siskom_tak
05.04.07, 01:28
Oświadczenie niniejsze jest wspólnym stanowiskiem władz samorządowych, organizacji pozarządowych, polityków oraz osób fizycznych na temat wariantów Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Warianty te na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad analizowało biuro projektowe Profil Polska Sp. z o.o. w opracowaniu „Koncepcja wariantowych przebiegów trasy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła „Marki” do węzła „Lubelska” wraz z analizą wielokryterialną”.
Jedyne, co łączy niżej wymienionych to troska o dobro Warszawy i warszawskiej aglomeracji, troska o zachowanie podwarszawskich terenów cennych przyrodniczo w stanie nienaruszonym, a także troska o przestrzeganie prawa.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanych rozwiązań Wschodniej Obwodnicy Warszawy my, niżej podpisani:
1. Popieramy objęcie cennych przyrodniczo lasów rembertowsko-okuniewskich, zawierających się pomiędzy Zielonką, Turowem, Ossowem, Ostrowikiem, Okuniewem, Sulejówkiem oraz dzielnicami Warszawy Wesołą i Rembertowem
(zał. 1), stanowiących historyczne miejsce Bitwy Warszawskiej 1920 roku, ochroną w formie parku krajobrazowego i kulturowego.
2. Sprzeciwiamy się przebiegowi Wschodniej Obwodnicy Warszawy S17 w wariancie W3 (tzw. wariant samorządowy), który jest drastycznie szkodliwy dla środowiska przyrodniczego. Oceniamy, że warianty biegnące po terenach zarezerwowanych od lat pod budowę WOW w korytarzu Marki, Wesoła, Zakręt (zał. 2), są mniej szkodliwe dla przyrody i mogłyby być realizowane, po uwzględnieniu szczegółowych uwag i zaleceń organów ochrony przyrody wraz z urządzeniami maksymalnie chroniącymi zdrowie mieszkańców.
3. Wnioskujemy, by wyznaczanie przebiegu tras komunikacyjnych w Warszawie i okolicach było oparte jedynie na merytorycznych przesłankach i było wynikiem analiz niezależnych od inwestora specjalistów od drogownictwa i ochrony środowiska, a nie lobbyingu wpływowych osób. Apelujemy do decydentów, by szanowali prawo, istniejące plany zagospodarowania przestrzennego i wszystkie wcześniejsze ustalenia
4. Wnioskujemy też o pilne rozpatrzenie możliwości zbudowania pozamiejskiej obwodnicy Warszawy składającej się z dróg wyższych klas, poprowadzonych w sposób najmniej konfliktowy, uwzględniający zarówno interes społeczny jak i ochronę obszarów cennych przyrodniczo.
5. Apelujemy aby do czasu wybudowania pozamiejskiej obwodnicy Warszawy składającej się z dróg wyższych klas, o takie zorganizowanie ruchu, by tranzyt musiał ominąć miasto stołeczne, przez skierowanie go np. na tzw. Dużą Obwodnicę Warszawy składającą się z ciągu dróg krajowych nr 50 i 62.
Załączniki:
1. Projekt Parku Krajobrazowego im. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
2. Warianty Wschodniej Obwodnicy Warszawy analizowane przez Profil Polska Sp. z o.o.
3. Uchwała Nr VI/56/07 Rady Miasta Zielonka z 26.03.2007 r.
4. Stanowisko Rady Dzielnicy Praga Południe m.st. Warszawy w sprawie przebiegu Wschodniej Obwodnicy Warszawy
-------------
Oświadczenie podpisali
Organizacje pozarządowe:
Liga Ochrony Przyrody Zarząd Okręgu Stołecznego
Stowarzyszenie "Eko-Ochrona"
"Zielony Wiąz" Stowarzyszenie Obrońców Naturalnych Dóbr Mazowsza
Komitet Protestacyjny Mieszkańców Gminy i Miasta Halinów
Komitet Protestacyjny Mieszkańców Sulejówka
Komitet Protestacyjny Mieszkańców Gminy Wiązowna
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
Stowarzyszenie Obrońców Doliny Wisły
Władze samorządowe:
Burmistrz Miasta Halinów
Starosta Powiatu Mińskiego
Przewodniczący Rady Powiatu Mińskiego
Władze Gminy Wiązowna
Politycy:
Poseł na Sejm RP Marian Piłka - PiS
Poseł na Sejm RP Henryk Kowalczyk - PiS
Senator RP Henryk Górski - PiS
Pełnomocnik PiS w Halinowie Adam Ciszkowski
Platforma Obywatelska Koło Gminne w Halinowie
Dodatkowo wsparli nas przedstawiając swoje własne opinie na temat wariantów WOW:
Rada Dzielnicy Praga Południe
Rada Miasta Zielonka
Stowarzyszenie Chrońmy Mokradła - CMok
Dr Witold Lenart z Uniwersytetu Warszawskiego, rzeczoznawca MŚ, biegły Wojewody Mazowieckiego
Więcej szczegółów na stronie:
siskom.waw.pl/s17.htm