Dodaj do ulubionych

Bardzo proszę o radę Szanownych Logopedów

05.09.09, 13:49
Mam problem z wymową spółgłoski „c”, która artykułowana jest jako
[cs] (czyli spelenienie).
Taka artykulacja ma ścisły związek z wadą zgryzu – otwartym
zgryzem, otwartym lekko, lecz na tyle, aby język uciekał między zęby
(zresztą przy wymowie spółgłoski „s” też język ucieka między zęby,
więc artykulacja tej spółgłoski też nie jest najlepsza).

Zwracałam się kiedyś do starszej doświadczonej pani logopedy którą
zachwalała, polecała, i z którą umówiła mnie znajoma pedagog),
pracującej z dziećmi z prośbą o jakąś radę, jakieś konkretne
ćwiczenia, które pozwoliłyby mi zapanować nad językiem i
wyeliminować całkowicie lub w dużym stopniu tę wadę, lecz niestety
nie uzyskałam , żadnej kokretnej porady, a jedynie stwierdzenie,
że skoro jestem dorosłą osobą to powinnam wiedzieć, gdzie ma
znajdować się język przy prawidłowej artykulacji spółgłosek „c”
oraz „s”. I że tam mam go trzymać. A żeby widzieć, czy dobrze
wymawiam te spółgłoski mam przykleić sobie do dolnej wargi paseczek
chusteczki higienicznej, kóry będzie odpowiednio furkotać.

Niestety po wizycie u pani logopedy nie udało mi się zapanować nad
językiem, mimo starań język uciekał, a potem się zniechęciłam.

Zastanawiam się oczywiście poważnie nad usunięciem wady zgryzu i
aparatem ortodoncyjnym, mam jednak pytanie do Was Szanowne Panie,
Panowie Logopedzi (którzy doskonale znacie najnowsze metody pracy,
nowe techniki, ćwiczenia), czy jest możliwe przy tego typu wadzie
zgryzu wyeliminowanie (u dorosłej osoby) choć w części tej błędnej
wymowy „c” i „s”. Czy są jakieś ćwiczenia, jakieś patenty (gdzie je
znaleźć), gdzie ustawić ten język, aby nie uciekał, aby nie było
słychać tego seplenienia.

Będę przeogromnie wdzięczna za wszelkie informacje.
Obserwuj wątek
    • kucyk75 Re: Bardzo proszę o radę Szanownych Logopedów 06.09.09, 22:45
      podam jak dla dziecka, moze coś Pani sobie z tego wybierze:

      GŁOSKA [S]
      Czubek języka dotyka do wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy.
      Język leży na dnie jamy ustnej tworząc rynienkę. Usta rozchylone tak
      jak w uśmiechu, zęby są widoczne. Powietrze wydychane jest środkiem
      ust.
      Ćwiczenia wstępne
      Ćwiczenia oddechowe:
      - dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki
      - dmuchanie na płomień świecy, tak by nie został zdmuchnięty
      - dmuchanie na papierowe łódki pływające w wodzie
      - zdmuchiwanie waty, piórek z ręki zawody ‘kto najdalej”
      - wydmuchiwanie baniek mydlanych
      - dmuchanie na papierowe ozdoby (piórka) zawieszone na nitce o
      równiej długości
      - dmuchanie na papierowe kulki po wyznaczonym torze
      - przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej
      naprzeciwko
      - dmuchanie przez rurkę, do, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza
      - nadmuchiwanie balonów
      - próba gwizdania
      - rozdmuchiwanie: ryżu, kaszy, kawałków styropianu
      -gra na instrumentach muzycznych: organki, trąbką, gwizdek
      - gra na grzebieniu
      -rozdmuchiwanie plamki farby
      - dmuchanie na piórko, aby uniosło się ponad głową osoby
      Ćwiczenia języka:
      - liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie
      - oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów
      -dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy
      z równoczesnym wybrzmiewanie głoski [e}
      - zlizywanie czubkiem języka dżemu z dolnych dziąseł
      Ćwiczenia warg:
      - rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i]
      - naprzemienny uśmiech z pokazywanie zębów, a następnie zasłanianiem
      ich przez wargi
      - układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej
      - pokazanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust ,jak przy
      głosce [u]
      Wywoływanie głoski:
      • Metoda przekształceń artykulacyjnych:
      - Polega na długiej fonacji [f] z równoczesnym odsuwaniem palcami
      dolnej wargi od górnych siekaczy.
      - Innym sposobem jest wybrzmiewacie [t] przedłużenie pozwala uzyskać
      kolejna głoskę [c], a przedłużenie [c] pozwala uzyskać [s]
      - Proponuje się również przedłużone wypowiadanie głoski [e] i
      zbliżenie zębów do siebie, a następnie wybrzmiewanie [s]
      • Metoda wizualno – mechaniczna
      Polecamy dziecku rozchylić usta i oprzeć czubek języka o dolne zęby.
      Pokazujemy dziecku jak my to robimy, dziecko naśladuje nasze ruchy,
      obserwując się w lustrze.
      Dziecko wypowiada głoskę „Ś” my przyciskamy rowek językowy czymś
      cienkim i wyciągamy patyczek z buzi dziecka.
      • Metoda dźwiękonaśladowcza
      Zabawa w węża – dziecko lepi z plasteliny długi wałeczek, zwijając
      go w fale naśladuje syk węża

      GŁOSKA [C]
      Zwarto-szczelinowa, przedniojęzykowo-zębowa, bezdźwięczna, twarda,
      ustna. Układ narządów mowy podobny jak głoski syczące. Różnica
      polega na krótkim, dwuetapowym wypowiadaniu głoski. Najpierw
      następuje zwarcie czubka języka z pograniczem górnych zębów i
      dziąseł, które przechodzi w szczelinę, jak podczas wymowy[s].
      Ćwiczenia wstępne
      Ćwiczenia języka:
      1.Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
      2.Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
      3.Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy
      z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski[e].
      4.Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego dolnych
      dziąseł.
      5.Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów-zabawa
      w „wymiatanie śmieci.”
      Ponieważ układ masy języka podczas wybrzmiewania głosek syczących
      jest identyczny, jak przy dmuchaniu prowadzimy szereg ćwiczeń
      oddechowych, zwracając uwagę na wykonanie tej czynności na konkretne
      przedmioty, np. świecę, kartkę. Pozwala to stwierdzić czy strumień
      powietrza jest prawidłowo kierowany, a także-sprawdzić długość
      wydechu.
      Ćwiczenia oddechowe:
      1.Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
      2.Dmuchanie na płomień świecy.(w odległości nie pozwalającej
      zdmuchnąć płomyka, lecz wyginąć go pod wpływem dmuchania –
      zabawa ”tańczący płomyk”
      3.Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
      4.Rozdmuchiwanie plamki farby.
      5.Gra na grzebieniu owiniętym cienka bibułą.
      6.Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach.
      7.gra na instrumentach muz. flet, gwizdek, trąbka
      8.Dmuchanie przez rurkę do wody-zabawa „gotowanie wody”
      Ćwiczenia warg:
      1.Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski[i].
      2.Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie
      zasłanianiem ich wargami.
      3.Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
      4.Wydawnie odgłosów odgłosów rozciągniętymi kącikami ust: kozy-me,me
      barana-be,be
      Wywoływanie głoski:
      • Metoda wyjaśnieniowo – wzrokowa: pokazujemy gdzie jeżyk
      powinien być ułożony – dotknięcie czubka języka przy górnych zębach.
      • Od głoski [t] do przedłużonego [s], następnie skracamy [s]
      do [c]
      • Wdmuchiwanie głoski [t] do słomki przy zębach, przy
      rozciągniętych ustach
      • Od głoski [dz] do [c] przez ciche mówienie z wyłączeniem
      wiązadeł głosowych
    • justysialek Re: Bardzo proszę o radę Szanownych Logopedów 07.09.09, 00:07
      Z Pani opisu wynika, że jest to seplenienie międzyzębowe. Do
      wyeliminowania go potrzebna jest terapia logopedyczna pod okiem
      specjalisty. Jest on potrzebny:
      1. do oceny czy wadzie nie towarzyszą jakieś inne zaburzenia;
      2. do fachowego prowadzenia terapii zgodnie z metodyką;
      3. do motywowania Pani i oceniania, ewentualnie korygowania
      wykonywanych przez Panią ćwiczeń, właściwego przeprowadzenia Pani
      przez kolejne etapy potrzebne do utrwalenia wymowy właściwej.
      Bez tego wyniki nie będą zadowalające.
      Podobna sytuacja wystąpiłaby gdyby się Pani dowiedziała, że ma wadę
      postawy i próbowała ją samodzielnie skorygować, na podstawie
      wyczytanych w necie informacji... nieskutecznea może i szkodliwe!
      • villabianca Droga Kucyk75, Droga Justysialek, 11.09.09, 16:29
        Droga Kucyk75, Droga Justysialek,

        dziękuję Wam za Wasze posty.

