Dodaj do ulubionych

Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT???

IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 19:11
Co napisaliscie, o slodkie anioleczki, w drugim temacie rozszerzonej? Jak zinterpretowaliscie ze 'umarl dla wszystkich' w koncowce? (ja w ogole sie tego nie doczepilam) Czy wpadliscie na to (bo ja oczywiscie pozniej po maturze na to wpadlam) ze niebieskie oczy dziecka sa wyjatkowe u zyda i sa szansa na przezycie takze i dziecka bo przywodza na mysl aryjska urode? albo ze chlod z drzwi wyjsciowych kojarzy sie ze smiercia? Ja na to wszystko wpadlam w domu i zaczelam miec istna nerwice ze chyba nic nie napisalam! Piszcie co tylko mozecie, haslami, co napisaliscie! Prosze!
Obserwuj wątek
    • Gość: Anulka-Skrzacik Hejcia Brzoskwinija!!! Temat 2 na rozszerzonej IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 19:18
      wiesz, gdybym przemyślała jeszcze raz na spokojnie w chacie ten temat to pewnie
      inaczej bym go napisała, jakoś składniej. Heh, rzeczywiście odczytałam oczy
      dziecka jako wyznacznik rasy aryjskiej, skapowałam też końcówkę, ale ten chłód
      ze śmiercią to już "lekka" przesada! nie wiem jak mi poszło, w każdym razie ten
      temat nie był zły, tylko nie mam kontekstów co do współczesności. pozdrówka dla
      Cibie i wszystkim kochanych Maturzystów!!!
    • Gość: granat_18 Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 19:24
      ja napisałem we wstepie że ów pani tworzy we współczesności i jej wydarzenia
      oparte są na faktach bo przebywała w gettcie!Potem opisałem krótko realizm
      szczególu, streściłem zabawe w klucz(zawarłem ze dziecko ma wielką role poniewż
      od niego zależy zycie ojca). Następnie napisałem że pisarka posługuje się
      behawioryzmem> Przedstawiłem, że Ida kreuje inaczej żyda(odwołałem się w małym
      stopniu do Mendla gdanskiego konopnickiej). Napiasłem o strachu rodzinie i ze
      taka sytuacja jest pierwszym stopniem do zniewolenia i zagłady(podałem ze drugi
      stopien prezentuje kral i borowski- getta). a wz akonczeniu podsumowałem i
      doadałem troszke o egzystencjaliźmie:)moze być?
    • Gość: JAJAJ Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 19:56
      to z tym chłodem i śmiercią zdecydowanie naciągane...ale niebieskie oczy i rasa
      aryjska myślę, że cenna uwaga...szkoda, że nie napisałem...
      generalnie to zrobiłem tak...

      1.WSTĘP-II WOJNA ŚWIATOWA-HOLOCAUST-AUTORKA-GETTO-JEJ DOŚWIADCZENIA
      2.DOKŁADNA ANALIZA FRAGMENTU OD POCZĄTKU DO KOŃCA...JEDNYM SŁOWEM:
      PRZEKSZTAŁCENIE TEKSTU
      3.OGÓLNE WNIOSKI O TEJ RODZINIE, ROLA CHŁOPCA
      4.ZAKOŃCZENIE-LEKKIE SRANIE W BANIE...TU WYRAZIŁEM SWOJĄ OPINIĘ, ŻE BYĆ MOŻE TO
      I TA RODZINA PRZEŻYŁA WOJNĘ, ALE NIGDY NIE WRÓCIU JUŻ DO ŚWIATA NORMALNYCH
      WARTOŚCI, ZAWSZE NAZNACZONĄ BĘDZIE NAIWNĄ ZABAWĄ(KLUCZ), A WSPOMNIENIA O NIEJ
      BĘDĄ NIOSŁY BÓL, SMUTEK....
      • Gość: Manni Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.isb.com.pl 05.05.05, 20:18
        1. Wstęp - pytanie, czym jest "zabawa w klucz", przedstawienie definicji zabawy.
        2. Analiza fragmentu, przedstawienie zabawy.
        3. Poszczególne portrety członków rodziny, o bólu i cierpieniu jakie przeżywa,
        pozbawieniu normalności.
        4. Słowo o narracji.
        5. Jak wojna wpływa na rodzinę i jej życie.
        6. Podsumowanie.

        Głównie skupiłem się na niszczącej sile wojny, która nawet zabawę zmienia w
        makabryczna igraszkę. Opowiedziałem o istotnej roli dziecka, od którego zależy
        życie ojca, o matce, ktora stara się złagodzić jego ból (wyjaśnienie, dlaczego
        nazywa sie to "zabawą w klucz"), wspomniałem, iż sama zabawa jest makabryczna,
        a przez to świat przedstawiony w utworze pełen paradoksów. Zauważyłem aryjską
        urodę chłopca (szanse na przeżycie) oraz zinterpretowałem końcówkę. Plus sporo
        cytatów i głównie o dramacie rodziny.

        W sumie troszkę bylo u mnie lania wody, nieco chaotyczna forma, kilka
        powtarzających sie argumentów, ale zawarłem w tym chyba trochę prawd z utworu.

        Twój plan wygląda b.dobrze, więc bedzie dobrze ;). Pozdrawiam!
    • Gość: Analeo Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 20:11
      no ja troszke inaczej do tego podeszłam. wspomniałam o sokole boccaccia i ze
      ten klucz jest jak ten sokól
      i ta zabawa była przygotowaniem sie rodziny na smierc ich syna który był zdany
      na łaskei nie łaske niemców którym on otworzy te drzwi
      no i ze autorka nie mowi wprost tylko kamufluje
      napisałabym wiecej gdyby starczyło miejsca
      bo jeszcze myslałam ze ich wybór był poniekad tragiczny poniewaz oni skazywali
      to dziecko na mozna powiedziec smierc chcac je uchronic od cierpienia zwazanego
      z wojna bo małe dzieci nie rozumieja ze mama nie ma nic aby go nakarmic czy ze
      musi byc cicho i oni chcieli mu oszczedzic smierci z wycienczenia i głodu a z
      drugiej strony chcieli ocalic siebie bo samym bez dziecka łatwiej byłoby im
      uciekac
      napisałam ze matka za kazdym razem przezywa bol gdy sie bawia w ta zabawe bo
      zamykała oczy tam był taki fragment ze jakby ja przeszył nagły ból
      • Gość: mika Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.akk.net.pl 05.05.05, 20:43
        ludzie, po przeczytaniu tych wszystkich waszych komentarzy jestem bliska
        załamania... ja skupiłam sie głównie na psychologii postaci... na tym ze
        dziecko ma bardzo odpowiedzialną rolę i ze pomomo, ze ma 3 lata jest świadome i
        odpowiedzialne, opisalam matkę, ze pozornie jest bierna w "zabawie", ale
        najbardziej to przeżywa... jej cierpienie, i to starała sie stworzyc dziecku
        normalny dom (kaze ojcu je pochwalić, wspólny posiłek)... no to chyba
        zawaliłam.. a co do ostatniego zdania to pisałam o wyjatkowo trudnej sytuacji
        ojca, który jest swiadom uczuc, jakimi darzu go dziecko, a każe mu mówić, ze
        tatuś umarł...
        generalni skupiłam sie na znaczącej roli dziecka....
        • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:04
          Ok, ja w sumie nie napisalam Wam o czym napisalam ja. A wiec nawiazalam do wystawy fotografii rodzin zydowskich, jaka widzialam w Brzezince w obozie (a propos urody dziecka-konkretnie oczu [ktore ze zdjec patrzyly n wystawie] i ogolnie urody zydow), sporo napisalam kontekstow (jak juz wczesniej wspomnialam, ale skopiuje: porownalam do "zycie jest piekne" w zakonczeniu, poza tym przywolalam wiele motywow w ogole o zydach (film "nigdzie w afryce", "pianista", "zdazyc przed panem Bogiem" Krall, do Zydowki (uroda) z opowiadania o dipisach Borowskiego, nawet do Szlangbauma z "Lalki" (w kontekscie wstepu i cechow Zydow, ktorych na dobra sprawe zazdroscimy)) Poza tym zanalizowalam i zinterpretowalam opowiadanie, chociaz wydaje mi sie, ze niewystarczajaco. Autorka nie nadala imion bohaterom- wiec nadaje to opowiadaniu wymiar uniwersalny. Nie uzyla, ja wiem, oskarzen nazistow, nie pisala o setkach zabitych lecz o trojce ukrywajacych sie Zydow i o dziecku, kreacja dziecka i realizm, w zasadzie taka "dalekosc od wojny" (o wojnie przypomina sobie czuytelnik kiedy widzi np epitet "wojenne miszkanie"). Poza tym ktos z Was napisal, ze ten ojciec kopal czy cos. Alez ja sadze, ze on mial albo kryjowke albo droge na zewnatrz i musial zdazyc sie wymknac w czasie "gry" ktora miala faktycznie kiedys nastapic. Nie wspomnialam o niebieskich oczach w kontekscie aryjskosci i nie zinterpretowalam ZE UMARL [ten ojciec] DLA WSZYTSKICH-jak to rozumiecie wy? Poza tym napisallam, ze niewinne i niczego nieswiadome dziecko byc moze (jak bohater zycie jest piekne) dzieki nazwaniu rzeczywistosci grą uratuje sie lub przynajmniej nie bedzie cierpial. W zasadzie zamknelam klamrowo pytaniem krotkim i rzeczowym- DLACZEGO? (dlaczego nazisci zdecydowali sie na 'rozwiazanie kwesti zydowskiej') A co pisaliscie o samym jezyku opowiadania? (rozszerzona przeciez tak 'stawia' na analize.. Pozdrawiam!
          • Gość: Manni Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.isb.com.pl 05.05.05, 22:22
            Również zakończyłem pytaniem - "W imię czego?" ;)
            Zauważyłem, że dziecko opisywane jest jako "ono", choć jego płeć jest przecież
            znana... czyżby wskazanie uniwersalności sytuacji? Podobnie jak ty skupiłem się
            na dziecku, które nie rozumie świata wokół siebie, pełnego paradoksów,
            okrucieństwa. zdaje sobie sprawę ze swojej roli, lecz matka stara się ją
            złagodzić. "Życie jest piękne" pasuje tu idealnie i naprawdę żałuję, że o nim
            nie wspomniałem, bo to jeden z nielicznych filmów, który zawsze mnie tak
            wzrusza ;). Pozdrawiam.
        • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:17
          nie odnioslam sie do mrugniecia, uznalam, ze jest po prostu fizyczna krzywda, jakims 'skutkiem' ubocznym wczesniejszych przezyc.. ale w sumie sens leku itp o jakim mowisz tez ma cos w sobie:) wiecie co mnie sie wydaje ze nauczyciele sprawdzajacy jakos popatrza na styl i zaangazowanie (rozne proby interpretacji itp) - przeciez tekst widzielismy pierwszy raz na oczy- ZADNYCH gotowcow nie dalo sie walnac- czyz to samo nie ma wielkiej wartosci??? Wiec mijejmy nadzieje albo na liberalizm klucza albo na wielkie serce sprawdzajacych pelne checi dawania punktow za tzw walory dodatkowe! :P
          • Gość: zonia Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:35
            hello. Tez pisalam ten temat. Genetalnie to pisalam o "zabawie" ( padlo w
            tekscie "odrabianie zabawy" jak "odrabianie leckji" - coś nieprzyjemnego ale
            również ważnego). Dalej pisalam o znaczeniu dziecka i znaczeniu tej "zabawy" dla
            calej rodzinie. Pisalam tez ze dla ojca cena życia jest to ze musi "umrzec dla
            wszystkich' i pozostac zywym jedynie dla tych dla których moze: syna i matki.
            Nie wiem czy pamietacie ale w zadaniu proszono rowniez o zwrocenie uwagi na
            problem przedstawienia Holocaustu w ogole. JAK PORUSZYLISCIE TE KWESTIE??? ja
            naprzykład pisalam o tym ze dla czytelnika taki jednostkowy obraz taki w ktorym
            latwiej nam sie odnaleść (dom, rodzina) jest czytelnieszy i ma wieksze
            oddziaływanie niz obrazy okrucienstwa z książek takich jak "inny swiat' czy
            opowiadan borowskiego gdyz nie da sie za pomoca slow tego wyrazic. Dlatego
            autorka odwoluje sie do naszych uczuc - tych codziennych, uniwersalnych.
            • Gość: Jajka Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: 212.244.84.* 06.05.05, 12:40
              Jej,pisalam tez na ten temat i troszke mnie podlamaliscie :// Moja praca
              wyglada tak:
              WSTEP:
              terror,holocaust,hitlerowskie Niemcy i ich intencje
              ROZWINIECIE:
              interpretacja opowiadania,rola dziecka,przypuszczenie,ze sa mieszkancami
              getta.strach Zydow przed trafieniem do obozu,nawiazanie do "Losu utraconego" w
              celu ukazania przemiany i oryginalnego spojrzenia zydowskiego dziecka na
              tragedie obozowa i zaglade Zydow
              ZAKONCZENIE:
              strach,panika jakie byly w ludziach w okresie II wojny swiatowej,nasza rola by
              pamietac o historii i postepowac tak,by wiecej do tego nie dopuscic i brak
              tolerancji wyznaniowej i chec wladania wswiatem powodem calego zajcia...

              Obawiam sie,ze zboczylam z tematu i moze nie byc dobrze...:((
            • Gość: Jajka Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: 212.244.84.* 06.05.05, 12:40
              Jej,pisalam tez na ten temat i troszke mnie podlamaliscie :// Moja praca
              wyglada tak:
              WSTEP:
              terror,holocaust,hitlerowskie Niemcy i ich intencje
              ROZWINIECIE:
              interpretacja opowiadania,rola dziecka,przypuszczenie,ze sa mieszkancami
              getta.strach Zydow przed trafieniem do obozu,nawiazanie do "Losu utraconego" w
              celu ukazania przemiany i oryginalnego spojrzenia zydowskiego dziecka na
              tragedie obozowa i zaglade Zydow
              ZAKONCZENIE:
              strach,panika jakie byly w ludziach w okresie II wojny swiatowej,nasza rola by
              pamietac o historii i postepowac tak,by wiecej do tego nie dopuscic i brak
              tolerancji wyznaniowej i chec wladania wswiatem powodem calego zajcia...

              Obawiam sie,ze zboczylam z tematu i moze nie byc dobrze...:((
            • Gość: Jajka Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: 212.244.84.* 06.05.05, 12:40
              Jej,pisalam tez na ten temat i troszke mnie podlamaliscie :// Moja praca
              wyglada tak:
              WSTEP:
              terror,holocaust,hitlerowskie Niemcy i ich intencje
              ROZWINIECIE:
              interpretacja opowiadania,rola dziecka,przypuszczenie,ze sa mieszkancami
              getta.strach Zydow przed trafieniem do obozu,nawiazanie do "Losu utraconego" w
              celu ukazania przemiany i oryginalnego spojrzenia zydowskiego dziecka na
              tragedie obozowa i zaglade Zydow
              ZAKONCZENIE:
              strach,panika jakie byly w ludziach w okresie II wojny swiatowej,nasza rola by
              pamietac o historii i postepowac tak,by wiecej do tego nie dopuscic i brak
              tolerancji wyznaniowej i chec wladania wswiatem powodem calego zajcia...

              Obawiam sie,ze zboczylam z tematu i moze nie byc dobrze...:((
    • Gość: sidney Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 20:36
      cholera..teraz to widze ze spieprzylam mature...
      napisalam o tym ze sie ukrywaja,ze sa w tragicznej sytuacji,ze chlopiec nie ma
      dziecinstwa,ze na jego barkach jest wielka odpowiedzialnosc,ze tytul jest
      paradoksalny i groteskowy,bo zabawa kojarzy sie z czyms fajnym heh,ze utwor ma
      wymiar uniwersalny(nie ma nazwisk i imion),ze to jest codzienna walka z
      wlasnymi slabosciami,ze w rodzinie obok milosci musi byc silna wola zycia
      tylko ze takie pierdoly to nie nadaja sie do klucza,zapomnialam napisac polowy
      spostrzezen,olalam koncowke i wyglad dziecka
      heh ale i tak lepiej mi poszlo niz podstawowy....
        • Gość: olivka Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.tosa.pl 05.05.05, 20:56
          generalnie to mam po trochu z każdego z poprzedników ale ogólnie to mam
          zupełnie inaczej i nie mam pojęcia czy dobrze :( aryjskość urody dziecka to
          rzecz, która od razu rzuciła mi się w oczy, poza tym czego tu nie zauwayżlam
          jeszcze aby było wymienone to taka smutna moim zdaniem ironia autorki: dziecko,
          które musialo wydorośleć i dorośli, którzy są narażeni nawet na śmieszność w
          swojej zabawie i ojciec, który poniekąd dorosły, a to przez niego nie koniec
          zabawy, to on nie może sobie z tym poradzić; poza tym sam motyw zabawy - to
          zwykle coś przyjemnego, tutaj się 'odrabia' etc.
          jesli chodzi o to, co było w temacie, że zauważyć sposób ujęcia tematu zagłady
          Żydów (zauważyłam, że jest dużo niedomówień, tak naprawde z treści nie wiemy
          nawet, że to Żydzi, ale domyślamy się, wiemy, że jest wojna a miejsce akcji to
          mieszkanie w bliżej nie określonym miejscu, ale wiemy, że się ukrywają) to z
          tego wszystkiego co napisłam wyciągnełam wnioski, że autorka zajmuje się
          psychiczną, wewnętrzną walką bohaterów z własną słabością (dziecko musiało
          wydorośleć, ojciec zdecydownie sobie nie radzi, matka jest zdecydownie u kresu
          sił) spowodowaną czynnikami zewnętrzymi.
          Wszystkeigo już nie pamiętam, pamiętam, że jakbym miała tam więcej miejsca to
          bym się bardziej rozwinęła bo zajęłam całość i wyszłam ostatnia z sali na 5min.
          przed końcem czasu. Boje się, że dopuściłam się jednak nadinterpretacje...
        • Gość: Ola Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 20:59
          Ja zwróciłam uwagę na niewinność dziecka, którą rodzice za wszelką cenę chcą
          chronić-analogia do "Życie jest piękne" Begniniego. Napisałam, że ojciec umiera
          dla świata zewnętrznego i że przez to udaje mu się utrzymac pozory normalności
          w swojej rodzinie. Dodałam, że wg. mnie to obrazek literacki, swoista parabola.
          Nie wiem, czy jest to słuszne spostrzeżenie. Tak samo nie wiem czy słusznie
          wysunęłam hipoteze co do ważnej roli jakie pełnią w tekście onomatopeje (trzeba
          pamiętać, że chodziło też o analizę!) oraz nagromadzenie epitetów określających
          atmosferę. Jako, że interesuję się holokaustem nie wahałam się użyć
          terminu "shoah" i wykazać się choć podstawową znajomością fakografii(
          najważneijszce obozy, getta itp. ) Teraz pozostaje czekać na klucz. Pozdrawiam
          serdecznie!
          • Gość: paszko3@wp.pl Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.joniec.sdi.tpnet.pl 05.05.05, 22:00
            Zrobilem blad bo nie zawarlem informacji o urodzie dziecka (te nieszczesne
            niebieskie oczy)
            - zinterpretowalem utwor pod dwoma kątami
            1. Metaforyczna zabawa w klucz
            2. Ostatnie zdanie o tym, ze umarl dla wszystkich
            - odniosle caly utwor do okresu, podalem pare przykladow
            - wspomnialem o postrzeganiu holocaustu przez Borowskiego
            - pamietniki Wladyslawa Szpilmana- to opowiadanie bardzo mi sie z tym skojarzylo
            - zakonczenie to takie moje wlasne przemyslenia

            Warto bylo pisac rozszerzony nawet dla tych kilku punktow. Napewno bedzie dobrze
            , wierze w dobre intencje sprawdzajacych. 3majcie sie.
          • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:09
            no niezle, wiecie co, mnie zastanawia, przeciez jak czytam co pisaliscie wszystko mi sie podoba i widac po prostu rozne kierunki interpretacji (na Boga przeciez nie dalo sie zawrzec wszystkiego na raz bo to opowiadanie mialo 'nie jedno drugie dno', wiec zawarcie wszystkiego byloby brutalnie esencjonalne i malo osobiste. Z reszta jak sadze wszyscy czytaliscie to po raz pierwszy a wybraliscie temat dlatego, ze niesamowicie poruszylo was opowiadanie (ja tak mialam). Poza tym nie koniecznie interesuje sie holocaustem, fascynuja mnie natomiast Zydzi sami w sobie. (ich piekno wew i zew, wrodzona inteligencja, umiejetnosc handlowania i w ogole- uwazam, ze sa 'wieksi' niz reszta dlatego ich tepiono- na zasadzie ze zawsze gorsza cywilizacja wypiera lepszą). WIec podsumowujac uwazam za absolutnym zabojstwem sprawdzanie tegow ypracowania wedlug klucza- coz- podeszlam do niego emocjonalnie i wiem ze 'zaboli' mnie zly wynik. Poza tym to rozszerzona liczy mi sie na studia (a w ogoel podstawowa mi sie tak nie podobala... zawalilam ją na calej linii..)
    • Gość: SpootnikPolska Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? UWAGAAA IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:10
      Ludziska, przecie trzeba było głównie zwrócić uwagę na styl autora i jego odniesienia do eksterminacji żydów !!!! czy nie o to chodziło ?? po co pisać mnóstwo nie potrzebnych rzeczy, skoro oni nas się pytali o styl pisarki na podstawie analizy i interpretacji opowiadania, to był główny temat wypracowania a nie jakieś inne poboczne treści..

      ===========
      Niech mi zarezerwują miejsce w piekle jeśli się myle..
      • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? UWAGAAA IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:14
        Czesc, no oczywiscie masz racje, lecz uwazam, ze rozne konteksty i wynijajace z nich zaangazowanie w sam temat w jakis tam sposob sa punktowane (nadzieja na walory dodatkowe) poza tym poszerza dzieki porownaniom mozliwosci interpretacji, a w koncu az tak wiele o stylu pisac sie nie dalo ( z reszta nasuwalo sie samo splecione z interpretacja -czyli napisane to i to dlatego i dlatego- od razu za jednym zamachem:) Mi po rpostu milo sie pisalo:) )
    • Gość: Kwiatek Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.radomysl-nad-sanem.sdi.tpnet.pl 05.05.05, 22:14
      Hmmm... Każdy z nas pisał na temat, a jednocześnie pisaliśmy zupełnie inne rzeczy. Wszyscy wiedzą, ze nie ma dwóch takich samych wypracowań, ale nasze będą się bardzo różniły. Jednocześnie chyba wszystkie są prawidłowe, gdyż kazdy człowiek odbiera inaczej ten tekst. Ciekawa jestem jak dopasuja do tego klucz :-P Moim skromnym zdaniem wszyscy powinniśmy mieć oceny zbliżone do maksymalnej. Przecież każdy z nas tak zinterpretował ten tekst jak go odbierał. Twardy orzech do zgryzienia?;-)
      • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:22
        Nie wiem, dziecko jest swoistym pionkiem a cala rzecz nazwana grą p to, by byla 'stworzona dla dziecka', by moglo dobrze spelnic (nieswiadomie) taką role, jaką wybrali mu w tej 'grze' rodzice- lecz czy mozna powiedziec o ukazaniu tego z perspektywy dziecka? Jak juz mowilam roznorodnosc kierunkow interpretacji jest moim zdaniem duza, to jak z filozofia, wszystko mozna udowodnic rownie dobrze jak.. obalic;) [zartuje] pozdrawiam!
        • Gość: SpootnikPolska Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:30
          jeśli by tu mówić o stylu pisarki, to ja napisałem że starała się pokazać świat holocaustu z innej perspektywy niż krwawa eksterminacja, pokazała go ze strony bliższej nam, jakże bliskiej ale jakże dalekiej, ukazała zachowanie mieszkańców domu, pokazała zachowanie się jednostki społecznej jaką jest rodzina w warunkach wojny. moze tak było dobrze... ???
          • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:39
            no ja podobnie (ze nie ukazala setek zmarlych czy nie obwiniala nazistow lecz pokazala nam 3-osobowa bezimienna zydowska rodzine, jako ze bezimienna mogl byc to "kazdy"- a dziecko [niewinne nieswiadome a jednak dobrze sobie radzace] wzrusza wiec mimo braku nie-wiem-jakich liczb ofiar czy ilosci krematoriow jestesmy nadzwyczaj poruszeni wiec jeszcze bardziej pytamy DLACZEGO cos takiego moglo miec miejsce)
            • Gość: kerry GŁUPI KLUCZ IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 06.05.05, 23:58
              Tak sobie czytam wszystkie wypowiedzi....i wiele osób ma bardzo trafne
              skojarzenia...wiele osób ma ciekawe spostrzeżenia i bardzo interesujace
              interpretacje...Ale co z tego,jeśli i tak musimy wpasować sie w głupi klucz
              który wymysliła jakaś dziumdzia zza biurka, która mysli poronionymi schematami?
              Moje przemysleni,choc pewnie trafne sie nie licza....Przykre to jest,że uczy
              sie takiego masowego wnioskowania...
            • Gość: Manni Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.isb.com.pl 05.05.05, 22:46
              Czytam i czytam wasze wypowiedzi i jestem pełen szczerego szacunku, że nie
              daliście się ponieść modelowi wypowiedzi i każdy indywidualnie podszedł do
              tematu. Również odebrałem ten tekst emocjonalnie, bo temat wojny zawsze bardzo
              mnie porusza. Nie dajmy się, a co ;). Pozdrawiam Was wszystkich i życzę
              maksymalnej liczby punktów :).
            • Gość: maly_elwuo Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:54
              to ja napisze jak wygladała moja praca:
              1)Wstęp, a w nimczym był Holocaust, jego podłoże i aspekty historyczne(nazizm,
              ustawy norymberskie, Hitler, Endlosung)
              2)Rola literatury II wojny światowej jako zagłada humanistycznych wartości
              3)Medaliony Nałkowskiej i opowiadania: Profesor Spanner, Kobieta Cmentarna i
              Dorośli i dzieci w Oświęcimui - w opowiadaniach tych zwróciłem uwagę tylko na
              tematy zagłady Żydów (bez niepotrzebnego lania wody)
              4)Opowiadania Borowskiego : Proszę państwa do gazu i U nas w Auschwitzu - także
              o Żydach, nawet cytaty pamiętałem...
              5)Porównanie książek: Moczarski - Rozmowy z katem jako obraz zagłady getta
              warszawskiego oczami kata i opowiadanie Hanny Krall "Zdążyć przed Panem
              Bogiem", zagłada getta oczami ofiary
              6)Analiza podanego fragmentu i pokazanie walki o byt ludności żydowskiej
              7)Nawiązanie do ŻOB'u i pomocy Polaków Żydom
              8)Wnioski i podsumowanie

              w sumie praca zajeła mi około 75 minut, napisałem na całe wyznaczone miejsce,
              ale patrząc na wasze spostrzeżenia troche się denerwuje, bo większość skupiła
              się na analizie tego fragmentu, ja natomiast napisałem o zagładzie Żydów w
              sferze całościowej, a analiza tego fragmentu posłużyła mi jako pokazanie walki
              Żydów w obliczu zagrożenia lub śmierci. A i jeszcze jedno, nie lałem wody,
              pisałem bardzo szczegółowo, czego nie moge powiedzieć o "Potopie", który
              podpasował mi ze względu na szeroki konspekt tematu :D pozdro dla zdających
              angola, ja mam to szczescie ze zdaje 17 niemca, polamania piora :)
              • Gość: Brzoskwinija Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 05.05.05, 22:58
                Swieta jest (patrzac na plan) Twoja praca, ja rowniez uwazam, ze mnogosc kontekstow i 'osadzenie' historyczne jest wazne (ja pisalam o sytuacji w latach '30 w niemczech (o krysztalowej nocy m. in.) JEDNAK jak wszyscy wiemy 'temat świętym jest'- a zaczynal sie chyba od slow 'analiza i interpretacja' bo to byl poczatek , drogi, to bylo najwazniejsze i tylko w okol mozna bylo krazyc (a twoje konteksy sa przeciez swietne) jednak 'bogiem maturzysty' jest temat- analiza i interpretacja.. Tak sadze..
                • Gość: Manni Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.isb.com.pl 05.05.05, 23:07
                  Przykro mi to mówić w kontekście pracy jaką maly_elwuo przedstawił (brzmi
                  fantastycznie, mnóstwo kontekstów, wielka wiedza), ale prawdopodobnie głównym
                  założeniem tematu było zwrócenie uwagi głównie na "Zabawę w klucz" - (temat
                  brzmiał: Dokonaj analizy i interpretacji opowiadania "Zabawa w klucz" Idy Fink,
                  zwracając uwagę na sposób podjęcia tematu zagłady Żydów w czasie II wojny
                  światowej. Podczas interpretacji trzeba było zwrócić na to uwagę). Ale jestem
                  pewien, że zdasz bez problemu :).
                • Gość: maly_elwuo Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 05.05.05, 23:08
                  dlatego sie boje, ze moga napisać: PRACA NIEZGODNA Z TEMATEM , ale zabardzo sie
                  tym nie przejmuje, w koncu pisalem to dla siebie, a rozszerzony polski do
                  rekrutacji na studia niejest mi potrzebny...dodam jeszcze ze na ustnej mialem
                  motyw Apokalipsy w literaturze II wś, wiec miałem o tyle łatwo, pisałem pisałem
                  i pisałem i zanim sie spostrzegłem na analize została mi niecała jedna strona,
                  wiec zabardzo rozwinać tego nie mogłem, choć miałem jeszcze wiele pomysłów na
                  prace(analize), ale co tam, było, mineło.......pozdro
                • Gość: cara Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.chello.pl 05.05.05, 23:10
                  A ja napisałam tak : We wstępie banalnie napisałam o problemie pisrazy , którzy
                  chcą pisac o Holokauście - jest to tragedia narodu ale tez zwykłych ludzi.
                  Potem nieudolnie przeszłam do omawiania opowiadania. Juz w pierwszych zdaniach
                  napisałam ,ze chodzi o ukrywających się żydów. Napisałam ,ze sa na skraju
                  załamnia ,żyją w ciągłym strachu - tik nerwowy ojca , ogólna atmosfera. Potem
                  pisze o rodzicach - że narażaja i wykorzystują dziecko - jednoczesnie ich
                  usprawiedliwiam - wojna zmienia prorytety - narażaja dziecko ale chronią je nie
                  mówiąc prawdy. Jednoczesnie wszystko zalezy jak chłopiecf potraktuje swoją
                  zabawę. Jednocześnie zwracam uwagę -ze toi tak nei ma znaczenia - ci którzy
                  przyjda najprawdopodoniej nie zwróca uwagi na niebieskie oczy - liczy się
                  przecież przynaleznosc narodowa. Potem interpretuje ostatnei zdanie - cała
                  rodzina jest martwa bo to żydzi. Potem napisałam ,ze to specyficzny obraz
                  holokaustu 0 nie w obozie nie w gettcie ale po aryskiej stronie. jednka
                  ukrywanie się nie daje bezpieczeństwa tylko strach. Napisałam ,ze podobnie jest
                  u szpilmana jednka on ukrywał się sam. tu sporo pisze o dzieciach - ze w czasie
                  wojny mogły być niebezpieczne dla ukrywających się - przyolanie histori z ,,
                  Zdążyć przed Panem Bogiem" gdzie pielęgniarka bez słowa dusi dziecko. Potem
                  zaczynam rozważażac co mają zrobić rodzice grajacy z dzieckiem w grę - czy grać
                  do końca - do obozu ( tak jak w ,, Życie jest piękne" czy powiedziec mu ,ze
                  nigdy nei bedzie bezpieczne). jednoczesnie wyciągm wnioski - wojna zmienia
                  ludzi - rodzice raz spojrzawszy na dziecko okiem hitlerowca szukającego
                  aryskich cech nigdy nie beda szukali swoich rysów w jego twarzy , dziecko
                  żyjaće w ciągłym strachu nigdy nie bedzie ufne. Na sam koniec któkie
                  podsumowanie - w opowiadniu mamy obraz tego jak wojna każe żyć w strachu ,
                  zmienia prorytety i akze dokonywac dramatycznych wyborów. jestem dumna z
                  ostatniego zdania - wracając do wstępu pisze ,ze autorka opowiadania pokazuje
                  jak ,, o tym" pisac - pisac tak ,ze słysząc smiech dziecka z opowiadnia
                  wiemy ,ze my świadomi tragedii śmaić się nie możemy
                  • Gość: modlishka Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.internetdsl.tpnet.pl 06.05.05, 12:43
                    moja praca wygladala mniej wiecej tak
                    wstep-temat holokaustu realizowany przez wielu tworcow kultury i sposob tej
                    realizacji(realizm czy przenosnia;wymienilam jedynie takie nazwiska jak krall
                    borowski rusell)

                    analiza i interpretacja tekstu
                    -anonimowi bohaterzy(uniwersalizm)-typowi everymeni
                    -niedomowienia
                    -realistyczny charakter opowiadania(opis pomiesczen)
                    -narrator-obserwator relacjonujacy wydarzenie
                    -brak komentarzy opinii odautorskich
                    -tajemniczosc-na poczatku nic nie wskazuje ze zabawa wa tragiczny charakter i
                    wlasciwie nie wiadomo o co w niej chodzi- ciekawosc czytelnika
                    -nic nie jst nazwane po imieniu(Zydzi,hitlerowcy,nawet łapanki-<mieszkanie
                    wojenne>)
                    -papieros i "tik" nerwowy-strach ojca, zycie w ciaglym starchu
                    -"odrobic Zabawe"-cos waznego, obowiazek
                    -pytania kobiety jako wyraz niepewnosci,zacisnieceie powiek-strach
                    -realistyczny opis zabawy
                    -wyrezyserowany kazdy ruch gest dziecka-waga sytuacji(od tego zalezy zycie)
                    -zrezygnowany ton polecenia matki(zamknij drzwi kochanie)i desperacja ojca
                    -odpyttywanie dziecka(co powie gdy)
                    -motyw dziecka ktore w wieku 3 lat musi dorosnac(w obliczu sytuacji)i zrozumiec
                    ze tatus (ten ktory stoi tuz obok)"nie zyje"

                    PODSUMOWANIE;autorka nie naduzywa srodkow wyrazu-ale wzrusza, opis bez emocji-
                    ale wzbudzajacy glebokie emocje,niedomowienia kamuflaz
                    i jeszce cytatcik na koniec"kto nigdy nie slyszal stukotu hitlerowskich butów i
                    hitlerowskiego pukania do drzwi(...)kto tego wszystkiego nie slysal na wlasne
                    uszy i nie widzial na wlasne oczy, ten nie da temu wiary.."
                      • Gość: Acia Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl 06.05.05, 13:43
                        Hmmm, czytajac wszystkie wypowiedzi dochodze do wniosku ze stara matura byla
                        pod tym wzgledem prostsza ze kazdy mogl sie wypowiedziec jakie ma wlasne
                        zdanie, opinie, i nie kierowac sie domniemanym "kluczem".Ta matura uczy nas
                        schematycznego myslenia, i podpasywania sie do tego co sprawdzajacy uzna za
                        odpowiednie...sama teraz zlapalam sie ze pewne wskazowki z tekstu ominelam
                        (napisalam ze autorka zwraca uwage na urode dziecka alenie wyjasnilam ze to
                        rasa aryjka-ze to pomoze mu przetrwac...tak samo ten chlod jako zapowiedz
                        smierci).wydaje mi sie jendak ze osoby ktore w wiekszosci pracy zawarly
                        nawizania do innych lektur filmow zrobimy zle...mozna bylo nawiazac ale nie w
                        tak duzej mierze(samo polecenie tematu wskazalo co mamy zrobic-zanalizowac i
                        zinterpretowac fragm). juz dokladnie nie pamietam co napisalam w pracy, ale to
                        moje szczatkowe zapisy:
                        -opisalam ze pozcatek nie wskazuje atmosfery odbiorcy
                        -potem w nastroj wprowadza opis domu
                        -wskazalam na 2 wazne miejsca akcji:pokoj lazienka
                        -zaznaczylam stol i 3-osobowa rodzine
                        -zakreslilam wyglad postaci(np zaczerwienione oczy jak sie pozniej okazuje od
                        kurzu i wapna)
                        -opisalam zabawe-i ze ta nazwa zostala dopasowana do dziecka aby moglo lepiej
                        zrozumiec czynnosc
                        zaznaczylam range chlopca w zyciu doroslych
                        wiem ze zapomnialam wspomnie o tej koncowce i zaznaczonym wyrazie "naprawde"
                        zadzwonia
                        -aha zaznaczylam przeprowadzke jako rzecz normalna w zcasch wojennych
                        -dalej zaczelam troche lac wode ze o okrucienstwie traktowania ludzi pisal
                        borowki i grudzinski
                        -dalej uzywalam wslasnych odczuc
                        -zauwazylam ze autorka sama wiedziala o tych przezycia, bo przebywala w geccie,
                        miala stycznosc z sytuacja
                        -pamietam jeszcze ze pisalam o okrucienstwie hitlerowcow
                        -opisalam zydow jako(w ujeciu nazistow) niepotrzebne ogniwo-
                        -jeszcze wlasnie refleksje o walce kazdego dnia o przetrwanie
                        -napisalam krotkie podsumowanie i wkleilam dwa zdania: "spieszmy sie kochac
                        ludzi tak szybko odchodza" ks twardowskiegi i "nadzieja umiera ostatnia" jana
                        pawla II
                        z gory przepraszam za bledy jesli sie pojawia , za male litery nazw to z
                        pospiechu...jesli ktos ma podobnie ale uwaza ze zle napisalam prosze o opinie
                        polamania sie na dalszych egzaminach i duzej ilosci punktow:)
                        • Gość: Lilice Re: Jak rozszerzona? Kto pisal 2 TEMAT??? IP: *.kl / 80.50.214.* 07.05.05, 01:39
                          - wstęp o wojnie i jej popularności w literaturze
                          - nakreślenie sytuacji zawartej w opowiadaniu
                          - przedstawienie miejsca akcji, trzyosobowej rodziny
                          - ilustracja zabawy jako przygotowania na ewentualne zaistnienie możliwości
                          nakreślonej w scenie sytuacji
                          - dziecko jako odtwórca głównej roli w "zabawie". Od niego zależy życie ojca,
                          dziecko kochające rodziców, zwłaszcza ojca (o czym świadczy trud z jakim musi
                          powiedzieć, iż nie żyje)
                          - warunki wojny sprawiają, iż dzieci muszą szybciej dorastać
                          - ojciec nieco oschły, apatyczny
                          - matka kochająca dziecko, doceniająca jego starania
                          - relacje między rodziną są powściągliwe, pełne niepokoju
                          - miłość w czasach wojny jest trudna
                          - rodzina wielokrotnie zmienia miejsce zamieszkania z racji prześladowań
                          - żyje w przestrachu, ciągłej ucieczce, niepewności
                          - próbuje wykorzystać każdy sposób na ocalenie, angażując swoje dziecko - >
                          nawiązanie do rozpaczliwych prób pozostania przy życiu Żydów z "Zdążyć przed
                          Panem Bogiem"
                          - pytanie czy rodzina miała szansę przeżyć -> stwierdzenie, iż czas wojny to
                          okres niepokoju, gdzie przezycie gwarantuje szczęście bądź jego brak
                          - analiza: narrator trzecioosobowy
                          - sytuacja "od wewnatrz"
                          - stopniowy rozwój akcji
                          - opisana sytuacja jest tytułową "zabawą w klucz"
                          - zabawa z punktu widzenia zachowania: jakby przedstawienie teatralne, gdzie
                          dziecko odgrywa swoją rolę
                          - ukazanie, że w czasie wojny, mimo, iż poprzez słowa, trzeba było uśmiercić
                          członka własnej rodziny
                          - odniesienie do realiów życia żydowskiej rodziny poprzez wzgląd na pochodzenie
                          autorki
                          W zasadzie to chyba tyle. Mogłam napisać więcej, ale zeżarł mnie stres...
                          Kurcze... To był prosty temat, a ja go trochę skopałam...

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka