Dodaj do ulubionych

D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędrucha

16.07.08, 19:40
Po wykonanej 3 tygodnie temu hemicolectomii z powodu raka kątnicy, moja mama
ma bardzo wysoki poziom D-dimerów (ponad 3800 przy normie do 500), lekarz
rodzinny zaordynował zastrzyki z heparyny (Clexan bodajże). Czy słusznie?
dodam, że mama jest bardzo słaba po operacji i ma niedokrwistość, w związku z
czym mało chodzi, czy to może być powód takiego wyniku?
Obserwuj wątek
    • gontcha Re: D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędruch 17.07.08, 14:33
      D-Dimery tak podwyższone świadczą o 'włączeniu procesów
      krzepnięcia'. Wiąże się to z powstawaniem zakrzepów i zatorów.
      Leczenie heparynami drobnocząsteczkowymi jest jak najbardziej
      wskazane. Po operacjach może się taka sytuacja zdarzyć (narkoza,
      leżenie, sama choroba nowotworowa, etc.). Mama powinna leżeć z
      nogami lekko uniesionymi do góry i uzywać specjalnych rajstop
      uciskowych - powinnaś skonsultowac się z angiologiem.

      --
      Mieux vaut tuer le diable
      que le diable no vous tue.
      Aequam memento rebus in arduis servare mentem !
      • smoga Re: D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędruch 17.07.08, 21:04
        Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź i rady. Czy mogłabyś mi jeszcze napisać, czy
        te wstrzyknięcia heparyny wykonuje się tylko w brzuch? Sami to robimy, a mama ma
        ranę pooperacyjną, dostaje ponadto insulinę, chcielibyśmy jakoś jej ten brzuch
        oszczędzić no i nie spowodować zrostów.
        Niestety mama mieszka na wsi i dostęp do lekarzy utrudniony ze względu na
        odległość.
        • gontcha Re: D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędruch 17.07.08, 22:48
          Clexane podaję się podskórnie. Można zastrzyki robić w ramiona, lub
          w uda. Technika podobna, tylko igłę wprowadza się wtedy pod kątem
          ok. 45 stopni. A! Nie przejmujcie się siniakami w miejscach po
          podawaniu clexanu, bo to jest normalne. Natomiast zwracajacie uwagę,
          czy siniaki nie pojawiają się w innych miejscach na ciele (choć
          takie objawy bardziej przy podawaniu kumaryn wystepują). I jeszcze
          jedna sprawa. Wszelkie kłopty z oddychaniem (duszności) pilnie
          należy zgłosić lekarzowi, gdyż mogą być objawem zatorowości płucnej.

          --
          Mieux vaut tuer le diable
          que le diable no vous tue.
          Aequam memento rebus in arduis servare mentem !
    • franc_tireur Re: D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędruch 18.07.08, 14:15
      Nie da się, nie znając pacjenta, ocenić słuszności czyjegoś postępowania i nigdy
      bym się czegoś takiego nie podjęła.
      Podwyższony poziom D-dimerów nie świadczy o obecności żylnej choroby zakrzepowo
      zatorowej, jedynie ich normalny poziom jest dowodem jej nieobecności.
      Zwiększone stężenie D-dimerów może towarzyszyć np. stanom zapalnym, bądź samym
      nowotworom. Może też, przy obecności innych czynników ryzyka, stanowić
      przesłankę do włączenia profilaktycznej dawki heparyny. Taka sytuacja (włączenie
      profilaktyki) w żadnym razie nie wiąże się z żadną potrzebą unoszenia kończyn,
      stosowania pończoch uciskowych czy odwiedzania angiologów.
      Leczniczą dawkę heparyny można włączyć po rozpoznaniu na podstawie objawów i
      wyników badań dodatkowych zakrzepicy żył głębokich kończyn (m. in. obrzęk,
      zaczerwienienie, ból, obecność pewnych specyficznych objawów w badaniu
      fizykalnym i USG naczyń) lub zatorowości płucnej (m. in. dusznoś, kaszel, ból w
      klatce piersiowej, tachykardia, zasłabnięcie, obecność cech zatorowości w
      angio-CT). Dopiero taka sytuacja uprawnia do elewacji kończyny czy leczenia
      uciskowego. Wizyta u angiologa tak czy inaczej nie jest konieczna.
      Każdy epizod duszności, niezależnie od okoliczności, powinien być przyczyną
      kontaktu z lekarzem.
      Pozdrawiam.
      f_t
      • smoga Re: D-dimery- pytanie do Franc-tireur lub Jędruch 18.07.08, 18:00
        Jeszcze raz dziękuję. Rzeczywiście, wygląda na to, że pani doktor zleciła Clexan
        profilaktycznie, gdyż mama oprócz niewielkiego obrzęku nóg innych objawów nie
        ma, a w momencie wykonywania badania na D-dimery miała ostrą infekcję dróg
        moczowych, która, jeśli dobrze zrozumiałam, mogła się przyczynić do podwyższenia
        wyniku?
        Jak długo taką profilaktyczną dawkę heparyny należałoby stosować?

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka