Dodaj do ulubionych

druga dawka jodu a problemy z oczami

24.07.10, 13:57
Witam
Rok temu miałam podany jod radioaktywny,dostałam po nim wytrzeszczu
oczu , a niestety nadczynność nadal się utrzymuje, .
Teraz jestem zakwalifikowana do drugiej dawki jodu, ale mam obawy o
oczy , czy nie powiekszy się wytrzeszcz?
Dodam że mam chorobę gravesa-basedowa i dużo przeciwciał TRAB - ok.
35 przy normie do 2.
Czy mogę prosić o opinię . Czy ktoś brał jod przy wytrzeszczu?
Obserwuj wątek
              • rosteda Re: druga dawka jodu a problemy z oczami 01.08.10, 22:57
                Masz bardzo trudna decyzje do podjecia, tym bardziej ze po pierwszym leczeniu
                radiojodem dostalas wytrzeszczu wiec nie widomo jak bedzie po drugim.
                To co znalazlam na polskich stronach na ten temat jest tego bardzo malo:
                www.pulsmedycyny.com.pl/index/archiwum/7798,osi%C4%85ganie,eutyreozy,pacjent%C3%B3w.html
                "Uwaga na zmiany oczne

                Dla choroby Gravesa-Basedowa charakterystyczne są postępujące zmiany oczne.
                Oftalmopatia naciekowo-obrzękowa, nazywana wytrzeszczem złośliwym, ma również
                podłoże autoimmunologiczne; komórki układu odpornościowego produkują
                przeciwciała skierowane wobec tkanek oczodołu. W skrajnych przypadkach dochodzi
                do niedomykalności powiek, wysuszenia i owrzodzeń rogówki.
                Zmiany oczne stanowią poważny problem terapeutyczny. "Obecność oftalmopatii
                wymaga nieco odmiennego postępowania przed podaniem 131I. Obok tyreostatyków,
                stosuje się równocześnie immunosupresję. W celu zmniejszenia ilości krążących
                przeciwciał i przeciwdziałania zmianom ocznym, pacjentowi podajemy osłonowo
                kortykosteroidy" - mówi prof. J. Kunert-Radek."

                Ale czy pomimo podawania kortykosterydow nie dochodzi do pogorszenia
                oftalmopatii tego nie napisano.


                Natomiast na niemieckich stronach znalazlam bardzo dobry artykul tylko na temat
                oftalmopatii jej leczenia i wplywu na nia roznych czynnikow. Warto aby ktos ci
                ten artykul w calosci przetlumaczyl.

                www.medi-lex.net/augenerkrankung/endokrine-orbitopathie
                "Auch die Art der Schilddrüsen Therapie beeinflusst den Verlauf der EO. Obwohl
                in der Literatur nicht dokumentiert, lehrt die Erfahrung, dass sich die EO schon
                allein durch die thyreostatische Therapie bessert. Das ist sicher einerseits
                durch das Erreichen der Euthyreose bedingt andererseits aber auch durch die
                leichte immunsuppressive Wirkung der Antithyreostatika. Methimazol hemmt die
                Bildung freier Radikale der Monozyten. Zwei prospektive Studien zeigten, dass
                eine Radiojodtherapie bei 24-33 % der Patienten die Verschlechterung einer
                vorbestehenden EO bewirken kann. Das Risiko des Neuauftretens einer EO ist
                jedoch gering. Im Vergleich dazu liegt das Risiko der Verschlechterung einer EO
                unter thyreostatischer Therapie nur bei 4-10 % und nach Schilddrüsen Operation
                bei subtotaler Resektion bei 7-16 % und bei totaler Resektion bei 6%. Ursächlich
                werden für die höhere Verschlechterungsrate der EO nach einer Radiojodtherapie
                die Freisetzung von Schilddrüsen Antigenen durch die radiogene Zerstörung der
                Schilddrüse, die danach ansteigenden Schilddrüsen-Autoantikörperspiegel und die
                häufig erst mit Latenz nach der Radiojodtherapie diagnostizierte Schilddrüsen
                Unterfunktion (Hypothyreose) diskutiert."

                Wlasnie podaja w urywku rego artykulu ze rodzaj leczenia nadczynnosci ma wplyw
                na przebieg oftalmopatii chociaz w literaturze nie jest to dokladnie udokumentowane.
                Najbardziej pozytywny wplyw na oftalmopatie ma leczenie Metizolem ktory to
                powoduje jej zmniejszenie.
                Na podstawie dwuch niezaleznie przeprowadzonych studiow ( badania chorych) i
                wystapienie wytrzeszczu po terapii jodem u kogos kto nie ma wytrzeszczu ryzyko
                jest niewielkie.
                Natomiast u osob ktore maja juz wytrzeszcz u 24% - 33% nastepuje pogorszenie
                wytrzeszczu.
                Dla porownania podaja ze pod wplywem leczenia tyreostatykami ryzyko pogorszenia
                juz istniejacej oftalmopatii jest u 4 -10%.
                Przy czesciowym wycieciu tarczycy takie ryzyko jest w 7 - 16% pacjentow.
                Po calkowitym wycieciu tarczycy ryzyko pogorszenia wytrzeszczu tylko 6%.

                Chyba dlatego w Niemczech osoby juz z istniejacym wytrzeszczem raczej nie leczy
                sie radiojodem a operacyjnie aby nie powiekszac tego wytrzeszczu i nie ryzykowac
                w przyszlosci komplikacji z powodu wytrzeszczu.
                Z tego co czytalam na niemieckim forum to w przypadku jesli kobieta z
                nadczynnoscia ma wytrzeszcz, czy tez planuje w przyszlosci ciaze to sie operuje
                (ciaza nawet dosc czesto po leczeniu radiojodem powoduje nawrot nadczynnosci).
                Aktualnie operacje w niektorych klinikach przeprowadza sie pod specjalna
                kontrola mikroskopowa gdzie widac przytarczyce bo one po podaniu specjalnego
                srodka swieca i nie dochodzi do tego powiklania.
                Musisz sama duzo czytac i sama zadecydowac bo oczy sa twoje i nie da sie ich
                zamienic tak jak biodro endoproteza.
                Jeszcze raz radze wydrukuj sobie ten niemiecki artykul i przetlumacz.
                • kaj-ma Re: druga dawka jodu a problemy z oczami 02.08.10, 15:24
                  Rosteda - bardzo fajnie mi to wszystko naświetliłaś. Wiem już, że
                  ryzyko pogorszenia wytrzeszczu jest duże przy następnej terapii
                  radiojodem. Po wzięciu jodu i likwidacji tarczycy bede musiała
                  leczyć oczy operacyjnie.
                  Niestety, ale ja już tak długo choruję na GB, że brak mi sił na
                  nastepną kuracje jodem. A więc jednak operacja, gdyż tak jak
                  pisałaś ryzyko pogorszenia oczu jest znacznie mniejsze niż przy
                  jodzie.
                  Serdeczne dzięki.
                  • kaj-ma Re: druga dawka jodu a problemy z oczami 07.01.11, 14:03
                    Niestety ale ryzyko pogorszenia wytrzeszczu po operacji tarczycy też istnieje. Statystyki podają że jest ok. 16% . U mnie własnie nastąpiło pogorszenie po niedawno przeprowadzonej całkowitej operacji tarczycy. Oczy załatwił mi najpierw jod, a później operacja tarczycy. Teraz czeka mnie operacja odbarczania oczodołów.

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka