Dodaj do ulubionych

Czy to moze byc pomysl na nowa technologie?

03.12.08, 19:10
Na forum odnoszacym sie do notatki na temat nowego silika V6dCi by Nissan &
Renault znalazlem ciekawa wypowiedz / pytanie.

Autor odnoszac sie do wykorzystania ciepla z chamulcow (KERS) pyta czy nie
mozna by wykorzystac ciepla z ukladu chlodzenia.
W b. duzych silnikach spalinowych sprawa jest stosowana i rozwiazana.
Natomiast dla tak malej jednostki jak silnik samochodowy (nawet 500 konny)
rozwiazania stosowane np w silnikach okretowych nie znajduja zastosowania.
Ale gdyby wykorzystac odwrocony efekt ogniwa peltiera? Czyli czesciowo
zastapic chlodnice ogniwami peltiera (chyba nie pomylilem nazwy?) Wydaje mi
sie ze np w lodowkach samochodowych to zjawisko juz jest wykorzystywane.
Czy ktokolwiek ma jakakolwiek wiedze na ten temat w zastosowaniu do samochodow?
Prosze o wpisy.
Obserwuj wątek
    • crannmer pomysl na rozwiazanie techniczne 03.12.08, 20:21
      zwn51 napisał:

      > W b. duzych silnikach spalinowych
      > sprawa jest stosowana i rozwiazana.

      Sprawa jest rozwiazana i stosowana w aspekcie wykorzystania energi cieplnej do
      celow grzewczych. A nie do produkcji energi kinetycznej czy elektrycznej.

      Takie instalacje nazywaja sie kogeneracyjne i sa dostepne komercyjnie juz od
      mocy elektrycznych rzedu pojedynczych kilowatow.

      > Natomiast dla tak malej jednostki jak silnik samochodowy (nawet 500 konny)
      > rozwiazania stosowane np w silnikach okretowych nie znajduja zastosowania.

      W przypadku silnikow okretowych cieplo odpadowe wykorzystuje sie poza
      ogrzewaniem rowniez np. w instalacjach odsalania wody morskiej. Zastosowanie z
      oczywistych wzgledow w przypadku samochodow osobowych nieprzydatne.

      > Ale gdyby wykorzystac odwrocony efekt ogniwa peltiera? Czyli czesciowo
      > zastapic chlodnice ogniwami peltiera (chyba nie pomylilem nazwy?)

      Peltier to nazwisko fizyka, odkrywcy. Zasluguje, aby je pisac z duzej litery.
      Ogniwo Peltiera sluzy do transportu ciepla po przylozeniu napiecia
      elektrycznego. Elementem produkujacym prad po przylozeniu roznicy temperatur
      jest ogniwo termoelektryczne.

      > Czy ktokolwiek ma jakakolwiek wiedze na ten temat w zastosowaniu do samochodow?

      1. minimalna sprawnosc
      2. wrazliwosc ogniw na zbyt duze roznice temperatur
      3. niska masowa i objetosciowa gestosc mocy (duza objetosc i masa ogniw na
      jednostke mocy elektrycznej)
      4. koszty
      5. koszty
      6. koszty

      BTW technologia to po polsku metoda produkcji (np. obrobka skrawaniem,
      odlewanie, spawanie, nitowanie, klejenie itp.). To, co masz w tytule na mysli to
      technika, rozwiazanie techniczne.

      Niestety w amerykanskim angielskim jest akurat odwrotnie, a zurnalisci kalkuja
      hamerykanskie teksty bez zastanowienia. Stad w spoleczenstwie zanika swiadomosc
      roznicy miedzy technologia, a technika.
      • zwn51 Re: pomysl na rozwiazanie techniczne 04.12.08, 09:36
        crannmer napisał:
        > Sprawa jest rozwiazana i stosowana w aspekcie wykorzystania energi cieplnej do
        > celow grzewczych. A nie do produkcji energi kinetycznej czy elektrycznej.

        Wydaje mi sie ze tu chyba nie masz racji
        np:
        Stocznia Gdynia w latach 1988-90 wyprodukowala dwa statki OBO Arrow Gdynia i
        Arrow Gdansk (nawiasem: piekielnie skomplikowana instalacja) w ktorych kociol na
        gazy wydechowe produkowal pare uzyta m.in. do napedu tyrbiny parowej. Szlo z
        niej wyciagnac ok 200 kW (teoria mowila o 500 kW)
    • starypryka Re: Czy to moze byc pomysl na nowa technologie? 04.12.08, 09:45
      natalkowo.myminicity.com/
      > Autor odnoszac sie do wykorzystania ciepla z chamulcow (KERS)

      Kolejny, który dał się nabrać na brednie pismaków. Goście czytać nie umieją bo
      myślenia nie wymagam od nich. Zatrudniają tłumaczy, którzy pojęcia o technice
      nie maja i powstają takie kwiatki jak ten.

      KERS ma przejmować i "magazynować" część energii kinetycznej zamiast hamulców,
      które ją przerabiają w energię cieplną i wypuszczają w powietrze. W F1 rozwijane
      są dwa systemy: Mechaniczny i elektryczny. Ale nikt nie "łapie ciepła" z
      hamulców :)

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka