Forum Praca Praca
ZMIEŃ
    Dodaj do ulubionych

    Potrzebuję pomocy z Excela!!

    IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 02.06.04, 17:37
    Mam do zrobienia raport miesięczny, który ma być podsumowaniem (sumą
    jednodniowych wyników). Każdy dzień jest w postaci jednej tabelki. Potrzebuję
    zsumowac ale nie łopatologicznie 30 komórek np>: A1, A10, A19 i tak kolejno
    tylko trzydzieści razy.(Adres komórki następnej do sumowania powtarza się o
    stałą liczbę)
    Jak to można sobie ułatwić
    pozdrawiam
    Ada
    Obserwuj wątek
      • Gość: Master of Excel Re: Potrzebuję pomocy z Excela!! IP: 1.2.* / *.morfeusz.com.pl 03.06.04, 11:11
        Cześć Ada,
        Zadanie jest banalne - dziwie się, że nie potrafisz go wykonać. A więc
        przejdźmy do rozwiązania:
        1. Stajesz w dowolnej komórce - tam gdzie ma być wynik sumowania;
        2. W pasku formuł dla powyższej komórki wpisujesz następującą magiczną formułkę:

        =SUMA(A1;PRZESUNIĘCIE(A1:A301;12;0))

        A1 - nazwa komórki początkowej przeszukiwanego zakresu (u mnie A1)
        A1:A301 - przeszukiwany zakres (u mnie przeszukiwany zakres liczy 301 komórek,
        począwszy od A1, kończąc na A301)
        12 - skok (w moim przypadku sumowane są komórki - co 12 zaczynając od A1 i
        kończąc na A301)
        0 - to jest cyferka zero!!! nie przejmuj się dlaczego zero - ważne chyba, że
        działa, nie?

        To byłoby na tyle. 3,50 PLN się należy + VAT, lub dobre markowe piwko. Może
        wyskoczymy na kawke do jakiegoś fajnego pubu?? hehe, wiedziałem że się
        zgodzisz ;)

        Pozdrawiam,
        Master of Excel
      • Gość: Master of Excel Re: Potrzebuję pomocy z Excela!! IP: 1.2.* / *.morfeusz.com.pl 03.06.04, 15:07
        Ludzie (piszę tu szczególnie do hiolka)!!! Zanim coś skomentujecie -
        przetestujcie!!!. Formuła jest jak najbardziej poprawna i działa (mówię to z
        pełnym przekonaniem). Gdybym nie dodał komórki A1 - suma byłaby poniejszona o
        pierwszą wartość z zakresu (i byłoby źle).
        Hiolka, nie próbuj dyskutować na temat, co do którego nie jesteś pewien, a nie
        dyskutuj w ogóle jeśli nie masz o nim pojęcia!!

        Jeszcze raz pozdrawiam Ade,
        (po wpisaniu mojej formuły POPRAWNIE - gwarantuję SUKCES)
      • Gość: spec Re: Potrzebuję pomocy z Excela!! IP: 195.117.30.* 03.06.04, 18:31
        > Potrzebuję zsumowac ale nie łopatologicznie 30 komórek np>: A1, A10, A19 i
        tak kolejno
        > tylko trzydzieści razy.(Adres komórki następnej do sumowania powtarza się o
        > stałą liczbę)
        > Jak to można sobie ułatwić
        > pozdrawiam
        > Ada

        Moje podpowiedzi opieram na excelu'97

        1. Rozumiem, że w jednej kolumnie masz daty, w drugiej np. kwoty sprzedazy.
        Jeżeli nie ma pustych wierszy, to po prostu sortujesz wiersze (rekordy) po
        dacie, jest taka ikonka z literkami AZ. Gdy wiersze będą obok siebie, to
        korzystasz ze zwykłej sumy. Gdy potrzebujesz bardziej zaawansowanego sortowania
        masz je w menu 'dane'.
        Oczywiście najlepiej skopiować sobie całą tabelę na inny arkusz, tam zrobić tę
        operację a sumy wpisać w raport, bez ruszania kolejności wyjściowej bo może być
        ważna.

        2. Po posortowaniu możesz też użyć sum pośrednich. Też są w menu 'dane', łatwo
        się z tego korzysta gdy tabelka nie ma podnagłówków, scalanych komórek i
        podobnych zawiłości.

        3. Sumy pośrednie tworzone na gorąco. Najlepiej dodaj puste wiersze u góry i w
        dowolnej komórce na górze zamiast formuły zwykłej sumy wpisz formułę
        =SUMY.POŚREDNIE(9;adres) adres w postaci typu A2:A550. Podsumuje całość. A
        potem załóż filtr na wiersze poniżej, z menu dane wybierz polecenie autofiltr,
        i z kwadracika z trojkącikiem, który się pojawi w kolumnie z datami wybierasz
        interesujacą cię datę a suma pośrednia pokaże sumę tylko widocznych danych.

        Jeżeli nie masz w kolumnie dat, albo innych danych według kórych możesz
        posortować czy wyfiltrować rekordy, to sobie taką pomocniczą kolumnę bardzo
        łatwo dodajesz. Skoro piszesz, że masz podsumować dane występujace regularnie
        co ileś (np. 30) wierszy, to dopisujesz w pustej kolumnie numerki od 1 do 30,
        potem je kopiujesz tyle razy ile trzeba, tak aby to co miało być zsumowane
        dostało taki sam numerek i sortujesz/filtrujesz po tych numerkach.

        A jeżeli wydaje Ci sie to skomplikowane, przeslij mi swój plik na maila
        bpaczek@gazeta.pl odeślę zrobiony
        • Gość: <\\\\\\| Re: Potrzebuję pomocy z Excela!! IP: *.poznan.sdi.tpnet.pl 03.06.04, 21:37
          w tym konkretnym przypadku, jeżeli dobrze zrozumiałem opis sytuacji,
          najprostszym rozwiązaniem byłoby zsumować na chama całą tę kolumnę i podzielić
          przez 2.

          ja akurat nie lubię rozwiazań z sortowaniem, bo przewalają całą strukturę
          danych, chociaż czasami są rzeczywiście najszybsze. a poza tym w tym przypadku
          każda data będzie się zapewne powtarzać ileś razy, bo każdy dzień jest sumą
          kilku liczb.

          ja bym skorzystał z =SUMA.JEŻELI. jeżeli przy sumie każdego dnia jest magiczne
          słówko "suma" lub jakiekolwiek inne, ale występujące w tym zakresie tylko przy
          podsumowaniach poszczególnych dni, to byłoby to po prostu =SUMA.JEŻELI
          (a1:a1000;"suma";b1:b1000) - zakładam, że daty i słowo "suma" występują w
          zakresie a1:a1000, liczby do zsumowania w b1:b1000.

          gorzej, jeżeli nie ma takiego charakterystycznego wyróżnika. wtedy bym
          proponował, we wszystkich wierszach wkleić formuły następujące (w tym przypadku
          zaczynam od kolumny d):

          D E F
          =WIERSZ() =D1/12 =JEŻELI(LICZBA.CAŁK(E1;0)=E1;1;0)

          założenie jest takie, że wszystko zaczyna się w wierszu 1, jeżeli niżej, to
          zmodyfikowałbym to =WIERSZ() tak żeby dawało 1 w pierwszym wierszu ciągu
          danych, a podsumowanie pierwszego dnia jest w wierszu 12. drugie założenie jest
          takie, tzn. z opisu wynika, że cała sekwencja powtarza się co 12 (formuła w
          kolumnie e). w każdym bądź razie chodzi o to, żeby w wierszu z podsumowaniem
          dnia w kolumnie e wyszła liczba całkowita. wtedy dla zsumowania dni
          zastosowałbym =SUMA.JEŻELI(f1:f1000;1;b1:b1000)

          a pana grygoosa prosiłbym o podanie jego rozwiązania, a nie tylko czekanie co
          zaproponują inni
      • Gość: Master of Excel Re: Potrzebuję pomocy z Excela!! IP: 1.2.* / *.morfeusz.com.pl 04.06.04, 10:35
        Ale namieszaliście!!! Autofiltry, Sumy pośrednie, tabele przestawne!!! Jasne!
        można przecież jechać do Warszawy z Bielska przez Szczecin, ale po co??? Nie o
        to chodzi. Zgodnie z obietnicą podaje chyba najprostszy ze sposobów:

        1. W szukanym zakresie np. komórki od A10 do A1000 musimy tylko nazwać komórkę
        początkową jako "poczatek" -> klikamy na A10 i w "Pole nazwy" wpisujemy:
        poczatek

        2. Określamy skok. Chcąc sczytywać wartości np z komórek A15, A20, A25, A30...
        wystarczy że nazwiemy komórkę A15 jako "skok" -> klikamy na A15 i w "Pole
        nazwy" wpisujemy:
        skok

        3. Stajemy w dowolnej komórce i w pasku formuł wpisujemy:
        =poczatek

        4. W komórce poniżej wpisujemy formułę:
        =PRZESUNIĘCIE(poczatek;(WIERSZ(skok)-WIERSZ(poczatek))*WIERSZ(A1);0)

        5. Przeciągamy komórkę z pkt.4 w dół (jeżeli należy sczytać dane z 12 miesięcy,
        przeciągamy ją o 10 w dół)

        6. Ustawiamy się pod utworzoną listą sczytanych danych i klikamy na ikonkę Sumy
        (∑) i mamy obliczoną sumę ;)

        Na pierwszy rzut oka opis wydaje się troche skomplikowany, ale po wykonaniu
        zobaczymy, że jest to banalne i cała procedura zajmuje góra 10 sekund.

        Pozdrawiam,
        Master of Excel
      • Gość: Master of Excel Przyspieszamy ! IP: 1.2.* / *.morfeusz.com.pl 04.06.04, 13:14
        Po małej modyfikacji formuły podpunkt 3 jest zbędny!
        Na wszelki wypadek podaje jeszcze raz całość:

        1. W szukanym zakresie np. komórki od A1 do A1000 definiujemy tylko nazwę
        komórki początkowej jako "poczatek" -> klikamy na A1 i w "Pole nazwy"
        wpisujemy:
        poczatek

        2. Określamy skok. Chcąc zczytywać wartości np z komórek A1, A10, A19, ...
        wystarczy, że zdefiniujemy komórkę A10 jako "skok" -> klikamy na A10 i w "Pole
        nazwy" wpisujemy:
        skok

        3. Stajemy w dowolnej komórce i wpisujemy formułę:
        =JEŻELI(WIERSZ(C1)=1;poczatek;PRZESUNIĘCIE(poczatek;(WIERSZ(skok)-WIERSZ
        (poczatek))*WIERSZ(PRZESUNIĘCIE(C1;-1;0));0))

        5. Przeciągamy komórkę z pkt.3 w dół (jeżeli należy zczytać dane z 12 miesięcy,
        przeciągamy ją o 11 w dół)

        6. Ustawiamy się pod utworzoną listą zczytanych danych i klikamy na ikonkę sumy
        (∑) i mamy obliczoną sumę ;)

        Już chyba łatwiej i szybciej się nie da! No, chyba, że znajdzie się jakiś
        śmiałek i zaprezentuje swoje możliwości w Visual Basic'u (ale to już nie będzie
        łatwiej...)

        Pozdrawiam,
        Master of Excel
          • nesla Tabela przestawna 04.06.04, 14:31
            Skoro tu tyle specjalistow od excela to ja tez mam pytanie!
            Czy w tabeli przestawnej istnieje opcja sortowania wg wartosci a nie nazw? Nie
            chodzi wiec o sortowanie wg pierwszej kolumny, ale wg wartosci przypisanych wg
            wierszy. Od dawna nie potrafie rozwiazac tego problemu, a ulatwiloby mi to
            prace. Bylabym mile zaskoczona gdyby to bylo mozliwe.

            Pozdrawiam
            Nesla
            • Gość: MoE Re: Tabela przestawna IP: 1.2.* / *.morfeusz.com.pl 04.06.04, 14:54
              Nie ma znaczenia czy sortujesz wartości(ciąg cyfr??) czy nazwy (ciąg znaków??) -
              bez różnicy.

              Co oznacza sortowanie "wg wartosci przypisanych wg wierszy" ?? Chodzi Ci o
              posortowanie wartości ułożonych poziomo w jednym wierszu?? Jeśli to jest tabela
              przestawna to nic prostszego - przestawiasz dane tak aby były w układzie
              pionowym i sortujesz.
              • nesla Re: Tabela przestawna 04.06.04, 14:59
                Wlasnie nie o to chodzi. Tabela przestawna ma wiersze (rows) kolumny (columns)
                i dane (data). Nie chce sortowac wg wierszy (ani kolumn) ale wg danych. Teraz
                chyba jasne? Ale to dopiero pierwsza czesc pytania, jesli to jest mozliwe to
                mam ciag dalszy.
                Dzieki za reakcje
                Nesla
                • nesla Re: Tabela przestawna 06.06.04, 10:19
                  czyli tak jak myslalam.. nie da sie.. bo jak inaczej zinterpretowac brak
                  odpowiedzi? albo tacy z was specjalisci od excela jak i ze mnie
                  Pozdrawiam niemniej
                  nesla
                  • Gość: zenon23 Re: Tabela przestawna IP: *.aster.pl / *.aster.pl 06.06.04, 16:36
                    Jest mozliwosc sortowania danych tabeli przestawnej wg wartosci.
                    Ponizej copy z helpa excela:

                    Sortowanie elementów według określonej wartości danych

                    Kliknij w obszarze danych komórkę zawierającą wartość, według której chcesz
                    sortować. Na przykład, aby sortować produkty według wartości sprzedaży w
                    określonym miesiącu, kliknij wartość tego miesiąca w obszarze danych.
                    W menu Dane kliknij polecenie Sortuj.
                    • nesla Re: Tabela przestawna 07.06.04, 18:05
                      Gość portalu: zenon23 napisał(a):

                      > Jest mozliwosc sortowania danych tabeli przestawnej wg wartosci.
                      > Ponizej copy z helpa excela:
                      >
                      > Sortowanie elementów według określonej wartości danych
                      >
                      > Kliknij w obszarze danych komórkę zawierającą wartość, według której chcesz
                      > sortować. Na przykład, aby sortować produkty według wartości sprzedaży w
                      > określonym miesiącu, kliknij wartość tego miesiąca w obszarze danych.
                      > W menu Dane kliknij polecenie Sortuj.

                      Dzieki Zenon, to rozwiazuje problem POLOWICZNIE, poniewaz ten sposob dziala
                      jedynie w prostej tabeli przestawnej, tj gdy kolumn jest JEDNA, gdy sa juz DWIE
                      kolumny excel nie radzi sobie i nie potrafi sortowac wg SUM ale jedynie
                      wewnatrz poszczegolnych danych.

                      Zeby bylo jasniej moze przyklad. Tabela przestawna:
                      kolumny:
                      1-kraj
                      2-region (wewnatrz kraju)
                      wiersze:
                      1-Imie i nazwisko (np)
                      dane:
                      2-sprzedaz

                      Taka (w sumie b. prosta) tabela. Sortowanie wg twojej teorii (i helpa w excelu)
                      mozliwe jest jedynie wewnatrz regionow, tabela nie sortuje danych wg kraju :-(

                      Jesli jeszcze to potrafisz rozwiazac to chyle czola.

                      Pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za wysilek.
                      Pozdrawiam
                      Nesla
                        • nesla Re: Tabela przestawna 23.06.04, 14:32
                          Gość portalu: (gość portalu) napisał(a):

                          > Jeśli chcesz posortować wartości najpierw według kolumny A (np rosnąco) a
                          > nastepnie wg kolumny B (też rosnąco) wybierz z menu głownego "Dane" -
                          > > "Sortuj..." (dalej już powinnaś sobie poradzić). Troche dziwią mnie Twoje
                          > pytania - przecież to są podstawowe operacje w Excelu, które powinien znać
                          > nawet początkujący...

                          Kompletnie nie zrozumiales pytania, zenon pewnie zrozumial i dlatego sie nie
                          odzywa.. Oczywiscie ze potrafie sortowac wg kolumn. Nie wiem jak to prosciej
                          wytlumaczyc, bo wnioskujac z twojej odpowiedzi i tak nie zrozumiesz dopoki nie
                          zobaczysz przykladu. Jak masz ochote poglowkowac to ci moge przyslac taka mala
                          tabelke i mi to zrobisz jako przyklad. Moim zdaniem i tak sie nie da, bo
                          pytalam nie takie glowy..

                          Pozdrawiam
                          Nesla
                          • Gość: zenon23 Re: Tabela przestawna IP: *.acn.pl 23.06.04, 19:23
                            Nesla, zenon sie odzywa.

                            Przygotowalem sobie przyklad tabeli przestawnej (ponizej).
                            Wg Twoich wskazowek. Mam nadzieje, ze dobrze zrozumialem.

                            Eng Eng Sum Fra Fra Sum Suma końcowa
                            Rep Essex London Lille Paris
                            Lucy 401 401 96 27 123 524
                            Jane 9 9 908 908 917
                            Wendy 2,344 2,344 2,344
                            Mae 978 654 1,632 765 78 843 2,475
                            Stacy 3,876 3,876 3,876
                            Ann 5,658 5,658 7 787 794 6,452
                            Suma końcowa 1,388 10,188 11,576 3,212 1,800 5,012 16,588

                            Podaj prosze jak to ma sie sortowac. Wg czego?
        • Gość: zenon23 Re: Przyspieszamy ! IP: *.aster.pl / 212.76.33.* 06.06.04, 12:25
          Zgodnie z zyczeniem rozwiazanie w vb (do wklejenia w Edytorze VB i potem albo
          uruchamianie przez wlasny przycisk albo bezp. z tegoz Edytora):

          Public Sub MySum()

          Set FirstRangeCell = ActiveSheet.Range("A1") '1.kom. zakresu
          Set LastRangeCell = ActiveSheet.Range("A20") 'ostatnia kom. zakresu
          Set ResultCell = ActiveSheet.Range("A22") 'kom. w ktorej ma byc wynik
          Const Leap = 6 'skok

          'inicjalizowanie zmiennych do petli
          SumTemp = 0
          Set MyCell = FirstRangeCell

          'wlasciwa petla
          While MyCell.Row <= LastRangeCell.Row
          SumTemp = SumTemp + MyCell.Value
          Set MyCell = MyCell.Offset(Leap, 0)
          Wend

          ResultCell.Value = SumTemp 'wpisanie wyniku do komorki

          End Sub
          • Gość: (gość portalu) Re: Przyspieszamy ! IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 07.06.04, 21:04
            Zenon - fajne rozwiązanie, podoba mi się, ale coś mi się zdaje, że 75% ludzi
            tutaj nie będzie potrafiła tego wykorzystać.
            Ludzie nie potrafią zarejestrować zwykłego Makra!!! a co dopiero skompilować
            kod w Visual Basic'u ;)
            Bardzo łatwo można ulepszyć ten programik - ale prawda jest taka, że jesli ktoś
            już kiedyś programował w VB lub Delphi bez problemu sam sobie go zmodyfikuje, a
            kto nie robił nic - i tak nie zajarzy jeśli nawet napisałbym dokładnie jak to
            zrobić, więc szkoda czasu na opisy i wyjaśnienia...

    Nie pamiętasz hasła

    lub ?

     

    Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

    Nakarm Pajacyka