Dodaj do ulubionych

kupno mieszkania na firme

IP: 213.108.82.* 08.09.10, 11:55
Witam,
zamierzam kupić mieszkanie w którym mam zamiar prowadzić swoją działająca już 2 rok firmę. I tak się zastanawiam czy kupić to mieszkanie jako osoba prywatna czy od razu na firmę a potem w nim zarejstrować działaność. Oczywiście mieszkanie to służyło by głównie jako biuro. Nie ukrywam, że chodzi mi o koszty ale czasami jest to skórka za wyprawkę. Proszę mi doradzić czy to się opłaca i czy nie lepiej dać sobie z tym spokój i kupić jako osoba prywatna, bo potem sprzedając np. to mieszkanie to okaże się, że muszę zapłacić ogromny podatek dochodowy od tego i co najgorsze VAT (jestem VAT'owcem). A co byłoby w przypadku gdybym po latach zamknęła firmę? co wtedy z tym mieszkaniem?
Obserwuj wątek
    • ifirma-bok Re: kupno mieszkania na firme 08.09.10, 15:19
      Witam,

      prawo obniżenia podatku VAT przysługuje podatnikowi dokonującemu nabycia towarów i usług, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupu nieruchomości możliwe jest dla czynnego płatnika VAT, jeżeli zakup zostanie udokumentowany fakturą VAT. Odliczenia dokonuje się w miesiącu zakupu lub następnym. Natomiast dla podatników, którzy nie są czynnymi płatnikami VAT, podatek VAT naliczony na fakturze zakupu będzie zwiększał wartość początkową nieruchomości. Oczywiście można dokonać zakupu nieruchomości na podstawie innego dokumentu, ale tylko dla faktury VAT jest możliwe odliczenie podatku naliczonego. Co do zasady dokumentem zakupu musi być faktura VAT wystawiona na firmę. W przypadku zakupu mieszkania na fakturę VAT przez osobę prywatną, tylko indywidualna interpretacja będzie wiążąca. Zakupione mieszkanie może Pani wprowadzić do majątku firmy.
      Zakup nieruchomości księguje się w jej wartości zakupu, powiększonej o wydatki na nią związane, dokonane przed wprowadzeniem nieruchomości do majątku firmy. Można zaliczyć do niej m.in. opłaty notarialne, prowizja dla agencji nieruchomości, etc. - w tym momencie liczy się data dokonania wydatku. Jeżeli natomiast wydatek zostanie dokonany w dniu wprowadzenia nieruchomości do majątku firmy lub później, będzie on księgowany osobno i nie powiększy wartości początkowej nieruchomości. Wartość nieruchomości będzie zaliczona do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne. Amortyzacja rozpocznie się w miesiącu następnym po wprowadzeniu nieruchomości do majątku firmy. Wobec nieruchomości nie można zastosować jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli sprzeda Pani lokal przed likwidacją działalności - sprzedaż będzie przychodem z działalności, zatem opodatkowana na zasadach ogólnych w ramach działalności.
      Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku środka trwałego, który został u podatnika po likwidacji firmy sprzedaż przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód wykazywany będzie wówczas w zeznaniu rocznym.
      Zwolnienie z opodatkowania sprzedaży VATem regulują przepisy ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt. 10 i 10a). Przepis określa, w jakich przypadkach można nie naliczać VATu do sprzedaży, m.in w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli od zakupu będzie odliczony VAT, sprzedaż również będzie należało ovatować. W związku z powyższym, jeżeli zależy Pani tylko na kosztach uzyskania przychodu, nieruchomość należałoby zakupić na osobę prywatną bez prawa do odliczenia podatku VAT lub na firmę ale od podmiotu, niebędącego czynnym płatnikiem VAT.

      Pozdrawiam
      Justyna Zastawna
      BOK serwisu małej księgowości internetowej ifirma.pl
      • Gość: leee Re: kupno mieszkania na firme IP: *.centertel.pl 03.10.18, 23:18
        Witam, zakupiłem nieruchomość - mieszkanie nad morzem jako osoba prywatna. Po wybudowaniu chcę wprowadzić je do działalności gospodarczej w celu wynajmu krótkotrwałego dla turystów. Na razie dokonałem wpłaty 2 zaliczek. i ru powstaje pytanie kiedy mogę odliczyć podatek Vat od ww. zaliczek? czy w momencie otrzymania Fv zaliczkowej mimo iż zakup dokonany jest jako osoba prywatna? Czy dopiero poźniej np w momemcie przekazania do działalności godp?

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka