7martius
05.01.07, 13:25
Ponieważ zamierzam kupić auto z dieslem wertując sieć w poszukiwaniu
informacji znalazłem taki oto tekst, który pozwalam sobie nielegalnie
przekopiować. Mam nadzieję, że będzie to przyczynek do rozsądnej dyskusji:-)
Cała prawda o nowoczesnych silnikach Diesla
znacznie wyższa cena (nawet do 15 tyś zł więcej niż za benzyniaka)
zużywają mało paliwa przy ekonomicznej jeździe ale ze względu na większą cenę
zakupu "odpracowują się" dopiero po przejechaniu 100 tyś. km
mała trwałość silnika Diesla porównywalna lub nawet mniejsza od silnika
benzynowego o tej samej pojemności i mocy ze względu na duże wysilenie
silnika Diesla [stosunek mocy do jednostki pojemności] (patrz tabela
trwałości silników benzynowych i Diesla)
osiągi silnika (moc, dynamika, prędkość obrotowa) podobne jak w silnikach
benzynowych o tej samej pojemności
osiągi silnika Diesla (moc, dynamika, prędkość obrotowa) należy traktować
jako parametry do chwilowego wykorzystania - w przypadku ciągłego pełnego
obciążenia silnika (jazda z maksymalną prędkością na autostradzie) istniej
możliwość przegrzania
efektywne przyśpieszenia (dla tego samego samochodu) są mniejsze od samochodu
z silnikiem benzynowym o tej samej mocy
wolniej wchodzi na obroty (nawet dla małych obciążeń)
obniżają bezpieczeństwo aktywne :
duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności
skutkuje gorszymi osiągami (przyśpieszenie i prędkość maksymalna)
duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności
ze względu na masywność konstrukcji skutkuje innym prowadzeniem się w
zakrętach (zwiększona podsterowność)
brak mocy "na żądania" (tzw. dziura turbo) związana z czasem potrzebnym na
rozpędzenie się turbiny szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych
silnika co utrudnia wyprowadzenie samochodu z poślizgu pedałem gazu
nieprzyjemna praca silnika (drgania i wibracje przenoszone na nadwozie)
szczególnie na wolnych obrotach i obrotach biegu jałowego
głośna praca silnika (klekotania i warkot) odczuwalna na zewnątrz przez co
uciążliwa dla otoczenia
wrażliwe na jakość paliwa (szczególnie : wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze,
pompa wtryskowa)
problemy z odpalenim przy temperaturach poniżej - 20 stopni C
spaliny Diesla bardziej szkodliwie oddziaływują na środowisko naturalne
dużo większa komplikacja silnika i osprzętu (układ wtrysku, doładowanie i
chłodzenie, oczyszczanie spalin) co wpływa na większą podatność na awarie,
droższe naprawy oraz droższe serwisowanie
w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość silnika (turbiny,
głowicy, tłoków, wału korbowego)
w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość sprzęgła, skrzyni
biegów, półosi napędowych czy przegubów
silnik benzynowy zużywa w mieście średnio o 44,6 % więcej paliwa niż silnik
diesla
silnik benzynowy zużywa w trasie średnio o 34,0 % więcej paliwa niż silnik
diesla
Nowoczesne silniki Diesla zalecane są dla osób robiących duże przebiegi
(powyżej 50 tyś. km rocznie) i lubiących spokojną jazdę (małe przyśpieszenia
i prędkości do 130 km/h)
link : www.wojdas.24x7.pl/diesel.html