        Dziękuję Ci Kucyk75 najserdeczniej i przeogromnie za te wszystkie
        informacje, za fantastyczne ćwiczenia, już zaczęłam gimnastykować
        język!!! Mam wrażenie, że w ogóle lepiej mi się wymawia różne
        głoski.

        Justysialek, dziękuję Ci przeogromnie za te słowa, Twoje rada jest
        oczywista, a w swej oczywistości wręcz genialna!

        Niestety ta owa doświadczona!!! pani logopeda, do której się udałam
        swego czasu nigdy nie uświadomiła tych oczywistych rzeczy, nie
        zdiagnozowała mojej wady, pod kątem tego czy nie towarzyszą jej
        inne zaburzenia, choć wspomniała tylko, że dobrze byłoby zamknąć
        otwarty zgryz / tak, tak to jest najprawdopodobniej seplenienie
        międzyzębowe/ ,
        nie zaproponowała spotkań, fachowej terapii, pomocy w utrwaleniu
        właściwej wymowy!!!, nie wyraziła aby korygowć ewentualne błędy (a
        przecież zapłaciłabym za poświęcony mi czas, za jej pracę!!!), nie
        zaproponowała żadnego z ćwiczeń, które podaje Kucyk75.

        Przyznam, że po tej wizycie u doświadczonej logopedy / czy ta pani w
        ogóle była profesjonalistką ?/ staciłam wiarę, w skuteczność
        logopedii, sądziłam że aparat na zęby to jedyny ratunek i dlatego
        znalazłszy przypadkiem to forum, zwróciłam się tu o radę z czystej
        ciekawości.

        Kończąc chciałam tylko dodać, że uważam, że warto szukać
        informacji w internecie, pytać, na forach, bo zawsze znajdą się
        mądre, doświadczone osoby, takie jak Wy tu Drogie Forumowiczki ,
        które uświadomią rzeczy oczywiste ( nie zawsze do końca
        uświadamiane), doradzą, podzielą się doświadczeniem, spowodują, że
        człowiek będzie miał lepszy ogląd problemu! A to niesłychanie ważne
        w każdym przypadku!

        Oczywiście dobrego logopedy , który zechciałby zająć się mym
        przypadkiem /jak mi się wydaje nie tak ciężkim /, będę szukać na
        Śląsku, w Katowicach czy okolicach.


        Drogie Kucyk75 i Justysialek życzę Wam pomyślności i sukcesów w
        pracy logopedycznej i wielu, wielu pacjentów! Bo macie naprawdę
        profesjonalne podejście do człowieka! A to niestety, jak wskazuje
        mój przypadek, ciągle nie jest normą.

        Raz jeszcze serdecznie Wam dziękuję i
        pozdrawiam smile
    • sylaba10 Re: Bardzo proszę o radę Szanownych Logopedów 13.09.09, 22:39
      W Pani przypadku wizyta u logopedy wiele wyjaśni.Chciałam tylko dodać, iż wada
      zgryzu ma bardzo duży wpływ na prawidłową artykulację głosek.Czasami terapia
      pomimo wielu żmudnych ćwiczeń nie daje oczekiwanych rezultatów. Dlatego radzę
      zasięgnąć opinii w tej kwestii. Możliwe, że tamta jak pisała Pani, doświadczona
      pani logopeda uznała, że jest to rzecz pierwszorzędna i dlatego podeszła tak
      mało entuzjastycznie do pracy z Panią. Proszę na wizycie dużo pytać i postawić
      logopedzie konkretne pytania odnośnie wady zgryzu.
      Powodzenia...
      • villabianca Re: Bardzo proszę o radę Szanownych Logopedów 26.09.09, 11:58
        zu12bu9 napisała:

        > Jeżeli jesteś zainteresowana terapią to proszę o kontakt:
        > a.ig@poczta.fm. nie zapraszam do gabinetu ponieważ dojeżdżam do
        domu
        > czy innego miejsca.

        Dzięki serdeczne za namiary!!!
        Napiszę maila na podany przez Ciebie adres jutro /niedziela 27.09 /
        wieczorem z innego konta!!!
        Serdecznie pozdrawiam!

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka