Dodaj do ulubionych

jak to je po polsku? czyli co to je :))

16.12.05, 20:08
prawiech kupiou na to wszyske skuadniki ale coby to szynknoc komus we Polsce
musza wiedziec jak to sie nazywo?

www.weihnachtsstadt.de/Bilder/Fotos/Feuerzangenbowle.jpg
ps

a tak przi okazji je to sam do niykerych chyba mauo zagadka:))

Obserwuj wątek
      • rodack2000 Crambambuli 16.12.05, 23:01
        glück auf! darunter fajni lied o tym auf dem foto :)

Crambambuli, Du Göttertrank!
        Heut und ewig sei Dir Dank!
        Hauch Deinen Odem in müde Gestalten,
        Lass Deinen Feuergeist über uns walten!
        Du Mischung aus Zucker, Sonne und Trauben
        Bekehrst ja selbst Ketzer zum einzigen Glauben.
        Bläst blauen Geist in unsere Köpfe,
        Verwandelst sie in Crambambuli - Töpfe!
        Treibst in Gehirnen seltsame Blüten,
        Weißt grausig und feurig in Bäuchen zu wüten!
        Bringst selbst die Mürrischen zum Lachen,
        Wirfst sie dem Rausch in den teuflischen Rachen!
        Bist doch ein gar diabolisch Gebrau,
        Machtest so manchen schon zur Sau!
        Denn wer Dich nicht trinkt mit Maß und mit Muße,
        Beim Jammer der Katzen tut fürchterlich Buße!
        Doch nun lasst uns feiern, durchzechen die Nacht,
        Crambambuli hat Freude, hat Frohsinn gebracht!
        Nun singt ein Lied aus voller Brust:
        Crambambuli, Du höchste Lust!
        • rodack2000 Re: Crambambuli 16.12.05, 23:08
          uind noch etwas:

1.
          Krambambuli, das ist der Titel des Trank's, der sich bei uns bewährt;
          er ist ein ganz probates Mittel, wenn uns was Böses widerfährt.
          |: des Abends spät, des Morgens früh trink' ich mein Glas Krambambuli,
          Krambimbambambuli, Krambambuli! :|
          2.
          Hielt' Jupiter in seinem Reiche noch jetzt ein stattliches Bankett:
          wenn unter der geweihten Eiche das Göttervolk Redouten hätt'
          |: es gäbe nach der Symmetrie erst Nektar, dann Krambambuli.
          3.
          O wär' Homerus noch am Leben und Flaccus und Anakreon,
          wie würden sie Dich nicht erheben, Du trüg'st den Efeukranz davon!
          |: Catull schrieb eine Elegie zum Lobe des Krambambuli.
          4.
          Bin ich im Wirtshaus abgestiegen, gleich einem großen Kavalier,
          dann lass' ich Brot und Braten liegen und greife nach dem Pfropfenzieh'r;
          |: dann bläst der Schwager tantari zu einem Glas Krambambuli.
          5.
          Reißt mich's im Kopf, reißt mich's im Magen, hab' ich zum Essen keine Lust,
          wenn mich die bösen Schnupfen plagen, hab' ich Katarrh auf meiner Brust:
          |: was kümmert mich die Medici? Ich trink mein Glas Krambambuli.
          6.
          Wär' ich zum großen Herrn geboren, wie Kaiser Maximilian,
          wär' mir ein Orden auserkoren, ich hängte die Devise dran:
          |: "Toujours fidele et sons souci, c'est l'ordre du Crambambuli."
          7.
          Ist mir mein Wechsel ausgeblieben, hat mich das Spiel labet gemacht,
          hat mir mein Mädchen nicht geschrieben, ein'n Trauerbrief die Post gebracht:
          |: dann trink' ich aus Melancholie ein volles Glas Krambambuli.
          8.
          Ach wenn die lieben Eltern wüssten der Herren Söhne große Not,
          wie sie so flott verkeilen müssten, sie weinten sich die Äuglein rot.
          |: Indessen tun die filii sich bene beim Krambambuli.
          9.
          Und hat der Bursch kein Geld im Beutel, so pumpt er die Philister an
          und denkt: Es ist doch alles eitel, vom Burschen bis zum Bettelmann.
          |: Denn das ist Philosophie im Geiste des Krambambuli.
          10.
          Und fällt der Bursche durchs Examen, so schert er sich den Teufel drum;
          er reiset doch in Gottes Namen keck in der ganzen Welt herum
          |:und denkt: Das war verlorne Müh'! Doch Mut, mir bleibt Krambambuli!
          11.
          Dich ehren große Herrn und Prinzen, bei Tafel zierst du das Dessert,
          in böhm- und ung'rischen Provinzen, hält Dich der Adel hoch im Wert.
          |: Da trinken du, er, wir, ihr, sie, Krambambuli, Krambambuli.
          12.
          Sollt' ich für Ehr' und Freiheit fechten, für's Vaterland zu Tode gehn,
          so blitzt der Stahl in meiner Rechten, ein Freund wird mir zur Seite steh'n.
          |: Ich sprech' zu ihm: "Mon cher ami, zuvor ein Glas Krambambuli!"
          13.
          Ihr dauert mich, Ihr armen Toren, Ihr liebet nicht, Ihr trinkt nie Wein:
          zu Eseln seid Ihr auserkoren, und dorten wollt Ihr Engel sein,
          |: sauft Wasser wie das liebe Vieh und meint, es sei Krambambuli.
          14.
          Sollt' ich dereinst zur Hochzeit schreiten mit einer tugendhaften Braut,
          so lass' ich kein groß' Mahl bereiten, wenn mich der Priester angetraut;
          |: dann geb' ich ohne Zer'monie Kaffee, Bisquit, Krambambuli.
          15.
          Krambambuli soll mir noch munden, wenn jede andre Freude starb,
          wenn mich Freund Hein beim Glas gefunden und mir die Seligkeit verdarb:
          |: ich trink mit ihm in Kompagnie das letzte Glas Krambambuli.
          Krambimbambambulí, Krambambuli! :|
          16.
          Wer wider uns Krambambulisten sein hämisch' Maul zur Missgunst rümpft,
          den halten wir für keinen Christen, weil er auf Gottes Gabe schimpft;
          |: ich gäb' ihm, ob er Zeter schrie, nicht einen Schluck Krambambuli.
          Krambimbambambulí, Krambambuli! :|
        • rodack2000 Nazwa Krambambuli... 16.12.05, 23:11
          pochodzi aus Ostdeutschland - aus Danzig!

Krambambuli wurde in Danzig der Wacholder-Branntwein genannt (Kranewitt =
          Wacholder).
          In südwestdeutschen Mundarten ist der Ausdruck "Krampel" für Schnaps bezeugt.
          Studentensprachlich bedeutet es zunächst auch allgemein Schnaps, später dann
          ein aus Wein, Zucker, Schnaps und verschiedenen Gewürzen gebrautes heißes
          Getränk.
          Das Krambambuli-Lied wurde 1745 in Halle erstmals verlegt und zählte damals 49
          Strophen. Zwei Jahre später nahm es Wittekind in seine unter dem Pseudonym
          Crescentius Koromandel erschienene Gedichtsammlung auf und erweiterte es auf
          102 Strophen. Etwa um 1795 wurden von einem unbekannten Verfasser weitere 101
          Strophen hinzugedichtet.
            • rita100 Re: Crambambuli 17.12.05, 16:18
              Ledwo żyję po tym ponczu , ale czy to się nie nazywają 'balsamy' ;)))One mają
              specyficzne nazwy.
              Balsam dla ducha ;)))
              Dojdziemy do nazwy własciwej po omówieniu wszystkich trunków ;)
              zdrowo pozdrawiam
                    • rita100 Re: Crambambuli 17.12.05, 20:06
                      Laband - balsamy to moja specjalizacja, ale o tym mogę dopiero po świetach. Sa
                      nawet specjalne balsamy na Sylwestra, zapewniam Cie , że nudzić się przy nich
                      nie będziesz.
                      A wiecie jakie są rodzaje wina i to nie mówię i fachowych nazwach, raczej o
                      duchowym odczuciu.
                        • rita100 Re: Crambambuli 17.12.05, 20:14
                          ale nie teraz , już sobie te trunki i mieszanki przygotowuje.
                          A czy wiecie , że jest trunek na bazie robionej galaretki z owocami i
                          alkoholem , ponoć doskonały i ma nazwę - ale , dziś w biegu piszę.
                          • szwager_z_laband Re: Crambambuli 17.12.05, 20:17
                            no to coroski wiyncyj zech je ciekawski :))

ps

jo uwielbiom moja szwagerka - a to ino skisz odniyj myntolowych drinkow - tak
                            sie w tym wyspecjalizowaua, ze strach do niyj isc na fajer :))
                            • rita100 Re: Crambambuli 17.12.05, 20:20
                              Wiesz, że myntolowe drinki nie spotkałam - jakies kiedyś curacro, czy jak tam
                              było mentolowe
                              może mi się uda dziś cos ciekawego jeszcze włożyć.
                              • ballest Re: Crambambuli 17.12.05, 20:26
                                "Balsam Pomorski smakuje, jak Żołądkowa Gorzka, ale jest o połowę tańszy. Jak
                                się dobrze poszuka butelkę 0,7 można nabyć za 17 złotych z groszami. Na ogół
                                jednak 0,5 litra kosztuje ok 15 złotych. Fantastyczna propozycja dla wszystkich
                                smakoszy. Nie polecam jednak w dużych ilościach, gdyż po upływie kilku godzin
                                od spożycia napitek wywołuje trwające kilka chwil zaniki pamięci - ale to
                                pewnie tylko moje subiektywne wrażenie po pierwszej próbie hurtowego spożycia
                                Balsamu. Tak czy owak, dla mnie Balsam jest objawieniem na polskim rynku tak ze
                                wzgęldu na smak jak i na cenę."
                                • rita100 Re: Wino 17.12.05, 20:28
                                  Tak ,Ballest , nie chciałam tego powiedzieć , że popularność Balsamu
                                  Pomorskiego jest przede wszystkim dzięki cenie.
                                  Teraz cos o winie będzie - coś wykwintnego.
                                  • szwager_z_laband Re: Wino 17.12.05, 20:32
                                    To fakt, a nojtaniyj bou kedys (jak mi ktos przi straganie pedtziou:) we Tesco -
                                    ale jak by niy bouo smakuje a to je tysz wazne :))

A jak idzie o wina to wola suchac jak godac :)
                                    • rita100 Re: Wino 17.12.05, 20:35
                                      szwager_z_laband napisał:

> To fakt, a nojtaniyj bou kedys (jak mi ktos przi straganie pedtziou:) we
                                      Tesco
                                      > -
                                      > ale jak by niy bouo smakuje a to je tysz wazne :))
                                      >
                                      > A jak idzie o wina to wola suchac jak godac :)

Laband, ja uwielbiam czytać naklejki z win, tam tak potrafią opisać samk wina,
                                      że aż się dziwię skąd tyle wyszukanych słów ?
                                      Jak będziesz miał butelkę wina, to zobacz jak piszą, jak zachwalają smak :)
                                  • rita100 Re: Wino - nowy powiew wiatru 17.12.05, 20:32
                                    Polecam picie wina z winogron
                                    Wspaniały artykuł napisał Winny Bieńczyk, to już jest uczta wina , od smego
                                    czytania można być pijanym i to tkliwie i beztrosko, posłuchajcie :
                                    "Mam na stole przed sobą dwa wina - czerwone wytrawne. Solidne butelki, jedna
                                    pękata, przypominająca zawodnika sumo, druga elegancka, z długą lufą, jak
                                    kolumbryna ustawiona na storc.
                                    Byle czego nie zawieramy - zdają się mówić :- przechodniu ztrzymaj się na
                                    chwilę.
                                    I przechodnie zatrzymują się i słyszą rozmowę win :
                                    Obie nazwy czerpiemy ze słownika uczuć. Pierwsze to Beztroskie, drugie zowie
                                    się Tkliwy, można też tłumaczyć jako Uczuciowy, Czuły, Pełen Afektu. Obu nazwom
                                    towarzyszą krótkie teksty poetyckie.
                                    "Beztroski biega po górach i dolinach dla rozkoszy wędrowania i przynosi
                                    pijącym krew i złoto.
                                    I dalej biegnie myśl - nie musisz być koneserem, interesować się apelacjami.
                                    Wystarczy , że masz serce i patrzysz w serce. Prawda leży nie w rozumie, lecz w
                                    uczuciu. Zapomnij o wiedzy, zrzuć z siebie zbroję chłodu i wyrachowania.
                                    Dotknij prawdziwego życia, pij z przyjemnością....Pij dla czystej przyjemności.
                                    Pij dla czytej przyjemności to właśnie nowy trend winiarni. Jest to nowy powiew
                                    picia win, zrywają z kanonem win harmonijnych i zrównoważonych, a są przy tym
                                    radosne niczym gorączka sobotniej nocy.
                                    Jest tylko jeden warunek takiego picia, a więc:
                                    "Win tego rodzaju, stawiających na emocje i interakcje, nie należy rzecz jasna
                                    pić w samotności. Butelka na dwoje to dobra miara pod względem ilości wina i
                                    ilości czlowieka.
                                    Najpierw będziecie beztroscy, póżniej ciepli, tkliwi i znowu beztroscy,
                                    cudownie beztroscy.
                                    Nic dodać nic ująć - Winny Bieńczyk ma rację.

Ale przyznacie, że cieplutkie nazwy, można nimi się upajać. Nie długo będziemy
                                    wchodzić do winiarni jak do księgarni - bardzo mi się to podoba, ach !
                                    Zauważcie , że wchodzi nowa moda picia wina.
          • rita100 Re: Crambambuli 18.12.05, 19:58
            rodack2000 napisał:

> a tu mozecie sie posuchac, jak tyn liedliveklingt
            >
            > www.r-j.oecv.at/download/music/kdidt.mp3

Słucham i switne , szkoda , że nie mamy teksu przetłumaczonego.
            To taka wzniosła piosenka na cześć Crambambuli :) fajne
            • rita100 Re: Pijaństwo zwierząt 19.12.05, 19:30
              Laband, literatury alkoholowej jest mnóstwo , ale też bywają bardzo ciekawe
              artykuły, zobaczcie co tym razem dla Was wyszukałam:
              Ubawił mnie pewien artykuł o pijaństwie zwiarząt. Wyobrażacie sobie, że gdzieś
              w Rosji ludzie zaczeli składać zażalenia do urzędów o pijaństwie psów.
              Wchodzą do sklepu , a tu warczy na nich Szarik, czasmi nawet gdy jest na
              głodzie poszarpie ponoś spodnie. Szarik musi się napić, a że nie ma pieniędzy
              to czeka , aż ktos mu fundnie. Świetna sprawa, popija sobie z każdym samotnym
              alkoholikiem i zasypia wśród pustych butelek. Ponoć jest też swietnym kompanem
              do pijaństwa, nie wznosi toastów i pokornie wysłuchuje wszystkich narzekań. Ale
              okazuje się , ze zwierząt pijanych jest bardzo dużo na świecie i alkoholizm na
              świecie poszerza się. Sami weterynarze zaczynają stosować leczenie naturalne
              czyli na kaszel przepisują wódke z pieprzem, na rozwolnienie - wodkę z solą, a
              dusze leczą - wodką czystą. Jak wróżą, coraz bardziej zwierzeta będą stawać sie
              alkoholikami , ponieważ klimat się ociepla i wszystkie jadło będzie
              fermentować. Ptaki z przyjemnością dziobią przejrzałe i sfermentowane jabłka i
              upojnie zasypiają. Gorzej maja pszczoły, bo te które wypiły upojnie nektar z
              pewnych kwiatów nie są wpuszczane do ulów i giną, ponieważ w ulach jest
              prohibicja . Najlepsza i najciekawsza sprawa jest ze ślimakami, pomoć do piwa i
              jego zapachu zaczynają przyspieszać i gdyby mogły włączyłyby trzeci bieg umiały
              by biegać. Muchy i karakony uwielbiają słodkie wina. Jeżeli pijaństwo ptaków i
              owadów nie rzuca się w oczy , to orgie dużych zwierzat kończą się tragicznie.
              Daje tu przyklad słoni, które po libacji zadeptały sześciu ludzi. Pewnie się
              zastanawiacie - skąd słonie miały tyle alkoholu ??? - juz odpowiadam -
              pomalutku...
              Ano, same sobie zrobiły, mimo, ze czytać nie umią i dobrze, bo gdyby
              przeczytały Jerofiejewa (kiedyś wytłumaczę Ci magię Jerofiejewa), słonie
              zawłanełyby swiatem. Mądre słonie zbierają sobie w jamach dojrzałe słodkie
              jabłka, nakrywaja je liśćmi i czekają na fermentację. Potem urzadzają pijaństwo
              i awanturują się. W Szawjcarii gdzieś całe stado krów zachorowało z pijaństawa
              na marskość wątroby - karmino je
              sfermentowaną kiszonką pozostałą z zeszłego roku, która zawierała dużą dawkę
              alkoholu. Jak przeliczyli krowa wypijała dziennie dwie butelki wodki.
              Teraz pytanie :
              Czy człowiek pije jak zwierzę ?
              Czy zwierzę pije jak człowiek ? ;)))
              Analizę odpowiedzi chyba sobie podarujemy ;)))

Ten fajny i zabawny artykuł napisała Marina Kirpiczewska.

Ach , jutro jest dzień wódki - będzie coś ekstra
              • rita100 Re: Dzień Wódki 20.12.05, 09:21
                Donoszę , że dziś jest Dzień Wódki benedyktyńskiej i ja stawiam ;)))
                Dzień Wódki i to 20 grudnia. W tym dniu benedyktyni co roku otwierali gąsiory z
                nalewkami przygotowywanymi nalewkami wg receptury współbraci.
                "Zakazał Pan Bóg grzeszne popełnić uczynki,
                Ale nam nie zakazał pić benedyktynki."

więc z samego rana Na zdrowie !
                      • rico-chorzow Re: Pijaństwo zwierząt 20.12.05, 13:20
                        Nie,chodzi o film w Afryce,w którym po długiej suszy przychodzi deszcz i
                        przyroda zaczyna się znowu budzić do życia,ożywają zwierzęta,zaczynają jeść
                        owoce,które fermentują(alkohol),no i zaczyna się cyrk,małpy udają lwa,ptaki chcą
                        być gorylem ,taczają się,czkająi,td.,itp.;)))wszystko oryginalne zdjęcia.
                            • rita100 Re: Nowoczesny pijak 20.12.05, 19:53
                              To tego filmu jednak nie ogladałam
                              a dziś nowy temat :)

To udowodnimy teraz wyższość człowieka pijanego nad trzeżwym ;)

Otóż powstał pierwszy na świecie miesięcznik "Nowoczesny pijak" dla pijaków
                              który dociera do Europy. Materiały zawarte w nim są imponujące i pełne
                              optymizmu. Pismo dla miłosników akloholowego upojenia w którym udowadnia się
                              wyższość człowieka pijanego nad trzeżwym :)
                              Autorzy tego pisma twierdzą zgodnie, że najskuteczniejszym sposobem łamania
                              barier międzyludzkich jest picie.
                              - dajcie mi Ślązaka i Gorala, do tego skrzynke piwa i litr dobrej whisky, a za
                              parę godzin przyprowadzę wam dwóch wspaniałych kumpli - twierdzą z
                              przekonaniem :)
                              Udawadniają, że picie jest fajne, że powinni być dumni z tego, że są pijakami,
                              a nie żyć w poczuciu winy. To przecież wielcy poeci, pisarze, artyści byli
                              właśnie pijakami i my trzeźwi zachwycamy się nimi. Przykładów można mnożyć.

Picie to zdrowie ! Weżmy na przykład spacer. Spacer pijaka jest zdrowszy od
                              spaceru trzeźwego. Człowiek trzeźwy spaceruje po lini prostej pokonując
                              odległość między dwoma punktami gdy tymczasem pijany człowiek zatacza się, robi
                              akrobatyczne sztuczki, kładzie się, podnosi, to znów pada, tak że jego odcinek
                              jest o wiele dłuższy i więcej kalorii spala.
                              Na spacerze pijak robi więcej gimnastyki niż trzeźwy z czym musimy sie zgodzić -
                              prawda ???

Najważniejszy problem dla czytelników tej gazety jest dotarcie do trzeźwego
                              członka redakcji. Dżentelmeni nie piją przed południem, więc nie ma sensu
                              wstawać wcześniej, a redaktor naczelny codziennie wlewa w siebie 12 drinków, a
                              w weekendy o wiele więcej.
                              Bardzo smuci ich tylko sytuacja statystyczna, to okropne jak mówią - na jednego
                              pijaka przypada 143 trzeżwych. Faktycznie jest to kłopotliwa sytuacja kiedy
                              wyobrazimy sobie pokój gdzie przebywa 144 ludzi i tylko jeden pijak. Nic nie
                              pozostaje jak tylko wyjść z płaczem, że nie ma z kim porozmawiać :)
                              I co z taką imprezą robić ? Tylko wypić do dna za zdrowie pięknych dam."

Laband, piszę mając nadzieję, że czytasz, a tego nie znajdziesz w żadnej
                              książce ani opracowań naukowych.
                              Zapraszam też zainteresowanych tematem do wątku.

A co powiedział Antonii Czechow kiedy umierał - nalejcie mi szampana i umarł.
                              • rita100 Re: Pieczemy placek 20.12.05, 21:53
                                Rico, jak możesz to włóż później to ciasto do piekarnika , chyba nie bedę w
                                stanie to zrobić ;)))
                                Sposób przygotowania:
                                Przed rozpoczęciem mieszania skladników sprawdź, czy whisky jest dobrej
                                jakości. Dobra... prawda?

Przygotuj teraz dużą miskę, szklankę itp. utensylia kuchenne.
                                Sprawdź, czy na pewno whisky jest taka, jak trzeba...
                                by być tego pewnym nalej sobie szklankę i wypij szybko,
                                jak tylko możliwe.
                                Powtórz operację.

Przy uzyciu mikserw elektrycznego ubij kostkę masła na puszystą masę,
                                dodaj łyżeczkę cukru i ubijaj dalej. W międzyszasie zprawdź, czy wisky jest na
                                pewno taka, jak czeba. Najlepiej śklanecke. Otfórz druga butelkie jaźli czeba.
                                Wszuś do mniski dwa jajki, obje szlanki z owosami i upijaj je mikserem.
                                Sprawś jakoź wiski żepy pootem gosie nie mufili sze jest trojonca. Wszuś
                                do miszki szyśką sul, jaka masz f domu czy so tam masz wszysko jedno so fsumje
                                fsale nie nie ma snaszenia so fszuśisz !
                                Fypij sok sytrynnmowy.

Fymnieszaj fszysko z oszehamy i sukrem wszysko jeno i frzudź
                                monki ile tam masz fdomu, osmaruj piesyk masem i wyklej siasto na plachie
                                piesyka, usaw ko na 350 stofni, saaaamknij źwiszki.
                                Sprawś jakoś fiski sostanej ot pieszenia siasta i iś spaś.

Wsesołych świąt :0)
                                • rita100 Re: Czas na dobre winko :) 21.12.05, 11:02
                                  Świąteczna przecena wina :)

Na Świeta koniecznie trzeba się zaopatrzyć w dobre winko, koniecznie trzeba
                                  zwrócić uwagę na cenę tego trunku , bo jest ona ustalana w/g fantazji.
                                  cytat:
                                  "Ja oceniam wina na wzrok i na tekst i wybieram najciekawszy opis i tak
                                  wyceniłam bardzo wysoko tekst tego wina - sluchajcie, wspaniały , ślinka leci :
                                  "Hiszpańskie jakościowe, czerwone wytrawne, dojrzewające w beczce z dębu
                                  amerykańskiego przez conajmniej 3 lata, a następnie przez kilka lat w butelce,
                                  o głębokiej, ceglastej barwie z fioletowymi refleksjami, niezwykle aromatyczne,
                                  pełne, zrównoważone, aksamitne dla podniebienia, o przedłuzonym zakończeniu,
                                  wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych targach winiarskich.
                                  Doskonałe do ciemnego mięsa, jasnego ptactwa , serów, wędlin i dziczyzny."
                                  -doskonały tekst i dostało to wino dodkonałą cenę - jest to wino PATA NEGRA ,
                                  dołożyłam jeszcze cenę za korek portugalski z korkowego drzewa portugalskiego,
                                  którego to z powodów ostatnich pożarów w Portugalii jest coraz mniej.
                                  Zastanawiam się , czy czasami sam korek nie będzie wkrótce droższy od
                                  zawartości. Każde dobre wino powinien mieć portugalski korek i wyłacznie z
                                  drzewa korkowego, który nadaje swoisty smak wina.
                                  Nagrodę dodatkowej ceny dostało też wino - LA CARAFFA VOCATO za tekst :"Typowe
                                  proste, czerwone, wytrawne wino stołowe. Jasnoczerwony kolor, aromat świeżych
                                  owoców, wyrazisty smak. Wino łagodne i mało skomplikowane. Do codziennego
                                  picia."
                                  Najbardziej prosty tekst jaki czytałam i to zachęcenie do codziennego picia.
                                  Codzienne picie jak polecają , znaczy, że możemy codziennie pić i za to, że
                                  producent tego wina nam pozwala pić, należy sie dodatkowa cena - prawda ? Teraz
                                  wiecie skąd takie ceny win ;))))

Na zdrowie !
    • dialektolog Fafyrgoły (Śląsk) 21.12.05, 14:33
      To mi pasuje do tego wątku. Gorzej, że i śląskiej formy nie jestem całkiem
      pewien.

Szwager (tudzież inni zacni Ślązacy)!

Napisał przed wojną Feliks Steuer:

Piyrwaj dzieci na jermaku rady kupowały fafyrgały i myszyguwiynka; fafyrgały
      to były mały placky a myszyguwiynka to były brónatny kulinky pocukrowany.
      Sulków w pow. głubczyckim

Po niemiecku te fafyrgoły to jakoby Pfeffergalle, ale w słownikach tego nie
      znajduję.

Pomożecie?
        • rita100 Re: "Fafernuchy" do gorzałeczki 21.12.05, 15:31
          "Fafernuchy" do gorzałeczki
          "W Sylwestra na Mazurach pieczono specjalne ciastka - słone i z pieprzem,
          nazywane fafernuchami (do wódki). Tam gdzie całkowicie zaginęła już tradycja
          nowolatka, fafernuchy bardzo często mylone są z pieczywem obrzędowym."
        • dialektolog Re: Fafyrgoły (Śląsk) 22.12.05, 09:59
          rico-chorzow napisał:

> Tak pomożemy,najepszym dialektem języka śląskiego jest polski,to też ktoś
          napis
          > ał.

Dziękuję, Towarzyszu / Kolego / Kamracie.

Nie wartościuję języków pod względem ich lepszości, bo to bywa złudne.
          Relacje pokrewieństwa są do spokojnego rozpatrywania.

Tak czy inaczej - co to sóm ty fafyrgoły, rod bych sie dowiedzieć.
          • rico-chorzow Re: Fafyrgoły (Śląsk) 22.12.05, 10:04
            dialektolog napisał:

> rico-chorzow napisał:
            >
            > > Tak pomożemy,najepszym dialektem języka śląskiego jest polski,to też ktoś
            >
            > napis
            > > ał.
            >
            > Dziękuję, Towarzyszu / Kolego / Kamracie.
            >
            > Nie wartościuję języków pod względem ich lepszości, bo to bywa złudne.
            > Relacje pokrewieństwa są do spokojnego rozpatrywania.
            >
            > Tak czy inaczej - co to sóm ty fafyrgoły, rod bych sie dowiedzieć.

Trzeba się było dowiadywać 100 lat temu,gdzie Polska była tylko,trochę,z nazwy
            znana,teraz już za późno,jesteśmy za bardzo spolonizowani.
                • rita100 Re: Kto pije ten zyje :) 28.12.05, 14:15
                  A co Ty robisz tak długo z gośćmi ?
                  Stanowczo za długo, nawet w Sylwestra tak długo to nie wysiaduję, chyba , że
                  nie siedzisz tylko ...
                  Czasmi jedno wino wystarczy by się i innych ululać , jak to w gwarze przyjete ;)
                  Przed Sylwestrem trzeba koniecznie uzupełnić zapasy i dobrać odpowiednie
                  komponenty :)
                  Specjalny koktajl sylwestrowy przygotowuję.
                    • rita100 Re: Kto pije ten zyje :) 28.12.05, 19:16
                      Laband, a skąd u Ciebie Tyskie ?

A teraz zstanówcie się razem ze mną co mamy sobie życzyć i wypić w ten
                      nadchodzący Nowy Roczek ?
                      Moja propozycja brzmi :
                      Zapraszam Was na pijacką ucztę, ucztę nad ucztami, to będzie fenomen światowy
                      uczt, to będzie artyzm picia, karnawał życia i aluzji, to będzie najwyższej
                      klasy koktajlowe pijaństwo. Koktajle , zwane dziś drinkami będą wymagać od nas
                      niesamowitego heroizmu i doznań oraz wielu eksperymentów.
                      I jak zgadzacie się bym Was mogła inteligentnie rozpić ?
                      Laband, nie czytałeś jeszcze takiej literatury, warto wiedzieć o jej istnieniu.
                      Jeśli bedziesz czytał dokładnie ,to znajdziesz w tej lekturze coś co się nazywa
                      parodią komunizmu.
                      • szwager_z_laband Re: Kto pije ten zyje :) 28.12.05, 19:24
                        OK, no to juz se poleku wyciongom szkuo(dzisiej szczaskouech krisztauowo
                        lampka :(((

mom w barku Remy Martin, Grappa Cellini, Metaxa7*, Chateau Larogue 1999 i pora
                        inkszych napitkow, ztak ze mogymy chyba juz zaczynac:))

ps

prawie mojyj pedziouech o tyj szczaskanyj lampce....

-

• rita100 Re: Kto pije ten zyje :) 28.12.05, 19:42
                          haha, tu nie o Metaxe chodzi, przygotuj się bardziej na denaturowatą akcję ;)))
                          Poczekaj, poczekaj Laband, to trzeba koniecznie przed nocką i przed spaniem
                          podać, jeszcze za wcześnie.

Samo picie wódki to udręka duchowa :)

więc tak przygotuj sobie denaturat, ciemne piwo i oczyszczoną politurę.
                          Proporceje i doznania podam później ;)))
                          hehe, bedziesz puszczał wodze fantazji ;)))
                            • szwager_z_laband ps 28.12.05, 19:59
                              a w miyndzyczasie jedny przepis na dobry liker:

polecom wszyskim frelkom - naprowdy dobre!!

bierecie mlyko kondynsowane we biksach i bez otwiyrania warzycie je 3 godziny
                              we gorku ze wodom. Tera to otwiyrocie i miyszocie pozondnie(miksujecie) ze
                              czornym rumym.

to wszysko - pycha!!!!

prawie to cyckomy ze mojom:)
                                    • rita100 Re: ps 28.12.05, 20:07
                                      niestety nie, nawet wody kolońskiej nie ma ;))))
                                      Musze czekać na drink o 22.00

Ale się zastanawiam czy ojczyzną wódki jest Polska czy Rosja ?
                                      • rita100 Re: Samo picie wódki to udręka duchowa :) 28.12.05, 21:57
                                        "Samo picie wódki, nawet wprost z butelki, to jest nic, to jest tylko udręka
                                        duchowa i zawracanie głowy. Jeżeli zmieszać wódkę z wodą kolońską, w tym już
                                        jest pewna doza fantazji, ale nie ma ani trochę patosu. Co innego wypić
                                        szklankę Balsamu Kanaańskiego - to już jest i fantazja, i patos, i ponadto
                                        jeszcza metafizyczna aluzja.
                                        No więc zanotujcie sobie przepis na Balsam Kanaański. Człowiek ma tylko jedno
                                        życie i przeżyć je trzeba tak, by nie zrobić błędu w przepisach:
                                        - Denaturat ............. 100 g
                                        - Piwo cimene ........... 200 g
                                        - Oczyszczona politura .. 100 g
                                        I oto macie Balsam Kanaański (zwany potocznie Srebrny lis) - płyn o kolorze
                                        czarno-burym, o umiarkowanej mocy i trwałym zapachu. Właściwie to już nie jest
                                        zapach, to jest hymn. Hymn młodzieży demokratycznej. Tak jest, bo ten koktajl
                                        wyzwala wulgarność i siły. Są dwa sosoby, ażeby wyzwalanie tych ciemnych sił
                                        choć trochę powtrzymać.
                                        Po pierwsze: nie pić Balsamu Kanaańskiego, a po drugie: pić, zamiast niego,
                                        koktajl Duch Genewy."

Wiem , wiem, milczycie, macie smak lecz nie macie składników. I dobrze, bo jak
                                        dokładnie przeczytamy co wyzwala ten koktajl, ten Balsam Kanaański to lepiej go
                                        nie próbować. Zostawmy sobie siłę na inny koktajl. Cały nasz dialog i życie
                                        będzie się toczyć między jedną szklaneczką a drugą.

Laband, każdy drink ma swój rodzaj i zastosowanie. To dopiero poczatek, skromny
                                        początek, tych drinków jest więcej, a każdy w swoim niepowtarzalnym smaku.
                                        Na końcu powiem Ci na czym polega fenomen tego dzieła. Zwróć uwagę na ten
                                        facynujący karnawał słów.
                                          • rita100 Re: Samo picie wódki to udręka duchowa :) 28.12.05, 22:16
                                            Wyobraź sobie , że akcja dzieje się w Moskwie gdzie jest wielki symbol - sierp
                                            i młot. Chodzi sobie czlowieczek imieniem Wienia, któremu nic nie pozostało
                                            tylko robić koktajle z różnych składników , które ma pod ręką. Po tych
                                            koktajlach ma rózne wizje. A wybiera sie do kobiety , która mieszka w
                                            Pietuszkach. Musi dojechać do tej miejscowości pociągiem.
                                            A gdybyś Laband po tych degustacjach miał kaca to Wania Ci przyjdzie z pomocą ;)

sposób na kaca według Wieni:
                                            "Trzeba, ledwo się zbudziłeś, natychmiast czegoś wypić. Właściwie nie, kłamię,
                                            nie 'czegoś', ale właśnie tego, coś pił wczoraj. I pić trzeba z czterdziesto-,
                                            czterdziestopięciominutowymi przerwami tak, żebyś do wieczora wypił o dwieście
                                            pięćdziesiąt więcej aniżeli wczoraj".
                                        • szwager_z_laband Re: Samo picie wódki to udręka duchowa :) 28.12.05, 22:27
                                          FANTAZJA I WZNIOSŁOŚĆ
                                          Bohater Jerofiejewa pijał wszystko, nie był wybredny, aczkolwiek od czasu do
                                          czasu budziła się w nim dusza prawdziwego smakosza.
                                          Mam bogate doświadczenie w przyrządzaniu koktajli. Wzdłuż całej trasy, od
                                          Moskwy do Pietuszek, do dziś piją, nie znając nazwiska wynalazcy, „Balsam
                                          Kanaański”, piją „Łzę komsomołki” i dobrze robią, że piją. (...)
                                          Pić wódkę, nawet z gwinta – nie ma w tym nic prócz udręczenia duszy i próżnej
                                          fatygi. Mieszać wódkę z wodą kolońska – to znana fantazja, ale nie ma w tym
                                          żadnej wzniosłości. Wypić natomiast szklankę „Balsamu Kanaańskiego” – w tym
                                          jest i fantazja, i myśl, i wzniosłość, i w dodatku nuta metafizyczna.
                                          Który z komponentów „Balsamu Kanaańskiego” cenimy najwyżej? No, oczywiście,
                                          denaturat. Jednakże denaturat, będąc tylko przedmiotem natchnienia, sam tego
                                          natchnienia jest całkowicie pozbawiony. Cóż wobec tego cenimy w denaturacie
                                          najwyżej? Naturalnie walory czysto smakowe. A jeszcze wyżej miazmaty, które
                                          wydziela. Ażeby te miazmaty wydzielić, potrzebna jest chociażby odrobina
                                          aromatu. Z tej to przyczyny do denaturatu wlewa się w proporcji 1:2:1 ciemne
                                          piwo, najlepiej ostankińskie albo Senator, i oczyszczoną politurę.

• rita100 Re: patrzy ze śmiechem na świat 29.12.05, 20:58
                                                    A więc "Duch Genewy":
                                                    Nie ma w nim nic szlachetnego, ale za to jest bukiet. Pytacie mnie, jaki jest
                                                    sekret tego bukietu. A ja wam odpowiem: nie wiem jaki jest sekret tego
                                                    bukietu. To was zastanowi i zapytacie: a na czym polega ten sekret? A sekret
                                                    polega na tym, że "Białego bzu", który jest jednym ze składników Ducha
                                                    Genewy, nie wolno niczym zastępować: ani jaśminem, ani szyprem, ani
                                                    konwalią. "W świecie komponentów nie ma ekwiwalentów", powiadali kiedyś
                                                    alchemicy i na pewno wiedzieli co mówią. To znaczy "Srebrzysta konwalia" to
                                                    nie jest to samo co "Biały bez", nawet w sensie moralnym, nie mówiąc już o
                                                    bukietach.
                                                    "Konwalia" na przykład pozbawia umysł spokoju, wstrząsa sumieniem, umacnia
                                                    poszanowanie prawa. "Biały bez" natomiast – odwrotnie, uspokaja sumienie i
                                                    godzi człowieka ze złymi stronami życia. (...)
                                                    Jakże mnie więc śmieszy ktoś, kto przyrządzając koktajl "Duch Genewy"
                                                    dodaje "Srebrzystą konwalię" do preparatu przeciw poceniu się nóg! Uwaga, oto
                                                    dokładny przepis:

"Biały bez" .......................... 50 g
                                                    Preparat przeciw poceniu się nóg ..... 50 g
                                                    Piwo żygulowskie .................... 200 g
                                                    Lakier spirytusowy .................. 150 g

Weżmy np duch Genewy, to bardzo dziwny koktajl i trzeba badzo uważać by nie
                                                    pomylić składników. Pomylenie składników może nasz doprowadzić do różnych
                                                    zaskakujących nas sytuacji.
                                                    Taka konwalia, kiedy pomylimy ją z bzem wywoła dokłanie odwrotne reakcje do
                                                    zamierzonej i zamist wejść na szczyt stoczymy się w dolinę. Więc uważajcie i
                                                    bądzcie ostrożni. Bo jak ktoś doda konwalię zamiast bzu to będzie płakał,
                                                    będzie siedział, płakał i łzy ciurkiem będą mu lecieć.
                                                    I tak się zapłacze, że szczytu nie osiągnie. A jak doda biały bez to co
                                                    myślicie - co się stanie ? - łzy zaraz mu obezchną i napadnie go idiotyczny
                                                    smiech i o wszystkich sentymentalnych rzeczach zapomnie szybko. Duch Genewy to
                                                    będzie to co może zaprowadzić was ze śmiechem na ustach na szczyt.
                                                    Wprawdzie dla każdego szczyt jest inny, ale jakikolwiek on będzie , będzie
                                                    radosny. Niech Duch Genewy owładnie nami, jak ktoś będzie rozpaczał , to
                                                    mu - buch - podamy 'Ducha Genewy' i niech patrzy ze śmiechem na świat. Tylko
                                                    pamiętajcie nie pomylcie sobie składników, taka pomyłka grozi stoczeniem się w
                                                    dół i co wtedy ze szczytem ?
                                                    Proponuję nawet , by każdy robił swoje wykresy kiedy osiąga szczyt, takie
                                                    wykresy mogłyby posłużyć do pracy naukowej, którą rozpoczął Jerofiejew, a
                                                    została przerwana z przyczyn alkoholowych ma się rozumieć :)
                                                    Zainteresowanych odsyłam do Moskwy - Pietuszki, do pociągu alkoholowego , gdzie
                                                    konduktor zamiast opłat za bilety pobiera łyk dowolnego koktajlu.
                                                    I tak oto wkaraczamy z Duchem Genewy w 2006 rok i jeszcze raz apeluję nie
                                                    pomylcie sobie składników :), a szczególnie by do preparatu przeciw poceniu się
                                                    nóg nie dodaliście 'srebrzystej konwalii' i w ogole by wodę brzozową nie
                                                    pomylić z konwaliami.
                                                    Oj, oj juz mi się w głowie kręci....ale fachowiec Wienia nigdy tych składników
                                                    nie pomyli.
                                                  • rita100 Re: patrzy ze śmiechem na świat 29.12.05, 22:42
                                                    Pomylić składniki to tak jakby pomylić ulice, a ulice w/g Jerofiejewa to takie
                                                    mają nazwy : Stoliczna , Jubileuszowa, Żołądkowa,
                                                    Imbirowa, Strzelecka, Dońska, Stepowa, Staroruska, Myśliwska, a łączą je
                                                    uliczki słodkie , półsłodkie, wytrawne i półwytrawne. Jak widzisz fantazja w
                                                    całej rozciągłości miasta Moskwy.
                                                    Dzięki tym nazwą Wienia nigdy nie zabłądzi.

wspomnę jeszcze piękny cytat Jerofiejewa:
                                                    "moja dusza jest jak brzuch konia trojańskiego, wiele się w niej mieści - picie
                                                    bruderszaftu - to jest picie skradzionych trunków"

Acha, jeszczę wspomnę , ze jest dwóch pisarzy o tym samym nazwisku Jerofiejew.
                                                    Jeden napisał to co cytuje , a drugi napisał strasznie brzydko o Polsce, tak
                                                    brzydko , że boję się zamiescić cytat, jest tak wstretny, że dziwię się że
                                                    zostało to przetłumaczone na język polski i sprzedawane. Jak poprosisz to go
                                                    zamieszczę , ale spale się ze wstydu, że ten cytat o Polsce zamieszczam.
                                                  • szwager_z_laband Re: patrzy ze śmiechem na świat 30.12.05, 12:54
                                                    Tyn przepis je faantystyczny! :))

Biały bez" .......................... 50 g
                                                    Preparat przeciw poceniu się nóg ..... 50 g
                                                    Piwo żygulowskie .................... 200 g
                                                    Lakier spirytusowy .................. 150 g

ino kaj dostac dzisiej "Bialy bez"???

Niy caukym chyba rozumia czamu picie bruderszaftu je piciym skradzionych trunkow
                                                    (???)

No a Carpaccio to znom przedewszyskim jako potrawa za kerom zreszto niy
                                                    przepadom:)
                                                    Co to za drink je???

• rita100 Re: patrzy ze śmiechem na świat 30.12.05, 15:30
                                                    hehe, dziś bedzie fajnie - koktajl 'pocunek' i wiele innych zmagań ;))

"Wbrew pozorom dobre carpaccio trudno zrobić. Polędwica musi być bardzo
                                                    zmrożona, by ją cienko i równo rozkroić, do tego ułożenie na talerzu jest
                                                    niezwykle ważne. Dobrze zrobione i doprawione, ale po takim carpaccio nic już
                                                    nie jest takie samo. "
                                                    Faktycznie pomyliłam się z nazwa , myślałam , ze to kolejny drink a tu nam się
                                                    nawet zakąska trafiła. Mnie to ona przypomina łososia wędzonego - palce lizać :)

picie bruderszaftu je piciym skradzionych trunkow
                                                    Laband, jestes strasznie ciekawski ;) sama nie wiem dlaczego tak sadzi bohater,
                                                    moze dlatego , że stawia i sam musi to robić :)
                                                    To chyba tak jak się mówi - palić cudzesy , czyli palic tylko papierosy którymi
                                                    częstują :)
                                                    Czekaja nas najlepsze drinki, tak , że płynnie przejdziemy w Nowy Rok ;)

• szwager_z_laband Re: patrzy ze śmiechem na świat 30.12.05, 15:37
                                                    z tym bruderszaftym to chyba faktycznie ostanie sie tajymnicom autora, a co do
                                                    uososia i carpaccio to przeca idzie i carpaccio ze uososia zrobic:

składniki:
                                                    - łosoś wędzony, ok. 200-300 gram (dzwonki lub płaty),
                                                    - sałata lodowa - główka,
                                                    - sos Knorra do sałatek (w proszku) - paprykowy lub włoski,
                                                    - 2 cytryny,
                                                    - 3-4 ząbki czosnku,
                                                    - bagietka,
                                                    - odrobina masła na na bagietkę.

Jak przyrządzić?
                                                    Sałatę dobrze opłukać i w kształcie kielichów ułożyc na talerzach; sos wg
                                                    przepisu przygotować dodając 2-3 ząbki czosnku rozgniecione i wcisnąc
                                                    przynajmniej pół cytryny.

Łososia podzielić na drobiny i wypełnić nim kielichy sałaty; wszystko to polać
                                                    wcześniej przygotowanym sosem.

Potrzebne przybory:
                                                    Wyciskacz do czosnku, korkociąg do wina.

Jak podawać?
                                                    Na zimno!

Uwagi:
                                                    Danie dla dwojga podane z lampką wina i przy świecach, zagryzane świeżą
                                                    bagietką buduje wspaniałą atmosferę.