Dodaj do ulubionych

Kolej Miejska w Wąbrzeźnie

12.02.04, 08:31
Witam
gdzieś już był wątek na ten temat, ale dzisiaj go nie znalazłem. Czyżby go
wcięło z okazji nowego "designu" forum?

Podsumowując poruszone tam sprawy - najpierw próba odpowiedzi "tramwaj czy
kolej"? Przede wszystkim, w ówczesnej pruskiej terminologii - również w
rozkładach jazdy pociągów - funkcjonowała nazwa Kleinbahn (dosłownie "mała
kolej") błędnie !!! czasami tłumaczona jako kolej wąskotorowa. To ewidentna
pomyłka! Ta "mała kolej" dlatego była nazywana "mała", bo nie była
własnością "wielkiej" kolei, lecz samorządu lub była firmą prywatną (często
spółka z o.o., czasami akcyjna).
Po I wojnie światowej w odrodzonej Polsce podział ten się utrzymywał. Do
elektrycznych KOLEI międzymiastowych lub dojazdowych zaliczano
przedsiębiorstwo w Bielsku-Białej (wąskotorowe), Tramwaje Dąbrowskie i
(odrębna firma) Śląskie Tramwaje, Elektryczną Kolej Dojazdową w Warszawie i
Łódzkie Elektryczne Koleje Dojazdowe (wąskotorowe, dzisiejsze tramwaje
podmiejskie).
Natomiast w grupie TRAMWAJE wymieniano też przedsiębiorstwo o nazwie Kolej
Miejska w Wąbrzeźnie. Według "X lecia PKP" z 1928 roku tramwaj ten o
szerokości toru 1435 mm ("normalny") otwarto 25 marca 1898 roku. Linia miała
3264 metrów długości. Kapitał zakładowy wynosił 317347 marek, a koncesja
miała wygasnąć (czyli miało nastąpić automatyczne upaństwowienie) 1 kwietnia
1958 roku. Eksploatację prowadziło Ostdeutsche Eisenbahn Gesselschaf w
Królewcu.
Więcej można przeczytać w archiwalnych numerach:
"Parowozika" (nr 2/1994): Kolej Powiatowa Wąbrzeźno i jej wagony motorowe
"Świata kolei" (nr 2/1995 - "Parowozik" po przekształceniach): Jak wyglądała
kolejka wąbrzeska.
Jeżeli ktoś znajdzie dodatkowe materiały, proszę o info
Obserwuj wątek
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka