Dodaj do ulubionych

Kształcenie słuchu-trudności

05.06.10, 17:41
Jak wyćwiczyć dobre pisanie dyktand melodycznych?
Moje dziecko niestety nie radzi sobie sad Na koniec roku będzie mieć więc
czwóreczkę. Ocena nie jest aż tak istotna [ chyba, że nie będzie z tego powodu
mogła grać na dwóch instrumentach]. Obawiam się natomiast narastających
trudności w starszych klasach. Niby słuch jest OK. "Niby" ,bo zaczynam wątpić
mimo zapewnień nauczycielki wiolonczeli.
Obserwuj wątek
    • skarolina Re: Kształcenie słuchu-trudności 06.06.10, 12:43
      A jak u niej z rozpoznawaniem interwałów ze słuchu? I z budowaniem ich
      teoretycznie?
      Przy dyktandach, jeśli się nie ma słuchu absolutnego (a na ogół się nie ma),
      ważne jest, żeby potrafić rozpoznać poszczególne odległości między dźwiękami.

      Zawsze jest podany dźwięk, od którego dyktando się zaczyna, więc jeśli np.
      zaczyna się od e i słyszę kwartę, to wiem, że trzeba napisać a, potem np.
      sekunda wielka w górę, więc h, potem tercja wielka w dół, więc g itd.

      Ale jeśli dziecko nie umie rozpoznawać biegle ze słuchu i bez problemu budować,
      wtedy tego po prostu nie zrobi, bo nie ma jak. Słuch odgrywa tutaj rolę i
      owszem, ale równie ważna jest podbudowa teoretyczna.
        • tijgertje Re: Kształcenie słuchu-trudności 06.06.10, 16:52
          Znam ten problem, tez tak robilam, jak sie sypnelam w jednym
          miejscu, to calosc leciala sekunde wyzej lub nizejuncertain Na szczescie
          mielismy wyrozumialego nauczyciela (ale postrachem byl calej szkoly,
          wymagajacy strasznie) i obnizal ocene tylko za ten jeden sypniety
          interwal. Co moze pomoc? Osluchanie sie w tonacjach, jesli dyktanda
          sa tonalne (a na tym etapie raczej sa), to warto sie osluchac z
          triada, zeby w glowei miec brzmienie podstawowych dzwiekow (tonika i
          dominanta). Mozesz z nia cwiczyc zaczynajac od kilku dzwiekow w
          tonacji w roznych kombinacjach( np I,III,IV,V stopien) i powoli
          rozszerzac o VI, VII i II, umowcie sie, ktore dzwieki bedziesz grac,
          i w jakiej tonacji, ty na pianinie, Kaja na wiolonczeli i niech
          spiewa glosno nazywajac dzwieki. JAk sie oslucha tonalnie, to na
          pieciolini latwiej zapisywac, nie zastanawiajac sie, czy to np
          tercja wielka czy mala, bedzie myslec stopniami. Zachowujac te same
          stopnie zmieniaj gamy, zeby automatycznie niemal wiedziala, w jakiej
          tonacji jakie maja byc dzwieki. Mozesz tez cwiczyc interwaly laczac
          je po 2, 3 i wiecej grajac np sekste wielka w gore i tercje wielka w
          dol od roznych dzwiekow. Skomplikowanie to brzmi, ale metoda
          absolutna jest niestety skomplikowanauncertain Czworka na swiadectwie wcale
          nie jest zla. Ja zawsze z ksztalcenia mialam 5, ale bylam raczej
          wyjatkiem u naszego "ostrego" pana norma byly raczej dostaty, piatek
          bylo 2-3 na caly rocznik. Za to z instrumentow trudniej mi bylo 5
          zdobycwink
          • mama_dorota Re: Kształcenie słuchu-trudności 06.06.10, 21:49
            Zawsze słabo pisze, czy czasem lepiej, a czasem gorzej? Piotrek włącza się po
            trochu w pisanie dyktand w IV klasie i zdarzyło mu się 4 dostać, co w jego
            sytuacji było wielkim sukcesem i panią zadziwiło, a kiedy indziej tylko 3/10
            taktów dobrze zrobił. Przyczyną jest według niego to, że czasem trudno mu się
            skoncentrować. W domu rozpoznaje interwały prawie bez błędu, ale ja zawsze
            czekam na jego odpowiedź. W szkole pani gra dźwięki w 5-sekundowych odstępach.
            Gra raz, a potem powtarza w taki sam sposób całą melodię. Dowiedziałam się tego
            niedawno i postanowiłam, że spróbuję tak samo, tylko zaczynając od
            10-sekundowych odstępów, a potem je skracając.
            • bb12 Re: Kształcenie słuchu-trudności 08.06.10, 14:47
              Nie zawsze słabo,najczęściej ma czwórki z dyktand. Piątki też się zdarzyły.
              Pobawimy się w granie na wiolonczeli wygranych melodii na pianinie[ tzw. echo]i
              poćwiczy szybsze zapisywanie, bo jak twierdzi "pani za szybko gra".
              Myślę, że się nauczy smile
              Kaja dość dużo zajęć opuszcza z powodu przewlekłej choroby i to również ma wpływ
              na jej umiejętności.
      • magdatysz Re: Kształcenie słuchu-trudności 09.06.10, 23:06
        ja tez neistety nie mam pojęcie - mój dopiero w I kalsie ale
        widziałam ze już jakies dyktanda mają a ja się kompletnie w tym ni
        łapię. Oststnio dostał 4- co i tak możńa uznac za sukces bo
        wczęsniej było gorzej. Nie wiem jak pomóc, ja sie kompletnie w tym
        nie orientuję. Muzyka to dla mnie czarna magia. Czy nie ma gdzieś
        jakichś "dyktand" z podkłądem muzycznym i zapisem nutowym w
        internecie? bo tylko tak mogłabym mu coś puścić a potem to sprawdzić
        jakbym miała zapisane też na pięciolonii. Inaczej sobie nie
        wyobrażam sad
      • tijgertje Re: Kształcenie słuchu-trudności 10.06.10, 08:25
        mmaja1 napisała:

        > a jak rodzice nie maja pojęcia?smilena razie ma 5 z dyktand ale w
        przyszłym roku t
        > o
        > już 4 klasa i na pewno będzie trudniejsad

        Dlaczego "na pewnoe bedzie trudniej?". Program powinien byc
        przystosowany do umiejetnosci dziecka i stopien truudnosci wzrastac
        stopniowo, a nie od razu wielkimi skokami i kumaty nauczyciel tak go
        dostosuje,z eby dzieciaki sobie radzily. Jakies piatki musza byc, bo
        inaczej to o nim bedzie swiadczyc. A tak szczerze... Ile dzieciakow
        w Pl chodzi do szkol muzycznych? Ile z nich to dzieci muzykow? Ilu
        zaangazowanych rodzicow jest tu na forum? A co z reszta? Naprawde
        sadzicie, ze dziecko bez pomocy rodzicow nie jest w stanie rpzebrnac
        przez szkole muzyczna z dobrymi ocenami? Moj tata ma swietny sluch,
        ale nigdy z muzyka nie mial do czynienia, wiekszosc zdolnosci na
        szczescie po nim, nie po mamie odziedziczylamwink Nikt mi nigdy nie
        pomagal, nawet mnie nie specjalnie do instrumentu goniono, wiec co i
        jak gram, to byla tylko moja sprawa. Z instrumentu orlem nie bylam
        nie tylko przez to, ze malo cwiczylam, ale i w trakcie zmienielam
        fortepian na flet. Z ksztalcenia w domu ie robilam nic, czasem tylko
        zajrzalam do solfeza, jak trzeba bylo cos sie nauczyc. W mojej
        klasie moze ze 3-4 osoby mialy zaangazowanych rodzicow i jakos sobie
        dzieciaki radzily. Szkoly muzyczne sa dla dzieci, nie dla rodzicow.
        Zreszta jak wszystkie. Podobno...
        • mama_dorota Re: Kształcenie słuchu-trudności 10.06.10, 08:53
          Żeby uspokoić obawy mogę powiedzieć, że w 4. klasie nie ma wiele nowości. Robią raczej powtórki z tego, co już było w młodszych klasach i po troszku dodają bardziej skomplikowaną teorię, ale niewiele. Nauczycielka mojego syna, który przyszedł od razu do 4. klasy powiedziała, że najważniejsze są te 3 pierwsze lata, ale jak słyszy dobrze i opanuje teorię z młodszych klas, to sobie poradzi, bo tu z tej teorii to już wiele nowego nie dojdzie. Wygląda na to, że po prostu doskonalą umiejętności, po trochu wzrasta poziom trudności i tempo dyktand, ale bardzo nie komplikują. Mojemu Piotrkowi pani obiecała program EARMASTER (w ramach szkolnej licencji) do ćwiczenia w domu.
    • mama_dorota Re: Kształcenie słuchu-trudności 25.06.10, 13:29
      Beatko, niedawno zainstalowałam dla Piotrka program Ear Master do kształcenia
      słuchu. Teorię już nadrobił, ale teraz musi nabrać biegłości, żeby radzić sobie
      z dyktandami. Ten program wygląda na bardzo dobry. Są tam różne ćwiczenia, które
      dziecko może wykonywać samo. Pani od KSu ostrzegła tylko, że musi być w miarę
      dobra karta graficzna, ale nasz półtoraroczny laptop ze standardowym
      wyposażeniem do niego wystarczył.

      Ćwiczenia są dość różnorodne i oddziałują na dziecko i poprzez słuch i poprzez
      wzrok, bo przez cały czas przy ćwiczeniach melodycznych wyświetlana jest
      pięciolinia z odpowiednimi znakami przykluczowymi i wpisują się nuty. Nie będę
      go dalej opisywać, bo wszystko można przeczytać tutaj:
      www.sciagnij.pl/programy/p/Windows-Edukacja-Muzyka-EarMaster_Pro/7046
      Z tej strony można ściągnąć program w pełnej wersji, ale ma działać podobno
      tylko 7 dni od zainstalowania. Aby używać go później, trzeba podać kod
      licencyjny. Nasza szkoła zakupiła licencję grupową. Może u was też warto o to
      popytać. Wbrew informacjom na stronie obsługa programu odbywa się po polsku, nie
      po angielsku.
    • michalinata Re: Kształcenie słuchu-trudności 12.11.10, 19:48
      Dziewczyny,

      tak czytam sobie Wasze wypowiedzi i po prostu stracha dostalam. Moja corka bierze lekcje pianina, ale prywatnie, bo tu gdzie mieszkamy nie istniejecos takiego jak szkola muzyczna, tylko lekcjebierze sie prywatnie i potem sa koncerty przed judges przy czym dostaje sie opis oceny i uwagi.

      Podczas lekcji uczy sie wylacznie gry utworow, z mala doza teorii. Myslalam, ze to wystarczy, ale Wy dyskutujecie o tylu madrych rzeczach: szkolenie sluchu, rozpoznawanie tego czy owego, ze az dostaje dreszczy....smile Mamo-doroto, dziekuje za tego EarMastera. Spojrzalam na to i bede sie pytac nauczycielki czy jest tu cos takiego jak nauka teorii. chyba bede zamawiac jakies programy i sama cwiczyc z mala. Czy myslicie, ze sobie z tym poradzimy? Ktora z Was ma juz doswiadczenie z tymi programami?

      Dzieki!
    • mama_dorota Re: Kształcenie słuchu-trudności 30.11.10, 08:20
      Piotrek chyba wreszcie uzupełnił brakującą wiedzę z teorii. Osobom niezorientowanym wyjaśniam, że poszedł do szkoły muzycznej od razu do 4. klasy (w II semestrze), bo to szkoła ogólnokształcąca, tok teorii w SM musi być równoległy z tokiem przedmiotów ogólnokształcących.
      Nadrobił i przestał zbierać słabe stopnie i nawet dostał ostatnio z dyktanda (akordy w przewrotach z zapisem nutowym) 5-, a to była druga ocena w grupie. Prawda, że to wielki sukces big_grinbig_grinbig_grin ? Chwalę się bezpardonowo i jestem z syna bardzo dumna smile smile smile
      Nieoceniona jest tu pomoc korepetytorki, ale najwięcej zawdzięcza regularnej pracy z Ear Masterem. A ile ja się przy tej okazji nauczyłam ...
      • michalinata Re: Kształcenie słuchu-trudności 03.12.10, 03:42
        Gratulacje dla pilnego ucznia!!!! I pilnej mamy tez......smile

        Zastanawiam sie, czy tez nie kupic tego programu. Powiedz, czy istnieja rozne wersje czy jest to po prostu jakis jeden pakiet?

        I czy masz jakies wyprobowane metody do cwiczenia tego? Na razie nie mialam tego w ogole w reku, wiec moze pytanie jest zbedne i wyjasni sie juz po zakupie, a moze jednak sa jakies wyprobowane metodysmile

        Dzieki z gory!smile
        • mama_dorota Re: Kształcenie słuchu-trudności 03.12.10, 10:04
          Dziękujemy za gratulacje smile

          Program możesz ściągnąć stąd:
          www.earmaster.com/download/ - jest wersja demo, chyba 7-dniowa, nie pamiętam.
          W przypadku dziecka, które nie ma zajęć z teorii dobrze sprawdzają się gotowe lekcje, które małymi kroczkami uczą dziecko.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka