Dodaj do ulubionych

Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!!

14.05.08, 17:11
Zobaczcie tu
www.zadania.info/main.php?news=7551149
Obserwuj wątek
        • tusiaczek18 Błędna forma treści 15.05.08, 08:37
          Owszem większość osób przyjmuje z góry założenie iż jest on 3
          stopnia ale powiem szczerze że gdy próbowałam rozwiązać zadania (dla
          sprawdzenia gdyż jestem już na studiach)zgupiałąm nad zadaniem bo z
          treści wynika że nasz wielomian jest conajmniej 3 stopnia co by było
          gdyby był stopnia 303?? Jak na mój gust jest to spore
          niedociągnięcie...
          • abcio1405 Re: Błędna forma treści 15.05.08, 09:13
            Tak zgodzę się z Tobą... Ale przyznasz sam, że zadanie zacząłeś
            rozwiązywać od założenia, że wielomian jest stopnia 3 tak? Ja tak
            zrobiłem. A może profesorom z CKE o to chodziło??? Żeby niektórzy
            tracili czas i sprawdzali wioelomian dla np pierwiatka -3 który jest
            3- krotny, 5- krotny lub 674568235468237- krotny. Najszybciej było
            założyć, że -6,-5,-3 są pierwiastkami 1- krotnymi. Co nie zmienia
            faktu, ze zadanie jest conajmniej dyskusyjne...
            • Gość: baq Re: Błędna forma treści IP: *.multicon.pl 15.05.08, 09:49
              Ale co tam zakładać, dowód powinien wyglądać mniej więcej tak:

              1. wielomiany mogą być równe jedynie wtedy, kiedy są równych stopni (przekształcenie -f(-x) nie zmienia stopnia wielomianu)
              2. wielomian g jest stopnia 3
              3. wielomian f jest stopnia większego lub równego 3
              4. ze zdań 2. i 3. wynika, że równość na pewno nie zachodzi, gdy wielomian f jest stopnia > 3
              5. ze zdania 4. wynika, że twierdzenie g(x) = -f(-x) nie jest spełnione dla każdego wielomianu f

              oczywiście to wszystko wynika z tego, że przedstawiony został tylko rysunek f, ktory tak naprawde nic nie mowi o f (oprocz tego, ze ma minimum 3 miejsca zerowe)
              • abcio1405 Re: Błędna forma treści 15.05.08, 10:50
                zgodzę się z tobą, bo rozwiązałem to zadanie podobnymi krokami co Ty
                ale zawsze lubię szukać dziury w całym... i do naszych rozwiązań
                można się przyczepić...
                Ale wiecie co? Nie tylko my spieramy się o to zadanie!? Wszelkiego
                rodzaju profesorowie przedstawiają swoje uwagi na temat tego zadania
                i kłócą się jeszcze bardziej od nas!!! :-) A to ludzie jednak
                bardziej wykształceni... Więc co my biedni maaturzyści mamy
                powiedzieć????
                  • abcio1405 Re: Błędna forma treści 15.05.08, 12:14
                    Gość portalu: mala napisał(a):

                    > Wskarz matole jednego profesora, który twierdz...

                    Jescze raz powiesz "matoł" to spotkamy się w sądzie! Mówię serio.. Kobieto
                    zastanów się nad sobą musisz tak wszystko przeżywać? Co Ty jakaś niezaspokojona
                    seksualnie jesteś że tak sie buzujesz???
                    Przeczytaj sobie oficjalny komunikat CKE w tej sprawie. Okazuje się, że obydwoje
                    mamy racje. Tyle że ja Twoją wersję wczoraj zaakceptowałem i uznałem, że również
                    może być poprawna, ale Ty mojego mojego jak się okazuje słusznego stanowiska w
                    tej sprawie zaakceptować nie potrafiłaś. I co teraz powiesz? Czekam na
                    riposte...
                    • Gość: Józef Stalin:D Re: Błędna forma treści IP: 78.8.107.* 15.05.08, 12:36
                      chyba nie myśleliście że CKE poda wam na maturze rozwiązanie
                      zadania?

                      Jeżeli pisze wykaż to znaczy że g(x)=-f(-x)! Jeżeli założyłeś sobie
                      że wielomian jest 5 stopnia i nie wychodzi to znaczy że źle sobie
                      założyłeś i trzeba myślec dalej;)

                      Może właśnie dlatego to zadanie znalazło się na maturze, nawet
                      dr "rehabilitowany" na tym utknął:D

                      Zresztą w oświadczeniu CKE pisze że ta matura będzie na myślenie a
                      nie na mechaniczne rozwiązywanie zadanek:P kłócicie się jak dzieci w
                      gimnazjum to te syzyfowe prace hahahahahha

                      pozdro dla wszystykich internetowych "specjalistów" od zadań
                      maturalnych:D:D:D:D
                      • tbernard Re: Błędna forma treści 19.05.08, 03:52
                        > Jeżeli pisze wykaż to znaczy że g(x)=-f(-x)!

                        To znaczy, że należy wykazać to. Aby to wykazać, należy tylko WYKAZAĆ (a nie
                        założyć), że f jest stopnia 3-go i ma właściwe współczynniki.

                        > Zresztą w oświadczeniu CKE pisze że ta matura będzie na myślenie a
                        > nie na mechaniczne rozwiązywanie zadanek:

                        i dlatego wszyscy ci co "wykazali" powinni dostać 0 punktów a ci co nawet nie
                        tknęli powinni dostać maksimum.
                        • abcio1405 Re: Błędna forma treści 15.05.08, 15:21
                          Gość portalu: blah_blah_blah napisał(a):

                          > mala:
                          > pogrążasz się.. masz 11 lat? czy ile?

                          Nie ona ma 18 lat, ja odkryłem jej portret psychologiczny tyle że jest to nie
                          zaspokojona seksualnie blondynka, której strasznie żal 4 punktów które straciła
                          z powodu braku inteligencji....
                            • abcio1405 Re: Błędna forma treści 19.05.08, 08:40
                              tbernard napisał:

                              > Żałosny jesteś z tym zarzucaniem jej braku inteligencji. Co
                              najwyżej niski
                              > poziom kultury można jej zarzucić, bo jeśli o meritum chodzi, to
                              ona ma rację.

                              Jeśli nie zauważyleś to ja przyznaję jej racje... Ale uważam że mój
                              tok myślenia czyli jakby to CKE powiedziała bardziej "rutynowy" też
                              był dobrym sposobem do rozwiązania, choć przyznaję, że nie był to
                              sposób czysto matematyczny bo ja DOMYŚLIŁEM się że ten wielomian
                              jest stopnia 3, a w matematyce nie można opierać dowodów na
                              domysłach! Ale pomijając to wszystko 4pkt za to zadanie mam! :-)
                              P.S. Wiesz dlaczego twierdzę iż ona jest nieinteligentna? Otóż
                              wyraźnie da się zauważyć, że wszystkie jej uwagi to cytowanie opini
                              wybitnych specjalistów, których ona nie rozumie!
                              Gdyby była aż tak mądra jak twierdzi to przecież mogła udowodnić, że
                              tego zadania nie da się rozwiązać! Dlaczego tego nie zrobiła????
                              • tbernard Re: Błędna forma treści 19.05.08, 09:53
                                > Jeśli nie zauważyleś to ja przyznaję jej racje... Ale uważam że mój
                                > tok myślenia czyli jakby to CKE powiedziała bardziej "rutynowy" też
                                > był dobrym sposobem do rozwiązania, choć przyznaję, że nie był to
                                > sposób czysto matematyczny bo ja DOMYŚLIŁEM się że ten wielomian
                                > jest stopnia 3, a w matematyce nie można opierać dowodów na
                                > domysłach! Ale pomijając to wszystko 4pkt za to zadanie mam! :-)

                                A co miała komisja powiedzieć? Że się zbłaźniła?
                                Gdyby trzymać się tylko prawidłowej logiki, to zamiast 4 powinieneś dostać 0
                                punktów razem ze wszystkimi którym udało się "wykazać" to co było w poleceniu
                                zgodnie ze schematem zaprezentowanym we "wzorcowym rozwiązaniu".

                                > Gdyby była aż tak mądra jak twierdzi to przecież mogła udowodnić, że
                                > tego zadania nie da się rozwiązać!
                                Lepsze nic nie udowodnić, niż udowodnić tezę fałszywą, chociaż oczywiście lepiej
                                udowodnić fałszywość tezy. Sęk w tym, że maturzysta przy tak sformułowanym
                                zadaniu musi mieć pewność absolutną, że jest lepszy od większości nauczycieli w
                                tym egzaminatorów. Takich wybitnych jest pewnie garstka w skali kraju.
                                • abcio1405 Re: Błędna forma treści 19.05.08, 11:15
                                  a tak z ciekawości i bez żadnych złośliwości, jak Ty rozwiązałeś to
                                  zadanie?
                                  Nie rozwiązałeś? Rozwiązałeś "rutynowo"? Czy udowodniłeś fałszywość
                                  tezy?
                                  Jeśli udowodniłeś że zadnia nie da się rozwiązać tak jak zrobił to
                                  mój kumpel to jesteś kozak! Master!
                                  • tbernard Re: Błędna forma treści 19.05.08, 14:32
                                    Ja maturę około 20 lat temu zdawałem. Te zadanka to sobie tylko treningowo
                                    zrobiłem. Przyznaję, że to zadanie zrobiłem (błędnie) jak sobie komisja to
                                    upatrzyła, czyli bezzasadnie przyjąłem stopień f równy 3 i tylko przerachowałem,
                                    że współczynniki się zgadzają. Gdy problem wyszedł na jaw, to nie miałem
                                    wątpliwości, że za takie rozwiązanie powinienem dostać 0 punktów gdybym był
                                    maturzystą.

                                    > Jeśli udowodniłeś że zadnia nie da się rozwiązać tak jak zrobił to
                                    > mój kumpel to jesteś kozak! Master!
                                    Gratuluję kumplowi pewności siebie w takich okolicznościach. Co do dowodu jaki
                                    wykonał, to formalnie wystarczył tylko kontrprzykład aby stwierdzić, że teza nie
                                    wynika z założeń.
                      • abcio1405 Re: Błędna forma treści 15.05.08, 15:17
                        Nie no teraz to już przegiełaś... Jesteś dla mnie osobą pozbawianą kultury i
                        elementarnych zasad i co najmniej nie wychowaną.... Myślisz, że jeśli obrażasz
                        kogoś na forum to jesteś taką "debeściarą"??? I może nie bądź aż tak zapatrzona
                        w siebie... Zapewniam Cię że to zadanie opracowywali profesorowie, którym nie
                        wiem jak ty bo przecież ty jesteś najmądrzejsza ze wszystkich ale żaden
                        przeciętny maturzysta nie dorasta do pięt... Więc apeluję o trochę kultury i
                        pokory...
                        P.S. Jestem dobrym psychologiem i stwierdzam, ze jesteś niewyżytą seksualnie
                        blondynką, a w Twoim przypadku stereotyp blondynki jak najbardziej się
                        sprawdza.... I proszę cie daj spokój temu zadaniu już przestań panikować o te 4
                        punkty które starciłaś....
    • Gość: maturzysta08 Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.net.pulawy.pl 15.05.08, 13:34
      zadanie wcale nie jest błędne!!! teraz może ci, co zrobili dobrze nie będą mieli
      wzięte pod uwagę, że rozwiązali poprawnie to zadanie?!
      no i gdyby wielomian z w zadaniu mial miec stopien wyzszy niz 3, to wykres
      wygladalby inaczej, a nie tak samo! otoz skierowalby sie jeszcze raz w dol a
      potem w gore, tylko ze nie przecinalby juz osi OX... oznaczaloby wtedy ze
      W(x)=d(x+6)(x+5)(x+3)(-ax^2 +/- bx +
      /-c) ,zakladajac ze a>0 ... jesli delta jest <0 to wtedy wielomian przy tych
      miejscach zerowych moze byc wiekszego stopnia, ale gdyby cke chcialoby zeby tak
      bylo to na wykresie byloby widac jeszcze jedno zakrzywienie w tym przedziale,
      ktore widac na wykresie... zakrzywienia nie ma - gdy wykres przetnie sie z -3
      odrazu pnie sie ladnym lukiem w gore, wiec wszystko gra! :]
      • Gość: ToMaj Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.icpnet.pl 15.05.08, 18:58
        Oj niestety nie jest tak pięknie ;) Widzę, że kolega nie za bardzo rozumie o co
        się rozchodzi. Otóż wątpliwą kwestią jest to, że istnieje nieskończenie wiele
        wielomianów, których fragmenty wykresu zamieszczonego na rys. maturalnym
        odpowiadają sobie prawie idealnie. Kwestia sporna to nie zamieszczenia w treści
        KLUCZOWEJ informacji, że wielomian szukany ma być stopnia trzeciego. Wówczas
        liczba możliwych rozwiązań ograniczyłaby się faktycznie do jednego, a tak...
        mamy dylemat ;) W matmie należy zawsze rozważać wszystkie przypadki, a nie
        próbować "odgadnąć" intencje układającego zadanie.
        Myślę, że polecenie "wykaż, że wielomian g(x) = -f(-x)" jest niewykonalne,
        ponieważ aby wykazać, że to twierdzenie jest ZAWSZE prawdziwe, należałoby zbadać
        WSZYSTKIE MOŻLIWE PRZYPADKI, a jest ich nieskończenie wiele.
        • Gość: maturzysta08 Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.net.pulawy.pl 15.05.08, 20:04
          właśnie to, że wielomian jest stopnia 3, a nie żadnego innego, widać z
          wykresu... po to jest wykres podany, aby go zanalizować i na jego podstawie
          wyciągnąć dane... to wykres jest treścią polecenia poniekąd... w przeciwnym
          przypadku po co wykres? napisaliby ze wielomian jest stopnia 3 i ze miejsca
          zerowe to 6 5 i 3 i tyle... narzekania na to zadanie możnaby porównać z
          narzekaniem, że z wykresu funkcji kwadratowej nie można jednoznacznie stwierdzić
          stopnia tego wielomianu, gdyż nie wiadomo co jest poza wykresem XD ... bezsens i
          tutaj jest to samo :]
          • katriel Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! 15.05.08, 20:18
            maturzysta08 napisał(a):
            > narzekania na to zadanie możnaby porównać z
            > narzekaniem, że z wykresu funkcji kwadratowej nie można jednoznacznie stwierdzić
            > stopnia tego wielomianu, gdyż nie wiadomo co jest poza wykresem

            Bardzo słusznie.
            Z fragmentu wykresu funkcji kwadratowej (a zawsze widzisz tylko fragment wykresu) nie da się stwierdzić, że to faktycznie funkcja kwadratowa. Nie wiedziałeś o tym? Biedactwo.
            • Gość: maturzysta08 Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.net.pulawy.pl 15.05.08, 21:14
              katriel, przeciez napisalem :]
              apropo postow, ze wielomian w zadaniu, o ktorym tu sie mowi mogl miec
              pierwiastki wielokrotne... gyby omawiany wielomian mial pierwiastki wiecej niz
              jednokrotne to wykres rowniez wygladalby inaczej,pod warunkiem gdyby to byla
              krotnosc parzysta... wtedy wykres w swoim miejscu zerowym jedynie dotykalby osi
              OX, a on wyraznie ja przecina... natomiast jesli ktorys z pierwiastkow bylby
              nieparzystokrotny to ewentualnie wtedy wykres moglby podany w zadaniu moglby
              odpowiadac takiemu wielomianowi, jesli sie nie myle...
              ale to tylko jedyny przypadek, ktory przemawialby za teza iz to zadanie bylo
              niepoprawne... widać glosy tych wszystkich, ktorzy glosza niesprawdzone i co
              wiecej niepoprawne argumenty niby swiadczace o niepoprawnosci owego zadania sa
              glosem jakiejs depseracji, gdyz ujrzeli szanse w podwyzszeniu wyniku swojej
              matury... a co z tymi co policzyli dobrze? odejmie sie im punkty? 4 punkty w te
              czy wewte nie zrobi wiele roznicy... a skoro tak wiele osob nie wykonalo tego
              zadania, to wzglednie nie zrobi to wielkiej roznicy :]
                • Gość: baq Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.multicon.pl 15.05.08, 21:57
                  ale jak ty chcesz korzystac z informacji, ze g(x)=-f(-x)???

                  dla ulatwienia dodam, ze z tej informacji nie tylko wynika, ze wielomiany sa rownych stopni, ale tez ze g(x) jest rowne -f(-x). I to w sumie konczy dowod.

                  teraz juz naprawde nie ucza w liceum, jak sie dowodzi twierdzenia? O tym, ze jezeli dowodzi sie teze, to sie z niej nie korzysta nie wspominali? Przeciez o to chodzi, zeby z wszystkiego innego do niej dojsc, a tu sie nie da.
                    • Gość: baq Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.multicon.pl 15.05.08, 22:15
                      Znaczy wiesz, tu nie chodzi tylko o maturzystów. Wiadomo, że zakres ich wiedzy jest nie najwyższy, od początku edukacji uczeni są schematów, więc problemów nie widzą. Ale mnie na przykład martwi wypowiedzi wiceministra edukacji, ktory stwierdzil cos na ksztalt: "profesorowie sobie moga gadac, co chca; maturzysci to debile i maja jechac schematem, ktory my wymyslilismy". Niedlugo matematyka bedzie jak polski. Nie bedzie wazna wiedza, tylko wstrzelenie w klucz, a ten kto sie wybija ponad innych bedzie karany brakiem punktow.

                      Tylko ze ten rocznik, co teraz zdaje bedzie wspominal mature jako bzdure juz pewnie po pierwszej sesji, ale chodzi ogolnie o to, do czego my zmierzamy. A zmierzamy do upadku polskiej edukacji. I nie uratuje tego egzamin z matematyki na poziomie dodawania i liczenia procentow, ktory bedzie od 2010.
                      • Gość: mala Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! IP: *.aster.pl 16.05.08, 00:39
                        Prof. Marciniak jest pracownikiem (urlopowanym) wydziału matematyki
                        na UW. Wiem, że jest bardzo lubiany i ceniony przez studentów. A
                        teraz po prostu rżnie głupa, bo co ma mówić, że zadanie było źle
                        sformułowane i trzeba powtórzyć maturę.
                        Problemem jest Andrzejewska z CKE, która odpowiada za matematykę.
                        Jest to wyjątkowo nierozgarnięta kobieta, czego dowodem jest ta
                        matura, a także matury z poprzednich lat, kiedy były zadania
                        niezgodne z wymaganiami egzaminacyjnymi.

                        A jeśli chodzi o obowiązkową maturę, to wg mnie nie ma ona sensu.
                        Żeby nie było pogromu, będzie musiała być prostsza niż zadania na
                        teście gimnazjalnym.
    • octahedr Re: Zadanie nr. 1 z rozszerzenia jest błędne !!!! 16.05.08, 09:06
      Nie wiem co jest bardziej groźne: czy to, że układający i sprawdzający zrobili błąd, myśląc schematycznie, czy to, że wiceminister edukacji z wyżyn swego stanowiska dołuje uczniów, wmawiając im, że wiedzą zbyt mało, by dostrzec, że nie każdy wielomian, który ma trzy pierwiastki jest wielomianem trzeciego stopnia. Przykre to i smutne. Głowy powinny polecieć ze stanowisk po tegorocznych wpadkach.

Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka