Dodaj do ulubionych

Skręt w lewo a pasy ruchu

10.10.12, 13:21
Takie 4 pytania do doświadczonych kierowców od kandydatki przed egzaminem na prawo jazdy: (Proszę o odpowiedź, czy poniższe stwierdzenia są poprawne, czy nie.)

1. Po skręcie w lewo, gdy nie ma wymalowanych znaków poziomych na jezdni, możemy zająć dowolny pas (o ile będzie to pas prawy, bo w Polsce obowiązuje ruch prawostronny i nie wolno ot tak sobie jechać pasem innym niż prawy).

2. Jeśli wymalowane są znaki poziome (np. P-8b) lub stoi znak pionowy (np. F-10), to musimy zakończyć skręt na tym pasie, z którego zaczynaliśmy. Czyli jeśli przed skrzyżowaniem stoję na pasie środkowym i skręcam w lewo, to na jezdni prostopadłej też mam znaleźć się na pasie środkowym (po czym natychmiast zjechać na pas prawy, bo ruch prawostronny mnie obowiązuje).

3. Jeśli skręcam w lewo i widzę, że z naprzeciwka nie nadjeżdżają pojazdy, to mam na skręcie zrobić jak najszerszy łuk, żeby na jezdni prostopadłej znaleźć się na prawym pasie.

4. Jeśli widzę, ze pojazdy z naprzeciwka zamierzają skręcić w (swoje) lewo, to mam wykonać jak najwęższy łuk na skrzyżowaniu, żeby te pojazdy mogły też wykonaj jak najwęższy łuk i żebyśmy uniknęli zderzenia.

Tak to sobie wykombinowałam na podstawie PoRD i (sprzecznych) instrukcji instruktorów. Będę wdzięczna jeśli mili internauci obalą lub potwierdzą te moje ustalenia.

Obserwuj wątek
    • qqbek Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 13:35
      demodee napisała:

      > Takie 4 pytania do doświadczonych kierowców od kandydatki przed egzaminem na pr
      > awo jazdy: (Proszę o odpowiedź, czy poniższe stwierdzenia są poprawne, czy nie.
      > )
      >
      > 1. Po skręcie w lewo, gdy nie ma wymalowanych znaków poziomych na jezdni, możem
      > y zająć dowolny pas (o ile będzie to pas prawy, bo w Polsce obowiązuje ruch pra
      > wostronny i nie wolno ot tak sobie jechać pasem innym niż prawy).

      Z punktu widzenia osoby egzaminowanej - poprawne.
      Chyba, że egzaminator powie "skręcamy w lewo a potem będziemy kontynuowali jazdę na wprost/w lewo" co będzie dla Ciebie sugestią odnośnie tego, jaki (nie prawy) pas masz zająć po skręcie.

      > 2. Jeśli wymalowane są znaki poziome (np. P-8b) lub stoi znak pionowy (np. F-10
      > ), to musimy zakończyć skręt na tym pasie, z którego zaczynaliśmy. Czyli jeśli
      > przed skrzyżowaniem stoję na pasie środkowym i skręcam w lewo, to na jezdni pro
      > stopadłej też mam znaleźć się na pasie środkowym (po czym natychmiast zjechać n
      > a pas prawy, bo ruch prawostronny mnie obowiązuje).

      Nie - zakończyć skręt na tym samym pasie masz tylko, jeżeli masz poziome P1 (czyli jeśli na łuku zakrętu wymalowano też pasy). W pozostałych wypadkach wolno Tobie zmienić pas na wolny, lub kontynuować jazdę "swoim".

      > 3. Jeśli skręcam w lewo i widzę, że z naprzeciwka nie nadjeżdżają pojazdy, to m
      > am na skręcie zrobić jak najszerszy łuk, żeby na jezdni prostopadłej znaleźć si
      > ę na prawym pasie.

      Nie rozumiem pytania.
      Nie - promień skrętu ma być jak najmniejszy. Chyba, że na skrzyżowaniu wolno skręcać w lewo także pojazdom z naprzeciwka, wtedy możesz troszeczkę wcześniej zacząć manewr, żeby zrobić miejsce nadjeżdżającym z przeciwka, których przy skręcie w lewo mijasz mając ich po prawej, jadąc trochę "po skosie w prawo" (a nie idealnie prostopadle do jezdni ulicy z której skręcasz) by dojechać do prawego pasa.

      > 4. Jeśli widzę, ze pojazdy z naprzeciwka zamierzają skręcić w (swoje) lewo, to
      > mam wykonać jak najwęższy łuk na skrzyżowaniu, żeby te pojazdy mogły też wykona
      > j jak najwęższy łuk i żebyśmy uniknęli zderzenia.

      Jak wyżej (więc chyba o to Tobie chodziło)

      > Tak to sobie wykombinowałam na podstawie PoRD i (sprzecznych) instrukcji instru
      > ktorów. Będę wdzięczna jeśli mili internauci obalą lub potwierdzą te moje ustal
      > enia.
      >
      • demodee Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 14:30
        Ad 2 > Nie - zakończyć skręt na tym samym pasie masz tylko, jeżeli masz poziome P1 (czyli jeśli na łuku zakrętu wymalowano też pasy). W pozostałych wypadkach wolno Tobie zmienić pas na wolny, lub kontynuować jazdę "swoim".

        Czyli jeśli na jezdni nie namalowali linii ciągłej, to mogę zmieniać pas ruchu? Ale jak zmieniam, to instruktorzy mi mówią, że zajeżdżam drogę innym użytkownikom. I niby coś w tym jest, bo ja też bym się śmiertelnie wystraszyła, jakby mi ktoś tak nagle na skręcie w lewo wyskoczył z boku.

        Ad 3 > Nie - promień skrętu ma być jak najmniejszy
        No tak, ale jeśli skrzyżowanie ma wiele pasów ruchu i ja skręcając w lewo będę miała mały promień łuku, to znajdę się na lewym pasie jezdni prostopadłej. Więc powinnam chyba zrobić ten łuk jak najszerszy, bo wtedy wyjadę na prawy pas jezdni prostopadłej.

        Ad 4 No właśnie, przy skręcie w lewo, gdy widzę, że pojazdy z naprzeciwka kierunkowskazem pokazują zamiar skrętu w lewo, to łuk robię jak najmniejszy, żeby im zrobić miejsce. A wtedy po zakończeniu manewru znajduję się na lewym pasie. I tak jest dobrze?
      • silver.arrow Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 15:17
        qqbek napisał:

        > Nie - promień skrętu ma być jak najmniejszy.

        A nie jest tak, że na skrzyżowaniu pozbawionym sygnalizacji świetlnej przy skręcie w lewo trzeba objechać środek skrzyżowania (zostawić go z lewej)? Coś tak kojarzę.
      • demodee Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 14:16
        Oficjalnie przepisy mówią, że po skręcie w prawo można zająć dowolny pas, ale zawsze zajmuję prawy, bo nie chcę, żeby sobie instruktor pomyślał, że nie wiem,po której stronie się w Polsce jeździ. Jazdy są wystarczająco stresujące, żeby jeszcze słuchać docinków...
          • demodee Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 14:45
            Akurat nie mam Kodeksu Drogowego pod ręką, ale mam materiały szkoleniowe do egzaminu. Na stronie 29 jest rys. 71 i tu wyraźnie narysowane jest, że jeśli na skrzyżowaniu nie ma żadnych znaków, to po skręcie w prawo pojazd może zająć dowolny pas (nie pod prąd, oczywiście).

            Chyba rysunki w materiałach szkoleniowych nie są sprzeczne z PoRD?
              • demodee Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 10.10.12, 20:23
                Tak, to jest bardzo interesujące, a nawet irytujące.

                Zgodnie z materiałami szkoleniowymi do egzaminu jeśli na jezdni przed skrzyżowaniem nie ma wymalowanych strzałek, to po skręcie w lewo lub prawo można zająć dowolny pas. Po skręcie w prawo zawsze zajmuję skrajny prawy i instruktorzy nie mają zastrzeżeń. Problemy są przy skręcie w lewo. Wg materiałów mogę zająć dowolny pas, ale jak zajmę np. środkowy, to instruktorzy czasem się denerwują, ze zajeżdżam innym drogę.

                Więc tak sobie myślę, ze może jakieś znaki (na ziemi i na słupach) wskazują, kiedy można zająć jaki pas. Bo w materiałach o tym nie ma słowa, po prostu można sobie wybrać dowolny i tyle.
            • autocash Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 13.10.12, 10:26
              Ja bym zaczął chwilę wcześniej - jeśli masz zamiar skręcić w lewo np.. z jedni trzypasmowej, gdzie do tego manewru masz wyznaczone dwa pasy (lewy i środkowy), to wtedy zawsze zajmujesz ten bardziej po prawej (czyli w tym wypadku środkowy) i po skręcie nie masz żadnego problemu.
              W teorii możesz zakończyć lewoskręt na tym pasie, na którym chcesz.
              W praktyce kończy się go raczej na tym samym, z którego się zaczynało, a dopiero później dobija się do prawej. Taka zmiana pasów jest bezpieczniejsza, niż np. na skrzyżowaniu.
              P.S.
              Instrukcje są sprzeczne, bo kiedyś było tak, że jak zaczynałaś skręt z lewego, to musiałaś skończyć na lewym. Niektórzy jeszcze myślą tamtym schematem.
              ---
              Pożyczka pod zastaw auta Warszawa
              • szaser Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 22.10.12, 14:30
                ZAWSZE zaczynamy, kontynuujemy i kończymy skręt w lewo lub prawo, na swoim pasie, w przypadku kliku pasów do skrętu w lewo, lub w prawo. Latanie po pasach, szczególnie na zakręcie jest kwalifikowane jako zajeżdżanie drogi innym użytkownikom, czyli wymuszanie pierwszeństwa.
                Osobnym zagadnieniem jest zajmowanie "wolnego" pasa po zakręcie. W tym przypadku, pierwszeństwo i wybór pasa ma tylko ten jadący z prawej strony, ten z lewej MUSI jechać swoim pasem.
    • bimota Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 16.10.12, 11:11
      A jesli jest wiecej pasow do skretu to mozna po skrecie wjezdzac na dowolny pas ? Jakos wtedy takich akcji nie widuje (choc baba z tel. i to potrafi, nawet gdy owy pas zajety)... Ktorys przepis tego zabrania w takim wypadku ?
    • man_sapiens Re: Skręt w lewo a pasy ruchu 21.10.12, 22:49
      Przed laty, kiedy po skręcie w lewo skończyłem na lewym pasie, potem grzecznie włączyłem prawy kierunkowskaz i zjechałem na prawy pas - mój instruktor (w Niemczech) powiedział: tak też można, ale po co robić dwa manewry? Kończ skręt w lewo na prawym pasie.
Inne wątki na temat:

Popularne wątki

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka