Dodaj do ulubionych

CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfrow...

10.01.11, 09:59
Fajnie. Szkoda tylko ze przepustowosc lacz nie rosnie w takim tempie jak rozmiar nosnikow, albo raczej: ze przepustowosc lacz nie nadaza za nosnikami.

Cyfrowa dystrybucja? Fajnie. Kosztem jakosci obrazu? Dziekuje, postoje.

Cyfrowa dystrybucja obwarowana regionalnymi ograniczeniami, filtrowaniem po IP, po wystawcy karty kredytowej? Dziekuje, postoje.

Marzenia marzeniami, hype hypem - ale prawda jest prosta: zadne cyfrowe popierdolki nie dadza mi jakosci obrazu i dostepnosci tresci jaka daja mi dzisiaj fizyczne nosniki...
Obserwuj wątek
    • bling.bling Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 10:17
      A dlaczego niby BD ma być ostatni i dlaczego ma zniknąć? Nie zniknęły CD, nie zniknęły winyle, kasety nadal są w obiegu, VHS też jeszcze nie zdechł, DVD radzi sobie jeszcze całkiem dobrze. Konsumenci wybierają to co dla nich najlepsze a rynek te produkty dostarcza. Jeśli będzie zapotrzebowanie na nisko skompresowany obraz wideo a jedyną możliwością jego dystrybucji będzie zapis w kamieniu to będzie to w kamieniu czy plastiku czy jakimkolwiek innym nośniku. Równolegle może przecież istnieć i się rozwijać forma streaamingu, czy zwykłego downloadu DRM free. Mogą wreszcie istnieć inne formy pośrednie np dystrybucja na pamięci flash czy HDD. Kioski gdzie można będzie sobie załadować na własny nośnik dowolną zawartość w wybranej jakości mogą eliminować problem niskiej przepustowości łącz last mile.
    • kretynofil Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 10:25
      @bling.bling:

      "Kioski gdzie można będzie sobie załadować na własny nośnik dowolną zawartość w wybranej jakości mogą eliminować problem niskiej przepustowości łącz last mile."

      Pozostaje jakosc jakiego "wypalenia". Wez pod uwage ze wypalenie glupiej plyty DVD zajmuje sporo czasu - za duzo zeby robic to "na poczekaniu"...
    • siplas Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 10:29
      @kretynofil
      "Fajnie. Szkoda tylko ze przepustowosc lacz nie rosnie w takim tempie jak rozmiar nosnikow, albo raczej: ze przepustowosc lacz nie nadaza za nosnikami.

      Cyfrowa dystrybucja? Fajnie. Kosztem jakosci obrazu? Dziekuje, postoje."

      Chyba pomyliłeś streaming z dystrybucją. Już teraz kupuję filmy w usłudze VOD na Cyfrze+ i nie widzę żadnej utraty jakości (SD i HD). W dystrybucji właśnie o to chodzi - kupujesz program, film, audycję, pobierasz na swój dysk lub dekoder i oglądasz w dogodnym momencie. W usłudze VOD masz na to określony czas, ale inne formy sprzedaży pozwolą (pozwalają) na budowanie własnej biblioteki, brakuje tylko pudełek z płytami, zamiast tego jest np. dysk wpięty do sieci. Przepustowość faktycznie bywa kłopotliwa gdy chcesz oglądać kupiony film natychmiast, ale i to się z czasem poprawi.

      "Cyfrowa dystrybucja obwarowana regionalnymi ograniczeniami, filtrowaniem po IP, po wystawcy karty kredytowej? Dziekuje, postoje."

      Ale na tradycyjne nośniki też masz ograniczenia regionalne, płyty DVD i BR też je mają, nie wspominając o tym, że całej masy płyt audio nie kupisz w Polsce, a nawet w Europie bo taka jest polityka wydawców.

      "Marzenia marzeniami, hype hypem - ale prawda jest prosta: zadne cyfrowe popierdolki nie dadza mi jakosci obrazu i dostepnosci tresci jaka daja mi dzisiaj fizyczne nosniki..."

      Ale te cyfrowe popierdółki są właśnie zapisane na tych fizycznych nośnikach, z jakością identyczną jak w materiałach dystrybuowanych w sieci, nośnik nie ma tu nic do rzeczy. Zero i jedynka w sieci są takimi samymi zerami i jedynkami jak te zapisane na płycie.
    • kretynofil Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 10:59
      @siplas:

      "Chyba pomyliłeś streaming z dystrybucją. Już teraz kupuję filmy w usłudze VOD na Cyfrze+ i nie widzę żadnej utraty jakości (SD i HD)."

      To ze Ty jej nie widzisz nie oznacza ze jej nie ma :)

      Ja rowniez korzystam z VoD i na co dzien ogladam filmy z BR. Czesto najpierw ogladam film przez VoD a pozniej kupuje BR jesli mi sie spodoba.

      I zapewniam Cie - roznica w jakosci jest kolosalna.

      "Ale na tradycyjne nośniki też masz ograniczenia regionalne, płyty DVD i BR też je mają, nie wspominając o tym, że całej masy płyt audio nie kupisz w Polsce, a nawet w Europie bo taka jest polityka wydawców."

      Tak, ale nadal moge sobie je kupic poza PL/BE/EU i sprowadzic oraz obejrzec tam gdzie mam taka ochote. Filmy/muzyke/gry kupuje przez Amazon.co.uk - i nie ma problemu, ale juz MP3 kupic/pobrac z amazona nie moge bo nie mieszkam w UK. Dziekuje za taka "dystrybucje"...

      Innym absurdem na przyklad jest to ze mieszkajac w Belgii i korzystajac z polskiej karty kredytowej nie moge korzystac z belgijskiego iTunes (bo weryfikacja jest po wystawcy karty Visa) ani z polskich serwisow VoD (bo weryfikacja jest po adresie IP).

      I tak, wiem ze moge sobie wyrobic belgijska karte i/lub korzystac z proxy. Tyle ze znacznie prosciej (niestety) jest po prostu odpalic torrenta. Ja tego nie robie - ale cala masa ludzi owszem. Im sie po prostu nie chce zglebiac tajemniczych i pokreconych umyslow prawnikow wydawcow.

      A prawda jest taka ze w erze globalizacji taka "cyfrowa dyskryminacja" to paranoja...
    • kretynofil Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 11:23
      @siplas:

      Czesc druga, zapomnialem o ostatnim akapicie.

      "Ale te cyfrowe popierdółki są właśnie zapisane na tych fizycznych nośnikach, z jakością identyczną jak w materiałach dystrybuowanych w sieci, nośnik nie ma tu nic do rzeczy."

      To jest bzdura - materialy dystrybuowane przez siec sa z reguly poddane silnej stratnej kompresji.

      Druga sprawa jest taka ze ja nie wiem czy za dwa lata nie bede mieszkal w Australii - i nie usmiecha mi sie to ze kupionych dzisiaj tresci nie bede mogl tam odtworzyc "bo jajco".

      Dlatego - dopoki nikt mi nie zagwarantuje ciaglosci dostepu do zakupionych tresci cyfrowych oraz identycznej jakosci, dopoty nie przesiade sie na format cyfrowy. Mimo iz bardzo bym chcial bo zarzadzanie tysiacem kruchych plastikowych krazkow nie jest szczytem marzen...
    • harleyowiec Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 12:00
      @pamejudd, @karo80.0, @furry: mało kto o tym wie, ale owszem: płyty CD, DVD i BR są nośnikami analogowymi. Na winylach była głębokość rowka, na kasetach stopień namagnesowania, tu jest natężenie odbitego światła, ale informacja i tu, i tu jest analogowa. Dopiero przetwornik A/D zamienia ją na cyfrową, częstokroć z błędami wynikającymi właśnie z owej analogowości. Proces zamiany A/D i D/A jest jednak na tyle dobrze "schowany" przed użytkownikiem, że 99,9% ludzi jest święcie przekonanych, że płyty są cyfrowe.
    • kretynofil Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 12:27
      @wrong_answer:

      "Przeciez MPEG 4 HD wymaga jakis 9-12 Mbit/s."

      Po pierwsze, to spadek jakosci jest juz w MPEG 4 HD.

      "W tej chwili w UK sprzedaje sie lacze internetowe o predkosci 10, 20 i 50 Mb/s"

      Po drugie, to jest przepustowosc teoretyczna maksymalna a jednym z zalozen jest to ze wiekszosc ludzi korzystajacych z lacz nie bedzie wykorzystywac wiecej niz 256Kbit/s. Jesli wszyscy zaczna probowac korzystac z 10Mbit/s i sciagac po 100GB co noc (dwa filmy pelnometrazowe na BR) to srednia predkosc spadnie do 64Kbit/s a film pelnometrazowy trzeba bedzie wypozyczac dwa lata przed planowanym terminem obejrzenia go.

      "a wiec za kilka lat 50 Mb/s to z pewnoscia bedzie najnizsza predkosc i nie powinno byc problemu streamowac HD."

      Dzisiejszego HD - owszem, nie bedzie problemu. Tyle ze wtedy bedzie mozna kupic plyty SuperHD PinkRay (czy cokolwiek) ktore beda dla BR tym czym BR byl dla DVD.

      Wlasnie o tym pisze - przepustowosc lacz nie jest w stanie dogonic rozwoju nosnikow - nie, jesli z tej przepustowosci bedzie probowala korzystac wiekszosc uzytkownikow...

      Wyobraz sobie ze kazdy kto dzisiaj oglada film na DVD/BR ciagnie go po sieci. To jest kompletny pad internetu...
    • siplas Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 12:30
      @ kretynofil

      Różnica, którą zauważasz nie wynika z faktu cyfrowej dystrybucji, a jedynie z zastosowanych parametrów - na płytach BR kompresja jest inna (mniejsza?), ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby w rozpowszechnianiu sieciowym stosować podobną. Zresztą już to się dzieje - np. filmy sprzedawane przez iTunes w USA mogą być kupowane w jakości BR.

      Nie rozumiem, dlaczego zakupionych (nie wypożyczonych) dzisiaj treści nie będziesz mógł odtwarzać w Australii? Ograniczenia regionalne nie są wymysłem internetowych dystrybutorów, to pokręcona polityka wydawców za to odpowiada i o to toczą się wojny.

      No i w sumie sam sobie przeczysz - pojedziesz po płytę do UK albo USA i uznajesz to za przejaw swobody (z zakupem przez Internet możesz z tym mieć jednak kłopot), ale wyrobienie sobie karty zagranicznego banku i zyskanie pełnej wolności w zakupach uważasz za utrudnienie. Które z tych dwóch rozwiązań jest prostsze? Idąc tym tokiem rozumowania, to cyfrowa "dystrybucja" już wygrała - na torrentach znajdziesz wszystko jeszcze tydzień przed premierą i ściągniesz to nawet w Angoli, o ile tylko będziesz miał dostęp do sieci :-)

      Oczywiście zgadzam się z opinią, że śmierć BR i innych nośników tradycyjnych jest ogłaszana przedwcześnie. Jeszcze długie lata będą one w obiegu, a kto wie czy w przyszłości nie przeżyją renesansu tak, jak to ma miejsce dzisiaj z płytami winylowymi. MP3 nie zniszczyło ani radia ani płyt CD, a jednak trudno dzisiaj sobie wyobrazić świat bez różnych iPodów i Creativów...
    • harleyowiec Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 12:34
      @wrong_answer: takich pasm się używa i do takich się przyzwyczajamy, ale warto pamiętać, że SD to tak naprawdę około 25Mb/s, a HD to ok. 1-1,5 Gb/s. Jeśli przepychamy to w paśmie 12Mb/s, no to... trochę tracimy na jakości. Łącza rosną, ale oczekiwania też i nie ma co liczyć, że się zatrzymają na HD - za parę lat tylko patrzeć jak wejdzie kolejny standard jeszcze wyższej rozdzielczości, bo HD ma i tak przynajmniej kilkukrotnie niższą rozdzielczość niż obraz kinowy.
    • kretynofil Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 12:40
      @siplas:

      "Różnica, którą zauważasz nie wynika z faktu cyfrowej dystrybucji, a jedynie z zastosowanych parametrów"

      ...ktore to parametry sa konieczne aby umozliwic cyfrowa dystrybucje. Lacza internetowe nadal nie przekraczaja 2Mbit/s poza duzymi miastami gdzie mieszka ponad polowa populacji znanego nam swiata.

      Co z tymi ludzmi? Odciac od filmow czy zmuszac do obnizania jakosci?

      "Nie rozumiem, dlaczego zakupionych (nie wypożyczonych) dzisiaj treści nie będziesz mógł odtwarzać w Australii?"

      Ano dlatego ze plyte moge przewiezc ze soba w plecaku i nikomu nic do tego.

      Natomiast polaczyc sie z serwerem w UK/BE/PL z Australii juz najprawdopodobniej nie bede mogl.

      Oczywiscie, powiesz - moge sobie pobrac film na dysk i tak go zabrac do Australii.

      Tyle ze ja dziekuje za takie "ulatwienie". W niewielkim segregatorze mam jakies 20TB filmow na BR; zrzucenie tego na dyski wymagaloby kilkudziesieciokrotnej objetosci tego segregatora i kilkukrotnosci wagi.

      Ponownie, zakladajac ze nie obnizam jakosci obrazu.

      I ponownie, dziekuje, postoje.

      "No i w sumie sam sobie przeczysz - pojedziesz po płytę do UK albo USA i uznajesz to za przejaw swobody"

      Nie "pojade" tylko kupie przez Internet.

      "z zakupem przez Internet możesz z tym mieć jednak kłopot"

      Nie. Nigdy nie mialem.

      Kup sobie plyte CD przez Amazon.co.uk - zaden problem.

      Kup sobie MP3 przez Amazon.co.uk - sorry, gregorry, nie ma takiej opcji.

      Dziekuje, postoje.

      "Idąc tym tokiem rozumowania, to cyfrowa "dystrybucja" już wygrała - na torrentach znajdziesz wszystko jeszcze tydzień przed premierą i ściągniesz to nawet w Angoli, o ile tylko będziesz miał dostęp do sieci :-)"

      No tak, oczywiscie. Tylko ze to jest prawdziwa "dystrybucja" w odroznieniu od tego co marketokretynoidy probuja ludziom wciskac jako "cyfrowa dystrybucje" ;)

      "Oczywiście zgadzam się z opinią, że śmierć BR i innych nośników tradycyjnych jest ogłaszana przedwcześnie. Jeszcze długie lata będą one w obiegu"

      Dokladnie - zawsze beda w obiegu. To nie kwestia technologii tylko stojacej za nia statystyki.

      Nie da sie kazdemu uzytkownikowi odtwarzacza DVD dostarczyc kazdego filmu ktory ma w swojej bibliotece poprzez lacza cyfrowe. To jest po prostu technicznie niemozliwe.

      A ze formaty tez sie zmieniaja sprawia ze to pogon za ruchomym celem, pogon ktora nie ma szansy sie nigdy zakonczyc...
    • judas77 Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 13:12
      @kretynofil

      "Lacza internetowe nadal nie przekraczaja 2Mbit/s poza duzymi miastami gdzie mieszka ponad polowa populacji znanego nam swiata.
      Co z tymi ludzmi? Odciac od filmow czy zmuszac do obnizania jakosci?"

      jak zwykle przesadzasz;). Po pierwsze nikt nie mówi tutaj o eliminacji nośników fizycznych (na dziś). Nie chodzi o rezygnację z DVD czy BR - lecz o to, że (hipotetycznie) nie będzie fizycznego NASTĘPCY BR.
      W dziedzinie gier video (upraszczając) - cyfrowa dystrybucja nie jest niczym nowym. Taki kawałek softu miewa kilka GB (wiem, wiem - BR jest ok. 10 razy większy, ale jak mówię - nie chodzi o rezygnację z fizycznego nośnika już dziś, więc póki co nie ma potrzeby dystrybucji 50Gb potworków;)), ale chyba nie powiesz mi, że w grze "ściągniętej" z sieci (legalnie) będę miał np. przerywniki o wyższym współczynniku kompresji??
      Wracając - nie, nie będzie się nikogo odcinać (w najbliższej przyszłości) - jeśli mu łącze nie pozwoli na cyfrową dystrybucję kupi nośnik.

      "Ano dlatego ze plyte moge przewiezc ze soba w plecaku i nikomu nic do tego.

      Natomiast polaczyc sie z serwerem w UK/BE/PL z Australii juz najprawdopodobniej nie bede mogl"

      no tak, to zależy od metody weryfikacji kupującego;)). Tyle tylko, że zastanawiam się, czy przewiezienie sobie płytki z innego regionu nie jest takim samym naruszeniem przepisów jak kupienie na miejscu zakupieniem poza "strefą":) /mogę się mylić, ale piękne założenie było takie, żeby napędy nie odtwarzały zawartości spoza danej strefy/.



    • siplas Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 13:39
      @ kretynofil

      Już na koniec - cały czas mylisz streaming z rozpowszechnianiem produktu jakim jest np. film. Przepustowość łącza skutkuje TYLKO czasem pobierania a nie jakością. Przy 2Mb poczekasz na film pół nocy, przy 100Mb poczekasz pół godziny. Obejrzysz spokojnie gdy w całości wyląduje na Twoim dysku w jakości jaką zamówiłeś i za jaką zapłaciłeś. I o to w tym biznesie chodzi - płacisz i masz, czasem wolniej (np. w Polsce), czasem szybciej (np. w Korei Płd.).

      A że nie wszędzie na świecie treści cyfrowe są dostępne? Stresem dla wydawców nie jest forma dystrybucji a jedynie brak kontroli nad sprzedanym dziełem. Jest tajemnicą poliszynszyla, że są takie obszary, w których sprzedanie jednego wydania cyfrowego filmu lub płyty jest jednoznaczne z tym, że wszyscy mający tam dostęp do sieci stają się ich "właścicielami". I to bezkarnie.

      I mimo, że uważam, że jeszcze długie lata nośniki fizyczne z rynku nie znikną (z różnych pozasieciowych powodów), to jednak kiedyś to się stanie. 1Gb Ethernet jest dzisiaj standardem, a moja z nim przygoda zaczęła się z poziomu 10Mb - wystarczyło 15 lat i przyspieszył 100-krotnie! Kto wie, jakie prędkości będą osiągalne w Internecie za kolejnych 15 lat jeżeli już dzisiaj mamy dostępne 20Mb, a są kraje, w których 100Mb nie jest już żadną sensacją? Film BR na płycie to jakieś 25GB danych, wczoraj kopiowałem cały dysk 250GB na nowy po sieci, zajęło mi to kilka godzin (chyba ok. 3-4, nie śledziłem na bieżąco). Nie są to wartości powalające, da się żyć...
    • siplas Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 13:43
      i jeszcze jedno:

      "What video codecs will Blu-ray support?

      MPEG-2 - enhanced for HD, also used for playback of DVDs and HDTV recordings.
      MPEG-4 AVC - part of the MPEG-4 standard also known as H.264 (High Profile and Main Profile).
      SMPTE VC-1 - standard based on Microsoft's Windows Media Video (WMV) technology.

      Please note that this simply means that all Blu-ray players and recorders will have to support playback of these video codecs, it will still be up to the movie studios to decide which video codec(s) they use for their releases."
    • 4v Re: CES 2011: Trzech reżyserów o przyszłości cyfr 10.01.11, 13:51
      Wreszcie nawet reżyser starej daty potrafi na głos powiedzieć to, co ja już mówię od lat - koniec z przestarzałymi, obleśnymi krążkami! po co to komu, z wyjątkiem tradycjonalistów i pasibrzuchów z koncernów? po co komu przestarzały, optyczny dysk? wszystko może się odbywać w sieci.
      i oczywiście pasibrzuchy będą narzekać, bo mniej darmozjadów pośredników nachapie się w procesie produkcji dystrybucji etc
      i oczywiście tradycjonaliści będą narzekać, a już szczególnie ci co lubią sobie opakowania postawić pod telewizorem i pochwalić się kumplom/sąsiadom.
      ale, jak to się mówi, kijem rzeki nie zawrócicie, psy szczekają karawana jedzie dalej itd itp :D

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka