Dodaj do ulubionych

Powstanie 180 km autostrady A1 na odcinku Łódź ...

IP: *.belf.cable.ntl.com 19.12.08, 21:44
juz to widze :)
Obserwuj wątek
      • c355 Re: Powstanie 180 km autostrady A1 na odcinku Łód 25.12.08, 22:09
        Gość portalu: pawel napisał(a):

        > zero konkretów. co znaczy że parafowali jakieś dokumenty? pewnie codziennie
        > podpisują tony papierów.
        > kiedy przetarg, kiedy start robót ???

        Przetarg już był. Teraz popisano szczegółową umowę ze zwycięzcą, który musi
        dopiąć finansowanie (we współpracy z rządem który daje gwarancje kredytowe),
        zrobić projekt budowlany oraz wybrać wykonawców (w dowolny sposób). Start robót
        najprawdopodobniej w II połowie 2009 (wcześniej zapewne będzie organizowany plac
        budowy - drogi dojazdowe czy składy materiałów budowlanych).
        • Gość: giles Re: Powstanie 180 km autostrady A1 na odcinku Łód IP: *.t.pppool.de 26.12.08, 01:08
          szczerze mowiac mam powazne watpliwosci czy uda sie w najblizszym
          czasie doprowadzic do financial close. w gre wchodzi prawdopodobnie
          sfinansowanie ok. EUR 1 mrd. nawet jesli EIB sfinansuje max. tego co
          moze czyli EUR 200 mln., to reszta czyli ok EUR 800 mln bedzie
          musiala pochodzic z bankow komercyjnych. o ile jeszcze przed 9-10
          miesiacami taka kwota nie byla niczym niezwyklym, o tyle dzisiaj
          szalenie trudno uzyskac srodki na duzo mniejsze projetky w "starej
          europie". wiele z nich wciaz nie moze doczekac sie domkniecia
          finansowania. niebotycznie wrecz wzrosly marze bankowe, tails (czyli
          roznica miedzy okresem finansowania a dlugoscia koncesji), gearing
          (wymagany min. stosunek debt do equity), itd. ponadto czesc bankow
          do niedawna aktywnych w finansowaniu tego projektow calkowicie -
          miedzy innymi z powodu braku mozliwosci dlugoterminowego
          refinansowania - wycofala sie z rynku... rynek sydykacji transakcji
          tego typu prawie nie istnieje...jak by tego bylo malo od kilku
          miesiecy banki komercyjne zdecydowanie krytyczniej oceniaja country
          risk dla takich krajow jak polska, slowacja czy wegry (vide
          dzisiejsza cena credit default swaps na polskie papiery dluzne).
          kilka projektow konkurujacych w regionie CEE z nasza a1 mimo wyboru
          kocesjonariusza wciaz nie moze doczekac sie domkniecia
          finansowego ...

          jesli w takim otoczeniu koncesjonariuszowi uda sie znalezc
          wystarczajaco duzo bankow i dopiac finansowanie bedzie to WIELKI
          sukces.

          inna sprawa, ze a1 i a2 to projekty odziedziczone po sld i pis-lpr-
          so, na ktore przetargi trwaja od bodajze ponad 2 lat. de facto rzad
          ma tu zwiazane rece umowami kocesyjnymi przygotowanymi przez
          poprzednikow i jesli chce autostrad na euro 2012 nie ma pola do
          manewru. byloby jednak dobrze, gdyby przed przygotowaniem kolejnych
          przetargow na koncesje rzad krytycznie przyjrzal sie zawartym
          dotychczas umowom, rozejrzal sie tez troche zagranica - osobiscie
          szczegolnie polecam przyklad wegier, gdzie od przetargu do finacial
          close potrzebuja niecale 8 miesiecy (!!!!!!) a odradzam przyklad
          niemiec (gdzie przetarg na koncesje na pierwsze 4 a-modelle trwal
          najkrocej 2,5 roku) - i ulepszyl nasz rodzimy model koncesyjny
          zawierajacy czesciowo - jak sie zdaje - nie wywazony podzial ryzyk.

          i ostatnia uwaga na koniec: credit crunch daje rzadowi okazje na
          odjescie "z twarza" od nierealnego postulatu aby to koncesjonariusz
          ponosil ryzyko ruchu. obecnie stosowane rozwiazanie z gwaracjami
          skarbu panstwa powoduje, ze to faktycznie rp ponosi to ryzyko, choc
          rownoczesnie koncesjonariusz niezmiennie zachowuje szansa na
          dodatkowy zysk w sytuacji wyzszego niz zalozony poziomu ruchu.
          bedzie prosciej, sprawiedliwiej, DUZO szybciej i DUZO taniej, jesli
          w przyszlosci przejdziemy na sprawdzony w UK model koncesyjny z
          availability payments.
          • c355 Re: Powstanie 180 km autostrady A1 na odcinku Łód 26.12.08, 01:40
            Gość portalu: giles napisał(a):

            > szczerze mowiac mam powazne watpliwosci czy uda sie w najblizszym
            > czasie doprowadzic do financial close. w gre wchodzi prawdopodobnie
            > sfinansowanie ok. EUR 1 mrd. nawet jesli EIB sfinansuje max. tego co
            > moze czyli EUR 200 mln., to reszta czyli ok EUR 800 mln bedzie
            > musiala pochodzic z bankow komercyjnych. o ile jeszcze przed 9-10
            > miesiacami taka kwota nie byla niczym niezwyklym, o tyle dzisiaj
            > szalenie trudno uzyskac srodki na duzo mniejsze projetky w "starej
            > europie".

            Z uzyskaniem kredytu na 1 mld EUR na odcinek A1 GTC nie było problemu :
            pl.pl.allconstructions.com/portal/index/article/5188
            W dzisiejszych czasach gdy dla dużych inwestorów pozostają jedynie lokaty na 0%
            w USA, taka oprocentowana pożyczka z gwarancjami państwa to jest niezła gratka.


            • giles Re: Powstanie 180 km autostrady A1 na odcinku Łód 29.12.08, 23:22
              a1 sfinansowaly na spolke eib oraz rzadowe nib (taki skandynawski
              bank rozwoju) i sek. zaden bank komercyjny nie jest zaangazowany w
              ta transakcje. mozemy sie tylko domyslac, ze udzial tych dwoch
              instytucji publicznych na a1 to zasluga szczegolnych stosunkow z
              koncernem skanska.

              na ile hiszpanie ze zwyciezkiego konsorcjum beda w stanie
              zmobilizowac srodki z COFIDESu (hiszpanski odpowiednik nib czy eib)
              dowiemy sie - miejmy nadzieje - juz wkrotce.

              "W dzisiejszych czasach gdy dla dużych inwestorow zostają jedynie
              lokaty na 0% w USA, taka oprocentowana pożyczka z gwarancjami
              państwa to jest niezła gratka".

              jesli dobrze rozumiem gwarancje skarbu panstwa na a1 dotycza jedynie
              sytuacji, w ktorej ruch na odcinku koncesyjnym, wbrew zalozeniom w
              modelu finansowym w momencie zamkniecia finansowego, nie osiagnie
              pewnego minimalnego pulapu. to oznacza mniej wiecej tyle, ze
              zobowiazania rzad rp nie maja, jak sie wydaje, charakteru letter of
              credit. przy prawie 30letnim okresie finansowania, rating spolki
              koncesyjnej to jakeis 2 noches ponizej dzisiejszego ratingu polski.
              czyli na granicy investment grade/seculative grade. wbrew twojemu
              twierdzeniu malo jest dzisiaj chetnych do zainwestowania klikuset
              milinow euro na wiecej niz kilka lat w taka asset class.
          • c355 Re: co za tępy idiota z ciebie 26.12.08, 08:51
            stefaniak78 napisał:

            > Brawo, bystrzacho.
            >
            > tak swoja droga, to GDDiKA dysponujac budzetem 30 mld pln zamierza w tym roku
            > oddac do uzytku 236 km autostrad i drog ekspresowych. wychodzi 127 mln pln za
            > kilometr. dla nich tez brawo.

            Aktualna wielkość budżetu nie zmienia faktu ze odcinki autostrad buduje się -
            gdy już formalności będą załatwione - po 2-3 lata, w szczególności przez
            koncesjonariuszy (tak jak w tym przypadku czy GTC i Kulczyka) którzy z budżetem
            GDDiKA ma ją niewiele wspólnego.
    • emeryt21 "polskie drogi" 08.09.09, 07:53
      Oczywiscie ta autostrada jest potrzebna.Wszystkie "planowane"
      autostrady sa potrzebne.Niestety sa one jedynie planowane a do
      budowy jeszcze daleka droga....
      Najbardziej potrzebne drogi,drogi szybkiego ruchu,znacznie tansze
      niz autostrady,leza odlogiem,bo nie sa potrzebne warszawiakom.
      Popatrzcie na mape przebiegu drog to zobaczycie co sie dzieje......
      Ktos powie,ze jestem malkontentem.Tak i bedzie mial racje,bo budowa
      drog dla uprzywilejowanej czesci uzytkownikow to skandal na miare
      XXI wieku.Tak bylo,jest i bedzie.....

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka