Dodaj do ulubionych

Przypomnijmy sobie Elkę, bo to świństwo wielkie...

07.09.11, 12:54
Przypomnijmy sobie "Elkę"
Bo to świństwo było wielkie
Mamić, kłamać i czarować
Koniec, końców zlikwidować
Wszak na całym naszym świecie
Drugiej takiej nie znajdziecie
Co przecina centrum miasta
Jedna taka (była) i basta
Obserwuj wątek
    • madohora Re: Przypomnijmy sobie Elkę, bo to świństwo wielk 07.09.11, 12:55
      Łączna długość trasy wynosiła prawie 6 km. Trasa kolejki składała się z trzech odcinków, które połączone były w charakterystyczny trójkąt:
      Stadion Śląski - Śląskie Wesołe Miasteczko długość trasy: 2210 m
      normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
      czas przejazdu: 22,50 min.

      Śląskie Wesołe Miasteczko - Planetarium Śląskie długość trasy: 1745 m
      normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
      czas przejazdu: 17,50 min.

      Planetarium Śląskie - Stadion Śląski długość trasy: 1584 m
      normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
      czas przejazdu: 16,12 min.
    • madohora Re: Przypomnijmy sobie Elkę, bo to świństwo wielk 07.09.11, 12:55
      Przejazd wszystkimi trzema odcinkami zajmował około godziny. Z wysokości kilku-kilkunastu metrów nad ziemią można było podziwiać przyrodę parku, w tym zwierzęta zgromadzone na terenie Śląskiego Ogrodu Zoologicznego. Od 7 września 1967 roku kolejka Elka przewiozła ponad 15 milionów pasażerów. Kolejka przewoziła około 135.000 osób rocznie. Zdolność przewozowa jednego odcinka wynosiła około 1300 osób na godzinę.
    • madohora Re: Przypomnijmy sobie Elkę, bo to świństwo wielk 10.07.12, 20:34
      Nowa "Elka" w WPKiW ma mieć kanapy i gondole

      Jest już gotowy projekt nowej kolejki naziemnej w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. Z poprzedniczką ma ją łączyć tylko nazwa, bo ma kursować nowymi trasami i zupełnie inaczej wyglądać.
      Rozbiórka popularnej "Elki" wzburzyła wiele osób. Marszałek województwa otrzymał nawet Betonową Kostkę za decyzję o jej likwidacji. Urzędnicy argumentowali wtedy, że remont "Elki" kosztowałby tyle co budowa nowej kolejki, i obiecywali, że to drugie może się ziścić. - Zleciliśmy opracowanie projektu nowej "Elki" studentom Akademii Górniczo-Hutniczej. Jest już gotowy i bardzo mi się podoba - mówi Andrzej Kotala, prezes WPKiW.
      Nowa kolejka ma zostać wyposażona w kanapy i gondole. - Do gondoli będzie mogła wjechać matka z dzieckiem w wózku czy osoba niepełnosprawna. Dodatkowo wydłuży się czas pracy, bo gondolą podróżować będzie można również w czasie niepogody - wyjaśnia Kotala.
      Według wyliczeń budowa pierwszej linii nowej "Elki" ma kosztować 20 mln zł. - Jej odcinek zaczynałby się obok głównego wejścia do zoo, a kończyłby na terenie dawnego hotelu PTTK. Z góry widać byłoby rosarium, ogród japoński i kanał regatowy. Widoki są ważne, dlatego nie chcemy uruchamiać kolejki na starych, w większości porośniętych lasami trasach - dodaje prezes.
      Przed kilkoma miesiącami francuska firma Kanopee wygrała przetarg na przygotowanie planu rozwoju parku. Znajdzie się w nim również koncepcja nowej "Elki", a dokument ma zostać przedstawiony marszałkowi pod koniec czerwca. - O nowej kolejce będzie można mówić konkretnie po zapoznaniu się z planem - zastrzega Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka marszałka, pytana o pieniądze na inwestycję.

      Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice

      www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=886988
    • madohora Kto nam zbuduje Elkę?. 18.07.12, 12:07
      Austriacki potodni potentat wybuduje nową Elkę? Za kilka tygodni poznamy wykonawcę kolejki w Parku Śląskim.
      Austriacki potentat Doppelmayr wybuduje prawdopodobnie nową kolejkę linową w Parku Śląskim. Oferta firmy została dopuszczona do kolejnego etapu postępowania przetargowego.
      Propoczycje włoskiego Leitnera i szwajcarskiego Bartholeta zostały odrzucone, ale druga z tych firm odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. Jeżeli jej orzeczenie będzie - niekorzystne dla spółki, to wybór wykonawcy może się opóźnić.
      Doppelmayr ma kilka dni na złożenie wstępnej ofert. Z przyczyn formalnych na samym początku postępowania odrzucono te przygotowane przez pozostałych chętnych.
      - Przeprowadziliśmy bardzo dogłębną analizę prawną. Podjęliśmy dobrą decyzję - podkreśla Arkadiusz Godlewski, prezes parku. Przyznaje jednak, że dla parku byłoby lepiej gdyby do kolejnego etapu zakwalifikowało się więcej firm.
      - Wtedy istniałaby większa szansa na uzyskanie niższej ceny. Najistotniejsza jest jednak ważność postępowania - mówi Godlewski. Wyjaśnia, że pozostałe oferty zawierały błędy formalne.
      Jeżeli jednak KIO uzna, że wniesione odwołanie jest zasadne, wówczas będzie muciał ocenić ofertę Bartholeta jeszcze raz. Opóźnienia nie muszą być jednak wielkie. W parku liczą, że wykonawcę uda się wyłonić za kilka tygodni a robotnicy na placu budowy pojawią się jesienią. Oddanie kolejki do użytku w czerwcu przyszłego roku to termin bardzo ambitny ale ciągle realny - uważa Godlewski.
      W grze pozostaje jedna firma i to ona jest najbliżej wygrania przetargu - zaznacza,
      Bogdan Tarki prezez spółki Doppelmayr Polska nie ukrywa, że jest zainteresowany zleceniem na kolejkę w Parku Śląskim. Firma jest zdecydowanym pionierem w budowie tego typu urządzeń na świecie. Dla nas to istotne zlecenie, chociażby z tego względu, że nasze krajowe biuro mieści się w województwie śląskim - przyznaje Tarko. O przetargu na Elkę z powodu trwających procedur - nie chce mówić zbyt wiele.
      Lokalni samorządowcy podkreślają, że Elka jest bardzo ważną inwestycją dla parku, największą w tym miejscu od kilkudziesięciu lat.
      - Cieszę się, że to postępowanie zmiedza ku końcowi - przyznaje Marcin Michalik, członek rady parku i wiceprezydent Chorzowa Uważa, że światowa czołówka producentów gwarantuje, że unijna dotacja na tę inwestycję zostanie dobrze wykorzystana.
      Wykonawca do prac ma przystąpić niedługo po podpisaniu umowy. Rozbiórka starych słupów i stacji kolejki nie wymaga bowiem zezwoleń budowlanych. Te prace mają zacząć się już jesienią. Władze parku nie ukrywają, że można spodziewać się drobnych uciążliwości, ale roboty będą prowadzone tylko od poniedziałku do piątku. Zimą wykonawca będzie zabiegał o zezwolenia. Wiosną powinien rozpocząć się zasadniczy etap inwestycji.
      Jej zakończenie zaplanowano na czerwiec 2013

      Łukasz Respondek Dz "Echo Miasta" 16.07.2012
    • madohora 1967 rok - Przypomnijmy 05.09.12, 10:44
      Kolejka linowa Elka - kolejka linowa działająca na terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku położonego pomiędzy Chorzowem a Katowicami. Była to najdłuższa nizinna kolejka linowa w Europie. Uruchomiona 7 września 1967 roku, zamknięta w 2007 roku.
      • madohora Re: 1967 rok - Przypomnijmy 05.09.12, 10:46
        Łączna długość trasy wynosiła prawie 6 km. Trasa kolejki składała się z trzech odcinków, które połączone były w charakterystyczny trójkąt:

        Stadion Śląski - Śląskie Wesołe Miasteczko
        długość trasy: 2210 m
        normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
        czas przejazdu: 22,50 min.
      • madohora Re: 1967 rok - Przypomnijmy 05.09.12, 10:49
        Przejazd wszystkimi trzema odcinkami zajmował około godziny. Z wysokości kilku-kilkunastu metrów nad ziemią można było podziwiać przyrodę parku, w tym zwierzęta zgromadzone na terenie Śląskiego Ogrodu Zoologicznego. Od 7 września 1967 roku kolejka Elka przewiozła ponad 15 milionów pasażerów. Kolejka przewoziła około 135.000 osób rocznie. Zdolność przewozowa jednego odcinka wynosiła około 1300 osób na godzinę.
      • madohora Re: 1967 rok - Przypomnijmy 05.09.12, 10:51
        Stacja Planetarium położona była pomiędzy Planetarium Śląskim, a Międzynarodowymi Targami Katowickimi. Do tej stacji można było dojść aleją parkową od okolic ośrodka TVP Katowice, znajdującego się przy granicy Katowic z Siemianowicami Śląskimi. Do stacji Stadion Śląski można było dojść aleją parkową od Katowic lub Chorzowa. Do stacji Wesołe Miasteczko można było dojść od Katowic. Znajdowała się ona na drugim przystanku tramwajowym na zachód od Silesia City Center.

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka