Dodaj do ulubionych

Lokomotywa zupełnie inaczej:(

28.10.12, 17:37
Lokomotywa

Stoi na stacji czarna lokomotywa
Dziś żaden smar po niej nie spływa
Tutaj zostanie. Nie jedzie dalej
Jeszcze złomiarze jej nie rozebrali
Były narady, codzienne debaty
Ona nam tylko przynosi straty
Analitycy - wykres nam spada
Wycofać. Taka jest nasza rada
Niech sobie stoi. Nie wadzi nikomu
Może ją oddać do punktu złomu
Waga na pewno by zaraz wzrosła
I trochę zysków jeszcze przyniosła
Wielcy panowie w porche, jaguarach
Trzeba tak zrobić. Ona jest stara
Ktoś ją wymyślił, kiedyś przed laty
A dzisiaj tylko przynosi straty
Statystyk ludzi policzył, gdy słonko wstaje
Ona do jazdy się nie nadaje
Nad tabelkami zaciera swe dłonie
Garstka ludzi stała na peronie
Jakaś spokojna, główna księgowa
Za przepisami zaraz się chowa
Trzeba o VAT by zwiększyć bilety
To nie rentowne jest dziś. Niestety.
Tuwim napisał o niej przed laty...
Kto to jest Tuwim? Nasz informatyk?
Pokażcie mi tylko który to? Który?
Trzeba go zwolnić za takie bzdury!
Jest jeszcze człowiek. Jest maszynista.
Widzę, że w oku łezka mu błyska...
Pokochał kiedyś wielką maszynę
Jeździł tą trasą ze swoim synem
A na peronie stali podróżni
Tych los pociągu mocno poróżnił
Jedni są za a drudzy przeciw
Kłócą się z sobą jak małe dzieci

Na tym peronie staruszka stała
Miejscowa ludność wiedźmą ją zwała
Patrzyła w oczy pana w jaguarze
I przewidziała dalszy ciąg zdarzeń
Analityk zarabiał krocie
Dzisiaj z butelką siedzi przy płocie
Statystyk znowu problem ma wielki
Mylą mu się dziś proste cyferki
Nie może pojąć, przeżywa męki
Że na zakupy portfel za cienki
A co się stanie z panem w jaguarze
Za jakiś czas też się okaże
Bo lokomotywy los podzielili
Wszyscy co nad nią tak bardzo radzili
Obserwuj wątek
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 28.10.12, 17:40
      Ktoś wpadł na pomysł - tak było dalej
      I w nową podróż ją dziś wysłali
      I tak jak stała prosto z Katowic
      Ruszyła w drogę - ot do Pyskowic
      Już nie niszczeje bo jest wciąż w cenie
      Stanęła sobie cicho w skansenie
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.03.23, 15:53
        KIEDY POCIĄGI DO BIELSKA PRZESTANĄ JEŹDZIĆ OBJAZDEM - Rynek Kolejowy - 06.03.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 07.03.23, 19:10
        ŚMIERTELNE POTRĄCENIE PRZEZ POCIĄG - Onet - 07.03.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.04.23, 17:43
          MĘŻCZYZNA NIE CHCIAŁ DO IZBY WYTRZEŹWIEŃ. AWANTUROWAŁ SIĘ NA DWORCU - www.infokatowice.pl - 06.04.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 10.03.23, 12:58
        KRAKÓW NIE WYKLUCZA METRA - www.miasto.pro - 10.03.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.03.23, 21:29
        24 LATEK W STANIE CIĘŻKIM W SZPITALU. CHCIAŁ SOBIE SKRÓCIĆ DROGĘ Z DWORCA - www.infokatowice.pl - 26.03.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.04.23, 23:17
        POCIĄGIEM W GÓRY SOWIE - www.msn.com.pl - 02.04.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 20.04.23, 19:27
        PKP NA MAJÓWKĘ - Polskie Radio - 20.04.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 24.04.23, 22:49
        https://img1.demotywatoryfb.pl//uploads/202304/1682325743_ple6aw_600.jpg
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 12:32
          W Zwickau wagony spalinowe z Vogtlandbahn kursują razem z tramwajem Zwickau na trójszynowym torze między Stadthalle a przystankiem Zentrum.
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 30.04.23, 18:10
        DODATKOWE POCIĄGI NA MAJÓWKĘ - www.obserwatorlogistyczny.pl - 30.04.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 20:21
        OD DZIŚ INTER I UNIBUS LIKWIDUJĄ POŁĄCZENIA DO KRAKOWA - www.katowice24.info - 01.05.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.05.23, 18:03
        Druga kolejowa wieża ciśnień została wybudowana w późniejszym okresie. Ceglana elewacja podpory posiada wysunięty cokół, wysoki portal wejściowy, oraz smukłe, małe okna w obszarze wieńczącym część parterową wieży. Zbiornik na wodę został ulokowany w sporych rozmiarów żelbetowej głowicy wieży ciśnień. Lico głowicy zdobi wodowskaz.
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.05.23, 22:03
        MUZEUM ZIEMI PAŁUCKIEJ W ŻNINIE
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 04.05.23, 17:04
        KOLEJE ŚLĄŚKIE. PO MAJÓWCE MOŻESZ ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ - Wyborcza = 04.05.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 05.05.23, 21:49
        https://img5.dmty.pl//uploads/202208/1660033924_xpwrod_600.jpg
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 05.05.23, 21:57
        Budynek Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu – budynek administracyjny położony przy placu Teatralnym w Toruniu, siedziba m.in. marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, organów samorządu województwa (Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego) oraz Kujawsko-Pomorskiego Sejmiku Wojewódzkiego. W 2008 r. budynek wpisano do rejestru zabytków.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 05.05.23, 22:20
          Budynek Urzędu Marszałkowskiego znajduje się w centrum miasta (Jordanki) tuż przy Zespole Staromiejskim oraz w bliskim sąsiedztwie Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. Część reprezentacyjna tego gmachu i główne wejście znajduje się w północno-zachodniej części placu Teatralnego, natomiast boczne skrzydła usytuowane są wzdłuż ulic: Wały Generała Sikorskiego i al. Solidarności.
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.05.23, 21:53
        W związku z rozwojem sytuacji wokół mostu w Pilchowicach w sierpniu PKP PLK zwróciło się do producentów filmu z propozycją wykorzystania w zamian zabytkowego mostu w Stobnicy na rozebranej linii kolejowej Wronki–Oborniki[30], jednak producenci ogłosili rezygnację z zamiaru poszukiwań mostu na potrzeby filmu. Dolnośląska Wojewódzka Konserwator Zabytków decyzją z 18 sierpnia wpisała most do rejestru zabytków, wcześniej odmawiając producentom filmu uznania za stronę postępowania, a tym samym prawa do odwołania się od decyzji
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.05.23, 22:12
        W 1905 roku przywrócono ruchu kolejowy w kierunku Głubczyc i Raciborza. Na jednym z filarów mostu kratownicowego pojawiła się mosiężna tablica informacyjna. Znajdowały się na niej wizerunki starego i nowego mostu oraz informacja o dacie powodzi. Tablica prawdopodobnie znajdowała się na południowym filarze. Z relacji świadków wiadomo, że została skradziona kilkanaście lat po zakończeniu II wojny światowej. Być może do dziś leży w jakimś gospodarstwie i mimo wszystko kiedyś zostanie odnaleziona.
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.05.23, 22:12
        Praktycznie bliźniacze mosty z Racławic i Pilchowic są unikalne nie tylko z racji swojego niebanalnego wyglądu, ale przede wszystkim z faktu, iż konstrukcji o długości przęsła powyżej 130 metrów jest bardzo mało. Prawdopodobnie tego typu mosty powstawały tylko na początku XX wieku. Z czasem rezygnowano z budowy mostów o długich przęsłach stosując więcej filarów i więcej przęseł. Być może most z Racławic i Pilchowic to mosty, które są najdłuższymi jednoprzęsłowymi mostami kolejowymi w Polsce?
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.05.23, 22:22
        Radew stanowi szlak kajakowy na odcinku Żydowo - Karlino (około 50 km). Szlak prowadzi głównie przez tereny zalesione i jest stosunkowo trudny: w górnym i środkowym biegu występują głazy i szypoty. Na brzegach zalewów zlokalizowano pola biwakowe i kąpieliska. Przy elektrowniach wodnych zachodzi konieczność przenosek
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.05.23, 22:24
        Na rzece wytyczono siedmiokilometrowy szlak kajakowy na odcinku: most na szosie Polanów–Wielin–Buszyno. Przedsięwzięcie wykonano w ramach Leśnego Kompleksu Turystycznego Nadleśnictwa Polanów. W Buszynie zlokalizowano stanicę wodną z utwardzonym, kamiennym brzegiem i wiatami z drewna. Czas spływu to około 4–6 godzin
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 20.05.23, 17:22
        https://img26.dmty.pl//uploads/202206/1654258342_vwfr45_600.jpg
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 22.05.23, 15:40
        AWANTURA W POCIĄGU - Radio Eska - 22.05.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.06.23, 17:29
        SCENY GROZY W MAŁOPOLSCE - www.o2.pl - 02.06.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 11.06.23, 16:54
        WYKOLEJONY POCIĄG, ATAK DRONÓW TAJEMNICZE INCYDENTY W ROSJI - Interia - 11.06.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 15.06.23, 23:55
        Tramwaje Märli i Fondue kursują w Zurychu w grudniu .
        Atmosfera to tramwaj restauracyjny w Mediolanie z przygotowywaniem posiłków w pociągu.
        Christchurch Tramway zmodernizował pociąg jako restaurację Tramway .
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 15:45
        POKAZAŁA ZDJĘCIA Z POCIĄGU. LUDZIE ZA GROSZ NIE MAJA WSTYDU - www.msn.com.pl - 17.06.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 15:45
        A dzisiaj nagrywanie innych świadczy o dużej kulturze osobistej nagrywającego.
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 28.10.12, 17:42
      Niszczejący w Katowicach parowóz znalazł dom w Pyskowicach

      Dla parowozu, który niszczał na jednej z bocznic w Katowicach, nie znalazło się miejsce na nowym dworcu kolejowym. Lokomotywa trafiła jednak do Pyskowic, gdzie ma się całkiem dobrze.
      O niszczejącej lokomotywie, wyprodukowanej przez Niemców w latach 40. zeszłego wieku w Chrzanowie, pisaliśmy przed dwoma laty. Ktoś rzucił wtedy pomysł, by parowóz odrestaurować i umieścić na budowanym w Katowicach dworcu.
      Propozycją zainteresowała się wtedy firma Neinver Polska, a pomoc w renowacji lokomotywy zadeklarowali miłośnicy z Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa. Także spółka PKP Cargo, właściciel lokomotywy, deklarowała uproszczenie wszelkich procedur związanych z jej przekazaniem. Ostatecznie z pomysłu nic nie wyszło. - Hala jest zbyt mała jak na gabaryty. Miejsca nie będzie również w przyszłym centrum handlowym - wyjaśnia Monika Olejnik-Okuniewska, rzeczniczka Neinver Polska.
      Lokomotywa nie niszczeje już jednak na bocznicy w Katowicach. - Zabraliśmy ją do skansenu w Pyskowicach. Jest już odrestaurowana i można ją oglądać - mówi Zbigniew Jakubina, prezes Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa.

      Więcej... katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,12751870,Niszczejacy_w_Katowicach_parowoz_znalazl_dom_w_Pyskowicach.html#ixzz2Ac3HgqKr
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.12.12, 13:23
      Stoi na stacji lokomotywa
      Ciężka, ogromna i lód z niej spływa
      Patrzy kolejarz śnieg jest w wagonach
      Ona nie ruszy - czy kogoś przekona
      O i hamulec jest tutaj luźny
      To niebezpieczne jest dla podróżnych
      Stoi na stacji lokomotywa
      Dziś w Katowicach tak co dzień bywa
      Wagony wszystkie są z samej stali
      Ale dlaczego pozamarzały?
      I w szybach jeszcze lód nam się kruszy
      Wszyscy już wiedzą - ona nie ruszy!

      Kupiłeś bilet? Stój sobie cicho
      Dlaczego wrzeszczysz, co z ciebie za licho
      Zimno jest z tyłu, zimno na przedzie
      Dobrze wiesz - dziś nie pojedziesz!
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.02.13, 21:48
      Tak to dzisiaj bywa
      Zamiast jechać
      Stoi lokomotywa
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 12.04.13, 00:18

    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 22.07.13, 20:32

      • madohora2 Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 21.01.14, 21:28
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.04.14, 16:25

    • madohora2 Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 10.07.14, 17:49
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.11.14, 01:50

        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 30.11.14, 16:01
          https://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/wb/qa/5ixj/qfPGD3eEwaFuDCK71B.jpg
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 30.11.14, 16:02
            https://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/wb/qa/5ixj/lN7HaWKwK0LUL46mxB.jpg
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 30.11.14, 16:03
              https://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/wb/qa/5ixj/UJNZn5RVFFUsZx80VB.jpg
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.02.15, 09:20

          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 06.09.17, 00:58
            ***
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 27.05.15, 00:07
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 24.08.15, 01:37
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 28.10.16, 19:40
      Ktoś wpadł na pomysł - tak było dalej
      I w nową podróż ją dziś wysłali
      I tak jak stała prosto z Katowic
      Ruszyła w drogę - ot do Pyskowic
      Już nie niszczeje bo jest wciąż w cenie
      Stanęła sobie cicho w skansenie
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.03.17, 17:11
      ***
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.07.17, 18:44
      Ktoś wpadł na pomysł - tak było dalej
      I w nową podróż ją dziś wysłali
      I tak jak stała prosto z Katowic
      Ruszyła w drogę - ot do Pyskowic
      Już nie niszczeje bo jest wciąż w cenie
      Stanęła sobie cicho w skansenie
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.07.17, 18:45
        Ja chcę machnąć jakąś stówką
        I pojechać wąskotorówką
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 04.09.17, 16:47
      serce
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 20.01.21, 17:15
      https://img8.dmty.pl//uploads/202101/1611157173_lmdkj2_600.jpg
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 07.05.23, 00:15
        1870 – Kolej Prawego Brzegu Odry buduje w Siemianowicach dworzec Laurahütte na nowo otwartej linii Wrocław-Tarnowskie Góry-Bytom-Dziedzice.
    • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.02.23, 10:05
      W USA LUDZIE DRŻĄ O ZDROWIE. TAM WYKOLEIŁ SIĘ POCIĄG Z GROŹNĄ ZAWARTOŚCIĄ - Gazeta - 17.02.2023
      • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.02.23, 10:05
        TAK PUTIN PODRÓŻUJE PODCZAS WOJNY NA UKRAINIE - Gazeta - 17.02.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 15:59
          T Y D Z I E Ń.
          Również z funduszów prywatnych utrzy- Badani w charakterze świadków urzędnicy koronkowa woalka na porcelanowej al'tysty-
          mnje się ochronka dla dzieci we wsi Kruszy- stacyi Gorzkowic, oraz urzędnicy i oficyjali- cznie w Sevres odrobionej twarzy, kołnierzyk
          na (radom. pOW.) ks. Lubomirskiego, a druga ści, obslugujący obadwa pociągi ulegle wy- fantastycznego kształtu, suknia najmodniej-
          dla 47 dzieci we wsi Kociszewie (pow. piotr.) padkowi, zeznaniami swemi stwierdzili, że szego kr~ju, z p.o~lokiem, trenem, czy ogo-
          p. Wolskiego. Ostatnia posiada żelazny fun- maszynista Karczewski rzeczywiście na dość nem-dyJabeł WIe Jak nazwać ów przyrząd-
          dusz w kwocie 3600 rs., zapisany przez 1'0- znacznej przed stacyją odległości, bo jeszcze spętana jak mpda każe, ubrana w haftowa-
          dzinę Wolskich. przedhaltsygnałem, dawał kilkakrotnie breko- ne majteczki i spódniczkę, w pończochy i
          Niezależnie od obu rodzajów tych instytu- wym swoim Bygnały na hamowanie pociągu, trzev.:iki na modnych obcasach. Koszulki tyl-
          cyj, w Piotrkowie w r. 1872 została otwartą. przekonawszy się zaś, że hamulce nie działa- ko Ule zauważyłPom-być może, że podobne
          ochrona prawosławna, w której w roku ze- ją i pociąg biegu nie zwalnia, puszczał k--ilka- damy obywają. się bez niej: po co płótno, gdy
          szłym było dzieci 27, a wydano na ich zupeł- krotnie, lecz ,także bezskutecznie, kontrparę jest batyst na więcej widzialn~i odzieży? I to
          ne utrzymanie rs. 17B6; roczny przychód wy- do cylindra. Swiadkowie stwierdzili również, wszystko tylko za złp. 66 gr. 20l! Wszak to
          nosił ~960 rB. Calły majątek ochronki tej z że wszystkie wagony w prowadzonym przez za bezcen powiecie-lalka i garderoba pyszna.
          końcem roku dOl>zedł w gotówce do 21,B54 Karczewskiego pociągu były naładowane wę- ~upujcie piękne matki dla pięknych córek,
          rs. 10 kop. glem, że hamulców było tylko 6, z których je- niech oneoddzieciilstwanawykajądoszlach.e-
          den wcale nie działał, przy drugim zaś nie inych materyj, do kroju i szyku paryzkiego,
          ',/J lADOM OŚCI BIEZĄCE. było brekowego; że relsy skutkiem spadłego a później, gdy dorosną. i rodzice nie będą ! ' śniegu i deszczu były rzeczywiście niezmier- wstanie dostarczyć im polskiego grosza na
          nie śliskie, a pomimy to nie były posypane szyk paryzkiego półświata, to od czegoż spryt
          'Sprawa sądowa o starcie się pocil!'gów to- piaskiem, co gdyby było dopełnione, mogło- kobiecy? .. może się uda, że modną i kos2Jto-
          warowydh na stacyi Gorzkowice. by znakomicie na zmniejszenie szybkości bie- wną sukienkę zyskają kosztem dobrej sławy,
          Czytelnicy"Tygodnia"pamiętają zapewne gu poeiągu wpłyną.ć. Wezwani llaposiedze- kosztem wytartego czoła, zdrowia i ... szpitala
          smutny wypadek, zaszły w d. 26 listopada r. nie sądu biegli, inżynierowie dr<'>gi ż. w.-w. na starość!. ..
          z. na stacyi drogi żelaznej War.-Wied. Gorz- Regulski i Zakrzewski objawili zdanie, że Ol tak, we własnym rozsądku szukać nam
          kowicaeh.' Szczegóły tego wypadku są. na- W danym wypadku zahamowanie pociągu ła- należy kierunku w dzisiejszym chaosie życia,
          stępl~ące: pocią.g towarowy Nr. 41, idący z downego i ze znacznej liczby osi złożonego, który i nas sili się porwać w swe objęcia" aby
          Warszawy ku granicy i prowadzony przez było dla Karczewskiego niezmiernie trudnem, później jak łachman rzucić na śmietnisko
          maszynistę Benduskiego, spóźniony o 20 mi- relsy bowiem musiały być istotnie nadzwy- świaw. Bliżsi sąsiedzi nam go nie wskażą,
          nut, przy'hyl do 'Gorzkowic o god. 6 min. 10 czaJ śliskie, skoro nietylko hamulce, nIe i pu- bo u nich zamęt stokroć większy niż u nas;
          z rana; podchodząc do stacyi bardzo powol- szczanie kontrpary do cylindrtt, (środek osta- dalsi zaś, ku nam właśnie wysyłają przednie
          nym biegiem, p(\)cią.g ten przy pierwszej teczny i dozwolony maszynistom tylko w ra- straże swojego półświata i szczepią życie nad
          zwrotnicy schodził z głównej linii relsów na zach oczywiście grożącego niebezpieczeństwa), stan i możność; uczą. nas od dziecrka. zbytku,
          boczną, ażeby tam oczekiwać na przybywają- na zatrzymanie pociągu żadnego nie wywie- wewnątrz którego kryje się zgnilizna, abypo-
          cy od granicy pociąg towarowy Nr. 42. Za- raty wpływu. Biegli zeznali dalej, że 6 ha- mału zwiclmą.6 kierunek nasz~j kobiety i na-
          ledwie jednak część wagonów pociągu Nr. 41 mulców nie wystarcza na pocią.g złożony z 98 ruszyć prostotę domowego ogniska, na którem
          przeszła na boczną. liniję, pociąg Nr. 42, pro- osi i że najbliższą. przyczyną. wypadku było się opiera rodzina, kraj i społeczeństwo!
          wadzony przez maszynistę Karczewskiego, prawuopodobnie nieposypanie relsów pia- Niejedna z matek odpowie nam zapewne:
          przebiegłszy szybkim bardzo pędem przez skiem, do czego obowią.zani są clróżnicy, a cze- - Wszak lalka to bagatela; córeczka moja. aifJ
          stacyję, wpadł całą siłą na pozostałe jeszcze go jednak w danym wypadku nie dopełnili. ucieszy gdy jej przyniosę paryzką lalkę-na.­
          na głównej linii wagony pociągu Nr. 41. Skut- Towarzysz prokuratora p. Czaplin, opierając bierze dobrego gustu w ubraniu swojem, a 0-
          kiem tego spotkania nastąpiło wykolejenie się się głównie na tej części opinii biegłych, że ko z pięknem oswoi.
          lokomotywy i tendra w pociągu Nr. 42, zna- oznaczenie chwili dania sygnału do hamowa- Ostrożnie- ostrożnie z ogniem! Iskierka
          czne uszkodzenie lokomotyw oby(lwóch po- nia pociągu pozostawione jest uznaniu, roz- szyku i piękna, przy wrodzonym pocią.gu do ciągów, uszkodzenie 6-u wagonów w pociągu tropności i doświadczeniu maszynisty prowa- stroju W dziewczynie, może się rozżarzyć W
          Nr. 41, ll-u wagonów w pociągu Nr. 42, a co uzącego pocią.g, że w danym wypadku podsą- płomień, który później młodzieńczy wiek je-
          najsmutniejsze, śmierć nadkonduktora w po- sądny Karczewski zbyt późno dał rzeczony szcze więcej rozdmucha, i aui rozsą.dna. refie-
          ciągu Nr. 42 Szenbrennera i smarownika Ja- sygnał, pomimo iż wiedział, że prowadzi po- ksyja rodziców, ani głos męża już go nie przy-
          niszewskiego, oraz większe lub mniejsze po- ciąg długi i ładowny w kierunku silnie wie- tłumi. Próżność bowiem, to trucizna., która
          ranienie kilku innych osób, obsługujących jącego wiatru i po śliskich z powodu spadłego nie przytrumiana ale zrozdmuchiwana za mto-
          obadwa pociągi. Powyższy wypadek był śniegu relsach, zwracają.c dalej uwagę sądu, du, podkopie później i znurtuje najsilniejszy
          przedmiotem sprawy, rozpatryrvanej wet 7 b. że nawet jeden z brekowych pociągu Nr. 42 organi.zm, wyniszczy naj zdrowsze soki i za.-
          m. pod prezydencyją vice-prezesa p. A. von zeznał, iż siedząc przy hamulcu w kOllCU po- szczepi najfa..łszywszy kierunek w przyszłem
          Raisona na posiedzeniu wydziału kryminal- ciągu, sygnałów hamowania dawanych przez pokoleniu, co w następstwie przerodzi na.sz
          nego tutejszego sądu okręgowego; do odpo- Karczewskiego wcale nie słyszał -domagał się konserwatyzm w zagraniczny nihilizm, który
          wiedzialności bowiem sądowej pociągnięty zo- uznania podsądnego winnym nieostrożności, wła.śnie w skażeniu rodzinnego gniazda
          stał maszynista prowadzący pociąg Nr. 42- przewidzianej art. 1085 i 1466 kod. kar. i ska- się narodził i radby nas w swój uścisk po-
          Józef Karczewl!ki i oskarżony przez urząd zania go, na zasadzie tychże przepisów pra- chwycić-wówczas, kiedy my pragniem i na-
          prokLU·atorski o spowodowanie wypadku przez wa, na 4-miesięczne osadzenie w wieży i po- dal utrzymać czystość domowego ognia, pło-
          wł1tsnl!- nieostrożn6ść.-Poclsą.dny Karczewski kutg kościelną.. Obrońca podsądnego adw. nącego cnotami naszych kobiet, a I"ozniooo-
          nie przyznał się do popełnienia jakiejkolwiek przysięgo Jungowski, w krótkiej lecz treści- nego zacnością naszych praba.bek, znanych w
          nieostrotnoŚ<li mogą.cej spowodować wypa- wej mowie obrończej, rozbierając zeznania historyi świata i kraju.
          dek, w dalszym zaś przebiegu śledztwa sądo- badanych w sprawie świadków i opiniję bie- Jeden z zagranicznych pisarzów zapytany,
          wego objaśnił, iż przedsięw~iąłwszelkie środ- głych i wykazl~ąc, że zeznania te dowodzą jak wychowywać należy sw
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 19:34
          W 1857 r. wynalazł automatyczny, mechaniczny system sygnaliza-
          cji kolejowej, uruchamiany przez jadący pociąg (można go uznać za zacząt-
          ki systemu blokowego, zapobiegającego obecności dwóch pociągów na
          określonym odcinku toru), w tym samym roku wypróbowany na linii Paryż Rouen. Urządzenie uznano za zadowalające, ale zbyt kosztowne. Nieco tań-
          szą, zmodyfikowaną jego wersję zainstalowano w listopadzie 1857 r. na li-
          nii Paryż-St. Germain w pobliżu stacji Nanterre. Próby trwały przez kilka
          miesięcy i wypadły nader pomyślnie, podobnie jak i następne z udoskona-
          loną jeszcze bardziej wersją na linii Paryż-Strasburg w pobliżu stacji Chel-
          les, gdzie pociągi rozwijały znaczną prędkość (80 km/h). Spowodowało to
          zastosowanie systemu Baranowskiego na linii kolejowej Turyn-Genua
          (1858) oraz zainstalowanie kilkunastu jego urządzeń na kolei Paryż-
          Bruksela. Wypróbowywano go też w Anglii na odcinku Hackney-
          Kingsland. Ostatecznie jednak system Baranowskiego się nie przyjął, zda-
          niem wynalazcy był sabotowany przez personel kolejowy niskiego szczebla
          obawiający się utraty pracy; zapewne jednak praktyczniejszy okazał się
          system blokowy stosowany szeroko od 1859 r. System Baranowskiego nie
          wzbudził też większego zainteresowania na londyńskiej wystawie po-
          wszechnej w 1862 r. Zbliżone rozwiązania, może oparte na pomyśle Bara-
          nowskiego, w którym przejazd pociągu powodował podniesienie na jakiś
          czas ostrzegawczej tarczy, stosowano lokalnie na rozmaitych kolejach,
          m.in. warszawsko-wiedeńskiej, jeszcze w okresie międzywojennym.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 19:36
          W każdym razie rozgoryczony na Francję Baranowski przeniósł się
          w 1872 r. do Londynu, gdzie objął skromnie płatne stanowisko sekretarza
          miejscowego Towarzystwa Literackiego Przyjaciół Polski. Mając sporo
          czasu poświęcił się opracowywaniu słowników. W 1879 r. opublikował Va-
          de-mecum de la langue française przyjęte bardzo przychylnie w Anglii i we
          Francji; na łamach warszawskiego czasopisma „Kłosy” rekomendował je
          Józef Ignacy Kraszewski. W 1880 r. wydał The Student’s Anglo-Polish
          Grammar, przeznaczoną dla Anglosasów pragnących nauczyć się języka
          polskiego, a w 1884 r. Anglo-Polish Lexicon, podobno pierwszy dobry, no-
          woczesny słownik angielsko-polski (w trakcie opracowywania go wielokrotnie konsultował się korespondencyjnie z Kraszewskim). Wiadomo też, że w 1887 r. reklamował w Anglii projekt siłowni pływowej opracowany
          przez wszechstronnego polskiego wynalazcę działającego w Rosji, Alek-
          sandra Ostrzeniewskiego. Czy były to zabiegi epizodyczne czy też szerzej
          działał na tym polu, nie wiadomo. Pod koniec życia zadbał Baranowski
          o udokumentowanie swych osiągnięć, publikując swój życiorys w językach
          francuskim i angielskim oraz listę swych wynalazków w języku francuskim.
          Zabiegał też, by wiedziano o nich w kraju. Przesłał te publikacje wraz z in-
          nymi papierami osobistymi do lwowskiego Ossolineum; życiorys Baranow-
          skiego wraz z portretem ukazał się na łamach „Kłosów”.
          Baranowski zmarł w Londynie 10 marca 1888
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:03
          Prawodawca ponadto wyróżnia następujące typy wypadków klasyfikując je pod względem
          rodzajowym, jako:
          • kolizje (np. czołowe zderzenie pociągów, najechanie jednego pociągu na drugi,
          najechanie pociągu na znajdujący się na torach stacyjnych bądź szlakowych tabor kolejowy6
          ,
          boczne starcie pociągów)7
          ,
          • wykolejenia (spadnięcia pociągu z szyn, są często występującym wypadkiem
          kolejowym. Wykolejenie może nastąpić zarówno na torach szlakowych jak i stacyjnych,
          z reguły te pierwsze jest dużo groźniejsze w skutkach z uwagi na prędkości
          z jakim poruszają się tam pociągi)8
          ,
          • zdarzenia na przejazdach,
          • zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący
          w ruchu,
          • pożary pojazdów kolejowych”
          9
          .
          W powyższej ustawie znajduje się również regulacja prawna pojęcia poważny wypadek, który
          jest swego rodzaju typem kwalifikowanym uwzgledniającym „każdy wypadek spowodowany kolizją,
          wykolejeniem lub innym zdarzeniem mającym oczywisty wpływ na regulację czy zarządzanie
          bezpieczeństwem kolei. Przesłanki jakie muszą wystąpić w przypadku zaistnienia poważnego
          wypadku to:
          • jedną ofiarą śmiertelną lub przynajmniej pięć ciężko rannych osób,
          • znaczne zniszczenie pojazdu kolejowego, infrastruktury kolejowej lub środowiska,
          które może zostać natychmiast oszacowane przez komisję badającą wypadek na co najmniej
          2 miliony euro”10
          .
          Poza tym w kolejnictwie „każde zdarzenie inne niż wypadek lub poważny wypadek, związane
          z ruchem kolejowym i mające wpływ na jego bezpieczeństwo, definiowane jest jako incydent
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:06
          Wszystkie zaistniałe wydarzenia na kolei podlegają wstępnej identyfikacji i podziałowi.
          Dokonując ich analizy należy ustalić „czy w danym zdarzeniu uczestniczył pojazd kolejowy,
          a skutkiem tego były negatywne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska (strata
          w mieniu lub środowisku o równowartości co najmniej 3 tysiące euro)”
          16. Jeżeli wszystkie przesłanki
          o tym świadczą, należy ustalić „czy wypadek był spowodowany kolizją, wykolejeniem lub innym
          zdarzeniem mającym oczywisty wpływ na regulacje bezpieczeństwa kolei lub na zarzadzanie
          bezpieczeństwem, a jego skutkiem była przynajmniej 1 ofiara śmiertelna lub przynajmniej 5 ciężko
          rannych, lub wstępnie oszacowane straty przekraczają̨ kwotę̨ 2 mln euro17”. Spełnienie wymogów
          instrukcji Ir-8 pozwoli na jednoznaczne określenie z jakim zdarzeniem mamy do czynienia, a co za
          tym idzie nadanie konkretnej kategorii wypadku. Wyróżniamy trzy kategorie wypadków: kat. A –
          poważny wypadek kolejowy (przyczyny zdarzenia od 1 do 402
          ), kat. B – wypadek kolejowy
          (przyczyny zdarzenie od 1 do 40, do tej kategorii w szczególności zalicza się: kolizje, wykolejenia,
          zdarzenia na przejazdach, zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący
          w ruchu, pożar pojazdu kolejowego)18
          , oraz kat. C – czyli tzw. incydenty
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:09
          Ponadto literatura fachowa dotycząca wypadków kolejowych wyszczególnia katastrofę kolejową jako „nagłe, nieprzewidziane zdarzenie z udziałem środków transportu w trakcie ich ruchu lub
          postoju mające miejsce na szlakach i terenach kolejowych, podczas którego wystąpiło zbiorowe zagrożenie dla życia, zdrowia i mienia” Określenie katastrofa niesie za sobą znaczne straty
          Do skutków pierwotnych należy zaliczyć:
          • ogromne straty materialne,
          • zniszczenie trakcji elektrycznej,
          • zniszczenie szyn,
          • zniszczenie podkładów kolejowych,
          • znaczna ilość osób zabitych i rannych
          Natomiast skutkami wtórnymi jakie mogą wystąpić będą:
          • pożary przyległych terenów tj. lasy, pola itp.,
          • wybuch zbiorników paliwa lokomotyw,
          • uwolnienie się niebezpiecznych transportowanych materiałów, tj. chemikaliów, paliw, itp.,
          • skażenia środowisk
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:12
          Głównym czynnikiem wpływającym na utrzymanie należytego stanu bezpieczeństwa na kolei,
          stała się modernizacja linii kolejowych, jak i wymiana taboru kolejowego. Opisując problematykę
          wypadków kolejowych, trafnym jest stwierdzenie, że na każdy wypadek składa się wiele elementów,
          czynników o charakterze losowym, których ciąg powoduję różnego rodzaju skutki występujące
          w naturze.
          Zarządzanie infrastrukturą kolejową jest jednym z podstawowych zadań leżących
          w gestii spółki Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz spółek zależnych. Owa spółka skarbu państwa
          zarządza większością ok. 93% sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej39
          . Zadania
          związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową zostały określone w ustawie o transporcie
          kolejowym w art. 5.
          Głównymi obowiązkami spoczywającymi na zarządcy są przede wszystkim:
          • określanie i organizacja linii kolejowych na terytorium kraju,
          • organizacja ruchu pociągów,
          • udostępnianie szlaków kolejowych do świadczenia usług w obrębie transportu
          towarowego i osobowego, pobieranie z tego tytułu opłat,
          • utrzymania szlaków kolejowych w odpowiednim stanie bezpieczeństwa, odpowiednie
          oznakowanie i sygnalizacja,
          • zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej,
          • modernizacja linii kolejowych jak również wszelkiego rodzaju remonty40
          .
          Spoglądając w dane rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu
          linii kolejowych o znaczeniu państwowym w Polsce znajdowało się 277 linii kolejowych
          z przypisanym konkretnym numerem41
          . Ponadto suma ich kilometrów opiewała na ok. 18 500 z czego
          liczba rozjazdów na szlakach to 41 944, a przejazdów kolejowo-drogowych 12 30742
          . Utrzymanie tak
          dużej liczby kilometrów linii kolejowych pochłania ogromne środki finansowe z budżetu państwa,
          wiec dość często dokonuje się optymalizacji poszczególnych szlaków kolejowych. Wygaszanie ruchu
          pociągów na poszczególnych obszarach kraju, związane jest z małą rentownością linii, spowodowaną
          spadkiem liczby podróżnych, zamykaniem fabryk oraz innych ośrodków przemysłowych na danym
          terenie. Likwidacja w większości przypadków wiąże się z zaprzestaniem prowadzenia ruchu
          pociągów, czy dokonywaniem terminowych napraw eksploatacyjnych linii. Natomiast fizyczna
          likwidacja torowiska w tym aspekcie jest raczej rzadkości
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:15
          Pierwszy odcinek kolei żelaznych na ziemiach polskich został oddany do użytku w 1842 r.
          Niespełna 27 km łączących Wrocław z Oławą zapoczątkowało rozbudowę kolejnych odcinków dróg
          żelaznych na terenach ówczesnych zaborów. Jako przykłady należałoby podać koleje: Warszawsko-
          Wiedeńską, śląską łączącą Berlin z Katowicami, czy łączącą Królestwo Polskie z carską Rosją kolei
          Petersbursko-Warszawską 48 . W okresie zaborów budowa kolei wynikała głównie z przyczyn
          militarnych oraz handlowych, bowiem odbywająca się wymiana towarowa miedzy zaborcami niosła
          za sobą ogromne zyski. Budowa linii kolejowych w tamtejszych czasach pochłonęła dużą liczbę ofiar
          w gronie robotników, których warunki pracy i bytowe przypominały raczej niewole niż wolne
          zatrudnienie 49 . W celu prawidłowego funkcjonowania kolei stosowano szereg instrukcji
          określających np. dopuszczalną prędkość pociągu, rozkładowy czas postoju na konkretnej stacji, jak
          i planowy czas podróży. Wobec powyższego przykładu na terenie Królestwa Polskiego władze zastrzegły sobie nadzór, nad eksploatacją kolei oraz finansami towarzystw kolejowych,
          zatwierdzaniem rozkładów jazdy czy wprowadzaniem w niego wszelkich zmian50
          .
          Pociągi w tamtym okresie przewoziły dużą liczbę pasażerów zarówno Polaków jak
          i obywateli poszczególnych zaborców. Aby zmniejszyć ryzyko wypadków, zderzenia się pociągów
          albo wzajemnego najechania ich na siebie. Wprowadzono zasadę w myśl której nie wolno było
          wysyłać pociągów poruszających się w jednym kierunku częściej niż co 10 minut51. Maszynistów
          natomiast wiązały ograniczenia prędkości tj. dla pociągu osobowego 50 km/h, dla pociągu osobowo-
          towarowego 40 km/h i towarowego 30 km/h. Maksymalna szybkość na szlaku mogła być tylko
          i wyłącznie przekroczona przez pociągi pośpieszne. Okres powstania styczniowego znacząco wpłynął
          na ruch kolejowy w obrębie poszczególnych zaborów. Zakłócenia związane z ruchem wynikały
          z walk zbrojnych, których celem niejednokrotnie stawały się obiekty infrastruktury kolejowej.
          Zerwane aparatury telegraficzne, palone mosty, rozbierane tory stały się znaczącym zagrożeniem
          w sferze bezpieczeństwa ruchu, a przede wszystkim uniemożliwiły transport towarów strategicznych
          dla wojsk poszczególnych zaborców
          .
          Współczesny kształt linii kolejowych na mapie wskazuje silne związki historyczne
          z ich przebiegiem. Uwarunkowania te świadczą o randze, jaką odgrywały one w trudnych dla polski
          czasach. Rok 1918 stał się symbolem zwycięstwa, odbudowy państwa polskiego po 123 latach niewoli
          zaborczej. Odbudowa całego państwa związana była z każdą dziedziną gospodarki narodowej, nie
          ominięto również kolej, która na stałe wpisała się w krajobraz naszego kraju. W 1919 r. Powstało
          Ministerstwo Kolei Żelaznych, którego głównym celem było kierowanie koleją w odradzającej się
          Polsce. To właśnie wtedy na przełomie II i III dekady XX wieku zaczęto gromadzić informacje
          dotyczące poszczególnych zdarzeń, wypadków kolejowych. Towarzystwa zajmujące się eksploatacją
          kolei w danym państwie miały prawny obowiązek sporządzania sprawozdań ze swej działalności.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:17
          Odmienne stanowisko przyjęto w gronie ekspertów tworząc fatalistyczny pogląd, iż wypadek jest
          zjawiskiem nieuniknionym, swego rodzaju constans na pewien okres58
          .
          Wszelkie zmiany w zakresie bezpieczeństwa kolei USA świadczą o racjonalnym zarządzaniu
          przedsiębiorstwem. Bezpieczeństwo traktowane z pewnego rodzaju przyzwoitością ukazuje rozwój
          kwestii humanitarnych na terytorium stanów. Odnosząc się do kwestii zarządzania warto zwrócić
          uwagę na koleje europejskie, które podchodzą do zabezpieczenia ruchu w oparciu o etap
          bezpieczeństwa pracy59
          . W 1928 r. koleje Rzeszy Niemieckiej utworzyły nowe stanowisko pracy
          mające na celu ochronę bezpieczeństwa wśród pracowników kolei. Początkowo opinie związane
          z działalnością inżynierów do spraw bezpieczeństwa były podzielone i nie sprzyjały przychylności
          w gronie kolejarzy. Współdziałanie i wspólne zrozumienie przyniosły zamierzony efekt w postaci
          zmniejszenia liczby wypadków kolejowych. Gruntowna wiedza i zaangażowanie w budowaniu
          nowych reguł bezpieczeństwa poprawiły funkcjonowanie poszczególnych sektorów działalności
          kolei w Rzeszy Niemieckiej. Polska idąc śladem zachodnich sąsiadów wprowadziła szereg zarządzeń
          dotyczących zmiany stanu bezpieczeństwa na Polskich Kolejach Państwowych. Ochroną praw
          pracowników zaczęły interesować się poszczególne departamenty działające przy Ministerstwie
          Komunikacji, a w obrębie regionalnych dyrekcji wydziały zobowiązane do przestrzegania zasad
          bezpieczeństwa i higieny pracy. Głównym celem powołania wydziałów sanitarnych było:
          • sprawdzanie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy panujących wśród
          pracowników,
          • sporządzanie wniosków dla Ministerstwa komunikacji dotyczących poprawy stanu
          bezpieczeństwa wraz z jego uzupełnieniem,
          • wszelkiego rodzaju nadzór nad działalnością personelu odnośnie warunków pracy,
          • sporządzanie danych statystycznych z działalności biura sanitarno-kolejowego60
          .
          Każda materia związana z bezpieczeństwem odnosi się do człowieka. Błędy mające, chociażby
          pośredni wpływ na powstanie wypadku kolejowego powinny byś eliminowane z katalogu zagrożeń.
          Rutyna, zmęczenie czy też wszelkiego rodzaju zaniedbania w wielu przypadkach doprowadziły do
          powstania tragicznych zdarzeń, mających skutki w postaci śmierci jednej bądź wielu osób. Prawa
          pracowników do godziwych warunków pracy, stały się nieodzownym elementem budowania nowoczesnych środków komunikacji. Współpraca w sferze bezpieczeństwa i higieny pracy związana
          jest niewątpliwie z utrzymaniem bezpieczeństwa ruchu w transporcie kolejowym. Druga dekada XX
          wieku stała się ważnym okresem w dziedzinie kolejnictwa bowiem to właśnie wtedy wprowadzono
          badania psychotechniczne, mające na celu wskazanie predyspozycji do wykonywania
          poszczególnych zadań w branży kolejowej. Ilość wypadków kolejowych została przeanalizowana nie
          z perspektywy ustroju fizycznego pracowników, ale w oparciu względy psychiczne. Finlandia będąca
          jednym z najmniej zaludnionych państw europejskich w tamtym okresie, mogła poszczycić się
          największym rozwojem w dziedzinie psychotechniki. Departament zajmujący się obowiązkowym badaniem w służbie kolejowej przeprowadzał szereg badań wśród kandydatów jak i urzędujących pracowników
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:36
          Sprawiedliwe i humanitarne będzie stwierdzenie, iż dany człowiek powinien pracować na
          odpowiednim dla siebie stanowisku, a nie wykonywać prace która stwarza u niego zmęczenie, stres
          a w najgorszym wypadku strach63
          . Rozwój i powiększanie się branży kolejowej na świecie w sposób
          naturalny odpowiada zwiększeniu liczby wypadków. Wszystkie elementy wymagały od zarządców
          udoskonalenia funkcjonowania kolei. Aktualnym stwierdzeniem było wówczas, że kolejne dziesiątki
          lat kolejnictwa dostarczyły w poszczególnych krajach powodów do zainteresowania się sprawą
          wypadków kolejowych. Szereg analiz zaradczych, statystyki zdarzeń na drogach żelaznych wykazały
          z jaką częstotliwością wypadków należy liczyć się w przypadku transportu kolejowego64
          .
          W XIX wieku francuski inżynier Emil With wydał książkę pt. Opis wypadków na drogach
          żelaznych przytrafianych, z wykazaniem przyczyn, oraz sposobów ich unikania. Poruszona
          problematyka zdawała być się nieco przestarzała, jednakże wszelkie uwagi autora trafnie odnosiły się
          do obecnej sytuacji panującej na polskich drogach żelaznych. With jednoznacznie określił zasadność
          badania poszczególnych zajść, twierdząc, że statystyka winna zawierać dane zebrane ze wszystkich
          krajów, gdyż tylko w tym przypadku można śmiało twierdzić o jej zasadności i użyteczności
          w zapobieganiu wypadkom kolejowym65
          . Głosy inżynierów dawały się we znaki zarządcą kolei,
          eksperci stanowczo dążyli do poprawy bezpieczeństwa, twierdząc, iż powoływanie się na spadek wszelkiego rodzaju wypadków jest mylne. Przeświadczenie spowodowało dynamiczny rozwój technologii kolejowych. Zaczęto budować co raz to szybsze lokomotywy, pozwalające pokonać trasy
          w krótszym odstępie czasowym. Wielkie prędkości wiązały się z większym zagrożeniem,
          wprowadzenie nowych reguł bezpieczeństwa w postaci środków zaradczych czy też udoskonalanie
          urządzeń kolejowych stało się głównym elementem pracy inżynierów kolejnictwa66
          .
          Każda katastrofa wiąże się z ogromnym zniszczeniem, wyciągniecie wniosków na podstawie
          zdobytych doświadczeń pomaga w dużym stopniu chronić przyszłe losy podróżnych jak
          i pracowników kolei. Dostarczenie odpowiedniej ilości informacji pozwala na prowadzenie
          prawidłowych czynności w związku z zapobieganiem występowaniu wypadków kolejowych. Analiza
          i praca na podstawie autentycznego materiału dowodowego jest podstawowym elementem pracy
          odpowiednich służb kolejowych jak też organów ścigania. Jak wiemy wnioski należy wyciągać z tego
          co było i dążyć do ich realizacji. Spoglądając na rozwój kolejnictwa w świecie, trafnie przyszło
          zauważyć, że branża kolejowa nieprzerwanie od XIX wieku w dużym stopniu dąży do poprawy
          bezpieczeństwa i komfortu podróży. Podstawowym elementem świadczącym o bezpieczeństwie
          transportu kolejowego jest stosunkowo niska liczba występujących wypadków w przeciwieństwie np.
          do transportu samochodowego. Jednakże w przypadku wystąpienia katastrofy w ruchu kolejowym
          czy tez wypadku należy liczyć się z potencjalnie wysoka liczbą ofiar, gdyż jak wiemy pociągi
          pasażerskie przystosowane są do przewozu dużej liczy pasażerów. W historii kolei na świecie
          wydarzyło się wiele wypadków, katastrof kolejowych. Spoglądając w ich bilans trafnie należy
          stwierdzić, iż w większości przypadków zawinił błąd człowieka, natomiast w znacznie mniejszym
          zakresie złośliwość rzeczy martwych.
          Kolei odgrywa znaczącą pozycję strategiczną w zakresie obronności danego kraju. Wiele działań
          zbrojnych, dywersyjnych stawiało sobie jako główny cel za ochronne, bądź zniszczenie
          infrastruktury kolejowej. Wszelkiego rodzaju przykłady związane z działalnością zbrojną na terenie
          kolei miały miejsce m.in. w czasie powstania styczniowego w 1864 r 67 . Późniejszych katastrof
          kolejowych w trakcie działań zbrojnych należałoby się doszukiwać w trakcie trwania I Wojny
          Światowej, jak i II Wojny Światowej.
          Dokonując analizy historyczno-porównawczej wypadków kolejowych na terytorium naszego
          kraju, należy zwrócić szczególna uwagę na dwie katastrofy mające miejsce w nie odległej przeszłości.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:39
          Każde zdarzenie zwraca szczególną uwagę na błędy dotyczące bezpieczeństwa ruchu, nie inaczej było również w przypadku katastrofy pod Szczekocinami, która miała miejsce 3 marca 2012 r. Powodem śmierci 16 osób i powstania licznych obrażeń u 57 osób było podobnie jak w przypadku
          katastrofy z 1980 r. czołowe zderzenie się dwóch pociągów. Komisja badająca okoliczności zdarzenia stwierdziła, iż powodem czołowego zderzenia się dwóch pociągów osobowych, pośpiesznych
          znajdujących się na jednym torze była. Awaria rozjazdu na posterunku odgałęźnym. Jak również wprowadzenie jednego ze składów na nieodpowiedni tor do kierunku jazdy danego pociągu przez dyżurnego ruchu, zignorowanie sygnału urządzenia sterowania ruchem dającego sygnał „stój”. Wskazanie maszyniście pociągu sygnału zastępczego pozwalającego na ominięcie powyższej
          sygnalizacji. Zła organizacja ruchu występująca na szlaku, która mogła być spowodowana trwającym
          wówczas remontem70
          .
          Powołanie się na katastrofy z przełomu XX/XXI wieku wskazuje, że mimo upływu
          kilkudziesięciu lat bilans szkód i ofiar jest zatrważająco podobny. Wszystkie czynniki tworzące ciąg
          zdarzeń doprowadziły do wielu wypadków i katastrof kolejowych jakimi byliśmy świadkami, bądź
          o których wiemy z historii. Kolei od zawsze towarzyszyły wszelkiego rodzaju wypadki, katastrofy.
          Każdy nowy środek lokomocji, każdy nowy wynalazek niesie za sobą pewnego rodzaju zagrożenia
          jak i korzyści, nie inaczej było w przypadku transportu kolejowego. Obecnie za główny cel branży
          kolejowej należy przyjąć, znaczną poprawę bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, taboru czy też
          poprawę jakości świadczonych usług. Tworzenie co raz to szybszych pojazdów szynowych, mogących konkurować z innymi środkami transportu winno być podyktowane nie tylko czynnikami finansowymi ale również powinno odnosić do kwestii szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 23.02.23, 20:45
          Autodestrukcyjne zachowanie jednostki może również świadczyć o jej rezygnacji
          z życia społecznego. Niejednokrotnie z punktu widzenia socjologii samobójstwo jest wynikiem
          dezorganizacji środowiska zewnętrznego danej osoby. Badania przeprowadzane przez socjologów
          dotyczą kwestii demograficzno-społecznych, u zbiorowości podejmującej działania autodestrukcyjne.
          Sposób w jaki dana osoba zamierza odebrać sobie własne życie świadczy o jej zaawansowanej
          chorobie czy też obojętności na dalszą egzystencję84. Determinanty za, które przyjmuje się informacje
          o sprawcy, jego stanie zdrowia, warunkach rodzinnych, finansowych czy też podejmowanych
          w przeszłości próbach samobójczych w duży sposób pozwalają na przyczynienie się do ustalenia
          ewentualnych motywów działania samobójcy. W tym miejscu należy również wspomnieć, że
          w wielu przypadkach ustalenie szeregu przyczyn jest znaczenie utrudnione, a nawet niemożliwe.
          Zebrane informacje i wiadomości często są wynikiem modyfikacji, przeprowadzonej przez najbliższą
          rodzinę bądź osoby bezpośrednio związanej z targnięciem się ofiary na własne życie. W związku
          z tym nie odzwierciedlają one elementów prawdy85. Kluczowym dowodem natomiast mogą być
          zeznania świadków z poza rodzinny, które niejednokrotnie pozwoliły ustalić przebieg ostatnich dni
          i godzin z życia samobójcy86. Kolejnym ważnym elementem, dotyczącym kwestii rozwikłania danego
          samobójstwa są listy pozostawione przez samobójców. Słowa zawarte w ich treści często stanowią
          główny dowód w sprawie. Pożegnanie się z najbliższymi zawarte w treści listu przybiera w tym
          przypadku charakter poboczny, sprawca natomiast za główny cel przyjmuje ujawnienie podłoża
          swojego desperackiego kroku, jak również może wskazywać osoby, których działanie miało wpływ na powzięcia zamiaru popełnienia samobójstwa87. Natomiast tylko dokładna analiza zgromadzonego
          materiału dowodowego pozwoli ustalić oraz przyjąć podstawowe założenia związane z rozwikłaniem przedmiotowej sprawy.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.02.23, 14:59
          PKP URUCHAMIA APLIKACJĘ SPRAWNY PERON - www.wkatowicach.eu - 26.02.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 28.02.23, 15:27
          NOCNA TRAGEDIA W POZNANIU - www.msn.com.pl - 28.02.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.03.23, 15:26
          MIAŁO BYĆ POROZUMIENIE A JEST KOMPLETNY CHAOS - www.msn.com.pl - 01.03.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.03.23, 21:20
          Karłowice - wieża ciśnień

          Kolejowa wieża ciśnień w Karłowicach ( dawn. Karlsmarkt ), w miejscowości leżącej w woj. opolskim, została wybudowana, w roku 1905. Wieża ciśnień składa się z portalu wejściowego, zwieńczonego szczytem schodkowym. Ceglanego trzonu, oddzielonego od głowicy gzymsem ceglanym.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.03.23, 22:05
          Murów ( dawniej. Murow, Hermannstahl ), miejscowość leżąca w województwie opolskim. W swojej historii, wieś związana jest z produkcją szkła i koleją. Kolejowa wieża ciśnień stoi blisko stacji kolejowej. Obiekt został zaprojektowany, na planie sześciokąta i posiada jedną kondygnację. Ceglana wieża ciśnień posiada wiele detali architektonicznych, takich jak fryzy, gzyms i ryzalit. Wieża ciśnień posiadała również kotłownie, do podgrzewania wody. Do dziś zachował się komin.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.03.23, 22:16
          Nysa posiada kolejową wieżę ciśnień wybudowaną w roku 1928. Wodna wieża jest wykonana na planie koła i składa się z ceglanego trzonu oraz żelbetowej głowicy.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 14:52
          UKRAINA BUDUJE TORY KOLEJOWE DO POLSKI - www.msn.com.pl - 03.03.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 18:05
          RENOWACJA TORÓW - www.tvp.pl - 03.03.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 20:14
          Głównymi czynnikami wpływającymi na charakter i rozległość obrażeń ciała są
          przede wszystkim:
          • postawa z jaką ofiara przyjmę uderzenie pojazdu szynowego (pozycja, boczna, przodem
          do pojazdu, tyłem do pojazdu),
          • prędkość z jaką porusza się pojazd szynowy,
          • sposób ułożenia się ofiary na torach kolejowych,
          • sposób zadania obrażeń (potrącenie, przejechanie),
          • następcze działanie elementów składu (zahaczenie ciała o element wagonu, wleczenie
          ich po torowisku przez znaczną odległość)
          Rozkawałkowanie zwłok przez pędzący pociąg, może być także następstwem działania osób
          trzecich, których poczynania mają na celu ukrycie prawdziwej przyczyny śmierci u danej osoby, bądź
          są też świadomym sposobem jej zadania.
          Wrzucenie skrępowanej ofiary pod jadący pociąg albo ułożenie zwłok na torach w celu ich
          zmasakrowania, są świadomym działaniem sprawców którzy chcą uniknąć odpowiedzialności karnej
          i zmylić organy ścigania poprzez upozorowanie samobójstwa. Urazy mechaniczne powstające na ciele
          mogą w dość łatwy sposób ukryć ślady działań przestępnych. W związku z tym badanie ciała ofiary
          stanowi bardzo ważny element w sprawie, gdyż ukierunkowane jest one na oględziny zewnętrzne
          jaki i wewnętrzne zwłok. To właśnie w prosektorium możemy uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas
          pytania związane z powstaniem zgonu. Współczesna medycyna sądowa jest bardzo zaawansowaną
          nauka, która wychodzi naprzeciw działaniom przestępców . Dowodami na przestępne
          spowodowanie śmierci w obrębie infrastruktury kolejowej mogą być ujawnione ślady na ciele ofiary
          do których należy zaliczyć:
          • podbiegnięcia krwawe (jako kryterium przeżyciowości, występujące w rejonie
          przyczepów rozerwanych mięśni),
          • ślady po uderzeniu narzędziem tępokrawędzistym (np. w celu ogłuszenia ofiary),
          • otarcia naskórka w obrębie nadgarstków lub kostek kończyn dolnych (mogące
          świadczyć o skrępowaniu ofiary.

          • precyzyjne rany kłute o gładkich krawędziach (świadczą o użyciu np. noża w stosunku
          do ofiary),
          • występujące w organizmie ofiary substancje psychoaktywne, odurzające, oszałamiające
          jak również alkohol i narkotyki itp
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.03.23, 16:05
            KOLEJĄ Z KRAKOWA NAD JEZIORO MUCHARSKIE - www.msn.com.pl - 16.03.2023
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 20:47
          Obecnie wyróżnia się szereg
          niewłaściwych zachowań użytkowników przejazdów, które mogą stać się bezpośrednią przyczyną
          wypadku:
          • np. odwrócenie uwagi kierującego poprzez używanie telefonu komórkowego,
          kontrola nad przewożonymi zwierzętami, dokonywanie manewrów pojazdem, rozmowa
          z pasażerami pojazdu,
          • prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków, posiadanie
          różnego rodzaju schorzeń wpływających na stan psychofizyczny kierującego,
          • niedostosowanie odpowiedniej prędkości do warunków panujących na drodze
          (trudności związane z zatrzymania pojazdu)
          W Polsce istnieje sześć kategorii przejazdów kolejowo-drogowych, do których zalicza się
          również przejścia dla pieszych. Poniżej znajduję się ich kategoryzacja wraz z liczbą:
          „Liczba przejazdów w Polsce 14 889, z czego eksploatowanych 12 744
          • kategoria A - 2458 (przejazd strzeżony z rogatkami),
          • kategoria B - 1045 (przejazd z samoczynną sygnalizacją, półrogatkami),
          • kategoria C - 1371 (przejazd z samoczynną sygnalizacją bez rogatek
          i półrogatek),
          • kategoria D - 6801 (przejazd bez samoczynnej sygnalizacji, bez rogatek,
          półrogatek, oznaczony jedynie znakami drogowymi),
          • kategoria E - 485 (przejścia dla pieszych),
          • kategoria F - 584 (przejazdy użytku prywatnego)
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 20:56
          Szczególnie kluczowym elementem w nadzorowaniu bezpieczeństwem jest badanie zagrożeń
          identyfikowanych w trakcie codziennej pracy na kolei. Zdarzenia te mimo mniej poważnej kategorii
          mogą z dużym prawdopodobieństwem przyczynić się do powstania wielu wypadków na kolei.
          Minięcie sygnału informującego o niebezpieczeństwie (SPAD)stanowi pierwsze, a zarazem
          najwnikliwiej badane przez UTK zajście poprzedzające wypadek. Kolejnymi zdarzeniami
          wpływającymi na zaistnienie w przyszłości wypadku mogą być:
          • pęknięcia szyn
          • pęknięcia kół jak również osi pojazdu szynowego,
          • defekty sygnalizacji,
          • odkształcenia torów
          Skala występowania zdarzeń poprzedzających wypadek została zaprezentowana na wykresie
          poniżej. Gromadzenie tego typu danych pozwala określić obszar potencjalnych trendów ryzyka, a co
          za tym idzie wdrożyć procedury prewencyjne jaki i minimalizacje w walce z tego typu
          zagrożeniami
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 03.03.23, 23:45
          Polska Cerekiew ( niem. Groß Neukirch ), wieś położona w województwie opolskim, w swoim obszarze kolejowym, posiada wieże ciśnień. Kolejowa wieża ciśnień została, wytyczona na planie koła i niemal w całości, wybudowana z czerwonej cegły. Kolejowa wieża ciśnień została wzniesiona w roku 1911 i składa się z :

          Wysokiego kamiennego cokołu, ozdobionego boniami.
          Portalu wejściowego, zaakcentowanego ceglanym gzymsem, zlicowanym z murem wieży.
          Stożkowego trzonu z oknami i gzymsami z czerwonej cegły.
          Głowicy, wykonanej z betonowych płyt i następnie pokrytych tynkiem.
          Dachu z masztem.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 04.03.23, 00:10
          Wieża ciśnień była zasilana wodą z pobliskiej rzeki przez złożoną strukturę powiązanych ze sobą strukturą rur. Woda najpierw spływała do specjalnie wydrążonych do tego celu studni głębinowych, a następnie poprzez rozbudowany system pomp, woda była tłoczona do zbiornika wieżowego, skąd pod wpływem grawitacji spływała przez rurociąg do obiektów należących do kolei.
        • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 05.03.23, 20:24
          GRECJA W OGNIU. WYBUCHŁY GWAŁTOWNE STARCIA - www.msn.com.pl - 05.03.2023
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 18.03.23, 23:54
            Początek kolei w Ostrowie Wielkopolskim sięga roku drugiej dekady XIX wieku, kiedy to 10 grudnia 1875 roku nastąpiło otwarcie prywatnej kolei na linii Poznań - Kluczbork. W roku 1912 wybudowano blisko stacji kolejowej masywną wieżę ciśnień. Wodna wieża została wzniesiona na planie kola i składa się z ceglanego cokołu i trzonu oraz betonowej głowicy. Wieża ciśnień ze względu na swoje detale architektoniczne ( gzymsy nad okienne, fryz ząbkowy ), nawiązuje do stylu neorenesansowego. Całość wieńczy małych rozmiarów wieżyczka na dachu.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 00:20
            Historia kolei w Pile sięga XIX wieku, w 1851 roku, uruchomiono pierwsze połączenie na linii kolejowej; Krzyż - Piła - Nakło - Bydgoszcz. Kolej należała w tamtym okresie do Królewsko - Pruskiej - Kolei - Wschodniej. W latach 1871 -1874, oddano do użytku dworzec kolejowy, natomiast w 1891 roku, wybudowano kolejową wieżę ciśnień. Wodna wieża reprezentuje architekturę przemysłową, użyto do jej budowy czerwoną cegłę i wytyczono projekt wieży na planie ośmiokąta. Wieża ciśnień składa się z niskiego cokołu, wyprowadzającego w kierunku pionowym, smukłe przypory, które wzmacnia niższą przestrzeń fasady trzonu. Głowica wieży ciśnień jest obudowana deskami, wspartymi na wspornikach.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 00:23
            Miejska wieża ciśnień przy ulicy Marszewskiej w Pleszewie.

            Wieża ciśnień została wybudowana w roku 1901 z czerwonej cegły. Posiada portal wejściowy zwieńczony szczytem schodkowym. Ceglany trzon z oknami zamkniętymi w cofniętym ryzalicie oraz głowicę, wspartą na machikułach, pokrytą betonem.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 11:33
            Miasto Pniewy, leżące w województwie wielkopolskim, związane jest z koleją od końca XIX wieku. W roku 1888, Pniewy otrzymały połączenie z Poznaniem. z tego okresu przetrwała do dziś ceglana wieża ciśnień wybudowana na planie kwadratu. Wieża ciśnień dostarczała wodę do lokomotywowni. Obecnie obiekt został zaadaptowany na sklep.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 11:34
            TRAGEDIA NA TORACH. ZGINĘŁY MATKA I CÓRKA - www.msn.com.pl - 18.03.2023
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 23:10
            Rogoźno - miasto leżące w województwie wielkopolskim, zlokalizowane jest nad rzeką Rogoźno. Miasto wzmiankowane już w okresie wczesnego średniowiecza oraz związane z koleją od 1879 roku. Pod koniec XIX wieku, wzdłuż traktu kolejowego, łączącego dawniej Rogoźno z Inowrocławiem, Drawskim Młynem i Poznaniem, zostały wybudowane kolejowe wieże ciśnień.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 23:11
            Druga i trzecia kolejowa wieża ciśnień, stanowi w pewnym sensie całość. Ponieważ dwa obiekty, zostały połączone pomostem, zlokalizowanym w części głowicy obu wież ciśnień. Druga wieża została wybudowana na planie ośmioboku, a trzecia na planie wydłużonego ośmioboku. Obie wieże ciśnień zbudowane są z cegły, posiadają liczne zdobienia architektoniczne w formie lizen, fryzów i gzymsów.
          • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 19.03.23, 23:13
            Miasto Sompolno związane jest historycznie z koleją wąskotorową, nazywaną również Sompolińską Koleją Dojazdową. Kolej o długości sieci około 110 km, została wybudowana przez właścicieli cukrowni w Gosłowicach. Wieża ciśnień najpewniej została wybudowana w tymże okresie i służyła do zaopatrywania taboru kolejowego w Sompolnie. Kolejowa wieża ciśnień jest obiektem o dość sporych rozmiarów. Wodna wieża posiada plan ośmioboku, który scala ze sobą bazę, trzon i głowicę budynku. Całość wieńczy również ośmioboczny dach w kształcie stożka z zamontowaną na szczycie iglicą. Fasada wieży ciśnień pokryta jest tynkiem oraz podwójnymi otworami okiennym. Lico muru ozdobione jest pionowym, cofniętym ryzalitem. Wieża ciśnień posiada zamontowany do lica muru wodowskaz.
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 26.04.23, 19:32
              ZEPSUTY POCIĄG W PODLESIU - www.wkatowicach.eu - 26.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 27.04.23, 16:41
              ŚMIERTELNE POTRĄCENIE PRZEZ POCIĄG - www.epoznan.pl - 27.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 27.04.23, 16:49
              AUTOBUSY PRZEGRAŁY Z POCIĄGAMI NA TRASIE KATOWICE - KRAKÓW - www.katowice24.info - 27.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 27.04.23, 17:00
              MAJÓWKA Z PKP INTERCITY - Super Ekspres - 27.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 29.04.23, 20:40
              KOLEJE GÓRNOŚLĄSKIE ROZPOCZNĄ SEZON 1 MAJA - www.tvp.pl - 29.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 29.04.23, 23:10
              NOWY SPOSÓB NA ZAKUP BILETÓW KOLEJOWYCH - www.msn.com.pl - 29.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 29.04.23, 23:24
              KOLEJOWA MAJÓWKA W CHOJNICACH - www.msn.com.pl - 29.04.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 30.04.23, 14:19
              https://img24.dmty.pl//uploads/202304/1682848239_i7lv7t_600.jpg
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 00:41
              STOI NA STACJI TORUŃ ZABYTKOWA LOKOMOTYWA - www.msn.com.pl - 01.05.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 19:45
              AUTO NIEMAL ZMIAŻDŻONE PRZEZ POCIĄG - www.msn.com.pl - 01.05.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 19:59
              REWOLUCJA KOMUNIKACYJNA W NIEMCZECH - Interia - 01.05.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 20:51
              POLREGIo DO PARKU ROZRYWKI W ZATORZE - www.kolejowyportal.pl - 01.05.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 01.05.23, 23:44
              ROSJA. WYKOLEIŁ SIĘ POCIĄG Z PALIWEM - www.msn.com.pl - 01.05.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 02.05.23, 12:30
              Wieża ciśnień w gliwickiej dzielnicy Ostropa

              Obiekt posiada 30 metrów wysokości i został wybudowany w roku 1930. Typowa konstrukcja wykonana z cegły i żelbetu. wzniesiona na planie sześcioboku.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:09
                Pierwszy tramwaj konny w Ameryce Łacińskiej został uruchomiony w Hawanie 3 lutego 1858 roku .
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:25
                Pierwszy tramwaj w Australii , otwarty w Sydney w 1861 roku , był również tramwajem konnym. Victor Harbor Horse Drawn Tram to szerokotorowy tramwaj konny z Victor Harbor na Granite Island w Encounter Bay w pobliżu Adelajdy w Australii Południowej , który pierwotnie kursował od 1894 do 1956 roku i ponownie kursuje dla turystów od 1986 roku z replikami dwupokładowymi.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:50
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Palm_Beach_trolley_1905.jpg/385px-Palm_Beach_trolley_1905.jpg
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:52
                Inną muzealną koleją konną jest Döbelner Strassenbahn w Saksonii , która została ponownie otwarta 9 czerwca 2007 roku .
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:56
                Douglas Bay Horse Tramway w Douglas na Wyspie Man kursuje od 1876 roku do dziś. Ponad 40 koni pociągowych stoi w miejskich stajniach , by od początku maja do końca września przewozić pasażerów dwutorową trasą tramwajową wzdłuż promenady nad jeziorem Douglas.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 13:59
                W Muzeum Transportu Miejskiego w Dortmundzie letnia przyczepa 510, zbudowana w 1976 roku, jest używana podczas letnich wakacji jako tramwaj konny.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 14:02
                Historyczna lekka kolejka konna kursuje w Ardenwood Historic Park w Fremont (USA).
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:07
                Tramwaj konny Victor Harbor kursuje codziennie przez cały rok jako pociąg turystyczny od 1986 roku z Victor Harbor na wyspę Granite w zatoce Encounter Bay w pobliżu Adelajdy w Australii Południowej .
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:12
                Koń o masie 700 kilogramów waży około 7000 niutonów i może uciągnąć około 20 procent tego, czyli 1400 N.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:15
                Do obsługi tramwaju konnego zawsze potrzeba znacznie więcej koni niż wagonów, ponieważ zwierzęta muszą dojść do siebie po każdym użyciu i dlatego są stale rotowane. Przerwy te najczęściej odbywały się na stacjach końcowych, gdzie tak zwani jeźdźcy – zwani też tramwajarzami lub napinaczami – odprzęgali , karmili i poili konie . Następnie stangret zaprzęgał wypoczęte zwierzę na drogę powrotną . w Bonnkoń służbowy pokonywał średnio około 19 km dziennie w pierwszym roku eksploatacji w 1891 r., w kolejnych latach wyczyn ten wzrósł do około 19½ km w 1892 r. i 20,4 km w 1893 r. – zanim wzrósł w 1895 r. (17,44 km dziennie) i 1896 (16,78 km dziennie) ponownie nieco spadły. Na Neue Berliner Pferdebahn czynności związane z napinaniem trwały średnio trzy godziny dziennie.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:18
                Z reguły do ​​powozów jednokonnych stosowano obliczony stosunek pięciu do siedmiu zwierząt na wagon . Z kolei firma tramwajowa w Zurychu zadowalała się średnio trzema do czterema końmi na wagon, co przyniosło im zarzut, że znęcali się nad swoimi zwierzętami na śmierć. Z kolei w Kolonii w 1883 r. do samochodu osobowego używano tylko 2,6 konia, aw 1899 r. tylko 2,44 konia.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:21
                Tramwaj konny Carson City pojawia się kilka razy w filmie The Last Marksman (1976), wyreżyserowanym przez Dona Siegela , z udziałem Johna Wayne'a , Lauren Bacall i Jamesa Stewarta .
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:24
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Horse_Tram_Budweis_Linz.jpg/440px-Horse_Tram_Budweis_Linz.jpg
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:28
                Kolejka parkowa to kolejka wąskotorowa lub modelowa kolejka przeznaczona do odpłatnego transportu ludzi na terenie parku lub wesołego miasteczka . Zakresy szerokości toru (z kilkoma wyjątkami) od 381 mm (15 cali ) do 610 mm (24 cale / 2 stopy ). Ze względu na wielkość taboru pasażerowie mogą być przewożeni w pojeździe na siedząco , tak jak w prawdziwym pociągu . Niektóre z tych utworówtworzą konkretny model historyczny jako model kolejki, inne są bardziej porównywalne z kolejką polową lub publiczną kolejką wąskotorową. ścieżki , D. H. Ulice, które wyglądają jak tory kolejowe, nie są kolejkami parkowymi.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:30
                Można znaleźć wszystkie formy trakcji, używane są prawdziwe małe lokomotywy parowe , lokomotywy spalinowe i lokomotywy elektryczne z napędem trakcyjnym i akumulatorowym .
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:31
                Wiele kolejek parkowych kursuje po torze, na którym wysiadanie i wsiadanie jest możliwe tylko na jednej stacji , niektóre zatrzymują się na kilku stacjach w obrębie toru lub trasy wahadłowej , przy czym czasami pobierana jest jednolita opłata niezależna od trasy.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:32
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Reparations.jpg/440px-Reparations.jpg
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:40
                W zależności od systemu zasilanie odbywa się prądem stałym o napięciu 12 lub 24 woltów lub prądem przemiennym o napięciu 38 woltów, głównie przez szyny.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:41
                Pojazdy zasilane prądem stałym są często sterowane, podobnie jak stare pojazdy tramwajowe, za pomocą rezystorów szeregowych z przełącznikiem krokowym. W niektórych pojazdach jest tylko prosty włącznik/wyłącznik lub jedynym sposobem regulacji prędkości jest połączenie silników szeregowo lub równolegle. W pojazdach zasilanych prądem zmiennym napięcie pokładowe jest zwiększane do około 70 woltów, a następnie podawane do silników. Niektóre nowsze kolejki dziecięce do zasilania prądem przemiennym wykorzystują sterowanie fazowe za pomocą tyrystorów.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:44
                Według oficjalnych danych pierwsza na świecie kolej dziecięca została otwarta 24 czerwca 1935 r. W Tyflisie (Tbilisi). W ciągu sześciu lat przedwojennych w kraju powstało co najmniej 20 takich dróg . Wiele z nich wpadło następnie w strefę okupacji i zostało zniszczonych. Zawieszono ich działalność i prawie wszystkie drogi z tyłu. Po 1945 r. odrestaurowano część kolei dziecięcych, pojawiło się wiele nowych.
                Kolejne dwie fale budowy kolejek dziecięcych przypadły na połowę lat 50. i 70., po których znów nastąpił spokój. Do czasu rozpadu ZSRR liczba działających „małych” kolei osiągnęła 52 .
                W ostatniej dekadzie niektóre kolejki dla dzieci zostały zamknięte i zdemontowane. Stało się tak nie tylko z powodu trudności ekonomicznych, ale często elementarnej nieuwagi ze strony „starszego brata” – wydziałów kolei i władz miejskich. Liczba kolei dziecięcych w Rosji spadła do dwudziestu. Jednak w ostatnich latach znów nastąpiła pozytywna zmiana – powstały nowe drogi (Nowosybirsk, Kazań-Kemerowo), istniejące są modernizowane.
                Bardzo trudno jest podać dokładną liczbę kolejek dziecięcych i zebrać informacje o nich. Poniżej znajduje się lista ośmiu tuzinów znanych nam kolejek dziecięcych (w tym tych, które kiedyś istniały, a teraz są zamknięte). Często trzeba się liczyć z faktem, że mieszkańcy miast, w których jest kolejka dla dzieci, nie są świadomi jej istnienia. Spójrz na tę listę, może znajdziesz na niej swoje miasto.
                Koleje dla dzieci są w „dalekiej zagranicy”: na Węgrzech, Słowacji, w Niemczech, Chinach, na Kubie. Możesz dowiedzieć się o niektórych z nich, przechodząc do sekcji Linki
                Czasami słyszy się o istnieniu kolejek dziecięcych w innych miastach, ale w rzeczywistości okazują się albo karuzelą z wagonikami poruszającymi się po szynach, albo wąskotorówką obsługiwaną przez dorosłych. Oznacza to, że nie mają nic wspólnego z kolejami dla dzieci.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:46
                Sensem i celem Klubu Ebnater Schättere jest przywrócenie do życia epoki kolei parowej, aw szczególności zachowanie trwałej pamięci o dawnej „kolejce wąskotorowej Härtsfeld”. Od 1980 r. na trasie dawnej kolejki wąskotorowej Härtsfeld z Aalen do Dillingen zlokalizowana jest parowa miniaturowa kolejka pasażerska o szerokości toru 127 mm i długości trasy ok. 650 m. Na trasie kursują różne lokomotywy parowe i elektryczne.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:48
                Kolej parkowa o rozstawie 600 mm pokonuje 2,5-kilometrową trasę w Ogrodzie Pałacowym w Karlsruhe. Na Schlossgartenbahn dostępne są dwie lokomotywy spalinowe, jedna lokomotywa spalinowa została zbudowana w 1960 roku jako „lokomotywa Porsche”. używana jest również lokomotywa parowa „Greif”. Kolej jest obsługiwana przez Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:50
                W zależności od dnia różne pociągi kursują po kolejce parkowej w zoo w Augsburgu. W tym pomniejszona replika prawdziwej amerykańskiej lokomotywy parowej, która oczywiście jest opalana węglem w odpowiednim stylu.
              • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 20:51
                Od 1956 roku przez ośrodek rekreacyjno-wypoczynkowy Wuhlheide kursuje berlińska kolejka parkowa. Na trasie o rozstawie 600 mm znajduje się osiem stacji i kursuje osiem pociągów parowych i spalinowych. Pierwsza lokomotywa parowa kursuje na berlińskiej kolei parkowej od 1987 roku i jest przypomnieniem historii berlińskiej kolei gruzowej.
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:19
              https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Transit_Elevated_Bus_-_Modell_innoTrans_2016_2.jpg/440px-Transit_Elevated_Bus_-_Modell_innoTrans_2016_2.jpg
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:25
              https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/TWT_2010_IMG_1377.jpg/440px-TWT_2010_IMG_1377.jpg

              Zbieracz szmat jest oznaczony kolorem niebieskim
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:31
              Poprzez swoją spółkę zależną Motor Transit Corporation, GM był zaangażowany w założenie Greyhound Corporation , głównego dostawcy usług autobusowych międzymiastowych. GM był jedynym dostawcą autobusów do Greyhound i posiadał kontrolny pakiet akcji do 1948 roku
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:38
              Mała firma autobusowa National City Lines , działająca od 1920 roku, stała się spółką holdingową w 1936 roku , w którą takie firmy jak General Motors , Firestone Tyre , Standard Oil of California , Phillips Petroleum , Mack i Federal Engineering Corporation potajemnie inwestowały w zamian za otrzymane opon i oleju. Inne podobne firmy to Pacific City Lines (na zachodnim wybrzeżu USA od 1938) i American City Lines (w głównych miastach od 1943). W latach 1936-1950 National City Lines zakupiło ponad sto elektrycznych tramwajów lub operacji międzymiastowych, w tym Detroit , Cleveland , Nowy Jork , Oakland , Filadelfia , St. Louis , Salt Lake City , Tulsa i Baltimore Los Angeles, zastępując je autobusami General Motors . American City Lines połączyło się z National City Lines w 1946 roku .
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:46
              James Howard Kunstler mówi, że począwszy od 1925 roku, po przejęciu Yellow Coach Manufacturing Company, GM rozpoczął systematyczną kampanię mającą na celu wyparcie linii tramwajowych w całej Ameryce. Według Kunstlera GM stworzył złożoną sieć spółek zależnych i holdingów, aby kupować firmy tramwajowe, usuwać tory i przekształcać trasy w linie autobusowe. Firma Yellow Coach została założona w 1923 roku w celu budowy autokarów na rynek amerykański. Firma stała się później podstawą dywizji ciężarówek i autobusów grupy (przemianowanej w 1943 r.).
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:50
              Suburbanizacja , która rozpoczęła się wraz z masową motoryzacją, zmieniła przepływ ruchu i doprowadziła do szybkiego wzrostu liczby użytkowników samochodów . Zyski z linii tramwajowych spadły więc po zakończeniu II wojny światowej . Zeitgeist miasta przyjaznego samochodom ułatwił uzasadnianie zamknięć.
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 13:57
              Porównywalne wydarzenia w Europie Zachodniej pokazują, że nawet bez działań General Motors wielu liniom tramwajowym groziło zamknięcie z powodu słabych marż i rozpoczął się upadek tramwaju. Jednak podczas gdy tramwaje w głównych miastach europejskich zostały częściowo zastąpione metrem , autobusy były głównie używane w USA ze względu na interesy General Motors. W wyniku malejącej podaży i rosnących cen, w wielu miastach lokalny transport publiczny stał się mniej atrakcyjny i stracił swoje dawne znaczenie. Oprócz braku publicznych inwestycji w infrastrukturę, wielki amerykański skandal tramwajowystąd niska penetracja publicznym miejskim transportem zbiorowym w USA.
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 14:01
              https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Pacific-Electric-Red-Cars-Awaiting-Destruction.jpg/440px-Pacific-Electric-Red-Cars-Awaiting-Destruction.jpg
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 20:18
              TRAGICZNY WYPADEK W WARSZAWSKIM METRZE - www.msn.com.pl - 16.06.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 16.06.23, 23:28
              TAK WYGLĄDAŁO WYBURZENIE DWORCA WE WŁOCŁAWKU - www.msn.com.pl - 16.06.2023
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 00:41
              Little Eaton Gangway lub Derby Canal Railway , 1792–1908, 4 mile (6 km) kolej towarowa na szynach rowkowanych w Little Eaton w Derbyshire
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 00:45
              Stratford and Moreton Tramway , 1826, między Stratford-upon-Avon i Moreton-in-Marsh z późniejszą linią odgałęzienia do Shipston-on-Stour , około 15 mil (25 km), głównie ruch towarowy; 1889 częściowo przerobiony na działanie pary, reszta zamknięta około 1904.
            • madohora Re: Lokomotywa zupełnie inaczej:( 17.06.23, 00:49
              Kolej węglowa Schlebusch-Harkorter między Silschede i Haspe , 1828–1877, następnie parowa z dwiema lokomotywami