axel40
28.03.09, 08:55
Czy Polacy myślą o ubezpieczaniu swojego życia?
Jedynie 14% z nas posiada indywidualne ubezpieczenie na życie. Zakup polisy
ubezpieczeniowej to ważna decyzja, która może uwolnić nas od lęku o przyszłość
swoją lub bliskich w razie nieszczęśliwego wypadku, choroby czy śmierci. Jest
to istotna informacja w świetle tego, że rocznie w Polsce notuje się 140 tys.
zachorowań na nowotwory złośliwe, a ponad 100 tys. osób przechodzi zawał serca
(z czego 60% umiera).
Przezorny zawsze ubezpieczony?
Zdecydowana większość spośród przebadanych Polaków nie posiada polisy
ubezpieczeniowej na życie. 6% wszystkich aktualnych posiadaczy ubezpieczenia
na życie rozważa rezygnację z niego z powodu pogarszającej się sytuacji
ekonomicznej. Jednocześnie prawie jedna trzecia respondentów nie wyklucza
jednak zakupu indywidualnego ubezpieczenia na życie (w ciągu najbliższego
roku). Najbardziej popularne wśród Polaków jest ubezpieczenie ochronne (53%)
oraz ochronno-inwestycyjne (37%).
Zabezpieczam siebie, bo dbam o rodzinę
To, co motywuje nas do zakupu ubezpieczenia na życie, to przede wszystkim
zabezpieczenie rodziny na wypadek śmierci (78%) oraz zabezpieczenie siebie w
przypadku ciężkiej choroby (50%) lub kalectwa (45%). Powodami, dla których
najczęściej nie decydujemy się na nabycie polisy, są względy finansowe (38%)
oraz fakt nie zastanawiania się nad taką możliwością (29%).
Okazuje się jednak, że rzadko kiedy dbamy o kwestie związane ze swoim
zdrowiem. Jedynie 4% badanych posiada ubezpieczenie medyczne i jedynie 12%
osób nieposiadających obecnie ubezpieczenia medycznego zamierza w perspektywie
dwóch lub więcej lat je wykupić. Nieco więcej, bo 15% badanych, jest
zainteresowanych wykupieniem w przyszłości ubezpieczenia szpitalnego.
Nadal brak zaufania do sprzedaży direct
Zdecydowana większość Polaków posiadających ubezpieczenie nabyła je
bezpośrednio u ubezpieczyciela (86%). Prawie połowa nabywców (49%) wybrała
samodzielne umówienie się z agentem, a ponad jedna trzecia (37%) – zakup w
oddziale. Dane te wskazują, że nie darzymy jeszcze zaufaniem form sprzedaży
direct. Internet nie jest wiarygodny dla 55% badanych, natomiast telefon dla
63%. Otwartość na skorzystanie z kanałów direct kształtuje się na niskim
poziomie. Jedynie 37% badanych dopuszcza zakup ubezpieczenia przez internet, a
23% przez telefon. Jako przyczyny odrzucania tego typu usługi wskazujemy
najczęściej brak bezpośredniego kontaktu oraz wiarygodność związaną z
użytkowaniem. Do używania tych kanałów dystrybucji zachęcają nas z kolei w
największym stopniu: niski koszt ubezpieczenia, wygoda i szybkość.
Jestem ubezpieczony – kim jestem?
Przeprowadzone badania pozwoliło określić profil demograficzny posiadaczy
polis ubezpieczeniowych. Posiadający lub zamierzający kupić tego rodzaju
polisy, to głównie osoby zamężne/żonate, rodziny bez dzieci lub z jednym
dzieckiem, osoby lepiej wykształcone, posiadające stałą pracę, robotnicy
wykwalifikowani, pracownicy handlu i usług, pracownicy umysłowi, osoby
częściej korzystające z internetu oraz nieposiadające oszczędności. Najwięcej
posiadaczy ubezpieczeń na życie mieszka w województwach: śląskim, mazowieckim,
małopolskim i łódzkim. 21% żyje w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, 32% -
na wsi, 4% respondentów pochodzi z Warszawy.
Badaniem, przeprowadzonym na zlecenie największych ubezpieczycieli, w tym ING,
zostały objęte osoby w wieku 20-55 lat, będące członkami gospodarstw domowych
z miesięcznymi dochodami per capita powyżej 600 zł netto. Tak określona grupa
obejmuje ok. 7,9 mln dorosłych Polaków. Badanie zostało zrealizowane za pomocą
komputerowych wywiadów bezpośrednich (CAPI). Łącznie w 4 kolejnych badaniach
prowadzonych w każdym kwartale 2008 r. wzięło udział ponad 4.000 respondentów.
„Polacy są niedoubezpieczeni” – mówi Beata Zduńczyk-Skup, rzecznik prasowy ING
Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A. „Można to jednoznacznie stwierdzić,
porównując nasze społeczeństwo do krajów Unii Europejskiej, gdzie udział
ubezpieczeń w PKB jest 2,5 razy większy niż w Polsce. Jednak z badań
prowadzonych przez ING wynika, że zainteresowanie ubezpieczeniami ochronnymi
będzie rosło. Jako firma ubezpieczeniowa chcemy w większym stopniu uświadamiać
Polakom, jak ważne jest posiadanie tego rodzaju ubezpieczenia, dlatego
będziemy wychodzić do konsumentów z propozycją profilowanych ofert. Będziemy
też na bieżąco informować o postawach Polaków dotyczących ochrony siebie i
bliskich” – dodaje Zduńczyk-Skup.
Już w czerwcu 2009 r. ING zaprezentuje wyniki nowych badań świadomości
ubezpieczeniowej Polaków.
źródło: ING TUnŻ