Dodaj do ulubionych

Dotacje unijne dla PKP a VAT

18.08.06, 11:37
Przyznam, że czegoś w tym artykule nie rozumiem /ale o tym na końcu :)

gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,3556357.html
Polskie koleje mają problem - mogą dostać z Unii Europejskiej miliardy euro
na inwestycje i modernizację, ale nie mają z czego zapłacić podatku VAT.
W latach 2007-13 PKP Polskie Linie Kolejowe mają szansę na ponad 4 mld euro
unijnych dotacji. Wszystko po to, żebyśmy wreszcie mogli jeździć pociągami
szybko i bezpiecznie. Ale PKP PLK może nie mieć pieniędzy na zapłacenie setek
milionów euro podatku VAT swoim kontrahentom realizującym inwestycje. - Grozi
nam niewykorzystanie unijnych pieniędzy - przestrzega Janusz Piechociński,
ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

O co chodzi? Od naszego wejścia do Unii Europejskiej obowiązuje 22-proc.
stawka VAT przy inwestycjach kolejowych. Wcześniej część inwestycji
finansowana z funduszy przedakcesyjnych była obłożona zerową stawką podatku.
Teraz wykonawcy inwestycji doliczają do rachunków podatek, który musi
zapłacić PKP PLK. Problem polega na tym, że VAT nie jest tzw. kosztem
kwalifikowanym, a więc nie może być refundowany z unijnych funduszy. PLK musi
znaleźć na to środki własne bądź uzyskać pieniądze z budżetu państwa.

- Kwestia VAT-u jest newralgiczna, sygnalizowaliśmy już ten problem w
Ministerstwie Transportu - mówi Teresa Zwiernik, członek zarządu PKP PLK.
Jeśli firma nie znajdzie pieniędzy na podatek, wtedy poszkodowani będą
głównie wykonawcy kontraktów inwestycyjnych. - To stawia pod znakiem
zapytania przyszłe inwestycje - mówi Maciej Radziwiłł, prezes firmy Trakcja
Polska PKRE wykonującej m.in. modernizację linii kolejowej Skierniewice -
Koluszki.

Dlaczego? Bo jeśli takie firmy jak Trakcja nie dostaną VAT-u od PLK, to nie
będą w stanie zapłacić podatku, który doliczają jej do faktur podwykonawcy
czy dostawcy, np. huty dostarczające szyny lub dostawcy kabli. Poza tym firma
musi regularnie odprowadzać podatek do urzędu skarbowego.

W przyszłości więc firmy podpisujące kontrakty z PKP PLK będą miały dwa
wyjścia - albo wstrzymywać prace do czasu zapłaty przez PKP PLK zaliczki wraz
z VAT-em, albo wykładać 22-proc. podatek z własnej kieszeni i liczyć na to,
że PKP szybko uzbiera pieniądze i im zapłaci.

Dla firm, których obroty w dużym stopniu zależą od kontraktów kolejowych,
jest to duży powód do zmartwienia. - Nie chciałbym pozywać do sądu swojego
głównego klienta PKP PLK za zwłokę w płatnościach. Jednak jeśli moja firma
nie dotrzyma terminów, to nikt z moich kontrahentów nie znajdzie dla nas
litości - dodaje Radziwiłł.

Według Janusza Piechocińskiego może dojść do sytuacji, że PKP PLK, żeby
zapłacić podatek, będzie musiało z czegoś zrezygnować - np. z płacenia ZUS -
lub bardziej się zadłużyć w bankach.

Pewnym rozwiązaniem patowej sytuacji byłoby oddłużenie firmy PKP Przewozy
Regionalne, której długi względem innych spółek z Grupy PKP przekraczają 2
mld zł (jej dług w stosunku do PKP PLK to blisko 1,3 mld zł). Problem w tym,
że w budżecie na przyszły rok nie będzie pieniędzy na ten cel, bo resort
finansów szuka oszczędności.

Pieniędzy trzeba więc szukać gdzie indziej. PKP PLK planuje w najbliższym
czasie wybór w przetargu doradcy finansowego, który miałby m.in. zaproponować
sposoby na znalezienie pieniędzy na VAT.
---
A więc nie rozumiem tego zdania:
"Problem polega na tym, że VAT nie jest tzw. kosztem kwalifikowanym, a więc
nie może być refundowany z unijnych funduszy. PLK musi znaleźć na to środki
własne bądź uzyskać pieniądze z budżetu państwa".

Problem dotyka kwestii funduszy na lata 2007-13, a więc okresu, w którym VAT
ma być podatkiem kwalifikowanym dla jego płatników oraz podatkiem
niekwalifikowanym dla beneficjentów, którzy nie go nie odliczają /właściwie
to ma chyba zostać tak, jak jest obecnie w perspektywie 2005-06/. Jeśli PKP
płaci na co dzień VAT, to otrzyma jego zwrot po rozliczeniu projektu /koszt
niekwalifikowany/, jeśli go zaś nie płaci, jest to koszt kwalifikowany. Nie
sądzę, by spółka PKP PLK nie był na co dzień VATowcem, więc jaki jest
problem, skoro ten VAT musi zapłacić, ale go odzyska?
Z treści artykułu zaś wynika, że PKP znowu wtopi /nasze/ pieniądze, czyli
musi bezsensownie się zadłużać.
A tak a'propos VATu, to ponoć ma on być kosztem kwalifikowanym, bez względu
na status podatnika /czy jest czy nie jest VAtowcem/.
Czy ktoś może mi pomóc rozwiązać tę vatowską zagadkę...:)
pozdrówka z upalnego, acz chłodzonego wiatrakiem biurka na II piętrze
Obserwuj wątek
    • costa01 Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 21.08.06, 09:47
      Hmm artykuł faktycznie mocno pokręcony ...
      Całkowicie się z Tobą zgadzam, że VAT to żaden problem, bo albo się nie jest V-
      atowcem i wtedy jest on kwalifikowany, albo się nim jest i wtedy jest jego
      zwrot. Tak więc również nie rozumiem, co to za sztuczny problem. Do głowy
      przychodzą mi dwie sensowne mysli:
      1. Autor oraz osoba z którą rozmawiał -niezbyt dobrze orientuje się w
      przepisach dot. FS i kwestii VAT-u,
      2. Być może, PKP jest jakimś dziwnym tworem, który ma jakąś niestandardową
      sytuację jeżeli chodzi o podatek VAT -ale ta opcja wydaje mi się mało
      prawopodobna.

      "A tak a'propos VATu, to ponoć ma on być kosztem kwalifikowanym, bez względu
      na status podatnika /czy jest czy nie jest VAtowcem"

      O tym to nic nie słyszałem, przeglądałem nowe rozporządzenia unijne na kolejny
      okres programowania i na nic takiego nie trafiłem. Mógłbyś podac źródło tych
      informacji.
      • hubertus_zamoscicus Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 21.08.06, 12:52
        Z tym PKP przychodzi mi do głowy taka możliwość: Jest to koszt niekwalifikowany
        (pkp jest vatowcem), na który nie ma kasy. Trochęto bez sensu, ale..kto
        powiedział, że Polska to kraj sensu?

        costa01 napisał:
        A tak a'propos VATu, to ponoć ma on być kosztem kwalifikowanym, bez względu
        > na status podatnika /czy jest czy nie jest VAtowcem"
        >
        > O tym to nic nie słyszałem, przeglądałem nowe rozporządzenia unijne na
        kolejny
        > okres programowania i na nic takiego nie trafiłem. Mógłbyś podac źródło tych
        > informacji.

        Mówiło się o tym przy okazji :
        forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=34218&w=33705375
        2) Ułatwienia przyjęte we wrażaniu funduszy strukturalnych:

        - unijne dotacje będą mogły pokrywać do 85 proc. kosztów dotowanego projektu
        (do tej pory było to 75 proc.)

        - beneficjenci nie będący płatnikami VAT, np. samorządy terytorialne,
        przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, itp. będą mogły odzyskać koszty tego
        podatku z brukselskich dotacji. Ograniczy to obciążenia dla polskiego budżetu
        państwa oraz budżetów tych projektodawców

        - do 2010 r. wszystkie rozpoczęte projekty i inwestycje będą miały trzyletni
        okres rozliczania - (przyjęcie zasady n+3), a nie jak do tej pory dwuletni
        okres rozliczania (n+2)


        ...ale z tym Vatem coś jednak źle zinterpretowałem. Sytuacja pozostaje taka,
        jak dotychczas, tak?
        Poza tym costa mógłbym prosić Cię o namiary na nowe rozporządzenia w sprawie
        2007-13 /obecnie bazowałem na interpretacjach, ale warto czytać wytyczne u
        źródeł/.
        pozdrawiam
        i dzięki
        • costa01 Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 22.08.06, 08:10
          Poniżej podaję link do nowych rozporządzeń unijnych na lata 2007-2013, dla
          wszystkich zainteresowanych (wersje polsko i angielsko języczne). Może
          utworzymy sobie taki punkt wymiany poglądów i doświadczeń odnośnie nowego
          okresu programowania.

          www.mrr.gov.pl/Aktualnosci/Nowe+rozporzadzenia+unijne+dotyczace+polityki+spojnosci+na+lata+2007-2013.htm
    • alohaa Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 22.08.06, 08:08
      Drogi Hubertusie, wydaje mi się, że mylisz dwie rzeczy tj, koszty
      kwalifikowalne w proejkcie z kosztami, które zwraca BRuksela. w zadnym funduszu
      bruksela nie zwraca pieniędzy wydanych na VAT. VAT, nawet jesli jest
      kwalifikowalny w projekcie to jest pokrywany przez nasz budzet krajowy. Stąd
      (przynajmniej tak sądzę) stwierdzenie autora artykułu, iż podatek VAT jest
      niekwalifikowalny.

      Natomiast co do kwestii, dlaczego jest to tak problematyczne dla PKP .. może
      budzet panstwa nie ma zamiaru dokładać do inwestycji na PKP. Są to gigantyczne
      środki, a poza tym PKP i bez tego sporo dostaje z budżetu.
      • hubertus_zamoscicus Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 22.08.06, 09:16
        Co trzy głowy to nie jedna. I chyba takie wytłumaczenie autor miał na myśli,
        choć przyznacie, że z rzetelnością dziennikarską mało ma to wspólnego. Efekt?
        Widać to choćby po komentarzach do artykułu na stronach GW
        • adamus.b Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 24.08.06, 07:57
          www.europarl.europa.eu/news/public/story_page/059-9554-186-07-27-910-20060705STO09553-2006-05-07-2006/default_pl.htm
          Proszę a tu inaczej. Tak mi się wydawało, ze to niemożliwe, że VAT jest
          niekwalifikowany. W żadnym przypadku nie jest on obecnie pokrywany z budżetu
          państwa - przecież w projekcie rozliczamy się wg normalnych zasad (%) i później
          nie wydaje mi się, że nagle pańśtwo wzięłoby skądś kasę na VAT. A byłaby to
          olbrzymia suma.
          Pozdrawiam
          • hubertus_zamoscicus Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 24.08.06, 11:43
            Dziękli za linka:

            "Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

            Po negocjacjach ze sprawozdawcą i parlamentarną Komisją Rozwoju Regionalnego,
            Rada zgodziła się uwzględnić w swoim stanowisku najważniejsze zastrzeżenia
            Parlamentu w stosunku do projektu rozporządzenia dotyczącego Europejskiego
            Funduszu Rozwoju Regionalnego.

            Początkowo Komisja Europejska proponowała, aby niepodlegający zwrotowi VAT był
            kwalifikowalny wyłącznie w przypadku EFS. Rada Europejska stwierdziła, że
            niepodlegający zwrotowi VAT będzie kwalifikowalny na zasadach EFRR, EFS i
            Funduszu Spójności wyłącznie dla tych państw członkowskich, których PKB nie
            przekracza 85% średniego PKB w UE. Parlament Europejski złożył natomiast
            wniosek, by warunki ustalane dla wyżej wymienionej grupy państw członkowskich
            rozciągnąć na wszystkie państwa członkowskie. Ostatecznie Rada podjęła decyzję
            o przyjęciu tego wniosku Parlamentu Europejskiego i rozszerzyła
            kwalifikowalność niepodlegającego zwrotowi VAT na wszystkie państwa
            członkowskie".
            ---
            Ach ten żargon prawniczy - zęby mozna na nim zjeść. Czyli wychodzi na to, że
            VAT będzie kwalifikowany /i wypłacany z budżetu UE/ dla beneficjentów nie-
            płatników VATu.
    • costa01 Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 24.08.06, 13:15
      Jak dla mnie sprawa jest prosta, wystarczy siegnąć do Rozporządzenia WE w
      sprawie EFRR:
      art. 7 "Kwalifikowalność wydatków"
      1. Następujące wydatki nie są kwalifikowalne do wsparcia w ramach EFRR:
      ....
      d) podlegający zwrotowi VAT

      i po sprawie :)
      • adamus.b Re: Dotacje unijne dla PKP a VAT 24.08.06, 14:59
        Dla mnie też:) Po prostu zostają dotychczasowe zasady. Vat jest kosztem
        kwalifikowanym jeżeli nie można go odzyskać. Logiczne, Cięzko, żeby ktoś na VAT
        zarabiał.
        W tym przypadku wydaje się, że po prostu PKP ma możliwośc odzyskania podatku
        VAT dlatego w ich przypadku nie jest kosztem kwalifikowany.
        Pozdrawiam

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nie pamiętasz hasła lub ?

Nakarm Pajacyka