Dodaj do ulubionych

międzynarodowe oceny efektywności nauczania

01.04.14, 14:42
Na powtarzające się zarzuty, że biurokracja zniszczyła w Polsce szkolnictwo, urzędnicy MEN mają dwie dyżurne odpowiedzi:
  • to jest złudzenie, wynikające z tego, że dawniej maturę robili tylko lepsi uczniowie a studiowali tylko najlepsi z najlepszych, a teraz maturę robi znacznie więcej uczniów i większość maturzystów trafia na studia wyższe;
  • wyniki PISA pokazują, że na tle reszty świata jesteśmy dobrzy i coraz lepsi.

Pierwszą odpowiedź uważam za tak samo nierzetelną jak drugą, ale teraz chciałbym odnieść się tylko do tej drugiej.

Otóż chwila góglowania wykazuje, że PISA nie jest jedynym międzynarodowym badaniem porównawczym efektów nauczania szkolnego. Jego wielkim konkurentem jest TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)
Obserwuj wątek
    • basilisque Re: międzynarodowe oceny efektywności nauczania 01.04.14, 22:54
      Nie znam się tak dobrze na systemie edukacji w RP, ale śmiem mniemać, że jak cała reszta sfery budżetowej jest ona kaleka, nieefektywna, niedofinansowana, a przy tym marnotrawna. Może to nie jest pocieszenie: ale fakt, że podobne problemy przeżywają kraje znacznie wyżej od nas rozwinięte. I na dodatek to taka sfera, w której kapitalizm, konkurencja nie służą lepszej jakości, raczej pogłębiają istniejące nierówności. A właśnie edukacja, w założeniu te nierówności ma niwelować, żeby wszyscy mieli równy start w życiu.
      Czym się możemy pocieszać: że gdzie indziej jest gorzej!
      • jeepwdyzlu Re: międzynarodowe oceny efektywności nauczania 02.04.14, 09:34
        ale śmiem mniemać, że jak cała reszta sfery budżetowej jest ona kaleka, nieefektywna, niedofinansowana,
        ------------------------------------
        nie do wiary...
        Naprawdę mieszkamy w różnych krajach.
        Służba zdrowia dziś a 10 lat temu, nie mówiąc o 20 czy 30 latach..
        Policja - dziś i na początku lat 90 - tych..