
      maksimum [..max.momentu obr..] które wpływa na tzw.elastyczność silnika, a więc
      jego ZDOLNOŚĆ DO SAMOCZYNNEGO PRZYSTOSOWANIA SIĘ do zmiennych obciążeń i
      prędkości obrotowych......

      Liczbowym wyrazem elastyczności silnika jest współczynnik elastyczności.Można
      określić go między innymi na podstawie charakterystyki zewnętrznej silnika:

      E = eM eN = (Momax/MN) (nN/nMomax)
      gdzie:

      eM – rozpiętość (elastyczność) momentu obrotowego;
      eN – rozpiętość prędkości obrotowej;
      Momax – maksymalny moment obrotowy silnika;
      Mn – moment obrotowy odpowiadający mocy znamionowej;
      nMomax – prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego;
      nN – znamionowa prędkość obrotowa.

      Pierwszy z czynników iloczynu przedstawia rozpiętość (elastyczność) momentu
      obrotowego i zależy on od przebiegu krzywej momentu obrotowego silnika........

      Im bardziej krzywa momentu obrotowego ma charakter stromo opadający, tym
      łatwiej silnikowi dostosować się do wzrastającego obciążenia zewnętrznego.Jeśli
      chodzi o możliwości zmian drugiego czynnika iloczynu, to są one ściśle związane
      ze zmianą pierwszego czynnika polegającą na przemieszczeniu położenia maksimum
      krzywej momentu obrotowego Momax.Od położenia tego maksimum zależy rozpiętość
      prędkości obrotowej eN i przez wpływanie na nią można skutecznie sterować
      elastycznością silnika.......

      ......do oceny właściwości dynamiczych silnika znacznie bardziej przydatny jest
      współczynnik elastyczności silnika niż CZAS ROZPĘDZANIA SAMOCHODU napędzanego
      przez ten silnik, czy też wynikające z niego PRZYSPIESENIA SAMOCHODU.

      prace.sciaga.pl/21532.html
        • androx Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 18:36
          "Bardziej elastyczny jest ten silnik, który umożliwia sprawne przyspieszanie w jak najszerszym zakresie prędkości obrotowych, a NIE przy niskich prędkościach.
          Z tego błędu najczęściej wynika niezrozumienie zagadnienia elastyczności. Nie jest elastycznym silnik, który sprawnie przyspiesza już przy 1500 obr/min, ale jego efektywny zakres pracy kończy się przy 4000 obr/min. Bardziej elastyczna jest bowiem jednostka, która efektywnie przyspiesza od 2500 obr/min do 6000, a nawet 7000 obr/min. Bowiem zakres efektywnych prędkości obrotowych wynosi wówczas 4500 obr/min, a nie 2500 obr/min."

          Ja swoim dieslem przy 4000 obr/min na 5 biegu mam 200 km/ha. Na tym biegu mogę przyśpieszać od 60km/ha. Ciekaw jestem, które to benzyniaki na najwyższym biegu osiągają 6000 obr/min ? Aby benzyniakiem przyśpieszyć aż do uzyskania takich obrotów należy zredukować bieg np. na 3-ci. A to już swiadczy o braku elastyczności. Zewnętrznym przejawem elastycznosci jest możliwość jazdy w szerokim zakresie prędkości bez zmiany biegów. I diesle tak mają.
          • grzek Re: Diesel NIE jest elastyczny ? 10.02.06, 22:59
            androx napisał:

            > Zewnętrznym przejawem elastycznosci jest możliwość jazdy w szerokim zakres
            > ie prędkości bez zmiany biegów. I diesle tak mają.

            Żeby się rozpędzić od 0 do 100km/h ilu biegów używasz?
Inne wątki na temat:

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka