Dodaj do ulubionych

PKP: Zero inwestycji lub ogromna podwyżka cen bile

01.09.05, 22:47
W 2006 roku w budżecie państwa nie będzie środków na inwestycje w
infrastrukturę kolejową dostępną dla pasażerów.

To oznacza zatrzymanie inwestycji lub gigantyczną podwyżkę cen biletów, nawet
o połowę - poinformował w komunikacie przekazanym w czwartek PAP rzecznik
prasowy PKP SA Michał Wrzosek.

Dodał, że resort finansów wykreślił z projektu budżetu na 2006 rok środki na
inwestycje w kolej, o które wnioskowało Ministerstwo Infrastruktury.

"Konieczność zaspokojenia potrzeb finansowych z biletów na sumę miliarda
złotych oznaczać będzie podwyżkę cen wszystkich biletów, także przewoźników
niezależnych od PKP (np. samorządowych). Znikną wszystkie specjalne oferty,
pociągi i promocje wszystkich przewoźników czy tanie linie kolejowe. Trzeba
będzie bowiem zapewnić jak największe wpływy z biletów" - napisał Wrzosek.

Zaznaczył, że w przypadku wstrzymania inwestycji, nie dojdzie w przyszłym roku
do modernizacji linii Warszawa-Gdańsk, Wrocław- Poznań, nie będzie także
środków na dołożenie naszej części pieniędzy do środków unijnych na linię
Warszawa-Łódź. To spowoduje, że czas podróży na najważniejszych odcinkach
wydłuży się o kilkanaście minut.

"Zagrożone będą też środki z Unii Europejskiej na inwestycje w linie kolejowe.
Bez tzw. wkładu własnego Grupa PKP może stracić prawie 2 miliardy złotych z
unijnego budżetu przeznaczonego na dofinansowanie inwestycji w linie kolejowe
w 2006 roku" - podkreślił Wrzosek.

Dodatkowo decyzja resortu finansów oznacza niepewną przyszłość pociągów
międzynarodowych i międzywojewódzkich. "Ministerstwo Infrastruktury zwróciło
się o pokrycie deficytu przewozów międzywojewódzkich. W projekcie budżetu nie
znalazła się na ten cel ani jedna złotówka. Przejazdy powodują stratę rzędu
200 milionów złotych, którą pokrywa PKP" - poinformował Wrzosek.

Podkreślił, że Polska, jako jedyne państwo UE, nie będzie pokrywać strat w
ramach specjalnych kontraktów, które kolej wykonuje realizując usługi
publiczne (przejazdy międzywojewódzkie) i umowy międzynarodowe (przejazdy
międzynarodowe).

W 2005 r. PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą na inwestycje w infrastrukturę
kolejową ponad miliard złotych. 325 mln zł pochodzi z budżetu państwa, 450 mln
zł to środki unijne zdobyte w specjalnie przygotowanych projektach. Pozostała
część pochodzi ze środków własnych Grupy PKP.

W 2006 roku mają rozpocząć się inwestycje na sumę 3 mld zł. Dwie trzecie
funduszy ma pochodzić ze środków UE, jedną trzecią musi wyłożyć państwo
polskie. Najważniejsze zadania inwestycyjne PKP na przyszły rok to m.in.
przystosowanie linii Warszawa-Gdańsk, Poznań- Wrocław, Warszawa-Zgorzelec,
Warszawa-Łódź do prędkości 160 km/h, a linii Warszawa-Katowice do prędkości
200 km/h.
/onet/
Obserwuj wątek

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka