Dodaj do ulubionych

18.11.2006-akcja obwodnica Augustów:pociąg Rospudy

09.11.06, 23:32
POCIĄG DLA ROSPUDY" - 18.11.2006

Daj świadectwo - dołącz do tych, którzy nie godzą się na niszczenie polskiej
przyrody!

Organizacje ekologiczne: Zielone Mazowsze, Greenpeace, Koalicja Lanckorońska
oraz Obywatel, przy wsparciu Kolei Mazowieckich, organizują "Pociąg dla
Rospudy". W sobotę 18 listopada o 8 rano z dworca Warszawa Gdańska wyruszy
specjalny pociąg do Augustowa, który zatrzyma się na krótko w Białymstoku i
przybędzie na miejsce o 13.40. Podczas wizyty w Augustowie dojdzie do
zatrzymania ruchu TIR-ów oraz odbędzie się debata z mieszkańcami miasta,
której celem ma być pokazanie prawdziwych intencji i argumentów obrońców
doliny Rospudy. Następnie będzie czas na zwiedzanie miasta. Pociąg wróci do
Warszawy przed północą.

Dalsze informacje na temat Pociągu dla Rospudy dostępne są na stronie:

rospuda.zm.org.pl
www.oai.pl/images/banners/rospuda.gif
Tanie bilety oraz dalsze informacje można uzyskać pod adresem
rospuda@zm.org.pl, lub kontaktując się z którymkolwiek z organizatorów.

Dolina Rospudy w okolicy Augustowa jest miejscem, w którym wciąż istnieje
wyjątkowa przyroda, gdzie żyje mnóstwo gatunków rzadkich i zagrożonych. Latem
tego roku zdjęcia pokazujące to miejsce trafiły na pierwsze strony gazet.
Przyczyną tego była decyzja zezwalająca na zbudowanie na tym obszarze
estakady będącej częścią obwodnicy Augustowa oraz przyszłej drogi ekspresowej
Via Baltica. Blisko 200 tysięcy ludzi, w tym organizacje ekologiczne, znane
postacie polskiej nauki i kultury, wysłało apel do Prezydenta i Premiera RP
wzywając władze do uratowania tych bezcennych terenów.

Ekolodzy nigdy nie byli przeciwni budowie obwodnicy Augustowa. Wprost
przeciwnie. Od lat namawiają władze to podjęcia szybkich działań i uwolnienia
tego miasta od ruchu TIR-ów. Jednak nie kosztem Rospudy, przy jednoczesnym
pogwałceniu prawa polskiego i europejskiego. Niestety warianty alternatywne
nie były nawet analizowane. Budowa drogi przez teren doliny może wiązać się z
potężnymi karami dla Polski a nawet wstrzymaniem inwestycji przed jej
zakończeniem. Przyznanie pieniędzy z funduszy unijnych też w tym wypadku nie
wchodzi w rachubę.

Pomimo tego, że pod koniec lipca prezydent Lech Kaczyński powiedział, że "W
przypadku obwodnicy Augustowa należałoby dokonać małego uskoku, który
ominąłby teren Rospudy, bo jest on wyjątkowy" nadal nie podjęto żadnych
decyzji chroniących dolinę i dających jednocześnie szansę na realizację
obwodnicy Augustowa.

Kontakt: Krzysztof Rytel, Zielone Mazowsze - 505675685
Agata Zielińska, koordynator wolontariuszy Greenpeace - 503157028
Jacek Winiarski, rzecznik prasowy Greenpeace - 504274080

Pod apelami w sprawie ochrony Rospudy podpisało się prawie 200.000 obywateli,
w tym tak znane osoby jak Andrzej Wajda, Daniel Olbrychski, czy Andrzej
Strumiło. Teraz musimy pokazać, że poparcie dla ochrony Rospudy jest nadal
masowe i przybiera na sile. Tylko to może wpłynąć na polityków i urzędników.

Dlaczego Rospuda jest taka cenna, kto popiera jej ochronę i jak można
poprowadzić obwodnicę Augustowa bez niszczenia przyrody (czyli wszystkiego o
Rospudzie) możesz dowiedzieć się z wyczerpującej strony Pracowni na rzecz
Wszystkich Istot: www.pracownia.org.pl/prac/?
d=dzialania&e=artykuly&idm=110&id=270

nt. Rospudy i drogi Via Baltica:
www.greenpeace.org/poland/kampanie/via-baltica-nie-t-dy-droga
www.viabalticainfo.org/

Pociąg organizują: - stowarzyszenie Zielone Mazowsze - Greenpeace Polska -
Obywatel - Koleje Mazowieckie Akcję dofinansowuje także Fundacja Dzika
Polska.

Dolinie Rospudy - jednej z najcenniejszych pereł przyrody naszego kraju,
chronionej w ramach unijnego systemu Natura 2000, grozi zagłada.

Pociąg dla Rospudy odjeżdża w sobotę 18 listopada. Zapraszamy do udziału w
jednej z największych akcji obywatelskich od lat. Teraz losy polskiej
przyrody zależą od Ciebie.
Obserwuj wątek
    • www.zieloni-bialystok.w.pl List otwarty do mieszkańców I Burmistrza Augustowa 09.11.06, 23:39
      List otwarty do mieszkańców i Burmistrza Augustowa
      Krzysztof Rytel, Maciej Muskat, Rafał Górski, 2006.11.02

      Doskonale zdajemy sobie sprawę jak uciążliwa jest droga międzynarodowa
      przechodząca przez środek dużego miasta. Jakie powoduje zagrożenia, wypadki,
      choroby, śmierć. Nam ekologom naprawdę nie trzeba tego tłumaczyć. Od lat na co
      dzień zajmujemy się tymi problemami. Sami bijemy na alarm, publikujemy
      statystyki, wyniki badań. Pomogliśmy wielu społecznościom uniknąć takiego
      zagrożenia.

      Chcemy wyraźnie powiedzieć: nie jesteśmy przeciwni budowie obwodnicy Augustowa.
      Nie ma konfliktu: albo ochrona człowieka - albo ochrona przyrody. Trzeba
      chronić i przyrodę, i ludzi. Od dłuższego czasu nasz głos jest jednak
      manipulowany. Celowo próbuje się skłócić ze sobą różne grupy społeczne.
      Manipuluje się i nami, i Wami.

      Dlatego organizujemy Pociąg dla Rospudy i przyjedziemy do Augustowa.
      Przyjedziemy, żeby rozmawiać. Rozmawiać bezpośrednio z jego mieszkańcami.
      Rozmawiać o tym, jak zbudować obwodnicę, która chroniłaby i mieszkańców
      Augustowa, i mieszkańców Suwałk, i przyrodę.

      Nie może być tak, że Polacy nie potrafią się porozumieć, że zawsze się ze sobą
      kłócą. W sprawie Rospudy grozi nam międzynarodowy skandal, interwencja Komisji
      Europejskiej i kolejna kompromitacja kraju.

      Dlatego powinniśmy zacząć ze sobą rozmawiać. Choćby w Augustowie, choćby na
      drodze, która jest przyczyną problemu. Mieszkańcy Augustowa już kilkukrotnie
      blokowali tę trasę, domagając się jak najszybszego rozwiązania tego problemu.
      Tym razem my wstrzymamy ruch razem z mieszkańcami. Też jesteśmy za rozwiązaniem
      problemu, też jesteśmy za budową obwodnicy. Ale w sposób gwarantujący efekt.
      Inwestycja musi spełniać wszelkie wymogi prawa krajowego i unijnego. Musi mieć
      zapewnione pewne źródło finansowania. Musi chronić i ludzi, i przyrodę.

      Pociąg do Rospudy organizuje wiele różnych organizacji. Przyjadą z nami setki
      zwykłych ludzi z całego kraju - takich samych jak mieszkańcy Augustowa. To
      tylko mała część spośród prawie 200 tys. obywateli, którzy podpisali się pod
      apelami w sprawie Rospudy. Nie jesteśmy przeciw mieszkańcom Augustowa, nie
      jesteśmy przeciw budowie obwodnicy. Jesteśmy za budową obwodnicy! Ale obwodnicy
      dobrze zaprojektowanej, w sposób zgodny z prawem, ekonomiczny, gwarantujący
      finansowanie unijne. Jeszcze jest czas, żeby szybko zmienić projekt. Brnięcie w
      konflikt będzie kosztować najwięcej - i czasu, i pieniędzy.

      Rozmawiajmy o tym 18 listopada na drodze w Augustowie. Jak Polacy z Polakami.
      Zapraszamy do dialogu mieszkańców i Burmistrza miasta. I nie schodźmy dopóki
      się nie dogadamy...

      Krzysztof Rytel, Zielone Mazowsze Maciej Muskat, Greenpeace Polska Rafał
      Górski, Obywatel
    • www.zieloni-bialystok.w.pl Plan Gazetki Pociąg dla Rospudy 09.11.06, 23:41
      Plan gazetki Pociąg dla Rospudy


      1. Obwodnica 3xTak ; główny tekst rozpoczynający się na pierwszej stronie z
      kolorową mapką na pierwszej stronie. Tekst ma mówić, że:
      - jesteśmy za obwodnicą dla Augustowa
      - nasz wariant jest lepszy, bo jest tańszy, rozwiązuje równocześnie ten sam
      problem w Suwałkach, będzie zgodny z prawem unijnym, będzie sfinansowany ze
      źródeł unijnych
      - negatywny scenariusz w wyniku realizacji wariantu GDDKiA: ślimacząca się
      latami budowa z powodu braku funduszy, możliwa interwencja Komisji Europejskiej
      i wstrzymanie budowy

      2. Ramka z porównaniem kosztów obu wariantów (ale uwzględniając obwodnicę
      Augustowa + obwodnicę Suwałk i odcinek pomiędzy); dane i szacunki SISKOM

      3. Drogowcy nie mówią całej prawdy ; w artykule należy zdementować możliwość
      wybudowania wariantu GDDKiA w 33 miesiące, z uwagi na:
      - brak funduszy (dane)
      - trudności techniczne ; prowadzenie drogi na bagnach (wypowiedzi SISKOM)

      4. Pieniądze wyrzucone w... bagno ; krótka notatka o tym jakie są problemy ze
      zbudowaną na Podlasiu drogą na terenach bagiennych, która się zapada. (jest o
      tym info w dostępnych materiałach)

      5. Augustów nie robi nic, aby poprawić bezpieczeństwo ; art. o tym jak giną
      ludzie w Augustowie (był niedawno śmiertelny wypadek) ; pokazać mapkę gdzie
      powinno się zrobić sygnalizacje (są tylko 2 na całym odcinku przez miasto),
      sugestywne zdjęcie jak ludzie nie mogą przejść przez ulice.

      6. W Mińsku Maz. mogli ; artykuł o tym ile jest świateł na drodze przechodzącej
      przez Mińsk ; zdjęcia

      7. Polacy żądają ochrony Rospudy. Wymienione wszystkie akcje poparcia dla
      ochrony Rospudy i ile osób je podpisało. wypowiedzi znanych ludzi.

      8. o wpływie na turystykę, można się spodziewać spadku turystów, albo wzrostu
      jeśli nie będzie zniszczenia doliny ; przykłady z innych miejsc, pozytywne lub
      negatywne. Już w tym roku było ich dużo więcej turystów; jak było głośno i się
      dowiedzieli, że to ostatni moment.

      9. Jesteśmy w Unii opis jak działa prawo unijne odnośnie obszarów Natura 2000,
      co trzeba zrobić, żeby można było przeprowadzić drogę przez taki obszar (można,
      ale jeśli się dowiedzie, że nie ma innej możliwości ; a tu jest) i co się
      dzieje jak Komisja się przyczepi - proces przed ETS, kary za każdy dzień
      niewypełnienia prawa unijnego.

      wiekszosc informacji mozna znalezc na stronach:
      www.pracownia.org.pl/prac/?d=dzialania&e=artykuly&idm=110&id=270
      www.viabalticainfo.org
      www.siskom.waw.pl/main.html -w wyszukiwarce na tej stronie wpisac
      Rospuda
      • www.zieloni-bialystok.w.pl www.via-baltica.w.pl www.tiry-na-tory.w.pl q 09.11.06, 23:42
        www.via-baltica.w.pl www.tiry-na-tory.w.pl www.viabalticainfo.org

        Ludzie którzy podjęli decyzje dotyczące przebiegu obwodnicy Augustowa przez
        bagna po prostu próbują uniknąć odpowiedzialności za zmarnowane do tej pory
        publiczne pieniądze i ponad 10 letnie opóźnienie budowy. Do tego grona dołączył
        także Minister Środowiska, który po 8 miesiącach opóźnienia wprowadził jedynie
        kosmetyczne poprawki zamiast istotnych zmian.


        Prace ziemne są najtrudniejsze do weryfikacji, dlatego budowa na bagnach to
        idealne pole do nadużyć i zawyżania kosztów robót - nikt nie jest w stanie
        dokładnie zweryfikować ile ziemi wywieziono, ile materiału przywieziono, itp.
        Według szacunków wartość łapówek dla decydentów w Polsce to ok. 10% wartości
        inwestycji.

        Czas by lokalne władze i podlascy politycy zaprzestali blokady rozbudowy
        podlaskich dróg, promując sprzeczny z prawem wariant przebiegu drogi Via
        Baltica przez Białystok zamiast ZGODNIE ZE WSKAZÓWKAMI UNII EUROPEJSKIEJ
        PROEKOLOGICZNY PRZEZ ŁOMŻĘ, lub obwodnicy Augustowa wbrew zakazowi zabudowy
        terenów chronionych Natura 2000 w sposób niszczący tereny chronione i
        atrakcyjne turystycznie, zamiast modernizując istniejące drogi z jednoczesnym
        wykonaniem obwodnicy Suwałk, kierując się populistycznymi kłamstwami i
        manipulując faktami, narażając ludzi na wypadki, hałas i zanieczyszczenia
        powodowane przez Tiry, przez co nie mogą uzyskać dofinansowania Unii
        Europejskiej.

        Gdyby postulaty organizacji ekologicznych, zawarte np. w haśle "Tiry na Tory"
        (www.tiry-na-tory.w.pl), wzorowana na rozwiązaniach stosowanych w m.in.
        Szwajcarii i Austrii, oznaczające przeniesienie ruchu tranzytowego Tirów
        odbywającego się na terenie Polski i będącego przyczyną wypadków, zniszczenia
        niedostosowanych polskich dróg, zanieczyszczenia środowiska, hałasu na kolejowe
        platformy towarowe, w dalszym etapie reforma i zmiana polityki transportowej
        Polski, umożliwiającej wzmocnienie roli kolei, spadek cen transportu, poprawę
        bezpieczeństwa i szybkości transportu towarów i ludzi w Polsce zostały
        zrealizowane, nie dochodziłoby do tak tragicznych wypadków. Rozwiązane
        zostałyby od razu problemy setek polskich miast - nie tylko kilku rocznie przy
        realnym tempie budowy dróg, przy stałym braku środków nawet na remonty już
        istniejących.


        Organizacje ekologiczne już dawno ostrzegały m.in. przed skierowaniem całego
        ruchu tirów i budowę trasy Via Baltica przez Białystok (m.in. postulat
        akcji "Kuriera Porannego"), co zamiast "rozwoju regionu" doprowadziło do
        wzrostu wypadków. Więcej informacji na ten temat: www.zieloni.w.pl,
        www.zieloni-bialystok.w.pl i www.via-baltica.w.pl

        Próby budowy obwodnic i nowych dróg na terenach cennych przyrodniczo są nie
        tylko sprzeczne z prawem, lecz powodują m.in. brak dofinansowania Unii
        Europejskiej.

        W Polsce np. wciąż w wypadkach spowodowanych przez leśne zwierzęta giną też
        ludzie (np. w województwie podlaskim okolice Biebrzy), bo polskie władze pomimo
        nacisków organizacji ekologicznych nie stosują powszechnych w Europie ogrodzeń
        dróg na terenach leśnych, przejść dla zwierząt itp.

        Pomawianie za opóźnienia w budowie dróg i wypadki organizacji ekologicznych
        spowodowane błędami niekompetentnych urzędników, projektantów i polityków
        wykorzystujących lokalne problemy do zyskania chwilowego poparcia politycznego,
        promocji interesów gospodarczych, autopromocji osób i organizacji lub wzrostu
        ilości czytelników i odbiorców na przez media są sprzeczne z prawem do
        rzetelnej informacji.

        Wszystkie TIR-y, które spowodowały w 2004 roku wypadki na polskich drogach
        (4349 TIR-ów) zmieściłyby się na zaledwie 100 pociągach towarowych. W
        Szwajcarii ok. 35% towarów jest przewożonych koleją w systemie kombinowanym
        (intermodalnym).W krajach Unii Europejskiej wskaźnik ten wynosi ok. 10%. W
        Polsce ok. 1,7%. (informacja za rzecznikiem PKP)
        www.pkp.pl/aktualnosci_wybor_1.php?id=955
        pkp.pl/zobacz_i_porownaj.pps
        Celem Inicjatywy "TIR-y na tory!" jest poprawa jakości życia setek tysięcy
        mieszkańców miejscowości, przez które przebiegają trasy tranzytowych TIR-ów, a
        w szczególności: zmniejszenie niekorzystnego wpływu transportu ciężarowego na
        zdrowie ludzi, obniżenie poziomu hałasu, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu
        drogowego, uratowanie przed degradacją tysięcy budynków mieszkalnych i
        gospodarstw rolnych, Zmniejszenie korków drogowych oraz ograniczenie degradacji
        nawierzchni dróg publicznych, Ochrona środowiska, w szczególności ocalenie
        przed zniszczeniem ostatnich enklaw dzikiej przyrody i pięknego krajobrazu.
        Warunkiem, aby to osiągnąć jest przerzucenie tranzytowego ruchu samochodów
        ciężarowych z polskich dróg na polskie koleje, co znajduje swój wyraz w
        haśle “TIR-y na tory” www.tiry-na-tory.w.pl

        Więcej informacji na stronach internetowych:
        www.zieloni.osiedle.net.pl/via-baltica-rospuda.htm
        www.zieloni-bialystok.w.pl -Białystok, Podlasie-lokalne informacje; eko -
        działalność, problemy, rozwiązania

        www.referendum-bialystok.w.pl - propozycja referendum w Białymstoku -
        mieszkańcy Białegostoku mają szansę powiedzieć, w jakim mieście i regionie
        chcieliby żyć i mieszkać - ZMIENIĆ BIAŁYSTOK I PODLASIE ! DOŚĆ ZAŚCIANKOWOŚCI !

        www.darzbor.v24.pl/via-baltica/index.htm MAPA - DLACZEGO VIA BALTICA
        PRZEZ BIAŁYSTOK TO NONSENS, PROJEKT OBWODNICY AUGUSTOWA I SUWAŁK OMIJAJĄCY
        DOLINE ROSPUDY I TERENY PRZYRODNICZE, INFORMACJE:
        www.darzbor.v24.pl/vb/index.php

      • www.zieloni-bialystok.w.pl Opis poszczególnych wariantów 09.11.06, 23:43
        Opis poszczególnych wariantów
        Pomysł Generalnej Dyrekcji Dróg
        Pomysł Ministra Środowiska
        Nasza propozycja - Polska Zielona Sieć / CEE Bankwatch Network, Pracownia na
        Rzecz Wszystkich Istot Oddział Podlaski, WWF Polska, Ogólnopolskie Towarzystwo
        Ochrony Ptaków

        Zakres inwestycji oraz jej lokalizacja
        Budowa obwodnicy Augustowa z estakadą przez bagna w dolinie rzeki Rospudy.
        Budowa obwodnicy Augustowa z tunelem pod bagnami w dolinie rzeki Rospudy.
        Połączenie budowy obwodnicy Suwałk i Augustowa ominięcie bagien Rospudy przez
        poprowadzenie drogi w okolicach Chodorek.

        Koszt inwestycji.
        minimalnie 250 mln zł (koszt z każdym miesiacem wzrasta - obecnei mówi się już
        o co najmniej 350 mln. zł)
        minimalnie 700 mln zł
        660 mln zł

        liczba mieszkańców, którzy skorzystają z inwestycji.
        30 tyś. mieszkańców Augustowa
        30 tys. mieszkańców Augustowa
        Łącznie 100 tys. mieszkańców Suwałk i Augustowa.

        Czas realizacji przedsięwzięcia.
        Prace można zacząć w latach 2006-2007. Bez pieniędzy z Unii - do kilkunastu lat.
        Prace można zacząć w latach 2006-2007. Bez pieniędzy z Unii - do kilkunastu lat.
        Prace będą mogły rozpocząć się za dwa lata i po dwóch kolejnych zakończyć.

        Problemy, które mogą się pojawić.
        Droga będzie budowana na bagnach, co może utrudnić i opóźnić prace budowlane.
        Zniszczone zostaną chronione tereny Natura 2000, co może wywołać protest
        Komisji Europejskiej.
        Tunel będzie budowany pod bagnami. Wielkie ryzyko niepowodzenia w trakcie
        budowy i użytkowania tunelu, np. zalanie, trzęsienie ziemi. [1] Może również
        zabraknąć pieniędzy.
        Wykup gruntów i przygotowanie dokumentacji wymaga około 2 lat.

        Źródła finansowania.
        Krajowy Fundusz Drogowy - zaledwie 20 mln zł na ten rok.
        Minister zabiega o środki z Unii Europejskiej.
        Oferta Unii Europejskiej o sfinansowaniu inwestycji


        Polska Zielona Sieć / CEE Bankwatch Network, Pracownia na Rzecz Wszystkich
        Istot Oddział Podlaski, WWF Polska, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków

        [1] Tunel o takiej długości - ponad 1 km nie istnieje w Polsce. W ostatnim
        wypadku - katastrofie drogowej w podobnym tunelu pod Alpami, w którym po
        zderzeniu samochodów zapalił się TIR - cysterna z paliwem i chemikaliami
        zginęło - spaliło się lub udusiło ponad 20 osób. Akcja ratunkowa była
        praktycznie niemożliwa do czasu samoistnego wypalenia się eksplodujących
        samochodów. [dopisek - www.zieloni.w.pl]

        www.zieloni.osiedle.net.pl/warianty.doc
    • www.zieloni-bialystok.w.pl Augustów: ekolodzy przemaszerują chodnikami 16.11.06, 16:57
      2006-11-16 - godz. 16 Wiadomości Radia Białystok:
      www.bstok.pl/?o=radio&PHPSESSID=020faa39e49e4033aafb532178c902f1#14177

      Augustów: ekolodzy przemaszerują chodnikami

      Ekolodzy, którzy w sobotę przyjadą do Augustowa, nie będą mogli manifestować
      na ulicach miasta. Zgody na przemarsz i wstrzymanie ruchu drogowego odmówiła
      im Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Białymstoku, która obawia się skarg
      przewoźników. Organizacje ekologiczne zamierzają protestować przeciwko
      budowie augustowskiej obwodnicy. Obawiają się, że zniszczy ona Dolinę
      Rospudy. Dlatego proponują inne rozwiązania. Mieszkańcy Augustowa
      zapowiadają, że zdania nie zmienią, bo obwodnica to dla nich jedyna szansa
      na normalne życie. Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg w Białymstoku Tadeusz
      Topczewski wyjaśnia, że zgody na przemarsz ekologów nie wydał, ponieważ
      wstrzymanie ruchu na Alei Kardynała Wyszyńskiego i ulicy 29- Listopada,
      którymi chcą przemaszerować zieloni, bardzo utrudniłoby życie kierowcom.
      Obawia się, że dwu lub trzy godzinna blokada, bo tyle czasu potrzebują
      ekolodzy, zdenerwuje przewoźników i sprawi, że zażądają odszkodowania za
      stracony czas. Przedstawiciel Greenpeace Jacek Winiarski, wyjaśnia więc, że
      członkowie organizacji ekologicznych będą szli chodnikami i zatrzymają się
      dopiero przy rondzie Marconiego. Tam pod Urzędem Miasta odbędzie się zaś
      kolorowy happening, który ma przekonać mieszkańców Augustowa, że zieloni nie
      są przeciwni budowie obwodnicy, tylko chcą by nie przecinała ona Doliny
      Rospudy, bo zniszczy wiele cennych gatunków roślin i zwierząt. W zamian
      proponują połączenie obwodnic Suwałk i Augustowa lub wytyczenie trasy przez
      Chodorki. Pociąg z ekologami przyjedzie do Augustowa w najbliższą sobotę.
      Spotka się z nimi burmistrz miasta i społecznicy, ale chęć udziału w
      rozmowach deklaruje też wielu innych mieszkańców miasta.
    • www.zieloni-bialystok.w.pl Najazd ekologów 17.11.06, 12:36
      Najazd ekologów
      17.11.2006 r. Białystok Kurier Poranny
      www.bialystokonline.pl/artykul.php?ida=15716
      Około czterystu działaczy organizacji ekologicznych z całej Polski
      przyjechać ma jutro specjalnym pociągiem do Augustowa. Policja przygotowuje
      się na każdy wariant, w tym ostrą zadymę.

      Wizytę ekologów augustowianie traktują wręcz jak prowokację.
      - To chyba nie jest zbyt szczęśliwy pomysł - mówi Bogdan Dyjuk,
      przewodniczący społecznego komitetu walczącego o jak najszybsze rozpoczęcie
      budowy miejskiej obwodnicy. - Takimi działaniami mogą wywołać niepokój,
      który doprowadzi do niebezpiecznych zachowań.
      Akcji patronuje Greenpeace Polska. Ma to być kolejny etap w walce przeciwko
      wytyczeniu trasy obwodnicy przez Dolinę Rospudy. Ekolodzy stanowczo się z
      tym nie zgadzają. Twierdzą, że to wyjątkowo cenny z przyrodniczego punktu
      widzenia obszar. Uważają jednocześnie, iż inwestycja ta nigdy nie dojdzie do
      skutku. Bo nie zgodzi się na nią Unia Europejska i nie uda się zgromadzić
      odpowiedniej ilości pieniędzy. Proponują inny wariant przebiegu trasy - w
      okolicach wsi Raczki.
      Na sobotę wynajęli specjalny pociąg. Wyruszy on rano z Warszawy. Jeszcze
      wczoraj Jacek Winiarski, rzecznik prasowy Greenpeace, zachęcał w stołecznych
      rozgłośniach do wyjazdu do Augustowa. Pociąg na krótko zatrzyma się w
      Białymstoku. Do Augustowa dotrzeć ma około godz. 13.30.
      Pierwotne plany przewidywały dwa główne punkty. Pierwszy, to blokada drogi
      Budzisko - Warszawa, drugi - otwarte spotkanie z mieszkańcami. Już wiadomo,
      że z blokady nic nie wyjdzie, bo na jej przeprowadzenie nie zgodziła się, po
      zasięgnięciu opinii policji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
      Jacek Winiarski zapewnia, że do tego zakazu ekolodzy się zastosują.
      Spotkanie natomiast ma się odbyć w centrum miasta. Wczoraj nie było jeszcze
      do końca wiadomo, gdzie.
      Rzecznik Greenpeace apeluje do mieszkańców Augustowa o wzięcie udziału w
      rzeczowej dyskusji na argumenty, a nie wyzwiska czy pięści. Nie kryje swoich
      obaw, co do przebiegu spotkania, skoro od paru dni organizacje ekologiczne
      otrzymują wiele pogróżek typu: "przyjedziecie, to zobaczycie".
      Bogdan Dyjuk mówi natomiast, że przedstawiciele jego komitetu w spotkaniu z
      ekologami nie zamierzają brać udziału i nie będą prowokować żadnych zadym.
      Augustowianie wiedzą jednak, z czyjego powodu budowa obwodnicy wciąż się nie
      rozpoczęła. Stało się tak właśnie po protestach organizacji ekologicznych.
      Obecnie, po wielu miesiącach sporów, procedura jest już niemal zakończona.
      Wojewoda wydał tzw. decyzję środowiskową. Nie jest ona jednak prawomocna i
      na pewno zostanie oprotestowana. Wtedy sprawą, po raz nie wiadomo już który,
      zajmie się minister środowiska.
      Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji zapewnia, że
      funkcjonariusze, prawdopodobnie w większej ilości, będą w sobotę czuwać, aby
      nie doszło do żadnych incydentów.
    • www.zieloni-bialystok.w.pl Pociąg dla Rospudy 17.11.06, 12:38
      Pociąg dla Rospudy
      17.11.2006 r. Białystok Gazeta Wyborcza
      miasta.gazeta.pl/bialystok/1,35235,3739957.html
      jame 2006-11-16, ostatnia aktualizacja 2006-11-16 17:52
      Do budowy obwodnicy, która nie tylko omijałaby Augustów, ale i najcenniejszą
      przyrodniczo część doliny Rospudy, będą mieszkańców tego miasta w sobotę
      przekonywać ekolodzy.

      Na miejsce przywiezie ich z Warszawy specjalny zamówiony przez kilka
      organizacji pozarządowych pociąg. Przyjedzie nim kilkaset osób z całej Polski.
      W planach akcji - poza spotkaniem z mieszkańcami i władzami miasta - jest także
      kolorowy happening. Pierwotnie ekolodzy chcieli także zablokować ruch tirów na
      prowadzącej przez miasto drodze krajowej numer osiem. Na przemarsz ulicami nie
      zgodzili się jednak drogowcy.

      Starania o budowę obwodnicy Augustowa trwają od kilkunastu lat. Pomimo
      protestów naukowców i organizacji ekologicznych, drogowcy wytyczyli ją przez
      unikalne w skali Europy torfowiska doliny Rospudy. W tej chwili tylko uzyskanie
      pozwolenia na budowę dzieli inwestora od rozpoczęcia prac, które - zdaniem
      naukowych autorytetów - bezpowrotnie zniszczą dolinę. Organizacje ekologiczne
      nie składają jednak broni. Ich zdaniem budowa w tym miejscu jest nie tylko
      szkodliwa dla środowiska, ale również nielegalna i bardzo droga. Chcą, by trasa
      powstała kilka kilometrów na zachód od obecnie planowanej, poza obszarami
      chronionymi przez Unię Europejską.

      - Dopóki nie zostanie ścięte pierwsze drzewo, jeszcze można zmienić decyzję.
      Nasza propozycja jest nie tylko tańsza, ale umożliwia równoczesne powstanie
      obwodnic nie tylko Augustowa, ale i Suwałk. W dodatku ze znacznym unijnym
      dofinansowaniem - uważa Jacek Winiarski z Greenpeace. Właśnie do tego
      rozwiązania zamierza wraz z kilkuset innymi obrońcami doliny przekonywać jutro
      mieszkańców Augustowa. Burmistrz i społecznicy walczący o powstanie obwodnicy w
      planowanym obecnie kształcie zapowiedzieli, że wezmą udział w spotkaniu.

      Pociąg wyjeżdża jutro o ósmej rano z dworca Warszawa Gdańska. Dosiąść do niego
      będzie można również w Białymstoku, gdzie zaplanowano postój między 11.35 a
      11.50. Przyjazd do Augustowa o 13.40. Spotkanie z mieszkańcami na rondzie przy
      urzędzie miasta między 14 a 15. O 18.30 wyjazd z Augustowa. Ceny biletów (z
      powrotnym): z Warszawy - 30 zł normalny i 20 zł ulgowy; z Białegostoku -15 i 10
      zł.
    • www.zieloni-bialystok.w.pl W 2007 roku koleje mają wozić TIR-y 17.11.06, 16:00
      W 2007 roku koleje mają wozić TIR-y
      biznes.onet.pl/0,1435419,wiadomosci.html
      (PAP, pr/16.11.2006, godz. 18:18)
      W pierwszym lub trzecim kwartale 2007 roku PKP Cargo i resort transportu
      zamierzają uruchomić pilotażowo transport kombinowany na trasie Rzepin -
      Suwałki (ok. 700 km). Poinformował w czwartek dyrektor Centrum Naukowo -
      Technicznego Kolejnictwa Andrzej Żurkowski. Chodzi o przewóz koleją całych
      zestawów dużych samochodów ciężarowych (ciągnik plus przyczepa) na wagonach
      niskopodłogowych. W skład pociągu będzie wchodził jeden wagon z kuszetkami -
      dla kierowców. Jak poinformował Żurkowski, transport taki pochłania mniej
      energii niż przewóz drogą, jest też od niego bezpieczniejszy. Pilotażowe
      przedsięwzięcie będzie deficytowe. Po to, by się utrzymało, będzie
      potrzebować pomocy finansowej, np. z budżetu bądź poprzez obniżenie stawek
      dostępu do infrastruktury kolejowej (np. opłat za korzystanie z torów).
      Termin uruchomienia tego projektu zależy od sposobu pozyskanie
      niskopodłogowych wagonów. Jeżeli zostaną wypożyczone w formie leasingu, to
      start jest możliwy w I kwartale, jeżeli zostaną kupione, w grę wchodzi
      trzeci kwartał. W transporcie kombinowanym główna część przewozu jest
      wykonywana koleją, żeglugą śródlądową lub morską. Natomiast dowozy i odbiory
      towarów są realizowane przez transport drogowy. Regułą jest użycie tej samej
      jednostki ładunkowej. Jak poinformowali w październiku posłów z komisji
      infrastruktury przedstawiciele rządu, głównym problemem transportu
      kombinowanego w Polsce jest brak infrastruktury. Mamy 13 terminali
      transportu kombinowanego, a potrzeba ok. 30 terminali i 6-8 regionalnych
      centrów logistycznych - ocenia resort transportu.


    • sabi1974 byłem, widziałem - wstyd... 18.11.06, 22:08
      Choć nie jestem zagorzałyłym zielonym, staram się być obiegtywny i słuchać co mówi druga osoba. Byłem na spotkaniu i jestem zażenowany. Z jednej strony młodzi ludzie pełni zapału walczą o słuszny cel : przyrodę, nasze dobro narodowe (chwała im za to że w dobie internetu, playstation, clubów -chce im się walczyć o dobro) Ich wypowiedzi zdawały się być rozsądne, przemyślane, mówili ładnie i na temat. Druga strona Augustowianie: średnia wieku 60 lat, emeryci i podpici panowie którzy darli się nie słuchając co mówi druga strona. Wyzwiska typu : "gówniarze z Warszawy"., "przekupieni gówniarze" itp. Nie słuchali, że druga strona też CHCE obwodnicy! Emeryci i pijacy krzyczeli swoje... wstyd! Do tego nawiedzona emerytowana pani nauczyciel przewodnik Augustowski. Poszedłem tam, bo myslałem, ze bedzie normalna dyskusja, ale Augustów nie pokazał się. Pan Burmistrz zaprosił dziennikarzy do urzędu na konferencję sam nie pokazując się na spotkaniu. Konferencję mógł zrobić po zakończeniu imprezy (przecież tak to zwykle bywa), ale on wolał ściągnąć dziennikarzy do siebie oddciagając ich od happeningu, a tam padło sporo rozsądnych słów z ust gości w odróżnieniu od naszych Augustowian. Czułem się trochę jak na spotkaniu mocherowych beretów radia MARYja. Augustów się nie popisał.... jedyny zarzut jaki zapamiętałem w stronę gości to to, że to młodzież ( czyt. gówniarze)... wstyd
      • evvcik Re: byłem, widziałem - wstyd... 19.11.06, 14:03
        Byłeś i nie zabrałeś głosu? A ja się zastanawiałam gdzie są młodzi ludzie z
        Augustowa... Czy myślą tak samo jak ta grupa mieszkańców, która była na
        spotkaniu. W końcu doszłam do wniosku, że pewnie wyjechali za morze... :(
        Też nie jestem ekologiem, ale uważam, że jeżeli można poprowadzić tą drogę tak
        by nie szkodziła ani ludziom ani przyrodzie, to czemu by tak nie zrobić? Myślę
        jednak, że i w tej sprawie wygrają pieniądze. Czy ten świat naprawdę skazany
        jest na zagładę przez człowieka? Podobno nie podcina się gałęzi, na której się
        siedzi...
    • sabi1974 a jeszcze do : byłem widziałem 19.11.06, 22:27
      I jeszcze jedno: w lokalnym Kurierze TVP3 powiedziano coś takiego: " przyjechali, przestraszyli się licznie zebranych pod urzędem miasta mieszkańców i przeszli do oddalonego obok parku" A było tak: marsz pilotowała policja,Zieloni mieli w planach blokować trasę, ale nie dostali pozwolenia, więc policja popilotowała ich obok do parku. A przy urzędzie miasta ta liczna grupa mieszkańców to ok 30 -40 emertów i miejscowych pijaczków i burmistrz z władzami wewnątrz budynku. I dotarł do mnie kolejny argument, że przyjechali do Augustowa, bo chcą opowiedzieć osobiście o problemach związanych z inwestycją, bo media fałszują fakty. No i uwierzyłem... TVP3 fałszuje fakty...
      • www.zieloni-bialystok.w.pl burmistrz oszust schował się w Ratuszu 19.11.06, 23:12
        burmistrz schował się w Ratuszu - takze przed mieszkancami Augustowa, ktorych
        oszukał

        normalnie obwodnica mogła powstac w ciagu 3 lat, a on buduje ja od 15 i wciaz
        jej nie ma , bo tak spartaczyli sprawe ze musiliby za to odpowiedziec

        gdyby od poczatku obwodnica byla ekologiczna i zgodna z prawem powstalaby juz
        15 lat temu. To politycy i budowlancy zabijaja ludzi by zyskac glosy lub kase

        do tego ekolodzy proponuja jednoczesnie budowe obwodnicy Augustowa i Suwałk -
        obie moga powstac w ciagu 3 lat

Nie pamiętasz hasła

lub ?

 

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Nakarm Pajacyka