GoĹÄ: Michal
IP: *.telia.com
22.11.03, 17:08
Samochody elektryczne z celami paliwowymi,ktore przetwarzaja chemiczna
energie na elektryczna i magazynuja ja w akumulatorze lub kondensatorze
samochodowym mowia wszyscy naukowcy to jest przyszlosc i rozwiazanie
samochodowego problemu z ochrona srodowiska.
Pytanie jest ,kiedy czas dojrzal.2010 ? 2015?
Napewno nie 2010 ale i rownoiez nie pozniej,powiada Masami Ogura.Umiejetnosc
i technika juz jest obecnie,lecz zostaja cala czesc zanim samochody z celami
paliwowymi beda komercjalnie oplacalne.
Rownoczesnie Honda ,Toyota, GM-Opel,Daimler Chrysler (mercedes) i juz dolacza
Ford a inni testuja na rynku z swoimi celami paliwowymi.
Wiele firm jest na etapie przejsciowym z hybrydem na ktorego sklada sie
motor spalinowy i silnik elektryczny.
Pierwszy hybrid Toyoty Prius juz jest piec lat na rynku i swietnie
ekonomicznie daje sobie rade.Zostalo ich sprzedanych 100 000 egzemplarzy.
Toyota nie potrzebuje dluzej wstrzykiwac pieniedzy do kazdego egzemplarza.
Honda i inni sa na etapie hybridu lub niedlugo beda.
Paliwowe celle (ogniwa) projekty jest olbrzymim przedsiewzieciem. Koszty sa
rzedu 70 miljardow koron za caly projekt,te koszty opadaja jezeli wiecej sie
w to angazuje.
Koszty sa hamulcem w tym projekcie.Infrastruktura to zupelnie cos innego.
Obecnie znajduje sie na swiecie tylko pare stacji gdzie mozna zatankowac
wodor,ktory jest uzyty w chemicznym procesie z powietrzem do otrzymania
energi elektrycznej.
Jedna z alternatyw jest produkcja wodoru w aucie.Benzyna,diesel,natralny gas,
metanol,albo inne jakies paliwo uzywa sie jako baza towarowa do produkcji
wodoru,gdzie produktem ubocznym jest emisja gazow koldioxid, i nne szkodliwe
dla srodowiska.lecz w mniejszym staosunku jak dzisiaj to robi diesel i
benzyna nawet w Euro-4 normie.Cele paliwowe daja te przewage ze chronia
calkowicie ludzi przed tymi niebespieczenstwami.
Jaka jest Honda FCX? pierwszy samochod paliwowymi ogniwami.
Jechalem nim pare rund wokol torow testowych w Motegi okolo 120km na polnoc
od Tokyo.Nie mozna sie nadziwic ze ten taki madry samochod jest rowniez tak
piekny.Na drodze jkest niespodzianka.Moc przychodzi natychmiast ktora
pochodzi od silnika elektrycznego.
Slychac tylko dzwiek powietrza cietego przez karoseroie w szybkiej
akceletracji doi 80km /h.Automatyczna skrzynia biegow jest totalnie nie
wyczuwalna jest bezstopniowa..Przy zatrzymaniu kompletna cisza¨.
Na panelu instrumentow mamy predkosc,skad przychodzi energia, z tanku ogniw
paliwowych czy kondesatora.
Honda uzywa zamiast akumulatorow kondensatory.. Na prawo jest miernik ilosci
wodoru, ponizej ,na ile starczy. Pelen tank na 350km.Komfort w srodku
znakomity. Podczas jazdy z rury wydechowej kapie woda caly czas.
Przyszlosc jest cicha lecz mokra.
Techniczna data;
HondaFCX.
Cena 0kolo 10mln koron (SEk)-